OT: Julmust

Loftberg

Aktiv medlem
20191115_220048.jpg

kais01

Aktiv medlem
efter en fyratimmarsrunda i skogen och bättre lunch vid hemkomsten tyckte jag att must hade förtjänats till maten.

hade en lidl freeway på upphällningen vilket förstås handikappade den något, och öppnade sedan en nygårda. det är inget större fel på den, men måste säga att lidls är minst en klass bättre. i ett tidigare dubbeltest kunde jag inte säkert skilja den från zeunerts (nyare modellen).

här var skillnaden å andra sidan tydlig. där nygårda uppfattas i jämförelse smal, kort och söt känns lidls bred, generös, torrare med mera eftersmak. mer malt, mera kola och mandel.

lidls var godare helt enkelt.

Kneecap

Aktiv medlem
efter en fyratimmarsrunda i skogen och bättre lunch vid hemkomsten tyckte jag att must hade förtjänats till maten.

hade en lidl freeway på upphällningen vilket förstås handikappade den något, och öppnade sedan en nygårda. det är inget större fel på den, men måste säga att lidls är minst en klass bättre. i ett tidigare dubbeltest kunde jag inte säkert skilja den från zeunerts (nyare modellen).

här var skillnaden å andra sidan tydlig. där nygårda uppfattas i jämförelse smal, kort och söt känns lidls bred, generös, torrare med mera eftersmak. mer malt, mera kola och mandel.

lidls var godare helt enkelt.

Tjena!

På upphällningen?

Calcifer

Aktiv medlem
Man kan gissa att det inte är någon höjdare när de inte ens får/kan/vill/vågar kalla drycken must🤔

Vad krävs för att få kalla en dryck must? Har det lilla svenska företaget som tillverkar och säljer smakämnena varumärkesskyddat namnet?
Det kanske har mer att göra med IKEAs namnsättning av sina produkter, dessutom står det julmust på sidan om du förstorar bilden :)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Kom ihåg att all julmust görs av samma essens. Några groggbröder uppåt landet har ju patentet. Så; köp alltså aldrig ”finmust” av något lokalbryggeri för trettio spänn flaskan. Apotekarnes på trettiotrea glas i back är min favorit, också i med en dryg tredjedel julöl. Sen är skinkmackan och årets första glas Beaujolais Noveau nära. Den blomstertid nu kommer.

nieves

Aktiv medlem
Kom ihåg att all julmust görs av samma essens. Några groggbröder uppåt landet har ju patentet. Så; köp alltså aldrig ”finmust” av något lokalbryggeri för trettio spänn flaskan. Apotekarnes på trettiotrea glas i back är min favorit, också i med en dryg tredjedel julöl. Sen är skinkmackan och årets första glas Beaujolais Noveau nära. Den blomstertid nu kommer.
Visst men lagring och tillsatser ger annan smak, sist men minst spelar sockerhalt en stor roll för mig som sällan gillar läskeblask.
För mig är Apotekarnes för sliskig.

ooms

Aktiv medlem
Japp, det är stor skillnad. På senare år har ju även många mikrobryggerier börjat göra must, och där skiljer smaken så pass mycket att det är tveksamt det är familjen Roberts essens i botten.
Apotekarnes är f.ö. inte bara sliskig, den smakar knappt nåt heller. Troligtvis späder de ut essensen till max.

nieves

Aktiv medlem
En annan konstigt sak med julmust är att den i mitt tycke är helt omöjlig som "groggvirke".
Jag fick ett infall för några år sen att prova med rom, tanken kändes spontant jättebra men fi tusan vad illa det resultatet blev.

Calcifer

Aktiv medlem
En annan konstigt sak med julmust är att den i mitt tycke är helt omöjlig som "groggvirke".
Jag fick ett infall för några år sen att prova med rom, tanken kändes spontant jättebra men fi tusan vad illa det resultatet blev.
Vill minnas att jag i min ungdom testade Jäger+Julmust när det var slut på Red Bull och resultatet var inte helt oangenämt.

NAnders

Aktiv medlem
Tjena!

Roquefort 10 och julmust fungerar riktigt bra.

Julmust passar förvisso bra att blanda med en lagom mörk och lagom söt öl till julbordet, men jag skulle inte slösa en kvadrupel på det. Svårt att på förhand veta vad som är rätt öl dock, bara att chansa och prova. Tyvärr har jag ännu inte hittat något ur det icke-tillfälliga sortimentet som är riktigt bra - bäst har varit Skeppsgossen Tomtejeveltre (2018) och Nils Oscar Baltic porter (2020).

Kneecap

Aktiv medlem
Julmust passar förvisso bra att blanda med en lagom mörk och lagom söt öl till julbordet, men jag skulle inte slösa en kvadrupel på det. Svårt att på förhand veta vad som är rätt öl dock, bara att chansa och prova. Tyvärr har jag ännu inte hittat något ur det icke-tillfälliga sortimentet som är riktigt bra - bäst har varit Skeppsgossen Tomtejeveltre (2018) och Nils Oscar Baltic porter (2020).

Tjena!

Slösa och slösa. Jag har aldrig förstått varför man inte kan ta finare saker och blanda när det blir bättre.

Kneecap

Aktiv medlem
Mat och bakverk så ska man blanda fina råvaror. Men så fort man blandar dryck så ska det göras på det sämsta skiten.

Tjena!

Japp, sen behöver man kanske inte överdriva som jag gjorde nån gång i baren på Riche. Beställa 4 cl Cognac för 250:-/cl och hälla i ett glas med RedBull var inte helt uppskattat av bartendern. Men det var ju ruskigt gott. (Ja! Cognac och RedBull är gott, hur dumt det än låter)

Köp & Sälj

Topp