OT: Julmust

NAnders

Aktiv medlem
Ok då, jag provar gärna någon med mindre socker. Vilken är den bästa standardjulmusten? Och vilken är bäst öht?

Sockerhalten kan variera rätt mycket mellan olika sorter. Kolla etiketten.

När det gäller "vilken är den bästa standardjulmusten" så tror jag att det handlar mycket om vanans makt. Själv är jag till exempel inte uppvuxen i Pripps-land, så för mig är Apotekarnes absolut inte den klassiska julmusten utan istället billighetsmusten, den som alltid är prissatt under den vanliga julmusten. (Backar vi några årtionden så bestod Sveriges dryckesmarknad i praktiken av ett antal regionala monopol.) Min fru däremot, uppvuxen i Pripps-land, tycker att man är lite vrickad om man köper något annat än Apotekarnes.

Nå, smakar Apotekarnes annorlunda än Till gjorde på sin tid? Ingen aning. Själv föredrar jag Spendrups fatlagrade (gärna romfat), om fatlagrad nu gills som "standardmust" och inte något specialpretto. (I kategorin specialpretto så gillar jag Dufvenkrooks och vid det här laget sitter min fru och himlar med ögonen.)

För mig handlar julmust också om hur den serveras: är det ett lite högtidligare tillfälle - julbordet, till exempel - så tycker jag att det är ganska B att langa upp en 1,5-liters plastflaska på bordet. Inte snyggt, inte trevligt, inte högtidligt. Små glasflaskor ska det vara. På samma sätt langar man inte upp på julbordet en plastflaska av det billigaste renade man hittade i taxfreen.

42Hz

Aktiv medlem
Det smakade ju ingen Troca. Bara ok must.
Zeunerts är för övrigt den bästa musten. Sen kommer nog Vasa bryggeriers bägge. Sen Bolagets.
Sämst är givetvis alla med sötningsmedel.

Har inte smakat den sockerfria (av anledningen ovan) tyckte den smakade både trocadero och julmust och var OK, men de smakar definitivt bättre var för sig. :)

Kneecap

Aktiv medlem
Det smakade ju ingen Troca. Bara ok must.
Zeunerts är för övrigt den bästa musten. Sen kommer nog Vasa bryggeriers bägge. Sen Bolagets.
Sämst är givetvis alla med sötningsmedel.

Tjena!

Zeunerts var bättre förr, kommer inte ihåg när dom ändrade den, men det blev en tydlig skillnad.
Men det köps två lådor varje jul iallafall. Ena lådan sparas för framtiden, så det står tre lådor i källaren nu.

Zeunerts är det bästa! Vi brukar fira jul med svårmor, som inte dricker läsk, så jag har fått igenom mitt förslag med Zeunerts varje år. Brukar köpa på mig ett lager efter jul och njuta fram till sommaren av dem!

Calcifer

Aktiv medlem
70089327_406982406622064_252217019540176896_n.jpg
Denna har vunnit flera tester i kvällstidningarna, själv kan jag inte uttala mig om smaken då den ju kommer från min hemort, så jag kan väl anses som jävig på grund av lokalpatriotism ;)

ooms

Aktiv medlem
Jag har svårt för must på plastflaska, ver ej varför men det gäller också pilsner.
Jag fick egentillverkad 60%-ig Calvados skickad från en kollega i Frankrike en gång. Han hade tappat den i en gammal plastflaska för mineralvatten. Den var grymt god när jag först testade den, men gjorde misstaget att inte hälla över på glasflaska. Ett par veckor senare när jag skulle bjuda ett par vänner smakade det skit, nån äcklig plastig bismak☹️

kais01

Aktiv medlem
t'is the season som coca cola säger innan deras försäljning går ner till hälften varje december, men bara i sverige.

typ 7 pers i örebro gör extraktet som åsamkar jätten denna återkommande förlust varje år.

här lidls variant, oväntat bra, och nära standarden zeunert i upplevelse. en provsmakning säger lite mindre vörtsmak detta år. hursom bättre än de tyvärr ofta vattenskadade varianterna från nygårda och apotekarnes.
.
52105356-8842-436D-9034-56672F248E5F.jpeg

kais01

Aktiv medlem
fast de har brukat smaka olika. nygårda brukar vara en besvikelse. essensen är ju samma, men dess mängd liksom sockerhalt och mängden kolsyra kan ju skilja.

har du trovärdig koll på ursprunget till lidls must?

ooms

Aktiv medlem
fast de har brukat smaka olika. nygårda brukar vara en besvikelse. essensen är ju samma, men dess mängd liksom sockerhalt och mängden kolsyra kan ju skilja.

har du trovärdig koll på ursprunget till lidls must?
Hundra är jag inte, men väldigt mycket tyder på att den produceras på samma linjer som Nygårda. Flaskor, datumstämpel (placering, utseende, hur den bränns in på flaskhalsen, hur den är uppbyggd), i princip det enda som skiljer fr Nygårda är etiketterna. Dessutom brukar Lidl ofta ta in läsk fr Spendrups (även must). Och jag har väldigt svårt att se att Lidl skulle ha ett eget recept för sin must, utan det är med högsta sannolikhet samma som den de låter tillverka den.
Jag tycker tvärtom mot dig att Lidls och Nygårda must smakar väldigt lika, stor skillnad mot ex.vis Apotekarnes som är blaskig.
För 2-3 år sedan hade Lidl även en egen fatlagrad must, och den smakade precis som Nygårdas ekfatslagrade.

Topp