[ot][hushållsel]Trasig ugn

gabbeon

Aktiv medlem
Tja! Ugnen i min gorenje spis har slutat fungera. Alla plattor funkar, men i ugnen är allt dött. Lampa, fläkt, värmeslinga, alles.
20201109_112311.jpg
Min tanke var att ena fasen har dött, men den verkar vara kopplad på endast en inkommande fas.
20201109_110605.jpg
Är det nåt man som lekman ska hålla sig långt borta ifrån, eller kan det vara en idé att öppna upp och rota runt? Nån som har erfarenhet/kunskap i ämnet? Det märkliga är att jag inte hittar någon märkplåt med artikelnummer/märkeffekt/CE-märkning o dyl.

Edit: Just ja, den har dessutom ingen kontakt, utan kablerad rakt in i väggen :-(

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Om planen är att slänga den om du inte får liv i den så är det väl bara att stänga av strömmen, skruva ur kablarna och börja mäta. När/om du kommer på vad som är fel så är ju frågan om du kan fixa det själv eller inte. Men mäta ska inte vara någon fara. Se till att tejpa och märk upp de nakna kabeländarna innan du slår på strömmen igen.

Edit: börja att kolla och se om du hittar säkringar.

mcperand

Aktiv medlem
Betydligt mycket mer än vad vi kanske tänker på i detta slit-och-släng-samhälle går att laga. Jag har med framgång bytt kol i motorer i tvättmaskiner, sensorer och pumpar i diskmaskiner och säkringar i ugnar. Kolla med en reparationsfirma vad de tar för en felsökning och jämför med värdet och nyanskaffningspris. Om du känner att du till 100 %, totalt helt och säkert kan göra allt strömlöst och kan mäta så att det faktiskt stämmer så skulle i alla fall jag koppla ur sladden, märka upp noga och öppna och kolla om det är något så enkelt som en säkring som har gått.

Edit: vad är det för yahoo som kopplat in en spis med ugn på enfas? Om man skulle steka på hög värme, koka en sås och köra en gratäng i ugnen samtidigt så glöder det nästan om kabeln.

Stervelo

Aktiv medlem
Var försiktig med innandömmet, ha den urkopplad i ett par dygn innan du börjar skruva i den, om du nu ska göra det. Glättningskondningarna efter likriktning, har ofta dödlig energi i sig med tillräckligt hög spänning, men dessa laddar ur sig, när allt fungerar, så fort du stänger av spisen, men om någon "huvud"säkring i ugnsdelen gått sönder, då kan det hända att de är fullt uppladdade, och livsfarliga.

Stervelo

Aktiv medlem
Ja, jag har hjälpt en kompis att byta alla större elektrolyter i en "tv/media box" som bott trångt, blivit rejält varm.
Kostade 5k, höll fyra år. Jag hjälpte honom att byta elektrolytiska kondningar , var runt 15 stycken, en kväll på familjens köksbord, den fungerade fint sen. Kostnad, cirka 500 pix, eftersom vi vanliga dödliga inte kan köpa sånt här annat än till hutlösa priser. Mitt pris var en god session ipa. ;)

ooms

Aktiv medlem
Edit: vad är det för yahoo som kopplat in en spis med ugn på enfas? Om man skulle steka på hög värme, koka en sås och köra en gratäng i ugnen samtidigt så glöder det nästan om kabeln.
Iom att det finns 230V-spisar är det nog inte alltför ovanligt, har man bara 1-fasel (många lägenheter har det) har man inget val. Spisarna har då ofta nån inbyggd begränsning, ex.vis att max 2 plattor går att köra när ugnen används.

Crocko

Aktiv medlem
Betydligt mycket mer än vad vi kanske tänker på i detta slit-och-släng-samhälle går att laga. Jag har med framgång bytt kol i motorer i tvättmaskiner, sensorer och pumpar i diskmaskiner och säkringar i ugnar. Kolla med en reparationsfirma vad de tar för en felsökning och jämför med värdet och nyanskaffningspris. Om du känner att du till 100 %, totalt helt och säkert kan göra allt strömlöst och kan mäta så att det faktiskt stämmer så skulle i alla fall jag koppla ur sladden, märka upp noga och öppna och kolla om det är något så enkelt som en säkring som har gått.

Hur otroligt det än må låta i denna induktionsspisens era så finns det gott om fastigheter som faktiskt bara har 1-fas, så länge elen är billig och matningskabeln är grov så är det ju inte ett problem.

Pfaff

Aktiv medlem
Tja! Ugnen i min gorenje spis har slutat fungera. Alla plattor funkar, men i ugnen är allt dött. Lampa, fläkt, värmeslinga, alles.
Visa bilaga 452387
Min tanke var att ena fasen har dött, men den verkar vara kopplad på endast en inkommande fas.
Visa bilaga 452390
Är det nåt man som lekman ska hålla sig långt borta ifrån, eller kan det vara en idé att öppna upp och rota runt? Nån som har erfarenhet/kunskap i ämnet? Det märkliga är att jag inte hittar någon märkplåt med artikelnummer/märkeffekt/CE-märkning o dyl.

Edit: Just ja, den har dessutom ingen kontakt, utan kablerad rakt in i väggen :-(

Om du tittar runt ugnsdörrens öppning, runt kanten, hittar du säkert en märklapp.
Eftersom du antagligen bara har 1-fas fram till lägenheten finns det ju ett uttag för spis av norsk modell som kan monteras så det blir enkelt att rulla bort spisen när du städar bakom. Eller byter ...
I produkter med rent resistiva komponenter finns knappast någon konding att ladda ur av misstag men vad du har för typ av häll framgår inte.

Crocko

Aktiv medlem
Visa bilaga 452387
Visa bilaga 452390

Mina 5-öre lägger jag på Timern som inte allt för sällan är ett gissel på moderna ugnar, vet man hur man skall mäta är det ju ganska lätt att se om det relä som stänger av och på ugnen gör det den skall, dock kan det vara ganska gott om otrevliga ledare innanför höljet så om man är osäker bör man anlita en yrkesman.

Emil777

Aktiv medlem
Vilken härlig ämnes-tråd! Ugnar...

Tråden blir mer intressant, vill jag lova, när ugnen pajjade igår och ser vad en helt ny ugn kostar.
Någon form av jordfel är det iaf, då jordfelsbrytaren löser ut så fort ugnen startas. På svagströmssidan verkar det OK eftersom jordfelet sker när jag startar själva uppvärmningen. Värmeelement m.m. har inga läckströmmar. Jag kan även utesluta fläktmotorerna.

Jag TROR jag lokaliserat felet och misstänker starkströmssidsn på kretskortet. Funderar om det är ett relä som är paj.

Titta på den inringade bilden. Att det är svart i ena hörnet på reläet. Skvallrar det om att det reläet är trasigt?
Skulle vara najs att bara byta ett relä för 100kr istf hela kretskortet för 1700kr.

Tacksam för hjälp.

/Emil

Ps någon som kan uppskatta vad det kostar att få ugnen reparerad om jag lämnar in den?
En Siemens-ugn 7år gammal.

Bilagor

• C298EE9C-1DBE-49FC-8695-F886B1BFE7A1.jpeg
    C298EE9C-1DBE-49FC-8695-F886B1BFE7A1.jpeg
    90.5 KB · Besök: 37

maRRtin

Aktiv medlem
Vilken härlig ämnes-tråd! Ugnar...

Tråden blir mer intressant, vill jag lova, när ugnen pajjade igår och ser vad en helt ny ugn kostar.
Någon form av jordfel är det iaf, då jordfelsbrytaren löser ut så fort ugnen startas. På svagströmssidan verkar det OK eftersom jordfelet sker när jag startar själva uppvärmningen. Värmeelement m.m. har inga läckströmmar. Jag kan även utesluta fläktmotorerna.

Jag TROR jag lokaliserat felet och misstänker starkströmssidsn på kretskortet. Funderar om det är ett relä som är paj.

Titta på den inringade bilden. Att det är svart i ena hörnet på reläet. Skvallrar det om att det reläet är trasigt?
Skulle vara najs att bara byta ett relä för 100kr istf hela kretskortet för 1700kr.

Tacksam för hjälp.

/Emil

Ps någon som kan uppskatta vad det kostar att få ugnen reparerad om jag lämnar in den?
En Siemens-ugn 7år gammal.
Löser jordfelsbrytaren oavsett vilket element du använder i ugnen? (uppe/nere/varmluft)

maRRtin

Aktiv medlem
Hallå,
ja tyvärr verkar det som att alla element löser ut jordfelsbrytaren. Jag har provat att starta ugen på olika inställningar (utom pyrolysfunktionen) men alla löser ut jordfelsbrytaren.
Hmm ok. Jag har lite svårt att se att ett trasigt relä skulle orsaka jordfel, det slår ju bara till och från. Det borde vara något annat.

d_anders

Aktiv medlem
Det är nog stor risk att något annat är trasigt (t ex en eller flera värmeslingor) som i sin tur har eldat reläet genom att dra för hög ström genom det.

Topp