Lågflyga skrev:
> Angående det här med alternativa bränslen som ständigt skall rädda massbilismen:
Större än så; alternativ
energi ska rädda jorden. Kina startar ett nytt kolkraftverk var femte dag(
1). Vem tror att katalysatorbilar på Essingeleden blir jordens undergång?
Men visst kan folk i varma och tätbefolkade länder, studenter, multisportare, innerstadslyckliga och några till klara sig med kommunaltrafik och fixie. Men något slags personlig transport är här för att stanna, Sheldon Brown-cyklar kommer inte att rädda världen. Barnfamiljer kommer inte att rulla hem till Värmdö i -7 på matkasselastade Xtracycles med Sheldon Browns örn i frigolithjälmen, de kommer att ta kombibilen, eller dö.
> etanolframställning.
Man tror inte längre på etanol nej, det är sågat sedan länge förutom i de naivaste politiska kretsarna. Bara en sådan sak som "energy yield" är för taskig, lägg till det att det är fullständigt oskalbart, det har väl redan börjat göra inverkan på råvarupriserna och värre skulle det bli.
Kanske har etanol funkat politiskt och som bil-säljpitch för att det rent filosofiskt är ett klokt sätt att se på utsläpp; bind begagnad koldioxid och släpp loss den igen för att utvinna energi. Bara det att etanol är ett dåligt sätt. Den passar bäst till sill och kräftor.
Solen och kall fusion är våra enda acceptabla tillskott till energicykeln. Så det är ju inte nära förestående med lösningen på allt.
42% effektivitet nåddes häromdagen på dyra avancerade solceller, man får väl hoppas vi är på den nivån på billiga slitåsläng-polymerceller snart innan tredje världskriget, världssvält, SARS och böldpesten är över oss.
Solcellsspjälka väte hemma på garagetaket till SUVen och kallfusionera bulk-el till järnverket, det blir grejer det.