[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

me.I.am

Aktiv medlem
Årets första semla. Hann inte ta bild innan den försvann. Grädden? Jag bantar, och det var en sån där massproducerad fulsemla så grädden är ändå inget att hurra för.

Dåligt med uppdateringar i tråden annars, kom igen Happy.

DSC_4509.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Du verkar dåligt uppdaterad. Regeringen tillåter semmelätande även i januari och februari, som ett led i att stimulera konditorimarknaden för att minska dom ekonomiska effekterna av covid-19.
Detta är en moralisk och etisk fråga, d.v.s. något jag personligen inte under några premisser skulle få för mig att överlåta till regeringen att hantera. :sneaky:

me.I.am

Aktiv medlem
Jag vill härmed nominera My Feldt som hedersmedlem på Happy.

Från länken:

Men numera säljs läckerbitarna hela vägen från jul fram till påsk. En som precis har startat försäljningen är kändiskonditorn My Feldt.

Ugnarna går varma och därmed finns det risk för en rejäl elräkning nästa månad.

Under vintern har elpriserna rusat i höjden, många svenskar har fått en chock när elräkningen från december kommit.

My Feldt skriver på Instagram att konditoriets elräkning nu är tre gånger så hög som hyran.

Hon skriver att de först kände att priset på semlor och allt annat på bageriet måste höjas.

Men då smsade Putte och jag med varandra precis och bestämde, nej! För nu är alla fattiga och vad man måste ha råd till är semla och bullar i dessa bistra tider, alltså höjer vi inga priser”.

Om inte ovanstående bevekar juryn så borde följande göra det:

My Feldt hymlar inte med att hon älskar semlor.

– Under semmelsäsongen brukar jag gå upp fem kilo. Jag äter kanske 70 semlor på en säsong, har hon sagt i SVT-programmet ”Bäst i köket”.

Ofta blir det en semla till lunch.

– Det är så gott när det är lite kallt ute, det är som en mänsklig talgboll. Man går in på bageriet lite frusen och så trycker man i sig en semla, sen går man till parkeringen och tar med sig en på vägen. Det är fett och gott och sött.

MtbIte

Aktiv medlem
Tuvärr så ska dagens semlor vara fyllda med choklad och annat joxilmox , är det för att det ska passa dagens ungdom bättre ?

MtbIte

Aktiv medlem
Jag åt en jättegod "semla" med choklad för några år sen. Men, det var inte en semla. En semla är ju inte fylld med choklad.

Nä en semla är inte fylld med choklad även fast vissa konditorier säljer med choklad och blåbärs smak och kallar det för semla.

me.I.am

Aktiv medlem
Får erkänna att wienersemla är högst på min lista, av den består förvisso bara av den och vanlig semla på andra plats.

Äntligen. Wienersemlor har inte nämnts mycket i tråden. Och om några skulle anse att det inte är riktiga semlor så lägger jag in ett veto!

Wienersemlor tycker jag dock kan skifta mer i kvalité än vanliga semlor, kan förstå om någon smakat en dålig wienersemla och inte gillar det. Till min stora sorg så har mitt favoritfikeri konkat, dom hade väldigt goda wienersemlor, slog vanliga med hästlängder. Wienersemlor på ett annat ställe i stan är inte så goda, faktiskt sämre än vanliga.

roller

Aktiv medlem
Kan förövrigt hålla med om att wienersemlan är den godaste varianten, så jag räknar mig till formpuristen men är något innehållsneutral.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer