[OT] kajaktråden, motionspaddlare

johan44

Aktiv medlem
Om man eventuellt är sugen på att köpa en kajak eller surfski men inte har någon vidare koll på marknaden, kan någon tipsa om bra ställen att provpaddla på? Ju närmre mitten av Skåne desto bättre, men jag inser att jag kan få åka en bit...

Tips på trevliga modeller är så klart också uppskattat. Tänkt användningsområde är åar, sjöar och skärgård. Dagsturer, men lite kläder eller fika är bra att kunna ha med. Lättdrivet är kul. Budgeten begränsad. Det rankaste (och roligaste) jag paddlat är en black pearl ( https://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/black-pearl ) och jag gjorde det utan att bada.

187 cm, 75 kg om det spelar roll för valet.

Kommer förmodligen paddla mycket själv.
Om du inte är säker på vad du ska ha och varför så är en vända i en klubb med öppet sinne kring kajaktyper en bra grej. Helsingborg verkar vara en sån klubb http://www.helsingborgskanotisterna.se/

ani

Aktiv medlem
Aterra i Helsingborg, är det på rimligt avstånd? Leif som har stället är både entustiast och kunnig.
+1 på Aterra-Liffe, han paddlar själv havskajak/surfski/surfkajak så han brukar veta ungefär vad han pratar om. Även om han pratar mycket och gärna ;-)
Ang. klubbar så vet jag inte hur status är på Höörs klubb just nu, om den är (tillfälligt) död eller bara luktar så. I Malmö har vi malmokanot.se med en stor majoritet utflyktspaddlare bland medlemmarna, och stort kunnande.
Själv envisas jag mest med ranka räserlådor och surfskis så är nog tyvärr inte till mycket hjälp.

Azog

Aktiv medlem
+1 på Aterra-Liffe, han paddlar själv havskajak/surfski/surfkajak så han brukar veta ungefär vad han pratar om. Även om han pratar mycket och gärna ;-)
Ang. klubbar så vet jag inte hur status är på Höörs klubb just nu, om den är (tillfälligt) död eller bara luktar så. I Malmö har vi malmokanot.se med en stor majoritet utflyktspaddlare bland medlemmarna, och stort kunnande.
Själv envisas jag mest med ranka räserlådor och surfskis så är nog tyvärr inte till mycket hjälp.
Höör hade varit väldigt trevligt om de lever. Deras hemsida verkar vara halvuppdaterad sen i fjol, men de har haft lite prov-gånger förra sommaren, vad det verkar. Får väl se om de kommer igång när det blir varmare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nu övertolkar du nog. De rekommenderar våtdräkt för kursen eftersom man är en hel del i vattnet, och det är ju rätt rimligt. Har själv kört torrdräkt på liknande kurs och var nöjd över valet, de utan frös en hel del när vi övade räddningar och grejer.

Men att någon skulle ha våtdräkt "för säkerhets skull" känns långsökt.

johan44

Aktiv medlem
Nu övertolkar du nog. De rekommenderar våtdräkt för kursen eftersom man är en hel del i vattnet, och det är ju rätt rimligt. Har själv kört torrdräkt på liknande kurs och var nöjd över valet, de utan frös en hel del när vi övade räddningar och grejer.

Men att någon skulle ha våtdräkt "för säkerhets skull" känns långsökt.
Sant, men deras kurs är helt inriktad på brittisk havskajak, en varning så god som någon i min erfarenhet ;-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tror Johans beef med dem är mest att det är default-kajak i Sverige om man inte aktivt söker något annat. Och ska man bara utflykts- och rekreationspaddla så finns en poäng.

Själv gillar jag att paddla i vågor, runt stenar och nära land och då passar det rätt bra.

johan44

Aktiv medlem
Vad är problemet med brittiska havskajaker?
De lanserades väldigt aggressivt i mitten 80-talet, kommersiellt väldigt framgångsrikt av Swima/ägaren Erling med en retorik som sa att annan paddling var "fel" och många friluftsmänniskor utan paddelerfarenhet köpte och identifierade sig med konceptet och blev lite... enkelspåriga och kluriga att hantera i föreningar om man tycker att skärgårdskajaker, havskajaker, motionslådor, surfski mm ska ha ungefär samma ställning. Jag är så gammal att jag hade börjat paddla i början av 80-talet innan det här hände och såg det hela hända. Obs, jag har inget emot havskajaker, de är rätt ofta bästa val. Men det är fortfarande rätt lätt som nybörjare att hamna i sällskap som vill värva till kulten. Lite samma fenomen kan man se just nu med gamla triatleter och multisportare som börjar paddla och blir lika hårt inriktade på surfski, vilket också är en superb kajaktyp på rätt ställe. Om du är intresserad av bakgrunden så finns den beskriven här: https://web.archive.org/web/20061004113215/http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php

Gordon

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra app att regga paddelträningsrundor i?
Vill se på karta var jag paddlat, km tider/splits och gärna hastighet km/h, diagram är kul också.

Har testat Runkeeper men gillar inte den appen riktigt.

Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar. Använde Strava vid mitt första paddelpass nu i vår men fick en del problem med registreringen och tappade delar av sträckan.
Efter det slopade jag Strava. Ska ge Strava en ny chans. Tack!

Senast ändrad:

Stuvarn

Aktiv medlem
Jag å min grönnosade bad anka 😛
IMGP0924.JPG

Vernersson

Aktiv medlem
Glad midsommardag på er!!

Idag startar jag en "liten" paddeltur vid Mörkö.
Planen är att paddla söderut och hålla på till jag helt enkelt tröttnar fysiskt eller mentalt.
Alternativt gör slut på all proviant och kroknar.
Förhoppningen är att ta mig ner till & vidare igenom S:t Annas skärgård innan ovanstående inträffar

Bjuder på en dot watch bara för sakens skull https://maps.findmespot.com/s/GBGF/KH
Den hoppar igång och börjar uppdatera senare under förmiddagen.

Bilagor

• Planen.jpg
    Planen.jpg
    57.7 KB · Besök: 31

Hasse#7

Aktiv medlem

Planen är att paddla söderut och hålla på till jag helt enkelt tröttnar fysiskt eller mentalt.
Förhoppningen är att ta mig ner till & vidare igenom S:t Annas skärgård innan ovanstående inträffar

Bjuder på en dot watch bara för sakens skull https://maps.findmespot.com/s/GBGF/KH
Kul! Låter som du behöver hushålla lite med krafterna för att komma långt. Fortsätter du till Bornholm om du känner dig pigg och inte särskilt hungrig? 😄👍

Azog

Aktiv medlem

Kul äventyr!

Har du någon du kan ringa in för upphämtning när du tröttnar, eller hur löser du logistiken?

salle

Aktiv medlem

Kul! Kämpa på!
Om orken tar slut kan jag komma ut och dra dig en stund med roddbåten när du passerar femöre! 😂

salle

Aktiv medlem
Inte för att orken är slut eller så men om du vill komma ut och dra mig en bit skulle det passa just nu. 🤣

Pausar just nu vid Femöre efter dagens första 10km.

Visa bilaga 563561
Snyggt!
Vi satt ute och väntade hela dagen igår på ön olyckan men var visst lite för tidiga...
Både Olyckan och på Jutskär är det för övrigt utmärkt att tälta/sova.
Inte alls avis, spenderar dagen framför datajobbarskärmen. Paddla lugnt!

Bilagor

• C5C45749-8A47-444B-9D70-C3279F3886D4.png
    C5C45749-8A47-444B-9D70-C3279F3886D4.png
    68.5 KB · Besök: 9
  • 9CA98924-B6A1-45B1-9863-E63E11835774.png
    9CA98924-B6A1-45B1-9863-E63E11835774.png
    71.8 KB · Besök: 11
  • IMG_6834.jpg
    IMG_6834.jpg
    637.3 KB · Besök: 9

Mikva

Aktiv medlem

Bjuder på en dot watch bara för sakens skull https://maps.findmespot.com/s/GBGF/KH...

“Kungens jaktstuga” - ser trevligt ut på kartan. Har du övernattat i slott eller koja?
Hur många timmar paddlar du per dag och hur långt? Kanske kommer in en PR*?

Hoppas att energin inte håller på att tryta så att du vill fortsätta att paddla.

*paddelrapport

Senast ändrad:

Vernersson

Aktiv medlem
“Kungens jaktstuga” - ser trevligt ut på kartan. Har du övernattat i slott eller koja?
Hur många timmar paddlar du per dag och hur långt? Kanske kommer in en PR*?

Hoppas att energin inte håller på att tryta så att du vill fortsätta att paddla.

*paddelrapport
Konungens jaktstuga blev en kraftfull nuitlott. Jag välkomnade vid ankomsten av ett anslag på dörren om att övernattning minsann skulle bokas hos länsstyrelsen i förväg. Kl 16:45 ville ingen svara på det telefonnummer de angav 😮

Det har blivit runt 30km på 5-5,5 timmar varje paddeldag.

Pausade som sagt för vilodag i tisdags i Nävekvarn. Kom nu i eftermiddags fram till Gryt där sambon ska plocka upp mig imorgon vid lunch.

På tal om Nävekvarn, träffade några sköna lirare där på campingen. Bla en Tysk som bikepackar från Hamburg till Nordkap, och tillbaks. Hans deadline var 2'a september då han var tvungen att vara tillbaka i Hamburg.

Haft en del skiftande väder idag och massa andra "ståhej" men det skriver jag mer om när jag sitter vid en dator.

Kort sagt, denna resan är en dröm jag har haft länge och den verkligen uppfylldes 👍

Vernersson

Aktiv medlem
Varning för långt inlägg!

Okej, dags att "PR"a min kajaktur då.
(ruttkarta med bilder på länken längst ner i inlägget)

Dag 1:
Startade som sagt på midsommardagen från Örsta hage på Mörkö.
Solen stekte under tiden jag packade ner allt i kajaken, sambon och kompis tittade storögt på och undrade hur i hela friden jag skulle få plats med allt.

Vinkade av sällskapet och satte av söderut.
Efter 1½ timmes paddling i helt underbara vind förhållanden (i lä från Mörkö) var det dags att stanna för en lunch på Björnö.
Där satt jag i solskenet och mumsade på frystorkad mat från Tactical Foodpack (hunger & Tabasco är den bästa kryddan) 😉

Efter ett tag bar färden vidare och nästa anhalt var sydspetsen på Mörkö och den första passagen av mer öppet vatten, där träffade jag på vinden och vågorna.
Det blåste dock väldigt lite 3-4 m/s och vågorna var inte heller speciellt höga. Kanske 3 dm men de kom rakt från sidan och de var väldigt "korta", detta sammantaget gjorde överfarten lite intressant och att kajaken blev översköljd ganska ofta.
Öhoppade mig iaf ner mot Bokö och eftersom det råder ett strikt tältningsförbud i reservatet Bokö-Askö visste jag att jag var tvungen att passera detta innan det var läge att börja leta efter en tältplats för natten.

Kom fram till Norra Jutskär där jag från vattnet hittade både en bra landstigningsplats och lämplig tältplats.
Upprättande av läger gick ganska snabbt och smidigt, dock driver pumpsäcken till mitt liggunderlag mig till halvt vansinne.
Vid varje pumptag med påsen känner man tydligt hur luft läcker ut i alla sömmarna. Men ska man ligga mjukt & bekvämt får man väl lida lite innan 😉

Resans första fältbad infinner sig och då inser jag att jag har glömt duschtvålen hemma hos kompisen på Mörkö.
Crap!! Jaja, jag har ju iaf med mig "Disk & Tvätt" för att under resan kunna sanera paddelkläderna så att de inte kan ställa sig upp av egen maskin efter ett par dagar.
Mao får disk & tvätt även sanera min lekamen. Helt underbart med ett bad efter en varm dag med 25km paddling på strax under 5 timmar.
Kvällsmaten avnjöts i solen med både humle och enkel maltdryck, man måste ju kompensera den "torftiga" maten 😉

Dag 2:
Vaknade aptidigt till strålande solsken och helt bleke på sjön.
Eftersom det var kalasvarmt i tältet var det föga idé att försöka somna om utan det var bara att sätta igång med dagens aktivitet.
Frukost, skogstoalett samt brytande av läger och jag var åter i kajaken strax efter kl 8.
Snirklade mig neråt mellan öarna fram till Sävö där jag hade läst att Gårdscafét öppnade samma dag.
Bestämde mig för att ta en fika där och att passa på att fylla upp min vattensäck, valde att ta min 10-liters säck på denna turen.
Kanske kan verka som overkill men eftersom jag inte alls visste hur varmt det skulle bli och var jag kunde fylla på så kände jag bättre med lite för mkt än lite för lite.
Och fram till Sävö hade jag redan gått igenom halva vattenförrådet pga värmen.

Gårdscafét och dess personal var väldigt trevligt så där kan jag verkligen rekommendera ett besök om ni har vägarna förbi 😊

Nu bar det vidare igen och nästa anhalt var Stendörren, jisses amalia så mkt människor det var där. Folk precis överallt!
Fick leta ett tag innan jag hittade ett litet skär där jag kunde gå iland och ostört fixa mig lunch.
Kan säga att det gick åt en hel del snacks och vätskeersättning mellan måltiderna för att hålla energinivån uppe.

Vidare iväg efter lunchen och färden bar vidare västerut, väl i krokarna av Långskär strax norr om Oxelösund var det dags att leta upp en ny lägerplats.
Efter en bra stunds letande hittade jag till sist en plats mitt bland massa badande båtfolk, räknade dock iskallt med att merparten av dessa enbart var ute för dagen vilket visade sig stämma väl.
Dagsetapp 2 blev dryga 30km på 5½ timme.
Kvällen på Långskär var i allt vesäntligt en underbar repris av föregående kväll.

Dag 3:
Vaknade om möjligt ännu tidigare, strax efter kl 4:30 av ett jävla tivoli från måskolonin precis utanför min tältplats.
Och eftersom jag ändå hade Oxelösunds hamn att passera som nästa hållpunkt valde jag att sätta fart på dagen.
Efter en kontroll på marinetraffic.com för att se hur mkt fartygsrörelser det var för tillfället satte jag iväg.
Nu känner jag i kroppen att föregående dagars paddling inte är något jag är särdeles van vid, faktum är att jag har aldrig paddlat längre än enstaka dagar om 25km.
Men denna resan har även syftet att testa mig själv hur mkt jag egentligen orkar med utan att "gå ner mig" för mkt.
Efter hamnen var passerad nådde jag Femöre där jag valde att ta en bensträckare. Har var jag tidigare erbjuden lite draghälp av @salle men han dök aldrig upp 😲

När jag tröttnade på att vänta på draghjälpen så paddlade jag vidare och nu hade jag nästa större passage av mer öppet vatten över mot Hummelvik.
Får väl erkänna att just dessa passager inte var speciellt roliga men jag hade iaf lite flyt med vinden så jag kunde hålla ganska god fart.

Sedan var det då dags att styra in i Bråviken.
Och nu visar det sig att vågmönstret inte alls är detdamma som det var när jag passerade från Femöre mot Hummelviken, nu kommer vågorna mer ut min "döda vinkel" och är större.
Detta gör att jag har fullt fokus på att försöka hålla koll för att undvika obehagliga överraskningar.
Kombinera detta sedan med ganska rejält svall från de utgående lastfartyg, inte läga att sitta & slöpaddla & drömma sig bort 😉

Nu börjar dessutom överkroppen påtala att den känner sig ganska mör från summan av de 2 föregående dagarna plus dagens intensiva aktivitet.
Känner att det nog är klokt att göra som jag redan har kommit fram till nämligen att väl framme i Nävekvarn ta en vilodag, oavsett hur tråkigt det än är att sitta still i en liten by.
En annan sak som håller på att driva mig till vansinne är att jag ser något som ser ut som en större fabriksbyggnad med en mkt hög skorsten utan att kunna lista ut var & vad detta är.

Väl framme i Nävekvarn frågar jag campingvärden om detta och hon berättar att det är ett färdigbyggt kärnkraftverk som aldrig togs ibruk, skumt jag har nämligen aldrig hört talas om detta tidigare.
Dag 3 avslutas med proviantering i butiken (äntligen duschtvål) och ett restaurangbesök med 2 KALLA öl 🥳
Dagsetapp 3 blev drygt 30km på strax under 5 timmar.

Vilodag:
Ingen paddlig bara vila, mer butiksbesök och restaurangbesök med kall öl!

Dag 5:
Kommer väl iväg vid 10-tiden och kollar återigen marinetraffic.com efter fartygsrörelser eftersom jag ska korsa Bråviken och dess 2 större farleder.
Som kajakpaddlare såväl som cyklist står man ganska långt ner i födökedjan när en olycka väl inträffar så jag håller mig gärna på min kant 😉

Närmar mig Marviken alltmer och anläggningen ser verkligen både mäktig ut & lite kusligt öde, efter att ha googlat och läst lite om den kan jag inte undgå att fascineras av den.
Efter en kort paus strax intill Marviken styr jag kosan mot Arkösund, nu är jag återigen sugen på en anständig lunch eftersom jag ändå passerar bebodda trakter.
Hittar en krog precis vid en småbåtshamn och får i mig en falafel med ett stort glas vatten & en alkoholfri cider för lite extra socker innan färden mot Konungens jaktstuga på Mellskär tar vid.

Efter jag når Aspöja är jag tvungen att färdas i en "båge" för att undvika ett par rådande fågelskydd för att kunna nå Mellskär.
Väl framme på Mellskär hittar jag först ingen vettig landstigningsplats utan tar ett varv runt ön innan jag till sist väljer det minst dåliga alternativet.
Upp på ön och letar mig fram till stugan. Möts av anslaget på dörren om att stugan måste förbokas via en enhet på länstyrelsen och nu är klockan 16:45 CRAP!

RIDÅ! Inget stugsova för mig.

Jaja, jag hittar istället en fin häll att tälta på.
Lägger ett par öl på "kylning" om man nu kan kalla 20° för kylda, iaf kallare än de ungefär 30° i luften 😉
Dagens etapp blev dryga 32km på strax över 5 timmar.

Har en mkt angenäm och avslappnad afton på Mellskär och innan läggdags kollar jag prognoserna för natt & morgondag på ett par olika sidor.
Båda pratar om lite regn under morgondagen men inte särdeles blåsigt.
Kryper in i tältet och det är fortfarande så pass varmt att jag måste öppna dörrarna på båda sidor av ytertältet för att få nog ventilering.
Somnar nu ovaggad.

Vaknar 01:20 av att regnet slår mig i ansiktet. WTF liskom? Detta fanns inte i prognosen!
Efter en del fumlande får jag igen yttertältet & somnar om.

Dag 6:
Vaknar på morgonen till en lite mulen himmel och efter frukost när jag ska bryta läger så spricker det upp och solen steker återigen.
Får ner allt i kajaken å ge mig av. Efter en stund mulnar det återigen på och nu känner jag att vindbyarna börjar bli väldigt nyckfulla, precis som att en front är på väg in så jag stannar på en ö och får på mig regnjackan.
Passar även på att kolla lite väderradar eftersom jag har hört ett mkt avlägset mullrande och kan då se att det ligger ett åskoväder mitt mellan Gotland & fastlandet.

En stund senare kommer regnet och nu har jag väl paddlat i c:a 1 timme.
Nu kan jag lova att det INTE är läge att fotografera något resten av dagens paddling.
På vägen ner mot Harstena regnar det bitvis så mkt att regnet slår i vattenytan så pass hårt att det stänker UPP i ansiktet på mig. Vågorna har jag dessutom rakt in från vänster sida så mycket parerande blir det under vägen.

Trött & lite kall kommer jag väl fram till Harstena samtidigt som en SSRS-båt under full utryckning ankommer.
Visar sig att de har med sig ambulansare från Arkösund för att hämta en stackare som har knäckt fotleden illa 😔
Väl iland på Harstena är jag dyngsur om underkroppen eftersom kapellet inte håller helt tätt så att knata in på restaurangen känns inte som en bra idé utan jag går till handelsboden.
De har Billys Pan Pizza, aldrig förr har dessa smakat så gott som där & då.

Efter lunchen och en stunds vila går färden åter vidare mot Skrakholmen utanför Gryt.
Kommer bara ngn mindre regnskur på vägen ner och sedan klarnar vädret upp.
Skrakholmen kommer bli mitt sista nattläger för denna resan eftersom jag har beställt upphämtning på Ekön utanför Gryt dagen efter.
Dagens etapp blev 30km på strax över 5 timmar.

Väl på Skrakholmen efter jag har fått upp nattläger & käkat så känner jag mig plötsligt iakttagen, tittar upp och där står 3 får, varav en bagge.
Baggen blir mer & mer närgången och jag börjar tycka att detta kanske inte är helt bra.

Bestämmer mig således för att föra en massa väsen & jaga iväg honom, tack & lov spelar han boll och väljer att ta med sig sina brudar & dra till en annan del av ön ;-)

Sista morgonen består i att packa ihop, paddla över till Ekön och släpa kajak & packning upp dit där vi ska lasta när sambon kommer.

Jag har haft en helt underbar resa, bitvis lite jobbig men den uppfyllde alla mina förväntningar jag hade efter att ha tänkt på detta och planerat i drygt 6 månader.

Inalles drygt 15 mil på 25 timmar och 41 minuter aktiv paddling fördelat på 6 dygn med violdagen inräknad.
I'm a happy camper 😄

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Varning för långt inlägg!

Okej, dags att "PR"a min kajaktur då.
(ruttkarta med bilder på länken längst ner i inlägget)

Dag 1:
Startade som sagt på midsommardagen från Örsta hage på Mörkö.
Solen stekte under tiden jag packade ner allt i kajaken, sambon och kompis tittade storögt på och undrade hur i hela friden jag skulle få plats med allt.

Vinkade av sällskapet och satte av söderut.
Efter 1½ timmes paddling i helt underbara vind förhållanden (i lä från Mörkö) var det dags att stanna för en lunch på Björnö.
Där satt jag i solskenet och mumsade på frystorkad mat från Tactical Foodpack (hunger & Tabasco är den bästa kryddan) 😉

Efter ett tag bar färden vidare och nästa anhalt var sydspetsen på Mörkö och den första passagen av mer öppet vatten, där träffade jag på vinden och vågorna.
Det blåste dock väldigt lite 3-4 m/s och vågorna var inte heller speciellt höga. Kanske 3 dm men de kom rakt från sidan och de var väldigt "korta", detta sammantaget gjorde överfarten lite intressant och att kajaken blev översköljd ganska ofta.
Öhoppade mig iaf ner mot Bokö och eftersom det råder ett strikt tältningsförbud i reservatet Bokö-Askö visste jag att jag var tvungen att passera detta innan det var läge att börja leta efter en tältplats för natten.

Kom fram till Norra Jutskär där jag från vattnet hittade både en bra landstigningsplats och lämplig tältplats.
Upprättande av läger gick ganska snabbt och smidigt, dock driver pumpsäcken till mitt liggunderlag mig till halvt vansinne.
Vid varje pumptag med påsen känner man tydligt hur luft läcker ut i alla sömmarna. Men ska man ligga mjukt & bekvämt får man väl lida lite innan 😉

Resans första fältbad infinner sig och då inser jag att jag har glömt duschtvålen hemma hos kompisen på Mörkö.
Crap!! Jaja, jag har ju iaf med mig "Disk & Tvätt" för att under resan kunna sanera paddelkläderna så att de inte kan ställa sig upp av egen maskin efter ett par dagar.
Mao får disk & tvätt även sanera min lekamen. Helt underbart med ett bad efter en varm dag med 25km paddling på strax under 5 timmar.
Kvällsmaten avnjöts i solen med både humle och enkel maltdryck, man måste ju kompensera den "torftiga" maten 😉

Dag 2:
Vaknade aptidigt till strålande solsken och helt bleke på sjön.
Eftersom det var kalasvarmt i tältet var det föga idé att försöka somna om utan det var bara att sätta igång med dagens aktivitet.
Frukost, skogstoalett samt brytande av läger och jag var åter i kajaken strax efter kl 8.
Snirklade mig neråt mellan öarna fram till Sävö där jag hade läst att Gårdscafét öppnade samma dag.
Bestämde mig för att ta en fika där och att passa på att fylla upp min vattensäck, valde att ta min 10-liters säck på denna turen.
Kanske kan verka som overkill men eftersom jag inte alls visste hur varmt det skulle bli och var jag kunde fylla på så kände jag bättre med lite för mkt än lite för lite.
Och fram till Sävö hade jag redan gått igenom halva vattenförrådet pga värmen.

Gårdscafét och dess personal var väldigt trevligt så där kan jag verkligen rekommendera ett besök om ni har vägarna förbi 😊

Nu bar det vidare igen och nästa anhalt var Stendörren, jisses amalia så mkt människor det var där. Folk precis överallt!
Fick leta ett tag innan jag hittade ett litet skär där jag kunde gå iland och ostört fixa mig lunch.
Kan säga att det gick åt en hel del snacks och vätskeersättning mellan måltiderna för att hålla energinivån uppe.

Vidare iväg efter lunchen och färden bar vidare västerut, väl i krokarna av Långskär strax norr om Oxelösund var det dags att leta upp en ny lägerplats.
Efter en bra stunds letande hittade jag till sist en plats mitt bland massa badande båtfolk, räknade dock iskallt med att merparten av dessa enbart var ute för dagen vilket visade sig stämma väl.
Dagsetapp 2 blev dryga 30km på 5½ timme.
Kvällen på Långskär var i allt vesäntligt en underbar repris av föregående kväll.

Dag 3:
Vaknade om möjligt ännu tidigare, strax efter kl 4:30 av ett jävla tivoli från måskolonin precis utanför min tältplats.
Och eftersom jag ändå hade Oxelösunds hamn att passera som nästa hållpunkt valde jag att sätta fart på dagen.
Efter en kontroll på marinetraffic.com för att se hur mkt fartygsrörelser det var för tillfället satte jag iväg.
Nu känner jag i kroppen att föregående dagars paddling inte är något jag är särdeles van vid, faktum är att jag har aldrig paddlat längre än enstaka dagar om 25km.
Men denna resan har även syftet att testa mig själv hur mkt jag egentligen orkar med utan att "gå ner mig" för mkt.
Efter hamnen var passerad nådde jag Femöre där jag valde att ta en bensträckare. Har var jag tidigare erbjuden lite draghälp av @salle men han dök aldrig upp 😲

När jag tröttnade på att vänta på draghjälpen så paddlade jag vidare och nu hade jag nästa större passage av mer öppet vatten över mot Hummelvik.
Får väl erkänna att just dessa passager inte var speciellt roliga men jag hade iaf lite flyt med vinden så jag kunde hålla ganska god fart.

Sedan var det då dags att styra in i Bråviken.
Och nu visar det sig att vågmönstret inte alls är detdamma som det var när jag passerade från Femöre mot Hummelviken, nu kommer vågorna mer ut min "döda vinkel" och är större.
Detta gör att jag har fullt fokus på att försöka hålla koll för att undvika obehagliga överraskningar.
Kombinera detta sedan med ganska rejält svall från de utgående lastfartyg, inte läga att sitta & slöpaddla & drömma sig bort 😉

Nu börjar dessutom överkroppen påtala att den känner sig ganska mör från summan av de 2 föregående dagarna plus dagens intensiva aktivitet.
Känner att det nog är klokt att göra som jag redan har kommit fram till nämligen att väl framme i Nävekvarn ta en vilodag, oavsett hur tråkigt det än är att sitta still i en liten by.
En annan sak som håller på att driva mig till vansinne är att jag ser något som ser ut som en större fabriksbyggnad med en mkt hög skorsten utan att kunna lista ut var & vad detta är.

Väl framme i Nävekvarn frågar jag campingvärden om detta och hon berättar att det är ett färdigbyggt kärnkraftverk som aldrig togs ibruk, skumt jag har nämligen aldrig hört talas om detta tidigare.
Dag 3 avslutas med proviantering i butiken (äntligen duschtvål) och ett restaurangbesök med 2 KALLA öl 🥳
Dagsetapp 3 blev drygt 30km på strax under 5 timmar.

Vilodag:
Ingen paddlig bara vila, mer butiksbesök och restaurangbesök med kall öl!

Dag 5:
Kommer väl iväg vid 10-tiden och kollar återigen marinetraffic.com efter fartygsrörelser eftersom jag ska korsa Bråviken och dess 2 större farleder.
Som kajakpaddlare såväl som cyklist står man ganska långt ner i födökedjan när en olycka väl inträffar så jag håller mig gärna på min kant 😉

Närmar mig Marviken alltmer och anläggningen ser verkligen både mäktig ut & lite kusligt öde, efter att ha googlat och läst lite om den kan jag inte undgå att fascineras av den.
Efter en kort paus strax intill Marviken styr jag kosan mot Arkösund, nu är jag återigen sugen på en anständig lunch eftersom jag ändå passerar bebodda trakter.
Hittar en krog precis vid en småbåtshamn och får i mig en falafel med ett stort glas vatten & en alkoholfri cider för lite extra socker innan färden mot Konungens jaktstuga på Mellskär tar vid.

Efter jag når Aspöja är jag tvungen att färdas i en "båge" för att undvika ett par rådande fågelskydd för att kunna nå Mellskär.
Väl framme på Mellskär hittar jag först ingen vettig landstigningsplats utan tar ett varv runt ön innan jag till sist väljer det minst dåliga alternativet.
Upp på ön och letar mig fram till stugan. Möts av anslaget på dörren om att stugan måste förbokas via en enhet på länstyrelsen och nu är klockan 16:45 CRAP!

RIDÅ! Inget stugsova för mig.

Jaja, jag hittar istället en fin häll att tälta på.
Lägger ett par öl på "kylning" om man nu kan kalla 20° för kylda, iaf kallare än de ungefär 30° i luften 😉
Dagens etapp blev dryga 32km på strax över 5 timmar.

Har en mkt angenäm och avslappnad afton på Mellskär och innan läggdags kollar jag prognoserna för natt & morgondag på ett par olika sidor.
Båda pratar om lite regn under morgondagen men inte särdeles blåsigt.
Kryper in i tältet och det är fortfarande så pass varmt att jag måste öppna dörrarna på båda sidor av ytertältet för att få nog ventilering.
Somnar nu ovaggad.

Vaknar 01:20 av att regnet slår mig i ansiktet. WTF liskom? Detta fanns inte i prognosen!
Efter en del fumlande får jag igen yttertältet & somnar om.

Dag 6:
Vaknar på morgonen till en lite mulen himmel och efter frukost när jag ska bryta läger så spricker det upp och solen steker återigen.
Får ner allt i kajaken å ge mig av. Efter en stund mulnar det återigen på och nu känner jag att vindbyarna börjar bli väldigt nyckfulla, precis som att en front är på väg in så jag stannar på en ö och får på mig regnjackan.
Passar även på att kolla lite väderradar eftersom jag har hört ett mkt avlägset mullrande och kan då se att det ligger ett åskoväder mitt mellan Gotland & fastlandet.

En stund senare kommer regnet och nu har jag väl paddlat i c:a 1 timme.
Nu kan jag lova att det INTE är läge att fotografera något resten av dagens paddling.
På vägen ner mot Harstena regnar det bitvis så mkt att regnet slår i vattenytan så pass hårt att det stänker UPP i ansiktet på mig. Vågorna har jag dessutom rakt in från vänster sida så mycket parerande blir det under vägen.

Trött & lite kall kommer jag väl fram till Harstena samtidigt som en SSRS-båt under full utryckning ankommer.
Visar sig att de har med sig ambulansare från Arkösund för att hämta en stackare som har knäckt fotleden illa 😔
Väl iland på Harstena är jag dyngsur om underkroppen eftersom kapellet inte håller helt tätt så att knata in på restaurangen känns inte som en bra idé utan jag går till handelsboden.
De har Billys Pan Pizza, aldrig förr har dessa smakat så gott som där & då.

Efter lunchen och en stunds vila går färden åter vidare mot Skrakholmen utanför Gryt.
Kommer bara ngn mindre regnskur på vägen ner och sedan klarnar vädret upp.
Skrakholmen kommer bli mitt sista nattläger för denna resan eftersom jag har beställt upphämtning på Ekön utanför Gryt dagen efter.
Dagens etapp blev 30km på strax över 5 timmar.

Väl på Skrakholmen efter jag har fått upp nattläger & käkat så känner jag mig plötsligt iakttagen, tittar upp och där står 3 får, varav en bagge.
Baggen blir mer & mer närgången och jag börjar tycka att detta kanske inte är helt bra.

Bestämmer mig således för att föra en massa väsen & jaga iväg honom, tack & lov spelar han boll och väljer att ta med sig sina brudar & dra till en annan del av ön ;-)

Sista morgonen består i att packa ihop, paddla över till Ekön och släpa kajak & packning upp dit där vi ska lasta när sambon kommer.

Jag har haft en helt underbar resa, bitvis lite jobbig men den uppfyllde alla mina förväntningar jag hade efter att ha tänkt på detta och planerat i drygt 6 månader.

Inalles drygt 15 mil på 25 timmar och 41 minuter aktiv paddling fördelat på 6 dygn med violdagen inräknad.
I'm a happy camper 😄

Bra jobbat och fint skrivet. Mycket inspirerande. Tack. ❤️

Mikva

Aktiv medlem
Inspirerande - någon gång hoppas även jag komma iväg på ett lokalt paddeläventyr.

Har du avhandlat val av utrustning tidigare - kajak, paddel, tält mm?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tack för rapport! Har inte varit ute på lång paddling sedan barnen kom, innan var det flera gånger varje år. Inte utan att det infinner sig lite sug!

Har ju massa fina prylar som bara ligger och dräller.

Vernersson

Aktiv medlem
Inspirerande - någon gång hoppas även jag komma iväg på ett lokalt paddeläventyr.

Har du avhandlat val av utrustning tidigare - kajak, paddel, tält mm?
Tack.. Kan verkligen rekommendera konceptet ;-)

I korta drag ser min grundläggande utrustning ut på följande vis.

Kajak - Seabird Designs Scott HV
Tyvärr kan jag verkligen inte rekommendera kajaker från just Seabird med tanke på deras exceptionellt dåliga byggkvalitet. Jag hittade inte alla fel på min kajak innan det var för sent (jag hade redan börjat modifiera)

Paddel (primär) - Seahawk kolfiberpaddel med ergonomiskt skaft

Paddel (reserv) - En generisk glasfiberpaddel med plastblad

Flytväst - NRS Oso

Navigation - Primärt båtsportkort och Calazo sjö- och kustkarta, sekundärt min gamla troga Garmin GPSMAP 62s. Även en Silva 58 däckskompass.

GPS tracker - Spot Gen 4, fäst på västen. Skapar gps-spåret som sambon med fler kan följa. Och om allt går åt helvete kan jag utan telefon larma SOS med ett knapptryck

Tält - Naturehike Cloud Peak 2

Liggunderlag - Therm-a-rest Neoair Topo Deluxe

Sovsäck - McKinley, en gammal tunn sommarsäck som jag kompletterar med en Sea To Summit Reactor Extreme liner, blir det riktigt varmt kan linern användas utan sovsäcken. Vilket gjordes ett flertal nätter under turen. Dessutom grisar man inte ner insidan av sovsäcken ;-)

Vattensäck - Sea to Summit Pack Tap 10 liter

Kök - MSR Windburner vilken är snabb och mkt okänslig för vind, funkar dock bara om man väljer att äta frystorkat.

Mat - På denna tur primärt frystorkad mat från Tactical Foodpack, ska i ärlighetens namn sägas att den är "sådär" men jag kom över ett parti matpåsar så pass billigt att jag inte kunde låta bli. Tabasco fixar det mesta ;-)

Sedan tillkommer ett skitlass med andra prylar för bekvämlighet.

Mats65

Aktiv medlem
Lite bilder från en härlig fem-dagars paddlingstur i finväder på totalt strax över 100 km. Kanske inte riktigt motionspaddling eftersom jag paddlar väldigt sällan, senast för två år sedan. Blir mer likt en vandringstur där fokus är naturupplevelsen. Hyrde kajak i Dalarö.

Kajak2022-08-11 till 15.JPG
20220811_203358.jpg
P8111294.JPG
P8121364 (2).jpg

20220812_085648.jpg
20220812_092048.jpg
20220812_112442.jpg
P8121388 (2).jpg
20220812_185806.jpg
20220813_054213.jpg
20220813_090601.jpg
20220813_204838.jpg