[OT] Hur ska jag förgifta mina husdjur?

Hep

Aktiv medlem
Jag fattar att det är dåligt med kemikalier och död i naturen. Jag fattar att man inte ska förgifta grannens husdjur. Men jag fattar inte hur jag ska göra med mina möss.

Varje höst kommer de in och slamrar runt i väggar och tak. De kommer inte in i huset (inte än i alla fall) men de låter och sabbar sakta men säkert isoleringen. Min fru kan inte sova när de springer i väggen vid hennes säng. Tidigare löste jag det genom att sätta ut gift på hösten och ta de som var på väg in innan de etablerat sig. Först med råttgift och sedan det blev förbjudet med lite mildare musgift. Nu är det mer eller mindre förbjudet också. Eller rättare sagt så finns det en halvmesig variant som kallas Black Pearl, men som mina möss inte äter.

I somras beställde jag från amazon i tyskland en sorts musgift som mössen tycker om att mumsa på och jag har bromsat den tidiga vinterns invasion. Nu när jag skulle beställa mer får jag beskedet att de inte skickar till Sverige. Bajset! https://www.amazon.de/Rodicum-Ratte...TF8&qid=1546198151&sr=8-1&keywords=rat+poison

Om jag hade varit lantbrukare hade jag kunnat få dispens och använda riktgt gift. Men nu när jag bara har en gammal gård utan djur eller odling runt är jag som vilken villaägare som helst i lagens mening. Fast det är jag ju inte. Att täta flera hundra år gamla hus går inte. Att sätta fällor i grunden går inte om man har stenfot som ingen har varit inne i sedan 1790. Att sätta fällor i köket när de bor i väggarna kommer på sin höjd att fånga små barn med långa fingrar.

Så varför skriver jag här då? På ett cykelforum? Ja, vem ska jag fråga om inte de som sitter bredvid mig här i vardagsrummet? Några har kanske hittat på något sätt att komma runt problemet på ett fulmeksaktigt vis.

Hur fulköper jag starkare saker? Vem vill tjäna pengar på att smuggla från tyskland? Vem har ett lantbruk med dispens? Vem har någon bra idé?

(Det finns en lösning som skulle kunna funka. Att köpa ett abonnemang från Nomor och betala hiskeliga summor för det. Det skulle jag kunna göra om det inte inneburit att jag skulle behöva få hit deras lokala representant som är bland det gräsligaste jag träffat i hela mitt liv. Jag kan bara inte gynna hans kundfientliga och dryga beteende genom att anlita honom. Det går helt enkelt inte.)

jonte987

Aktiv medlem
Har du inte spannmål så är det väl som vilken villa som helst? Biltema fällor betat med hasselnöt. I uthus också så du inte får in skiten

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har du provat katt? Tar bort alternativet med gift tyvärr.

Våra fyra tar hand om det mesta men för resten använder jag fällor som är ett jävla jobb.

Sneglar mot elfällor men har inte fördjupat mig än. Hus från 1800-talet...

a.svensson

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Har du provat katt? Tar bort alternativet med gift tyvärr.

Våra fyra tar hand om det mesta men för resten använder jag fällor som är ett jävla jobb.

Sneglar mot elfällor men har inte fördjupat mig än. Hus från 1800-talet...
+1 på den.

Ska tillägga att honkatter som regel är bättre jägare än hankatter, speciellt okastrerade sådana.

Har själv två katter hemma och har sällan några möss i huset.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inget av värde att bidra med (här heller), utan jag vill mest ge dig cred för clickbait-rubriken. Utan [OT]-taggen hade det smällt ännu högre dock.

Hep

Aktiv medlem
Vi kan inte skafa egen katt då frun är pälsallergisk. Fast jag vet inte hur bra de är. Grannarnas feta katter sitter redan nu på tomten och glor med mössen roar sig.

Problemet med fällor (el eller våld) är att jag inte kan ställa någon i grunden, på vinden eller i väggarna. Och att ställa dem ute och hoppas att någon kommer just där ger lite för dålig utdelning. De flesta missar fällorna och hittar in.

Tomcaten

Aktiv medlem
Ja blev påflugen av en pitbull en förmiddag när jag promenerade i en park full med barn.

Hemskt otrevligt så ja tänkte om ja skulle lägga ut Cyanid eller något liknande inför den saken när jag ser den igen.

Men det blir lite för svår-prickat med den metoden och att givetvis komma undan så jag kollar på andra alternativ i nuläget.

jonte987

Aktiv medlem
Varför kan du inte ställa på vinden? Så länge jag tar dem under trappen (nära fågelbord) och i garage så kommer ingen in i huset. Antar att de tar en promenad runt huset innan de går in.

Edit: jag tänkte också att här har vi en jävel som ska bräcka snus-gate.
Ingen som ska komma till mössens försvar?

Senast ändrad:

Arsozath

Aktiv medlem
Vallgrav runt kåken med pirayor borde funka.

Skaffar du katt se till att kastrera den, och som sagt, honor är bättre än hanar. Rent anekdotisk kan jag berätta att jag fångade två (jävligt söta) möss häromdan i en levande fälla. Den första släppte jag ut framför min svartvita honkatt. Hon nöp den direkt. Den andra framför min svartvita (franska) hankatt. Han lekte lite med den, med betoning på lite, sen sket han i den. Så den musen fick avlivas på annats sätt...

En jaktiller kan ju vara ett alternativ annars. Synd bara att de luktar så illa när de brunstar. Kanske löses med kastration det också...

Och till sist så kapar jag tråden. Någon som har koll på hur jag kan hålla rovfåglar borta från gården. Blev av med en höna till igår. Hatar att hålla dom instängda, men vill inte bli av med dom heller. Som naturvän vill jag inte ha ihjäl rovfåglarna, men önskar finna något för att avskräcka dem från att ta hönsen. Hade jag kunnat hade jag fångat och skickat den till Hep. De funkar säkert på små gnagare också.

Arsozath

Aktiv medlem
Arsozath sa:
Vallgrav runt kåken med pirayor borde funka.

Skaffar du katt se till att kastrera den, och som sagt, honor är bättre än hanar. Rent anekdotisk kan jag berätta att jag fångade två (jävligt söta) möss häromdan i en levande fälla. Den första släppte jag ut framför min svartvita honkatt. Hon nöp den direkt. Den andra framför min svartvita (franska) hankatt. Han lekte lite med den, med betoning på lite, sen sket han i den. Så den musen fick avlivas på annats sätt...

En jaktiller kan ju vara ett alternativ annars (jag skriver visst för långsamt...). Synd bara att de luktar så illa när de brunstar. Kanske löses med kastration det också...

Och till sist så kapar jag tråden. Någon som har koll på hur jag kan hålla rovfåglar borta från gården. Blev av med en höna till igår. Hatar att hålla dom instängda, men vill inte bli av med dom heller. Som naturvän vill jag inte ha ihjäl rovfåglarna, men önskar finna något för att avskräcka dem från att ta hönsen. Hade jag kunnat hade jag fångat och skickat den till Hep. De funkar säkert på små gnagare också.

Snakepit

Medlem
Jag har lösningen!

Ormar!

Skämt åsido så är det nog bara att försöka pola med en lantbrukare för att få tag på de bra sakerna.

jonte987

Aktiv medlem
Angående tamkatt så måste de självklart svältas innan de jagar. Lägger ingen värderingen i detta.

Hep

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Varför kan du inte ställa på vinden? Så länge jag tar dem under trappen (nära fågelbord) och i garage så kommer ingen in i huset. Antar att de tar en promenad runt huset innan de går in.
Vinden är inredd, så det går inte att nå dem ”på väg in” den vägen som jag gjort i tidigare hus.

Det stämmer bra att de rör sig runt huset innan de går in. Förmodligen skulle det gå att sätta en ring av fällor runt alla husen och ta ett dagligt varv och tömma, men med tanke på mängden kräk som kommer på höstarna så lär några ta sig förbi och de stannar nog i värmen efter det. Fast det är väl så jag får ha det framöver.

Äldsta sonen är snart fem. När är det ok att beväpna dem?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Synd att du inte kan ha katt. Rätt katt löser problemet, de är riktiga mördardjur. När vi bodde i hus och hade producerades det en strid ström med olika djurlik utanför dörren, diverse gnagare, ekorrar, småfåglar.

När vi skulle sälja och katterna fick flytta så började det kvittra i träden, det grävdes hål i rabatterna osv, inget som skedde när katterna bodde där! Båda var kastrerade hankatter, ena jagade jämt, det andra mera sällan.

jonte987

Aktiv medlem
Du behöver inte sätta en ring. Räcker med en bunke på ett ställe och tömma varje dag. 1 fälla räcker inte.

Du har väl inte golvyta hela vägen ut på vinden, det finns väl kryp-vad det kan heta.

jekyll

Medlem
Mård är bra grejor!
Den här rackaren ska tackas för att årets invasion har varit ytterst modest.
Fångade honom på kamerorna en natt, timmen innan hade en mus promenerat samma väg - i detalj!
715246C6-37AC-4D3D-B087-BF0441A0BA58.png

Annars har jag god hjälp av Anticimex via gårdsförsäkringen hos Länsförsäkringar. I gårdsförsäkringen ingår 1 besök / år av skadedjursbekämpare kostnadsfritt. De brukar vara ganska generösa med de ”bra grejorna”.
Har du LF och gårdsförsäkring så kolla med Anticimex om de kan titta förbi.

Lars.E

Aktiv medlem
Om du matar fåglar och andra djur i närheten av huset så kan det vara värt att fundera på om den verksamheten kanske ska avslutas.

Kneecap

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Ja blev påflugen av en pitbull en förmiddag när jag promenerade i en park full med barn.

Hemskt otrevligt så ja tänkte om ja skulle lägga ut Cyanid eller något liknande inför den saken när jag ser den igen.

Men det blir lite för svår-prickat med den metoden och att givetvis komma undan så jag kollar på andra alternativ i nuläget.
Tjena!

Du låg och solade.. Jag hade en kikare som den stalker jag är.

Förövrigt är scenen mycket bättre i boken, för där hjälper dom skinnbulan genom att springa fram och slå ihjäl hunden. Men helt magiskt nog tyckte dom att det var för magstarkt för filmen. Da fuq??

rln

Aktiv medlem
Hep sa:
Vi kan inte skafa egen katt då frun är pälsallergisk. Fast jag vet inte hur bra de är. Grannarnas feta katter sitter redan nu på tomten och glor med mössen roar sig.

Problemet med fällor (el eller våld) är att jag inte kan ställa någon i grunden, på vinden eller i väggarna. Och att ställa dem ute och hoppas att någon kommer just där ger lite för dålig utdelning. De flesta missar fällorna och hittar in.
Utekatter.

sikkel

Aktiv medlem
En renrasig sibirisk katt är det många allergiker som tål.
Våran är dock inriktad på fåglar, har tagit ca 15 fåglar och två åkersorkar på 2,4år som innekatt.
//Ulf

ooms

Aktiv medlem
Arsozath sa:
Du vill alltså ha hönsen fritt gående på tomten/gården? Annars brukar ju ett knep vara att spänna linor över hönsgården där man hänger upp alu-folie, pajformar i alu, etc, som fladdrar i vinden och blänker. Det brukar hålla rovfåglar borta, eller gör det iaf avsevärt svårare för dem att gå ner och slå en höna.

Arsozath

Aktiv medlem
ooms sa:
Arsozath sa:
Du vill alltså ha hönsen fritt gående på tomten/gården? Annars brukar ju ett knep vara att spänna linor över hönsgården där man hänger upp alu-folie, pajformar i alu, etc, som fladdrar i vinden och blänker. Det brukar hålla rovfåglar borta, eller gör det iaf avsevärt svårare för dem att gå ner och slå en höna.
Ja, de får komma ut på eftermiddagarna efter att de värpt färdigt för dagen, annars sprider de ut ägg över halva gården. Och vill är mest av ideologiska skäl. Har man en gång sätt hur glada hönsen är om de får springa runt och sprätta så vill man inte köpa ägg på ica längre. Hönsgåren har tak, men är för liten för att vara mer än en rasthage. Så länge det är snöfritt, som det är nu igen, så äter de en hel del gräs. Spänna upp trådar etc är bara att fetglömma, gården är för stor, kan på min höjd hänga upp lite cd-skivor under taken. Funderade på att göra en fågelskrämma, det kanske hjälper... Annars brukar hunden vara ett hyfsat säkert kort, men hon är inte alltid hemma. Hon brukar följa med ut i skogen.

ooms sa:
Arsozath sa:
Vi har tränat hunden på att hålla undan skator från trädgården. Men då lär du ju ha en hund som är stor nog att skrämma rovfåglarna och som dessutom kan gå ute hela dagarna. Det kanske är ett större problem än att nån höna försvinner.

simson

Aktiv medlem
Tja !
Morsan hade problem med möss i sommarstugan och hon köpte nån sorts ultraljudssändare för typ tio år sen och vi har inte sett möss inne sen dess , vet ej om det finns att köpa längre eller vad de heter .
Mange

.A.

Aktiv medlem
Först av allt vill jag säga att jag lider med dig och din familj. Möss stör och förstör. Bor man dessutom lantligt är det svårt att göra sig helt kvitt från dem.

Gift kan naturligtvis verka lockande, men tänk på att möss också utgör en viktig födokälla till en mängd andra djur. Döda, förgiftade möss kommer sprida giftet vidare på ett ganska tråkigt sätt.

Jag rekommenderar verkligen att titta på Youtubekanalen "Mousetrap Monday" som drivs av amerikanen Shawn Woods. Han testar mängder av olika lösningar i form av fällor och avskräckande medel. Det som är bäst är fällor som kan fånga många möss utan att behöva tömma och återställa fällorna. Titta gärna på hans recension av "Walk the plank":
och "The rolling log":
Fällorna går relativt lätt att göra själv, men finns också att köpa för en spottstyver på nätet. Kombinera fällorna med en hink med vatten i så drunknar de. Shawn Woods använder jordnötssmör och/eller solrosfrön som lockbete.

Finns det inga katter som inte ger allergireaktioner?

Lycka till!

.A.

Aktiv medlem
simson sa:
Tja !
Morsan hade problem med möss i sommarstugan och hon köpte nån sorts ultraljudssändare för typ tio år sen och vi har inte sett möss inne sen dess , vet ej om det finns att köpa längre eller vad de heter .
Mange
Ultraljudssändare är bortkastade pengar:

simson

Aktiv medlem
Tja igen !
Jag har oxå hört att de inte funkar men den gör faktiskt det , kanske de gamla är ”värre”!?
Mange

sikkel

Aktiv medlem
-****- sa:
sikkel sa:
En renrasig sibirisk katt är det många allergiker som tål.
Våran är dock inriktad på fåglar, har tagit ca 15 fåglar och två åkersorkar på 2,4år som innekatt.
//Ulf
15 undulater?
Altanen har nät runt och där brukar fåglarna smita in, fem sekunder senare är dom i kattens mun.
Katten får ochså vara ute i koppel.
\\Ulf

Arsozath

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Arsozath sa:
Vi har tränat hunden på att hålla undan skator från trädgården. Men då lär du ju ha en hund som är stor nog att skrämma rovfåglarna och som dessutom kan gå ute hela dagarna. Det kanske är ett större problem än att nån höna försvinner.
Vi har en hund som är hyffsat duktig på att hålla koll. Men gården delas av av ladugården samt påhängd ankhus/hönshus/vedbod, totalt 60m. Och hunden följer oftast med ut i skogen så det finns luckor i det skyddet.
Fast skatorna har jag inget emot. Vi har bara ett par med ett bo i ett träd i trädgården. Skator varnar ju också för rovfåglar och det kan hönorna lära sig. Även detta är dock på fel sida.

Hep

Aktiv medlem
Skönt engagemang. Det var därför jag trodde mig få bättre (eller åtminstone mer underhållande) hjälp här en på något skitnödigt ”hem och skola”-forum med intriktning på hus och sånt.

Jag tar det i ordning.

@jonte987
Jag hade gärna haft kryp- eller kattvind eller liknande men det finns inget sådant alls. Grunden är som sagt stängd sedan flera hundra år och resten av utrymmen fösvann vid en helrenovering på 70-talet. Husen är inte K-märkta, men kommunen är lite sugen på att strama åt och har koll på vad vi gör, så för att inte väcka dem vill jag inte ändra för mycket.

@jekyll
Försäkrings- och bekämpningsbolag har kommit överens om att det för vanliga villor bara är deras problem om det är möss inne och då kommer de ut och bjuder på några fällor. Skulle tro att de tänker om när de räknar på vad de kostar dem med skador inne av möss, men det hjälper inte mig nu.

@Lars.E oc rin
Ingen matning här. Grannarna gör de nog, men då det är de som har katterna går det kanske på ett ut. De utekatterna ser feta och nöjda ut.

@simson
De där skrämmarna brukar konsumentverket eller vilka det är hacka ner på lite då och då. En del företag har fått hot om vite om de fortsätter sälja. Fast om mössen är på väg att besegra mig köper jag nog både ultraljud, virvlat vatten och sånt där magiskt silver.

@.A.
Nu så! Både sitta i soffan och titta på youtube och kunna säga att jag gör nytta. Ska absolut titta närmare och se vad som kan göras. Problemet med fällor är ju att vittja dem ofta och ibland är jag borta några dagar i taget i jobbet och jag kommer aldrig få min fru att ens titta i fällorna frivilligt. De de tre varma husen har alla någon form av stängt utrymme vid trappa/altan där jag borde kunna få ha fällor ifred för alla barnfingrar. Kanske sdx piratplanka om det går att få att funka för lätta möss, eller något kul mordiskt jag hittar på A’s kanal.

Helst vill jag hitta någon langare av gift, men nu har jag en del att ta tag i så länge. Stort tack!

frause

Aktiv medlem
Arsozath sa:
Fast skatorna har jag inget emot. Vi har bara ett par med ett bo i ett träd i trädgården. Skator varnar ju också för rovfåglar och det kan hönorna lära sig. Även detta är dock på fel sida.
Nån slags rovfågelradar med akustiskt och/eller optiskt varningssystem för hönsen alltså.

jonte987

Aktiv medlem
Gift e niice men problemet är att de går och lägger sig o dör i väggarna så jag har undvikit det. Tog några i garaget med gift o det luktade som fan.

Har en känsla av att katterna hellre tar småfåglarna än mössen vid fågelbordet. Men de jävla innekatterna är väl inte ute på natten.

Arsozath

Aktiv medlem
frause sa:
Arsozath sa:
Nån slags rovfågelradar med akustiskt och/eller optiskt varningssystem för hönsen alltså.
Dock med begränsad räckvidd samt att systemet periodiskt störts av andra yttre hot som riktats mot radarn själv. Detta hot har haft som plan att själva ta över samma area, men med tvisten att de snarare ser övriga invånare som föda än trevliga grannar. Detta löstes dock snabbt och enkelt med några väl riktade "åtgärder".

jonte987

Aktiv medlem
Skator är ett kapitel för sig. De kan lära sig skit de inte ska hålla på med och sen gör de inget annat. Som att äta upp allt snigelgift. Bor man tätbebyggt så är det inte helt lätt att lära dem vem som bestämmer. .. utan att få grannarna i spinn

Innan jag löste det fantiserade jag om allt från Biltemas kryppskyttsdräkt till att skaffa en katthybrid.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer