(OT): hur gör jag för att boosta mitt kassa wi-fi?

Hälsingland

Aktiv medlem
Ingen aning om hur larmet funkar men har det hängt sig för att det inte längre ligger på dit "riktiga" när? Kabeln går in i routern wan (Internet) kontakt?
Det var nog jag som klantade mig, det finns en funktion att ansluta till ett namngivet nätverk i appen så jag skrev in "netgear" där och tryckte på anslut. Det gäller nog inte synliga nätverk så nu står den och söker/ansluter efter det sen igår kväll, jag hittar inget sätt att avbryta.

Har dragit ut kontakten på larmet, men det avbröts inte, men jag vet inte om det är i appen det låst sig. Loggar jag in på datorn står det lika. Jag anslöt i wan-kontakten, wifi funkar bra från mobilen så det borde inte vara orsaken?

Larmet i garaget är ett separat från huset.

jonte987

Aktiv medlem
Var larmet tidigare på husets nät? I så fall..Datorn i huset kan inte längre komma åt larmet om det ansluts till garage nätet. För detta måste du koppla och eller confa om routern.
Om mobilen kopplas till samma Wifi?

Namnge nät funkar på synliga nät också.
Hur kommer man i kontakt med den innan den kopplats till nåt?

Går larm appen via molnet så räcker det kanske med Internet kontakt....

Hälsingland

Aktiv medlem
Var larmet tidigare på husets nät? I så fall..Datorn i huset kan inte längre komma åt larmet om det ansluts till garage nätet. För detta måste du koppla och eller confa om routern.

Jag skrev ju inte fullständiga namnet på nätverket så det kanske var där det sket sig.

Ja det kan ju vara så, fast jag testade igår när jag var anslutet till nätet i garaget. Tidigare gick den på en repeater i garaget, jag vet inte exakt hur det funkar om det går via GSM kanske, för man kommer åt den och kan välja tillgängliga wifi i en lista och får ange lösenord lika som på en dator. Men nu kommer jag inte fram till listan utan den står bara och tuggar, jag får testa supporten på måndag om jag inte lyckas lösa det, ska testa att låta den vara utan ström en längre stund senare.

Jag tappade uppkopplingen lite då och då i garaget och då var det bara att söka fram tillgängliga wifin och ansluta, det gick även att ansluta till tidigare okända.

jonte987

Aktiv medlem
Ok. Det borde ju gå att reseta den och komma tillbaks till början. Tänkt dock på att grejor i huset inte kommer åt grejor i garaget som det är kopplat nu. Ska du felsöka får du se till att vara på garage nätet eller så lär support bli förvirrad

Edit. Kan ju vara värt att koppla om men då måste du konfiga routern och det kanske blir lite rörigt det med.

Wiciman

Medlem
kanske någon unifi-mästare kan hjälpa:

har pluggat in pucken nu via ethernet in i routern

har installerat controllermjukvaran på laptop

laptop inpluggad via ethernetkabel i routet

får nedan felmeddelande när jag kör igång den

Bilagor

marr

Moderator
Forumvärd
kanske någon unifi-mästare kan hjälpa:

har pluggat in pucken nu via ethernet in i routern

har installerat controllermjukvaran på laptop

laptop inpluggad via ethernetkabel i routet

får nedan felmeddelande när jag kör igång den
Tryck på fortsätt

Wiciman

Medlem
får ogiltigt certifikat

har lyckats få liv i den nu via mobilappen dock. inte riktigt den prestandan jag hade hoppats på. "dåligt" resultat enligt bredbandskollen. har placerat pucken i hallen, mitt i enplanskåken. ca 10m från routern, använder cat6-kabel.

marr

Moderator
Forumvärd
får ogiltigt certifikat

har lyckats få liv i den nu via mobilappen dock. inte riktigt den prestandan jag hade hoppats på. "dåligt" resultat enligt bredbandskollen. har placerat pucken i hallen, mitt i enplanskåken. ca 10m från routern, använder cat6-kabel.
Fast vad får du dåligt på?

Wiciman

Medlem
spelar det någon roll om man kör cat6 eller cat5-kabel på "den korta" mellan strömdosan (POE) och routern? Hade bara en cat5 hemma och använde den. Däremot kör jag cat6 mellan POE och AP (10m).

clnr

Aktiv medlem
Innan du gör det, dubbelkolla om du har cat5 eller cat5e. Har du det sistnämnda så stöds 1Gb/s.

Eveningstar

Aktiv medlem
Jag är väldigt skeptisk till att det sitter något chip i nätverkskablar, eller någon sensor i nätverkshårdvaran, som rapporterar/känner av om det är cat5 eller cat6 och stryper hastigheten.

clnr

Aktiv medlem
Nej, det gör det ju inte. Cat5 kan klara högre hastigheter än 100Mbit/s. Det sagt så togs Cat5 bort som standard i förmån för 5e 2001 så med största sannolikhet är det bara 5e-kablar som avhandlas här.
Kan vara värt att testa med en annan kabel om man inte kommer upp i över 100 Mbit då det krävs flera ledarpar i kabel för Gigabithastigheter. Kommer man inte upp högre så kan kabeln vara trasig (har hänt mig). Men eftersom Wiciman kommer upp i 150Mbit/s så är det nog inte det i det här fallet :)

Hälsingland

Aktiv medlem

Nu är jag back in business med larmet, Verisure gjorde en omstart av larmet från centralen så gick det att ansluta till nya modemet i garaget sedan. Sjukt att man inte ska kunna göra en sådan sak själv, det gäller att spara på jobben..

jonte987

Aktiv medlem
Cat 5 borde väl räcka om jag minns rätt. 50MB är intespeciellt lågt för att vara wifi.
Jag är väldigt skeptisk till att det sitter något chip i nätverkskablar, eller någon sensor i nätverkshårdvaran, som rapporterar/känner av om det är cat5 eller cat6 och stryper hastigheten.
Allt i livet styrs inte med chip.

Jag har för övrigt 50mbit på mobilen men 248 på laptopen så det spelar lite roll vad man har för kräm i klient också.

Rattnalle

Aktiv medlem
Cat 5 borde väl räcka om jag minns rätt. 50MB är intespeciellt lågt för att vara wifi.
Allt i livet styrs inte med chip.

Jag har för övrigt 50mbit på mobilen men 248 på laptopen så det spelar lite roll vad man har för kräm i klient också.
Jag har bara 100 i väggen på pappret men får ut 150 på mobilen... Vad jag nu ska med det till.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har bara 100 i väggen på pappret men får ut 150 på mobilen... Vad jag nu ska med det till.
Det brukar finnas andra begränsningar men det klart att det spelar roll hur många som konsumerar hd media samtigt och vad det pågår för fuffens i källaren.

Gissar ändå att de flesta som tror sig behöva mer än 100 egentligen har andra problem. Klassikern är att köpa snabbare fiber för att det går långsamt på wifi

Rattnalle

Aktiv medlem
Det brukar finnas andra begränsningar men det klart att det spelar roll hur många som konsumerar hd media samtigt och vad det pågår för fuffens i källaren.

Gissar ändå att de flesta som tror sig behöva mer än 100 egentligen har andra problem. Klassikern är att köpa snabbare fiber för att det går långsamt på wifi
Jo givetvis. Jag hade nog inte behövt betala för mer än typ 50 egentligen, eftersom det bara är jag på linan. Men det fanns inget långsammare.

Wiciman

Medlem
Väcker liv i min tråd igen...

Fick igång mitt wifi med en st AP Lite och det fungerar. Nöjd!

Nu till min fråga: Föräldrarna som bor i ett trevånings sutteränghus ca 270m2 ska få fiber. Relacom-gubben som hade varit där i samband med att det ska grävas hade rekommenderat att installera ett mesh-system för att få ett bra wifi. Jag har föreslagit en lösning med Router---Ubuiquiti Switch---3 st AP Lite (en på varje våning). Vad säger experterna här?

Rattnalle

Aktiv medlem
Väcker liv i min tråd igen...

Fick igång mitt wifi med en st AP Lite och det fungerar. Nöjd!

Nu till min fråga: Föräldrarna som bor i ett trevånings sutteränghus ca 270m2 ska få fiber. Relacom-gubben som hade varit där i samband med att det ska grävas hade rekommenderat att installera ett mesh-system för att få ett bra wifi. Jag har föreslagit en lösning med Router---Ubuiquiti Switch---3 st AP Lite (en på varje våning). Vad säger experterna här?
Vad är det för material i väggar och golv?

Mina föräldrars träkåk med två våningar+vind+källare á typ 100 kvm styck täcks fullt dugligt av en enda sån AP placerad mitt i huset.

Wiciman

Medlem
Vad är det för material i väggar och golv?

Mina föräldrars träkåk med två våningar+vind+källare á typ 100 kvm styck täcks fullt dugligt av en enda sån AP placerad mitt i huset.
Ett gammalt stockhus från 1800-talet med tjocka ytterväggar i betong/sten i källarplan och 25-30cm stockar i övriga våningsplan. Murad spis i tegel som löper i mitten av huset från källare till översta våningen. Innerväggar i standardgips. Två badrum. Golv i träplanksmodell. Sedan en gäststuga med egen ingång samt tvättstuga och garage i direkt anknytning där det hade varit trevligt med wifi med.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mesh eller tre ap ger antagligen ungefär samma täckning. Men mer risk för strul och garanterat sämre fart.

Går det att dra kabel så gör det. Separat ström behövs inte till unifi.

Wiciman

Medlem
Mesh eller tre ap ger antagligen ungefär samma täckning. Men mer risk för strul och garanterat sämre fart.

Går det att dra kabel så gör det. Separat ström behövs inte till unifi.
Kan du förtydliga om det är mesh eller unifis AP som ger "...mer risk för strul och garanterat sämre fart. "

Rattnalle

Aktiv medlem
Kan du förtydliga om det är mesh eller unifis AP som ger "...mer risk för strul och garanterat sämre fart. "
Mesh. Det är designat som en bekvämlighetslösning för att slippa dra kablar.

Men jag hade förmodligen inte gett mig på att skriva upp ett gäng APs direkt utan börjat med en och sett vad som saknas.

Wiciman

Medlem
Mesh. Det är designat som en bekvämlighetslösning för att slippa dra kablar.

Men jag hade förmodligen inte gett mig på att skriva upp ett gäng APs direkt utan börjat med en och sett vad som saknas.
Låter smart. Kanske placera den mitt i mitt. Dikt an murstocken i mitten av kåken går trapphuset från våning ett till tre. Kanske isf placera den kablade AP Lite på mellanplanet där och testa först?

Rattnalle

Aktiv medlem
Låter smart. Kanske placera den mitt i mitt. Dikt an murstocken i mitten av kåken går trapphuset från våning ett till tre. Kanske isf placera den kablade AP Lite på mellanplanet där och testa först?
Det låter ungefär som det jag hade gjort, ja. Eller satt den löst först och gått runt och mätt överallt innan du drar kabel och skruvar upp den.

För visar det sig att du behöver mer än en är förmodligen inte mitt i huset optimalt för någon av dem utan utan lite åt varsin kant eller så.

yonsson

Aktiv medlem
Det man får med av ISP suger ju som regel. Telias router orkar knappt min lägenhet på 60 kvadrat. Nu bor den i tv-bänken för att det ska funka rimligt bra där det faktiskt behövs.
Har du något tips på vad man bör byta ut den till? Det funkar väl inte med vad som helst? Blir ju lite lurigt iom att TV-n går via Teliaroutern.

Rattnalle

Aktiv medlem
Har du något tips på vad man bör byta ut den till? Det funkar väl inte med vad som helst? Blir ju lite lurigt iom att TV-n går via Teliaroutern.
Byta ut den helt vet jag inte om det går men stänga av wifi och köra en separat AP av helt valfri sort borde vara lugnt om inte annat. Jag har dock ingen TV så vet inte hur det är med det.

Av någon anledning har jag för övrigt tre Teliamodem i lägenheten. Ett som satt inkopplat och två i lådor i städskåpet ihop med boendepärmarna..

yonsson

Aktiv medlem
Byta ut den helt vet jag inte om det går men stänga av wifi och köra en separat AP av helt valfri sort borde vara lugnt om inte annat. Jag har dock ingen TV så vet inte hur det är med det.

Av någon anledning har jag för övrigt tre Teliamodem i lägenheten. Ett som satt inkopplat och två i lådor i städskåpet ihop med boendepärmarna..
Jaha du menar så. Ja, det går ju såklart, men trökigt om problemet kvarstår även efter.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jaha du menar så. Ja, det går ju såklart, men trökigt om problemet kvarstår även efter.
Fast om problemet man har bara är taskig täckning så funkar den lösningen.

För egen del verkar det ha räckt att ha lagt ut den osynligt i vardagsrummet för att det ska funka bra nog överallt.

clnr

Aktiv medlem
IPTV hanteras troligtvis bara genom att det är ett eget VLAN (Virtual LAN). I en kompetent router kan du hantera det själv men det krävs att du läser på lite mer och kanske får labba lite innan du kastar ut Telias burk.
Gammal tråd på annat forum men principen är samma:

PKJoacim

Aktiv medlem
Med min gamla router så hade jag ca 70 mbit/s till telefonen på 1m avstånd från routern, Apple-TVn hade mellan 15 och 25 mbit/s beroende på humör, i garaget var signalen så svag att larmet tappade kontakten med med sensorn, i sovrummet hade vi ca 5-10 mbit/s. Köpte Asus Lyra mini på rea på Netonnet och har nu 250 mbit/s i telefonen 1m från routern/första Lyran. 130 mbit/s i Apple-tvn, 30 mbit/s i garaget och 70-80 mbit/s i sovrummet. Har sluppit att dra kablar och tycker att prestandan är långt över vad jag behöver överallt i huset och ute på tomten. Så mesh kan funka bra beroende på vad man har för önskemål.

Juhlin

Ny medlem
Det sitter inte en begränsning i huvudet på dig som hindrar dig från att cykla 60km/t, ändå finns det människor som kan göra just det, och du är väl människa?
Det är inte texten på kabeln som sätter begränsningen utan kabelns fysiska egenskaper, texten på kabeln är endast information om hur kabeln är tillverkad. Det är omöjligt att se hur en kabel är tillverkad från utsidan, därmed måste tillverkarna märka utsidan så det lätt går att se vad kabeln fysiskt klarar av.

Tvivla hur mycket du vill, men först. Googla "Autosensing"

Det kom en debattartikel nyligen vilken hävdade att chippen i dagens USB-C är snabbare och har mer minne än datorerna som användes till de första Apollo rymdfarkosterna. Det finns såklart andra anledningar till varför dessa är olämpliga till att beräkna resor i rymden, men visst finns det chip i kablar är min poäng.

Mathias

Aktiv medlem
Det sitter inte en begränsning i huvudet på dig som hindrar dig från att cykla 60km/t, ändå finns det människor som kan göra just det, och du är väl människa?
Det är inte texten på kabeln som sätter begränsningen utan kabelns fysiska egenskaper, texten på kabeln är endast information om hur kabeln är tillverkad. Det är omöjligt att se hur en kabel är tillverkad från utsidan, därmed måste tillverkarna märka utsidan så det lätt går att se vad kabeln fysiskt klarar av.

Tvivla hur mycket du vill, men först. Googla "Autosensing"

Det kom en debattartikel nyligen vilken hävdade att chippen i dagens USB-C är snabbare och har mer minne än datorerna som användes till de första Apollo rymdfarkosterna. Det finns såklart andra anledningar till varför dessa är olämpliga till att beräkna resor i rymden, men visst finns det chip i kablar är min poäng.
Jag är rätt säker på att processorn och minnet satt i nätdelen till laddarna visserligen.

Wiciman

Medlem
Återkommer här med ytterligare fråga som rör föräldrarnas blivande fiber-installation. Jag kommer som sagt att hjälpa dem att montera en Unifi AP LR för att få till wifi.

Men så till nästa fråga: Vad är bästa sättet att koppla upp tre TV-skärmar till fibern? Leverantören (Bjärekraft) erbjuder digitalbox (jag antar att de även kan leverera tvilling- och trilling-boxar). Krävs det att jag skaffar en tv-switch för de tre skärmarnas antennkablar?

Do's and dont's när man tittar på en sådan setup?

jonte987

Aktiv medlem
När jag kollade var det inte speciellt smidigt att lösa. Kan ha ändrats men kollega kör en box och Chromecast på resten.

Cujo

Aktiv medlem
Antennkablar behövs inte när du kör IP-TV över fiber. Nätverkskabel till respektive IP-box och HDMI till skärmen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer