[ot]kan jag rädda mina pjäxor

Ustzeust

Aktiv medlem
Har ett par Salomon Quest pro 110 som jag vart nöjd med under 30 skiddagar ungefär, har som mest spänt två hack ifrån fullt.

Men dom sista skiddagarna förra året så började fötterna sladdra runt, slutade med att jag spände maximalt för att ens kunna åka. Och då blev pjäxan extremt obekväm, som att något knölade sig. Ska tillägga att pjäxan känns mjuk, trots 110 flex.

Frågan är om jag köpt för stora pjäxor?

Är pjäxorna slut? Borde hålla längre än 35 dagar tycker man.

Någon som känner igen sig med det här?

Hälsingland

Aktiv medlem
Klart något kan ha hänt men det borde inte vara så troligt. Jag har flera hundra dagar i mina gamla salomonpjux som jag köpte min första säsong i Åre 2003, dom är nu pensionerad men det är inget fel på dom mer än att dom är trånga då jag gått upp en del i vikt.

Dra ut innerskon och kolla om någonting är trasigt, för mig släppte en nit som jag bytte mitt en skruv + mutter i typ m3 storlek i ett av fästena.

Pjäxorna var nog i största laget när dom köptes. Innerskon packar ihop efter ett tags åkning och speciellt under våren när det är varmare. Det du kan göra är att gå till en skidbutik och fixa en volymreducerare som du lägger under innerskon. Då blir pjäxorna lite mindre.
Men om du ändå tycker dom känns mjuka kanske det är läge att byta.

sanfar

Aktiv medlem
Mina salomon crossmax 10 blev åxå mjuka i plasten . Men det tog typ en tio år och en bra bit över hundra skiddagar. Innerskon funkade dock fint efter byte av sulan efter halva tiden ungefär. Efterföljande pjäxor dödade jag efter ett år ungefär. Så iår blir det ny pjäxjakt. :/

Domestique

Aktiv medlem
Det är nog ganska vanligt att många köper för stora pjäxor. Instämmer i rådet att ta dom till en skidbutik - och helst någon som är duktig på pjäxor, så får dom hjälpa dig. Det går ju att reducera volymen något på olika sätt. Ett alternativ till att helt byta pjäxor kan vara att köpa nya innerskor. Åker man mycket så tycker jag helt klart det är värt med sprutskor - jag kör själv Lange 130XT och Heads racing-sprutskor och då bör man även gjuta innersulor. Den stora fördelen är att fötterna sitter och man behöver inte spänna som en galning.
Flexangivelser tycker jag man ofta får ta med en nypa salt. Känner inte till de där Salomon närmare, men det är väl en modell som ska funka både utför och för enklare turer. Jag har provat några liknande och tycker aldrig de har riktigt den styvheten som renodlade alpinpjäxor har. Jag har tävlat på landslagsnivå i freestyle och har hyfsad koll, men det bästa rådet jag kan ge när det gäller pjäxköp är att alltid gå till någon som har bra koll på boot fitting och utifrån hur man åker, fötter osv rekommendera och ffa anpassa en modell. Både mina Lange och mina Dynafit-turpjäxor tog ganska många timmar att få till med sprutskor, gjutning av sulor, pressning av skal osv (hos Skifix i Boden) men nu är det så bra de kan bli. Klart pjäxor ska hålla mer än 35 dar.

BOBCAB

Medlem
Efter 30 dgr så brukar "fluffet" i innerskon tryckt i hop sig på standardpjäxor. Det är att beakta när man köper nya, alternativt går man på typer med minimalt med stoppning som håller formen. De brukar däremot inte vara så varma o bekväma, men de håller bättre. En pjäxdoktor brukar kunna fixa till en hel del om de inte är hopplöst för stora till dina fötter.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tack för alla svar, blev ett par nya dalbello ds130 i 26.5, en storlek mindre än innan.
Helnöjd då jag fick märkbart mer kontroll och jämnare carvingsvängar.
Blev ett par völkl racetiger gs också när jag ändå var igång :)
Måste bara rekommendera Klövsjö sportshop, fick pressa ut dom vid fyra tillfällen och inte en sur min ifrån någon.
Ville testa ett par skidor som fortfarande var inplastade och det var inga problem.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Testade ett par Qst pro 120 häromdagen och blev förvånad över att de kändes mjukare än mina gamla impact 8 med flex 90 som är elva år gamla. Slog istället till på ett par mtn lab, ska bli skoj att se hur de beter sig!

kais01

Aktiv medlem
varken gjutpjäxor där stoppningen blir pulver och gel som flyter runt håller stilen särskilt länge.

deadhead

Ny medlem
Testade ett par Qst pro 120 häromdagen och blev förvånad över att de kändes mjukare än mina gamla impact 8 med flex 90 som är elva år gamla. Slog istället till på ett par mtn lab, ska bli skoj att se hur de beter sig!
Finns ingen standard för flex vilket gör det till en djungel. Mina x-wave 10 från 2002 är avsevärt mycket hårdare än alla 100-flex pjäxor från salomon av nyare modell. Har efter år av letande förhoppningsvis hittat ett par K2 BFC 120 som kan funka. Litar inte på plasten i dom gamla längre plus att det blir norrsken när man tar av dom...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Finns ingen standard för flex vilket gör det till en djungel. Mina x-wave 10 från 2002 är avsevärt mycket hårdare än alla 100-flex pjäxor från salomon av nyare modell. Har efter år av letande förhoppningsvis hittat ett par K2 BFC 120 som kan funka. Litar inte på plasten i dom gamla längre plus att det blir norrsken när man tar av dom...
Som jag förstått det så är BFC riktigt mjuk, så är du ute efter något stadigt så ska du kolla på något annat.

BOBCAB

Medlem
Haha, vad hände med dom pjäxorna där dom sprytade i skum i innerskon? Var ju the shit ett tag men borta nu
Jag kör pist med ett par Strolz racing sprutade pjäxor sedan ca 15 år. ( har gått över 300 skiddagar ) Bytt sulor, och några spännen, men innerskon, och plasten håller fortfarande. Kvaliten är det inget fel på, men inget att tura med då de väger 2.5 kg, och är hyffsat styva.

kais01

Aktiv medlem
det var ju rätt länge ändå.

men huvudproblemet med gjutna pjäxor är att de fördelar trycket jämnt över foten.

låter ju bra..? men olika delar av foten tål olika tryck, och skon bör anpassas därefter. foten tål t ex sparsamt med tryck bakom inre fotledsknylan, där nerver och kärl går fram. följden av tryck just där blir att man får spänna upp efter varje åk.

sen ska inte en pjäxa smalna och ge tryck från sidan när man spänner den hårt, utan trycket ska ffa komma uppifrån.

och mjuk stoppning är ett helvete, ger tryck från alla håll.

BOBCAB

Medlem
det var ju rätt länge ändå.

men huvudproblemet med gjutna pjäxor är att de fördelar trycket jämnt över foten.

låter ju bra..? men olika delar av foten tål olika tryck, och skon bör anpassas därefter. foten tål t ex sparsamt med tryck bakom inre fotledsknylan, där nerver och kärl går fram. följden av tryck just där blir att man får spänna upp efter varje åk.

sen ska inte en pjäxa smalna och ge tryck från sidan när man spänner den hårt, utan trycket ska ffa komma uppifrån.

och mjuk stoppning är ett helvete, ger tryck från alla håll.
Jag kan bara uttala mig om mina Strolz, men de har knappast vad som kan betecknas som mjuk stoppning. De måste värmas med pjäxtorken om de ska gå få på sig någotsånär smidigt. När de väl e på foten så sitter de som "gjutna". Annars instämmer jag i att mjuk stoppning är utmärkt på afterski, men går inte åka med. Jag kör topptur med MTN S-lab, o de är inte heller så mjuka.

ejma

Aktiv medlem

Men det där gäller väl banåkare? Vet inte om de får sina inneskor sprutade med mindre padding, men visst finns/fanns många friåkare med sprutade innerskor?

Jag hade ett par Technica TNT Explosion med silikonsprutade innerskor. Pjäxans ytterskal sprack efter 3-4 år, men innerskon lever vidare i ett annat skal. Grymt hälgrepp och inget punkttryck. Har inte behövt knäppa upp mellan åken.

kais01

Aktiv medlem
då har det varit lyckat i ditt fall. men att många använder en viss teknik betyder inte att den är bra.

deadhead

Ny medlem
Som jag förstått det så är BFC riktigt mjuk, så är du ute efter något stadigt så ska du kolla på något annat.
Beror ju på modell, men framförallt har jag inte samma åkstil och kraft som tidigare vilket gör behovet av att åka stenhårda pjuck avtagit. Lyssna gärna på åka skidors pod där dom pratar med Magnus Wörnert, underbart nördigt och väldigt nyttigt för många med tips.

Tecnica TNT hade ett tag på problem med plasten i skalet som sprack i förtid. Komiskt (i efterhand) men samma dag som polarens sprack så träffade vi en till med samma modell på pjäxa som samma dag också gett upp...

ejma

Aktiv medlem
Tecnica TNT hade ett tag på problem med plasten i skalet som sprack i förtid.
Båda mina pjäxor sprack nästintill samtidigt. Tyckte det var måttligt roligt att stå i djupsnön med spruckna pjäxor och inte veta om det skulle gå av på mitten. Enligt generalagenten hade technica blandat i för mycket färg i plasten som fick den att bli spröd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer