[OT] Inställd SAS-flygning pga ”snökaos”

nikasp

Aktiv medlem
Helt idiotisk långweekend som började med att syrran som fyller 60 fick positivt Covidprivsvar (i negativ mening) på sin födelsedag, sen övergick min lilla ögoninfektion till att hela ansiktet svällde upp så jag såg ut som Paolo Roberto ända tills idag (i negativ mening). Så inget 60-årskalas i litet Corona-format och idag jublade barnen åt all snö som ramlade ner i Luleå den 18:e oktober. Såpass att planen inte kunde/vågade landa så vi kom inte hem till Stockholm.

1) Hur fasen kan man kontakta dem? Har bara fått mail och SMS för flera timmar sen om att de försöker boka om oss. Gav upp kl 21 när sista flyget gick. Oklart om det alls kom iväg.
***Löste sig, fick mess om nytt flyg på förmiddagen***

2) Ni som råkat ut för inställt flyg och övernattning; brukar SAS vara bra på reklamation/claim i såna här lägen och vad tros om ”snökaos”? Infodisken/Swedavia tyckte att det är självklart att SAS tar kostnaden men strikt är det ju något som är utanför deras kontroll. Lär i alla fall gå på 3000 med hotell, taxi och förlängd parkering på Arlanda.

Snögubbe utanför Kallax Airport:
21BF175A-D5C9-43F5-8B44-C5C11A8E8D0F.jpeg

74DDC71D-240C-4E3A-B93F-44C6CBEDE351.jpeg

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Dom lär ersätta men förvänta dig inga pengar innan 2021.

folk har ju redan väntat ett halvår för att få pengar från inställda flyg i mars/april.

nikasp

Aktiv medlem
Får hoppas på det, såg en hel del sura kommentarer på Facebook. Det här var lite skämmigt, har ju kommit in sidledes i hårt väder och liknande grejer här men nu lite snö och tvärstopp. Eller kanske inte jättelite och väldigt tidigt på säsongen. Många i släkten här uppe hade inte hunnit fixa på vinterdäck än.

knaper

Aktiv medlem
Jag fick mitt flyg inställt under flygstrejken i fjol, så jag fick ingenting tillbaka pga speciella regler vid strejk. Ditt fall är inte så illa, men kanske det kan åberopas force majeure eller liknande. Det var iaf inte så svårt att hitta villa regler som styrde det, tog nån kvarts googlande eller så.
Annars kan jag berätta att jag fick tillbaka pengarna på någon vecka när min destination blev karantäntvingande (resor var avrådda enligt UD) och jag avbeställde.

ooms

Aktiv medlem
Du har rätt till ersättning för mat, logi, m.m., däremot räknas nog detta som ”extraordinära omständigheter” så nån förseningsersättning lär bli svårt att kräva.

Valhalla_

Aktiv medlem
När det gäller att betala ut pengar är det mesta extraordinärt
Ja de chansar nog lite också och hoppas att man inte orkar driva ärendet. Som när jag fick sitta 5h på en flygplats i usa i väntan på hemresa, tyckte det var ett solklart case mot norwegian, men de skyllde på att nåt plan innan varit sent.

I min bok är force majeure mer åt det hållet att flygplatsen blir översvämmad, att terrorister tar över flygplatsen, eller att det blir jordbävning. Snö i slutet på oktoberi norrland kvalar inte in. Men för att man ska få rätt måste man ju orka driva det och det lär ju inte vara värt det med tanke på att det lär vida överstiga tiden man fick vänta på flygplatsen

Tomcaten

Aktiv medlem
Har inte mycket erfarenhet av sas trots jag arbetat där men jag kan rekommendera KLM däremot=)
Men fint med snö.

ooms

Aktiv medlem
Kan väl knappast räknas som extraordinärt med snö i slutet på oktober långt norrut?
Nä, inte snö eller snöfall i sig, men snöstorm och hårda vindar som det var frågan om nu kan nog vara det (s.k. extrema väderförhållanden). Som jag förstått det fick planen vända i luften på väg norrut (antagligen ett vändande sådant TS skulle flyga hem med), och då är det nog Swedavia som beordrar det och inget SAS hittar på själva.

ooms

Aktiv medlem
Ja de chansar nog lite också och hoppas att man inte orkar driva ärendet. Som när jag fick sitta 5h på en flygplats i usa i väntan på hemresa, tyckte det var ett solklart case mot norwegian, men de skyllde på att nåt plan innan varit sent.

I min bok är force majeure mer åt det hållet att flygplatsen blir översvämmad, att terrorister tar över flygplatsen, eller att det blir jordbävning. Snö i slutet på oktoberi norrland kvalar inte in. Men för att man ska få rätt måste man ju orka driva det och det lär ju inte vara värt det med tanke på att det lär vida överstiga tiden man fick vänta på flygplatsen
Ja, man får ingen automatisk ersättning, man måste så klart begära det. Det är ganska lätt att skriva en sådan begäran, det gäller bara att vara insatt i EU-förordningen och gärna praxis/domar för just det fall man råkat ut för. Då är det bara att hänvisa till det direkt i sin begäran. De gånger jag gjort det har positivt svar kommit inom 1-2 veckor.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nä, inte snö eller snöfall i sig, men snöstorm och hårda vindar som det var frågan om nu kan nog vara det (s.k. extrema väderförhållanden). Som jag förstått det fick planen vända i luften på väg norrut (antagligen ett vändande sådant TS skulle flyga hem med), och då är det nog Swedavia som beordrar det och inget SAS hittar på själva.
Jaha där ser man (y)

det gäller bara att vara insatt i EU-förordningen och gärna praxis/domar för just det fall man råkat ut för. Då är det bara att hänvisa till det direkt i sin begäran. De gånger jag gjort det har positivt svar kommit inom 1-2 veckor.
Det där var riktigt bra. Men var kan man finna den typen av info?

ooms

Aktiv medlem
Jaha där ser man (y)

Det där var riktigt bra. Men var kan man finna den typen av info?
EU-förordningen som styr det hela heter 261/2004. Man kan googla på den så finns det många siter som förklarar vad som gäller. Sedan har man rätt att fr flygbolaget få veta orsaken till förseningen, med den går det ofta att googla och se om det anses utgöra "extraordinära omständigheter" och om det finns någon rättspraxis. Ett exempel är "tekniskt fel" som ofta anges, och där finns det rättspraxis fr EU-domstolen som slår fast att det inte är extraordinära omständigheter. Det anses att bedriva flygverksamhet är så pass komplicerat och servicekrävande att det ingår i bolagets normala verksamhet att saker kan gå sönder, och att de därför ska ha beredskap för det. Hjälpte t.ex. min mor att få 400 EUR fr Thomas Cook mha det när hennes charterflyg till Gran Canaria blev försenat pga nån reservdel fattades som de var tvungna att flyga in.

Bengt-re

Aktiv medlem
Inför CO2 skatt även på flyg så reder nog det ut sig med okynnesflygande. Märkligt att folk envisas med att sprida sjukdomar och förstöra miljön hela tiden. Cykla för tusan om du vill någonstanns!

nikasp

Aktiv medlem
Ska skicka in claim nu. Hon i infodisken för Swedavia förstod nästan inte frågan angående om force majeure utan det lät som att det var klart att SAS får betala. Men var lite ovanligt med myclet blötsnö på kort tid. Flugit från Kallax i 40 år och varit med om klart värre busväder så var lite förvånande.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer