[OT] Iphone vs Android

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
det smala höga formatet på en del mobiler är verkligen ett otyg. om något kunde man gärna kapa en del höjd och öka bredden.
Eller bara allmänt inte göra dem så stora.

Jag tog precis steget till iPhone efter ett antal år med android och innan dess Windows Phone. Orsaken: iPhone mini. Sen får jag bara vänja mig vid att vissa andra saker inte är nåt vidare.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Jag tog precis steget till iPhone efter ett antal år med android och innan dess Windows Phone. Orsaken: iPhone mini. Sen får jag bara vänja mig vid att vissa andra saker inte är nåt vidare.
din iphone mini kanske inte är direkt smalare än de förlängda samtidigt avsmalade androidlurarna?

man undrar lite lätt varför dessa oergonomiska redskap hittat köpare? nytt-och-bra-effekten?

har en hel del kunder som behöver interagera med sin mobil vid våra möten. det råder ingen tvekan om att genomsnittliga svensonanvändaren har större problem hantera sin androidlur jämfört med iphonegänget.

mycket större problem skulle jag säga.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag tänkte bara att det vore synd om du behövde lämna Sony eftersom du uppenbarligen uppskattar dom. Fördelen med Sony är att dom har en relativt ren version av Android, inte så mycket eget kladd på. Samsung kommer nog att upplevas lite annorlunda, men dom gör väldigt bra hårdvara och S22 är en väldigt bra telefon, du vänjer dig nog snabbt.

OnePlus kan vara ett alternativ också, om du vill ha lite mer avskalad version av Android.

Jo, kommer ihåg det där med bloatware i Samsungmobiler. Men det är snart 10 år sen som jag var aktiv på ett mobilforum. Är det fortfarande så, eller det är en gammal stämpel dom inte blir av med?

Om det fortfarande är så, på vilket sätt märks det, och vilka är nackdelarna?

Kommer definitivt att sakna batterikapaciteten hos Sony :confused:

Azog

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jo, kommer ihåg det där med bloatware i Samsungmobiler. Men det är snart 10 år sen som jag var aktiv på ett mobilforum. Är det fortfarande så, eller det är en gammal stämpel dom inte blir av med?

Jag upplevde att det var mer bloatware som det inte gick att bli av med på Sony. Men det var några år sedan.

Är en del bloat, och den tjatar väl en del om samsungkonto och skit innan man stängt av allt man inte vill ha.

Korsband

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag valde en Asus Zenfone 8 när det var dags att lämna Sony.
Inte så stor, rimlig mängd bloatware, vattenskyddad, bra prestanda, rimligt(?) pris...

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Var på Elgiganten o kollade, lutar åt en Samsung Galaxy S22 256, någon med dålig erfarenhet av det?

Eller gå på @Bengt-re's förslag och köpa smalare Sony och släpa med mig glasögon varje gång jag lämnar hemmet :unsure:

Du kan jämföra modeller på Androidenheter.

Jämför man de nedan har Sony lite högre ppi, vilket i praktiken är det som gör att texten blir liten vid 100%

Och eftersom det här är Happy 😉 jag har också alltid haft Sony, jag var lite tveksam inför min första 21:9 skärm, nu tycker jag att andra är så "korta" 😜

Edit: nu körde jag jämförelsen på en mobil, men jag har för mig att om man kör på en dator så kan man få rättvisande bilder i skala 1:1

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Du kan jämföra modeller på Androidenheter.

Jämför man de nedan har Sony lite högre ppi, vilket i praktiken är det som gör att texten blir liten vid 100%

Och eftersom det här är Happy 😉 jag har också alltid haft Sony, jag var lite tveksam inför min första 21:9 skärm, nu tycker jag att andra är så "korta" 😜

Edit: nu körde jag jämförelsen på en mobil, men jag har för mig att om man kör på en dator så kan man få rättvisande bilder i skala 1:1

Nu blev jag osäker. Sonyn (1 III) är inte smalare, bara längre, lurad av ögat - enligt sajten iaf. Men tror texten krympt p.g.a. högre upplösning.

Längden kan jag leva med, men kan man öka textstorlek steglöst (i princip) och blir det kanske bra iom den höga upplösningen. På den gamla goda tiden med datorskärmar med låg upplösning blev det ju skit om man inte hade den optimala textstorleken.

maRRtin

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Dom har skärpt till sig gällande bloat, One UI och uppdateringar. Så det är inte lika illa som det var för några år sedan.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Nu blev jag osäker. Sonyn (1 III) är inte smalare, bara längre, lurad av ögat - enligt sajten iaf. Men tror texten krympt p.g.a. högre upplösning.

Längden kan jag leva med, men kan man öka textstorlek steglöst (i princip) och blir det kanske bra iom den höga upplösningen. På den gamla goda tiden med datorskärmar med låg upplösning blev det ju skit om man inte hade den optimala textstorleken.
Jag har xperia 1 II, det går inte att justera steglöst, men enligt bifogade bilder.

Går även att justera visningsstorlek

Bilagor

• Screenshot_20220703-141949.png
    Screenshot_20220703-141949.png
    125.8 KB · Besök: 10
  • Screenshot_20220703-141953.png
    Screenshot_20220703-141953.png
    142.6 KB · Besök: 10
  • Screenshot_20220703-142005.png
    Screenshot_20220703-142005.png
    104.7 KB · Besök: 11
  • Screenshot_20220703-142009.png
    Screenshot_20220703-142009.png
    123.3 KB · Besök: 10
  • Screenshot_20220703-142343.png
    Screenshot_20220703-142343.png
    37.7 KB · Besök: 9

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Och då gäller det allt i telefonen?

PS.
Är det inte mest irriterande med den extra längden om man kollar filmer, foton etc.

Ja, men jag har inte testat så mycket med det. Jag kör med minsta textstorlek, men skulle nog behöva gå upp till normal när jag har sportbrillorna på. Delvis för att polarisationen ligger lite snett, och det blir lite mörkare med de på.

Om man kollar film, de flesta "klipp" är ju 16:9, så man får ju svarta områden på sidan. Inget jag direkt stör mig på. Om man kollar riktig film, och den är "cinemascope" då fyller det ju hela skärmen.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Ja, men jag har inte testat så mycket med det. Jag kör med minsta textstorlek, men skulle nog behöva gå upp till normal när jag har sportbrillorna på. Delvis för att polarisationen ligger lite snett, och det blir lite mörkare med de på.

Om man kollar film, de flesta "klipp" är ju 16:9, så man får ju svarta områden på sidan. Inget jag direkt stör mig på. Om man kollar riktig film, och den är "cinemascope" då fyller det ju hela skärmen.

Inte skoj att ändra teckenstorleken på en gammal telefon med många gamla mail i, måste ta timmar att ändra teckenstorleken på varje enskilt tecken i alla mail.

Nä, skoja. Men tänkte till Elgiganten och kolla lite mer, skulle man kunna få en liten beskrivning hur man ändrar teckenstorleken?

Kanske behöver jag inte överge Sony...

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Inte skoj att ändra teckenstorleken på en gammal telefon med många gamla mail i, måste ta timmar att ändra teckenstorleken på varje enskilt tecken i alla mail.

Nä, skoja. Men tänkte till Elgiganten och kolla lite mer, skulle man kunna få en liten beskrivning hur man ändrar teckenstorleken?

Kanske behöver jag inte överge Sony...

Inställningar - > skärm - > teckenstorlek, eller visningsstorlek.

Det går även att lägga en genväg till "skärm" om du behöver ändra ofta. Jag tror att detta är Android standard, inget Sonyspecifikt.

Bilagor

• Screenshot_20220703-161930.png
    Screenshot_20220703-161930.png
    46.8 KB · Besök: 6
  • Screenshot_20220703-162324.png
    Screenshot_20220703-162324.png
    718.4 KB · Besök: 9

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Inställningar - > skärm - > teckenstorlek, eller visningsstorlek.

Det går även att lägga en genväg till "skärm" om du behöver ändra ofta. Jag tror att detta är Android standard, inget Sonyspecifikt.

Tack.
Var o mätte displayen på Elgiganten, jag fick Galaxy S22 till ~64 mm och Sony 1 III till ~62. Petitesser, men jämförelsesajten säger att skärmen är lite bredare på Sonyn, vilket inte verkar stämma.

Hann inte läsa ditt inlägg innan jag var där. Men med default storleken var det faktiskt lättare att läsa än på min gamla Z2, trots lite mindre text. Mycket distinktare tecken eller hur man ska uttrycka det.

Velar fram och tillbaka, Samsung A53 har dykt upp som ett lite billigare alternativ, halva priset. Vet inte hur mycket sämre den är i jämförelse. A53 har batterikapacitet på 5000 mAh, Sonyn 4500 och S22 bara 3700. Lite förvånande att den dubbelt så dyra Samsungen har så mycket mindre än A53. Det var det som fick mig att backa på den.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Tack.
Var o mätte displayen på Elgiganten, jag fick Galaxy S22 till ~64 mm och Sony 1 III till ~62. Petitesser, men jämförelsesajten säger att skärmen är lite bredare på Sonyn, vilket inte verkar stämma.

Hann inte läsa ditt inlägg innan jag var där. Men med default storleken var det faktiskt lättare att läsa än på min gamla Z2, trots lite mindre text. Mycket distinktare tecken eller hur man ska uttrycka det.

Velar fram och tillbaka, Samsung A53 har dykt upp som ett lite billigare alternativ, halva priset. Vet inte hur mycket sämre den är i jämförelse. A53 har batterikapacitet på 5000 mAh, Sonyn 4500 och S22 bara 3700. Lite förvånande att den dubbelt så dyra Samsungen har så mycket mindre än A53. Det var det som fick mig att backa på den.

Nä, det där med batteri är lite lurigt och mAh säger inte allt, då det spelar roll hur bra de är på att optimera.

Jag får, efter ca 2,5 år, normalt ut drygt en dags "normalt" användande, vilket för mig är 80->15%. Jag har ställt in den på att bara ladda till 80% vilket enligt internet ska förlänga livslängden på batteriet, vilket helt anektdotiskt verkar funka.

Det svåra, är ju vad normalt användande är...

Edit : det skulle behövas någon WLTP för telefoner..

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Nä, det där med batteri är lite lurigt och mAh säger inte allt, då det spelar roll hur bra de är på att optimera.

Jag får, efter ca 2,5 år, normalt ut drygt en dags "normalt" användande, vilket för mig är 80->15%. Jag har ställt in den på att bara ladda till 80% vilket enligt internet ska förlänga livslängden på batteriet, vilket helt anektdotiskt verkar funka.

Det svåra, är ju vad normalt användande är...

Jo, och även OS. Googlade lite på G S22, och i början när den släpptes var det närmast upprorsstämning över batterikapaciteten. Sen släppte dom ny uppdatering med bättre drivrutiner för processorn (inte SnapDragon), som löste problemet en del.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jo, och även OS. Googlade lite på G S22, och i början när den släpptes var det närmast upprorsstämning över batterikapaciteten. Sen släppte dom ny uppdatering med bättre drivrutiner för processorn (inte SnapDragon), som löste problemet en del.
Och sen när de börjar bli gamla är det dagsform. Bytte nyss från en S9 och den funkade fint vissa dagar och andra höll den knappt till lunch.

uandt

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Dom har skärpt till sig gällande bloat, One UI och uppdateringar. Så det är inte lika illa som det var för några år sedan.
De är fortfarande helt vidriga med allt skräp de lägger in. Som tur e finns det gott om mjukvara som denna som tar bort allt skräp. Min Samsung gick från oanvändbar till helt okej efter en debloat

thomalin

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Mina senaste har fungerat bra, har haft i ryggfickan utan påse rätt mycket. Både på relativt svettfri pendling och jättesvettiga mtbrundor
Apropå fuktkänslighet, min dotter tappade sin iPad i en snödriva i vintras. Vi hittade den en vecka senare. 80% batteri kvar och inga andra problem. Köpte, till samma dotter, en Samsung EN gång. Den var kanske billig, men den var helt oanvändbar. Fick köpa en iPhone istället…

OrjanX

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Har också precis tagit steget över till iPhone (mini 13). Ledsnat på Android-tillverkarna som inte verkar fatta att många (jag) vill ha en liten telefon. Jag kör den i som en Android så mycket det går (avstår Apples appar). Det går ganska bra så länge man inte försöker inte göra något annorlunda.

Själva transfern ifrån Android (min gamla goa Sony XZ1 Compact) gick smidigt med särskild app som överför kontakter, kalender, bilder etc.

Min musik, i formatet FLAC, spelar jag med appen VOX (gratis, ingen reklam). Funkar bra att ladda in musikfilerna via iTunes (med mobilen i sladd till PC:n) direkt till appen. VOX har en bra bilblioteksfunktion och den läste min ID3-taggar perfekt.

Kom idag underfund med att kameran i min Iphone, per default, tar bilder i nåt nytt hittepå-format (HEIC). Bidde problem när jag skulle använda bilderna i PC:n. Ställde om kameran till JPEG istället.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag har haft fem iphone och två android totalt sett jobb och privat. Det ska mycket till för att jag ska skaffa mig en android igen…..

maRRtin

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Har också precis tagit steget över till iPhone (mini 13). Ledsnat på Android-tillverkarna som inte verkar fatta att många (jag) vill ha en liten telefon. Jag kör den i som en Android så mycket det går (avstår Apples appar). Det går ganska bra så länge man inte försöker inte göra något annorlunda.

Själva transfern ifrån Android (min gamla goa Sony XZ1 Compact) gick smidigt med särskild app som överför kontakter, kalender, bilder etc.

Min musik, i formatet FLAC, spelar jag med appen VOX (gratis, ingen reklam). Funkar bra att ladda in musikfilerna via iTunes (med mobilen i sladd till PC:n) direkt till appen. VOX har en bra bilblioteksfunktion och den läste min ID3-taggar perfekt.

Kom idag underfund med att kameran i min Iphone, per default, tar bilder i nåt nytt hittepå-format (HEIC). Bidde problem när jag skulle använda bilderna i PC:n. Ställde om kameran till JPEG istället.
Du får vara rädd om din 13 mini, för Apple kommer inte att göra någon ny mini-version efter den.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Du får vara rädd om din 13 mini, för Apple kommer inte att göra någon ny mini-version efter den.
det kommer förhoppningsvis bredare mini efterhand.

annars det finns väl begagnade. och iphone duger i rätt många år. det går t ex utan vidare fortfarande idag att köra iphone 8 med fullt uppdaterat system utan laggning och annan irritation.

går det att göra med en android från 2017?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Med lite tur gräver de fram formarna till den till nästa iPhone SE om ett par år.

Lustigt ändå. Tycker i stort sett alla i min omgivning har en sån, ingen har den normalstora, men är uppenbarligen inte i en representativ grupp.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

annars det finns väl begagnade. och iphone duger i rätt många år. det går t ex utan vidare fortfarande idag att köra iphone 8 med fullt uppdaterat system utan laggning och annan irritation.

Långsiktiga uppdateringar är, som jag ser det, Androids största problem. Nu har flera tillverkare lovat x antal år, men kommer ändå inte uppnå Apples styrka där.
Detta är en anledning till varför jag köpte en Ipad när jag behövde byta platta förra gången. Vilket i sin tur bekräftar att jag inte vill ha ios på någon telefon.

sdx

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Jo då det fungerar om man köper rätt märke.

maRRtin

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Vi får hålla tummarna, men jag är inte så säker på att det kommer någon ny mini. Den står för typ 3% av alla sålda iPhones.
Och ja, så klart att det går att köpa en begagnad. Men hela poängen med en ny liten telefonen är ju att den har alla funktioner som dom andra har, men i mindre format bara. Men det är klart, bryr man sig inte om det, så kan man ju köra på vad som helst. Nokia 3310 är liten och smidig också.
Med lite tur gräver de fram formarna till den till nästa iPhone SE om ett par år.

Lustigt ändå. Tycker i stort sett alla i min omgivning har en sån, ingen har den normalstora, men är uppenbarligen inte i en representativ grupp.
Snart är vanliga iPhone miniversionen, efter att dom har lanserat en iPhone 15 Pro Max Plus

Jag har faktiskt bara stött på en som har en mini, men det var för att han inte kunde välja något annat vettigt i jobbet, så det var inte ens självvalt. 😁

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android

Förra jobbet lyckades jag få en mini som specialare. Bästa telefonen jag någonsin haft. Nya jobbet har ”vanliga” som standard; går inte få en bättre mindre.

DH

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag har en Samsung/Android. Den funkar normalt bra.
MEN den är usel ihop med Sonos högtalare. Iphone verkar däremot funka bra med Sonos.
Är detta ett känt kompatibilitetsproblem Android & Sonos?
Eller sbs?

fedde

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag använde iPhone några generationer 2010-2014 och gillade
aldrig riktigt någonting med dom, allmänt upphaussat och överreklamerat.

Sedan 2014 har jag använt Samsung av olika modeller, mest Galaxy.
Senaste bytet blev till en Samsung S52 för en dryg månad sedan, inga problem
med batteritid m m, fast det är klart jag använder ju inte 7012 olika appar heller,
jag ringer/fotar lite och kollar kalender och epost en del.

/Fedde

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Jag har en Samsung/Android. Den funkar normalt bra.
MEN den är usel ihop med Sonos högtalare. Iphone verkar däremot funka bra med Sonos.
Är detta ett känt kompatibilitetsproblem Android & Sonos?
Eller sbs?

Vilken Sonos app har du? Den gamla, som finns för att ge legacy stöd med äldre högtalare funkade dåligt för mig. När jag bytte min gamla högtalare till en ny, och då började använda nya Sonos-appen funkade det mycket bättre.

DH

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Vilken Sonos app har du? Den gamla, som finns för att ge legacy stöd med äldre högtalare funkade dåligt för mig. När jag bytte min gamla högtalare till en ny, och då började använda nya Sonos-appen funkade det mycket bättre.
Osäker, men jag har uppgraderat till ny version ridigare i år.
Edit: Ver 11.2.13
Jag vill kunna använda vanliga Spotify för att välja musik - men Sonos för att spela upp. Det funkar typ aldrig.
Att Sonos fått för sig att ha en egen app för att välja musik känns helt fel tänkt!!(?)

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Iphone vs Android
Osäker, men jag har uppgraderat till ny version ridigare i år.
Edit: Ver 11.2.13
Jag vill kunna använda vanliga Spotify för att välja musik - men Sonos för att spela upp. Det funkar typ aldrig.
Att Sonos fått för sig att ha en egen app för att välja musik känns helt fel tänkt!!(?)

Det verkar som att du har Sonos S1 (Grå ikon)? Den nya heter bara Sonos (gul ikon). På min telefon är Sonos S1 i ver 11.4.1 och Sonos 14.10

Liknande trådar

Topp