[OT] Justera motorsågsförgasare

Anders H

Aktiv medlem
Har en billig Jonsered som nästan alltid har småkrånglat. Har man väl fått igång den så brukar den sköta sig men om den stannar så är nästan lögn att starta om den. Måste ofta startas med full gas. De små skruvarna på förgasaren som väl brukar heta H och T eller nåt, år så skapta att de kräver ett specialverktyg för att justera. Jag plockade ur förgasaren nu och sågade spår i skruvarna så att de kan ställas utifrån. Finns det nåt standardläge att börja på? Brukar det vara ett och ett halvt varv ut som tomgångsskruven?

Anders H

Aktiv medlem
Stiftet ok, det blir gnista. Skruvarna heter ju såklart L och H. Ställde dom som jag skrev, och även tomgångsskruven. Har blåst ur förgasaren ordentligt och lyckats pillra tillbaks den, inte jättelätt. Har ryckt en stund nu utan resultat. Sågen är väl runt tio år men fan vet om den blir så mycket äldre.

Pfaff

Aktiv medlem
Stiftet ok, det blir gnista. Skruvarna heter ju såklart L och H. Ställde dom som jag skrev, och även tomgångsskruven. Har blåst ur förgasaren ordentligt och lyckats pillra tillbaks den, inte jättelätt. Har ryckt en stund nu utan resultat. Sågen är väl runt tio år men fan vet om den blir så mycket äldre.
Nja, det är skillnad på förmågan att dra gnistan i fri luft och under kompression. Har du bytt stift och justerat elektrodavståndet till föreskrivet mått. Det kan göra skillnad.

mvh

Anders H

Earlslick

Aktiv medlem
Har en billig Jonsered som nästan alltid har småkrånglat. Har man väl fått igång den så brukar den sköta sig men om den stannar så är nästan lögn att starta om den. Måste ofta startas med full gas. De små skruvarna på förgasaren som väl brukar heta H och T eller nåt, år så skapta att de kräver ett specialverktyg för att justera. Jag plockade ur förgasaren nu och sågade spår i skruvarna så att de kan ställas utifrån. Finns det nåt standardläge att börja på? Brukar det vara ett och ett halvt varv ut som tomgångsskruven?
Vad är det för maskin?

dj dirt

Medlem
1,5 varv ut brukar va standard, men oftast lite mindre.
de kan va så att bränsle ledningen smällt av modern bensin men då skulle den inte gå alls.

xyz-saft

Aktiv medlem
Ny bensin kan vara en idé också om den stått länge utan att du använt den. Små 2-taktare kan vara känsliga för gammal bensin.
Hur ser stiftet ut? Vilken färg har det? Säger mycket om bränsleblandningen.
Startar den utan luftfilter?
Är det helt tätt mellan insug och förgasare?

Anders H

Aktiv medlem
Vad är det för maskin?
CS 2138 (har haft en Partner som såg ut att vara samma såg, fast gul). Stiftet inte sotigt alls, slog i ny soppa. Ska pröva med ett nytt stift i morgon. Men min erfarenhet säger mig att det inte är det som är problemet, har bytt tändstift på utombordare, gräsklippare och motorsågar när de bråkat. Det har alltid varit nåt annat skit. Vet inte om det är tätt till insuget men packningen satt där den skulle. Ska pröva utan luftfiltret också.

Fredrik Å

Medlem
En inte alltför vild gissning är att det blivit harts i förgasaren.
Lösningen på det brukar vara att man plockar isär den och kör förgasarhuset i en ultaljudstvätt.
Munstycken kan du göra rent med en kardel från tex en 1,5mm2 elkabel.

R

Medlem
Lånar tråden för här verkar det finnas experter: har en Huskvarna röjsåg på landet. Startar fint men när jag kört den en stund, slår av den och sedan ska starta den igen är det helt omöjligt att få igång den. Några kloka idéer på orsaken och eventuell åtgärd?

Fredrik Å

Medlem
Lånar tråden för här verkar det finnas experter: har en Huskvarna röjsåg på landet. Startar fint men när jag kört den en stund, slår av den och sedan ska starta den igen är det helt omöjligt att få igång den. Några kloka idéer på orsaken och eventuell åtgärd?
Hur ser stiftet ut efter att du försökt starta.
Är det blött eller tort?

Leffe

Aktiv medlem
Nästan samma problem som TS fast med en Husqvarna röjsåg. Startar endast (om alls) med mycket gas, om den blir sur så är det helt omöjligt att få igång den. Märkte sist när jag pillade bort luftfiltret att det var helt dränkt i soppa. Och då hade jag inte dragit så många ggr. Fick aldrig igång den igen sen. Lät den torka ur på alla möjliga sätt.

Fredrik Å

Medlem
Vågar inte svara på det. Förstår att det är svårt att svara på detta om du inte har rätt frågeställning och förutsättningar. Borde det vara blött eller torrt?
Blött=Den får soppa
Torrt=Den får inte soppa
Kolla även att du har gnista.
Ta bort stiftet och sätt dit tändhattar på stiftet,lägg kanten på stiftet mot motorblocket och dra i snöret.Då ska du se en tydlig gnista .

Fredrik Å

Medlem
Nästan samma problem som TS fast med en Husqvarna röjsåg. Startar endast (om alls) med mycket gas, om den blir sur så är det helt omöjligt att få igång den. Märkte sist när jag pillade bort luftfiltret att det var helt dränkt i soppa. Och då hade jag inte dragit så många ggr. Fick aldrig igång den igen sen. Lät den torka ur på alla möjliga sätt.
Gissar att flotören fått punka eller fastnat så att den flödar över.
Plocka isär förgasaren och kolla så att flotören flyter.

sdx

Aktiv medlem
CS 2138 (har haft en Partner som såg ut att vara samma såg, fast gul). Stiftet inte sotigt alls, slog i ny soppa. Ska pröva med ett nytt stift i morgon. Men min erfarenhet säger mig att det inte är det som är problemet, har bytt tändstift på utombordare, gräsklippare och motorsågar när de bråkat. Det har alltid varit nåt annat skit. Vet inte om det är tätt till insuget men packningen satt där den skulle. Ska pröva utan luftfiltret också.
Finns det kompression i motorn om inte så suger den inte in soppa .
Titta på stoppknappen sitter vid förgasaren att den inte kortsluter.
Du kan även kolla att inpulskanalen inte är tät.Vet ej om det finns en slang under insugsgummit kan även vara den som är kass och den styr inpulskanalen.

Leffe

Aktiv medlem
I mitt fall så är stiftet också blött så soppan går hela vägen. Dock är gasvajern väldigt trög så jag funderar på om den hänger sig och så flödar den direkt hela motorn, vilket gör att upprepade försök bara gör de värre. Både med och utan choke.
Får kolla gnistan igen men har för mig att den iaf gav gnista när jag gjorde det gamla hederliga tricket.

n3wton

Aktiv medlem
Svårt med driftsäkerhet på många småmaskiner. Min erfarenhet är att förgasarna blivit sämre och att de i allt högre utsträckning inte längre går att serva och underhålla. Jag och en kollega har konspirerat ihop att de allt högre miljökraven gjort maskinerna känsligare och därmed mindre driftsäkra. Tom Hondas fyrtaktsmotorer är lite svajiga numer, av oklar anledning.

Jag har i princip bara kört maskiner i proffssegmentet och till viss del är det väl så att sådana trivs bra med att gå ganska ofta men mår dåligt av att stå, medan lågprisgrejer mår dåligt av båda dom sakerna. Båda ytterlägena är således dåliga för "röjsågen på landet" och motorsågen man ibland kapar lite ved med. Inlämning på verkstad leder ju lätt till några tusenlappar i kostnad oavsett maskinens inköpspris, så det är svårt läge när man inte drar grejerna på firman..

Anders H

Aktiv medlem
Var ut i garaget och ryckte i snöret en stund nu men inget livstecken. Jag får väl plocka ut förgasaren igen och riva den så mycket det går och se om det är trasig membran eller stopp i nån kanal. Och byta tändstift. Och köpa en dunk finsoppa.

valle

Medlem
Nu har jag mest skruvat med Husqvarnas sågar och kapar men grundinstållningen för H och L-nål är nånstans 1.1/8 - 1,1/4 varv.
Skulle råda dig att ställa h-nålen på 1,5 eller mer då jag antar att du inte har möjlighet att mäta emissionerna, den lär skära om den står för snålt.
H= högfartsnål L=lågfartsnål
Annars är det skruva isär förgasaren och se över membranen och nålfjädern och kanaler för impulsslangen.

Belse

Aktiv medlem
Vad kör du med för soppa? Har alltid kört min på färdigblandad alkylatsoppa, men sist den tog slut så slog jag i egenblandad 95 oktan från båten som var över, och den gick fan inte på den soppan, fick hälla ur den o slå i alkylat i den igen så hoppade den igång som den skulle...

sdx

Aktiv medlem
Var ut i garaget och ryckte i snöret en stund nu men inget livstecken. Jag får väl plocka ut förgasaren igen och riva den så mycket det går och se om det är trasig membran eller stopp i nån kanal. Och byta tändstift. Och köpa en dunk finsoppa.
Testa med start gas eller brakecleen om den ger något liv

Anders H

Aktiv medlem
Såhär ser förgasaren ut (sjukt pilligt att ta bort att sätta dit, knepig plastkonstruktion till gasen). Membranet ser ut att vara helt och nu har jag blåst ur alla kanaler med tryckluften. Ska som sagt åka och köpa alkylatsoppa och pröva. Har alltid blandat själv hittills. Jag har en annan lågbudgetsåg från Jula och den går på vad som helst. Startar ganska snällt men om man slår av den när den är varm så får man ta en fikapaus innan den vill starta igen.
_APR1838.jpg
_APR1839.jpg
_APR1840.jpg
_APR1841.jpg

Beagleboy

Medlem
Somliga tvåtaktare för allsköns användning har för dålig kylning av tändspolen. Är den för varm bli gnistan sämre. Hva hade en liknande modell som din för många år sedan. Där visade det sig att packningen mellan gasaren och insuget var för tunn, med värmeöverledning som följd. En något tjockare packning löste det problemet.

Anders H

Aktiv medlem
Försöker att fatta vad impulsröret/slangen är. Kan det vara det krokiga röret vid justerskruvarna? Det andra är i alla fall där soppaslangen går in.

Bengt-re

Aktiv medlem
Försöker att fatta vad impulsröret/slangen är. Kan det vara det krokiga röret vid justerskruvarna? Det andra är i alla fall där soppaslangen går in.
Provar du att blåsa/suga så skall membranet röra sig. Annars har du hittat fel anslutning. Det är varierande trycket här som får membranet att röra sig och därigenom pumpa fram bränsle.

Lite förklaring:

sdx

Aktiv medlem
Du har 2hål fram på förgasaren så när förgasaren sitter rätt mot cylindern så är det det nedre hålet i förgasaren som är inpulsröret.
Du har troligen en bränsle pump som sitter på sidan en slang går till förgasaren och en ner i tanken från tanken kommer sedan en bränsle slang upp.

Fredrik S

Aktiv medlem
Jag har också en billig Jonsered som jag köpte ny för ca 10 år sedan. Det har alltid varit svårstartad, men senaste två åren har det gradvis blivit värre. Senaste gången jag skulle använda den så startade den inte alls. Jag lämnade in den på en verkstad som sysslar med trädgårdsmaskiner på heltid och domen löd: Drar tjuvlift i vevhuset. bara att slänga.

Anders H

Aktiv medlem
Du har 2hål fram på förgasaren så när förgasaren sitter rätt mot cylindern så är det det nedre hålet i förgasaren som är inpulsröret.
Skruvade isär skiten igen och förstod då att det ligger till som du skriver. Inget rör och ingen slang utan en kanal rätt in i cylindern. Eller om den viker av ner i vevhuset. Blåste rent och gjorde rent där och : Eureka! Sågen startade på tredje rycket! Nu gäller bara ursprungsfrågan: justera förgasaren. Just nu startar den och går på ett jäkla varv på tomgång och så fort man över huvud taget nuddar gasen så dör den. Var börjar jag? Justera tomgångsskruven?

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Skruvade isär skiten igen och förstod då att det ligger till som du skriver. Inget rör och ingen slang utan en kanal rätt in i cylindern. Eller om den viker av ner i vevhuset. Blåste rent och gjorde rent där och : Eureka! Sågen startade på tredje rycket! Nu gäller bara ursprungsfrågan: justera förgasaren. Just nu startar den och går på ett jäkla varv på tomgång och så fort man över huvud taget nuddar gasen så dör den. Var börjar jag? Justera tomgångsskruven?
Börja med att skruva ner ställ skruvarna i botten men försiktigt för botten drar man dom med milt våld då kan man kasta förgasaren .
Du kan börja med 1 varv ut på både låg &hög varvet sen justerar du tom gången efter dom justeringarna och det är endast en grov justering.
Om det förtfarande är en jävla tomgång på den efter du har gjort det som jag skriver då läcker den i vev huset som är plast du kan kolla om du får svänghjulet att glappa upp&ner får du det så är det nog soptunnan för den sågen.

Anders H

Aktiv medlem
Viss besvikelse. Nu på morgonen ville den inte starta alls igen. Gjorde om samma manöver; bort med förgasare och plastbrickan mellan den och insuget. Blåste rent allt och slog i en skvätt finsoppa. Startade omgående med full choke men tålde inte gaspådrag. Startade om några ggr och försökte ställa ner tomgången, men då blev den tydligen kränkt igen och tvärvägrar. Skitjävlahelvete. Den kanske drar tjyvluft nånstans i alla fall. Jag har i alla fall blivit bra på att ta bort och montera förgasaren, kanske kan få jobb på fabriken ("assembled in usa") Är verkligen vevhuset av plast?

sdx

Aktiv medlem
Plastkomposit nånting. I den undre delen av vevhuset och dom sågar som har vevhus halvor i komposit matrial är rent dåliga och det har flertalet hobbysågar.

hm

Aktiv medlem
Jag "ärvde" min morfars proffssåg för länge sen och den hade nog stått still länge då redan. Är nån halvstor Husqvarna med värme i handtagen. Svårt att tro att den egenligen gått så långt ,har för mig att att det står 1982 på typskylten. När jag tog hem den Fick jag igång den och den gick på ganska höga varvtal men igen kraft alls i utan dog om man satte kedjan mot något och fick aldrig ordning pån . Blir sugen att fixa den varje gång jag sett den i garaget senaste 15 åren ... borde kanske bli ett gemensamt happyprojekt. Bara ork och lust skulle finnas .

sdx

Aktiv medlem
By
Jag "ärvde" min morfars proffssåg för länge sen och den hade nog stått still länge då redan. Är nån halvstor Husqvarna med värme i handtagen. Svårt att tro att den egenligen gått så långt ,har för mig att att det står 1982 på typskylten. När jag tog hem den Fick jag igång den och den gick på ganska höga varvtal men igen kraft alls i utan dog om man satte kedjan mot något och fick aldrig ordning pån . Blir sugen att fixa den varje gång jag sett den i garaget senaste 15 åren ... borde kanske bli ett gemensamt happyprojekt. Bara ork och lust skulle finnas .
Byt kolvring på den så orkar den.

42Hz

Aktiv medlem
Rätt skönt med elmotordrivna verktyg, inte för att det är till någon tröst eller relevans i ämnet men min überbilliga Ryobi grästrimmer är nu inne på tredje året och plöjer till och med småträd, synd jag skålade och köpte en med sladd men det funkar med det med! :)

Fällde förresten en stor tall med eldriven motorsåg, funkar riktigt bra. Visst mitt inne i skogen kan det vara svårt att hitta el men annars är det skönt med grejer som bara fungerar, bytt till en batteridriven elgräskilppare också, tröttnat på trilskande gräsklippare...

Anders H

Aktiv medlem
Rev ut förgasaren igen på inrådan av en kompis. Han tyckte att jag skulle lyfta på membranet och blåsa rent i det man kommer åt inunder. Det var lite småsladdrigt från början och gick nog lite sönder när jag tog loss det. Satt fast i ena kanten. Så nu startar sågen inte alls. Men jag hittade en sprillans förgasare på tyska ebay för 450 spänn inklusive frakt. Ungefär vad sågen är värd om den funkar. Återkommer med rapport när den är på plats.

sdx

Aktiv medlem
Rev ut förgasaren igen på inrådan av en kompis. Han tyckte att jag skulle lyfta på membranet och blåsa rent i det man kommer åt inunder. Det var lite småsladdrigt från början och gick nog lite sönder när jag tog loss det. Satt fast i ena kanten. Så nu startar sågen inte alls. Men jag hittade en sprillans förgasare på tyska ebay för 450 spänn inklusive frakt. Ungefär vad sågen är värd om den funkar. Återkommer med rapport när den är på plats.
Tror det är billigare att gå till butiken och köpa en membransats jo det går att köpa dom bara.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer