OT: Karriärsbytarråd-tråd

Hej Bull..Happy!

Jag har i typ tio års tid jobbat som "journalist" inom nischmedia. Nu känner jag väl kanske att det vore på sin plats att röra lite på sig, men jag har ju inte jobbat speciellt mkt i andra branscher, förutom nån säsong i restaurang/butik/städ, så jag är helt enkelt ute efter lite input på vad som vore vettiga vägar att fundera på.

Jag har tassat runt och sökt en del kommunikatörstjänster, men det verkar vara rätt hård konkurrens där. Happy torde väl innehålla menschor som antingen jobbar med fd journalister, eller bara vet var en sån kan tänkas passa in.

Jag lovar att inte vara bli lika långrandig som geologen :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad är du bra på, eller intresserad av att göra? Folk som är bra på och tycker det är skapligt roligt att skriva behövs ju lite överallt t ex, inte bara inom kommunikation.

H.

Aktiv medlem
Hur viktigt är det att få nytta av din utbildning? Kan du tänka dig ett helt annat typ av jobb?

Vad har du för målbild på lön, nu och potentiell löneutveckling på 5-10 år (dvs karriärmöjlighet inom yrket)?

Jolinwood

Aktiv medlem
Tjejen skriver i reklambranschen. Hon hatar det förvisso emellanåt men kanske är värt att prova om du inte kommer på något bättre?

Rassemouse

Aktiv medlem
Det är inte ointressant, men jag tänker mig att det kräver en större ekonomisk insats än vad jag är villig/kapabel att fixa.
Beror på vart i landet du vill vara och hur mycket maskiner du anser dig behöva. Här i mina trakter (Ångermanland) går det att få en gård med 5-6ha mark för 300k-500k och det är tillräckligt med mark att gå runt på, om man planerar odlingarna och säljer direkt till kund, typ via andelsjordbruk eller rekoring. :-)

Hur viktigt är det att få nytta av din utbildning? Kan du tänka dig ett helt annat typ av jobb?

Vad har du för målbild på lön, nu och potentiell löneutveckling på 5-10 år (dvs karriärmöjlighet inom yrket)?

Tråkigast svar ju. Du vet väl vad jag vill tjäna, så mkt som möjligt. Hela tiden.

Är det kul att jobba kan jag tjäna mindre, ju tråkigare det är ju mer vill jag tjäna.

Och nej, mina tidigare erfarenheter är inget jag måste ha nytta av.

jofahjalm

Aktiv medlem
Skulle into foto i mainstream-media funka? TV-produktioner och liknande? Man måste ju kunna något som folk vill betala för innan man får betalt för det.

ooms

Aktiv medlem
Teknisk skribent? Många företag behöver skriva en j-a massa produktdokumentation, så är man tekniskt intresserad och bra på att skriva kan ju det kanske vara nåt. Tror att både storföretag och konsultföretag (som erbjuder tjänsten till andra företag) ibland utlyser den typen av tjänster.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Strömmingsfiskare. Här finns det massor med strömming och företag som vill köpa fiskad strömming men ingen som drar upp den. Annars är teknisk skribent som översätter eller skriver dokumentation antagligen ett bra tips, vi har haft såna inne som gjort det våra anställda inte klarar av.. Kan nog finnas vissa likheter med att testa teknikprylar och recensera dem, bara ta bort lite adjektiv och vara mera saklig :-)

H.

Aktiv medlem
Jag tror du ska fundera på något där du får använda en blandning av hantverk, teknik och problemlösning. Gärna där det även finns behov av civilicerad kundkontakt genom prat eller skrift.

Du gillar ju att slöjda saker, du är tekniskt allmänbildad (och inte tappad bakom en vagn rent intellektuellt). Du är också verbal i både text och tal vilket jag tror kan skilja ut dig från en del andra mer hantverkar-hantverkare så att säga.

Jag har ingen aning om löneläget, men spontant känns det inte omöjligt att olika former av tex servicetekniker inom nischbranscher kan ligga runt 30 i lön? Nån som vet? Kommer du in som tekniker av något slag på ett större teknikföretag så finns det ju sedan säkert möjligheter till jobbyte inom företaget.

Vad är du bra på, eller intresserad av att göra? Folk som är bra på och tycker det är skapligt roligt att skriva behövs ju lite överallt t ex, inte bara inom kommunikation.

Jag gillar ju att skriva, vet inte om jag nödvändigtvis är så bra på det. Men jag vet inte riktigt var det skulle pass in annars, vad tänker du när du säger "lite överallt"?

Annars gillar jag att jobba med händerna, finsnickare har slagit mig, men jag är inte så bra på det heller :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Inom life science tror jag servicetekniker tjänar lungt över 30k. Det är absurt vad det kostar att köpa tjänster. Kan lätt vara 30 lax för "två dagar" som egentligen är 8 timmar.

Om man vill hitta ett område som betalar löjligt bra hade jag kollat åt programmering. Det känns inte som kulturarbetarens starka sida, men ganska tveksamma kunskaper kan nog fortfarande ge ganska bra betalt med rådande arbetsmarknad. Att gå någon form av yrkesutbildning är troligen en biljett till hög lön om man orkar (och kan). Man kan nog vara ganska dålig och fortfarande få bra betalt. Som testare får man säkert fortfarande ok betalt, men kan vara helt oduglig.

H.

Aktiv medlem
Sök dig till en bransch som inte är uppenbart attraktiv, men som rullar på. Jag tänker infrastruktur, typ VA, elnät, järnväg etc
Ja, det kan nog vara klokt. Du vet vem du ska prata VA med. Om du orkar med kvällskurser kan det säkert gå att läsa till typ VA-projektör eller vad det heter. Det verkar finnas massa att göra där. Och bra lön också. (Du kan maila valfri kommun och begära ut lönelistor på alla på VA-enheten tex).

mzi

Aktiv medlem
Jag tror som jomper att "teknisk skribent" är sweet spot om du vill göra typ samma sak som idag men på teknikbolag. Du behöver nog plugga på lite på kvällstid så att du förstår lingon. Men vill du jobba med utveckling så är mycket av det att läsa den dokumentation som utveckling skriver (ofta i en changelog eller committmeddelanden) och försöka fatta vad det betyder och sedan skriva en riktig dokumentation som man kan ge till kund. I industrin är det ju ännu mer att faktiskt förstå vad prylen gör.

Earlslick

Aktiv medlem
Sök dig till en bransch som inte är uppenbart attraktiv, men som rullar på. Jag tänker infrastruktur, typ VA, elnät, järnväg etc
Vad fan, måste jag byta jobb, helt plötsligt är min branch inte uppenbart attraktiv.
Det finns ju tom människor som kommer till mitt jobb för att putsa på våra museala vagnar på fritiden.

Beror på vart i landet du vill vara och hur mycket maskiner du anser dig behöva. Här i mina trakter (Ångermanland) går det att få en gård med 5-6ha mark för 300k-500k och det är tillräckligt med mark att gå runt på, om man planerar odlingarna och säljer direkt till kund, typ via andelsjordbruk eller rekoring. :-)

Jo, det är som sagt inte en dum idé. Men jag tror att det är ett för stort lass att dra igång själv utan förkunskaper. Hade dock kunnat tänka mig att jobba med nåt sånt, på rätt ställe. Ångermanland låter inte fel. Bortsett från Takida då.

Inom life science tror jag servicetekniker tjänar lungt över 30k. Det är absurt vad det kostar att köpa tjänster. Kan lätt vara 30 lax för "två dagar" som egentligen är 8 timmar.

Om man vill hitta ett område som betalar löjligt bra hade jag kollat åt programmering. Det känns inte som kulturarbetarens starka sida, men ganska tveksamma kunskaper kan nog fortfarande ge ganska bra betalt med rådande arbetsmarknad. Att gå någon form av yrkesutbildning är troligen en biljett till hög lön om man orkar (och kan). Man kan nog vara ganska dålig och fortfarande få bra betalt. Som testare får man säkert fortfarande ok betalt, men kan vara helt oduglig.

Programmering känns spontant inte som min grej. Men jag har aldrig provat, så jag kan ha fel. När du säger "servicetekniker" vad menas då? Typ det H snackar om?

jonte987

Aktiv medlem
Servicetekniker generellt oavsett bransch är nog bara att promenera in om man har rimlig kompetens. Vad som räknas som rimligt vet jag inte. Är det elektromekaniskt kräver det nog sin man.

Lärare på folkhögskola!! T ex foto!
Graden av tillfredsställelse kan vara mycket stor. Om man gillar människor..
Jag har bytt bana från ingenjör till gymnasielärare. Succé så här långt, två år senare!

Jag har intervjuat ett helt gäng folkhögskolelärare och det verkar ju vara ett rätt soft jobb. De flesta folkhögskolor har ju inte mkt till prestationskrav heller. Men frågan är om jag kan nåt bra nog för att lära ut det, och jag anar att de tjänsterna inte växer på träd. Men lärare har generellt varit en idé. Men inte i sthlmsområdet där jag råkar hålla till just nu.

Senast ändrad:
Teknisk skribent låter, tyvärr, som de tråkiga delarna av det jobb jag har nu. Jag tror kanske inte att just skrivandet i sig behöver vara något att haka upp det på, snarare berättande. Iaf om det ska vara nåt jag tycker är roligt. Det är ju inte nödvändigtvis ett krav om det är tillräckligt bra betalt.

Ja, det kan nog vara klokt. Du vet vem du ska prata VA med. Om du orkar med kvällskurser kan det säkert gå att läsa till typ VA-projektör eller vad det heter. Det verkar finnas massa att göra där. Och bra lön också. (Du kan maila valfri kommun och begära ut lönelistor på alla på VA-enheten tex).
Håller hon kvällskurser?

jofahjalm

Aktiv medlem
Programmering känns spontant inte som min grej. Men jag har aldrig provat, så jag kan ha fel. När du säger "servicetekniker" vad menas då? Typ det H snackar om?

Det jag har erfarenhet är ffa laboratorieutrustning och produktionsutrustning inom läkemedelsindustrin. Man har massor av instrument som behöver service och förbyggande underhåll. Service är något läkemedelsföretag generellt köper in från leverantörer. I princip är det några dags utbildning inom företaget för att göra ganska enkla saker. Dom tar svinmycket betalt för att du ska genomföra detta. Om du är duktig så kan du klura ut vad som är fel på något där det inte är uppenbart. Då är du duktig på ditt arbete, men det är nog ingen krav för att få jobb från början. Att vara socialt kompetent är nog en framgångsfaktor i de fallen något inte är trasigt på riktigt. Och även när något är paj och man inte kan fixa det kan det nog släta över fint.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kan inte uttala mig om tillgänglig mängd jobb idag men det finns en typ av teknisk skribent som skriver manualer och instruktioner för underhåll. Där är balansen att skriva effektiv text som underlättar, kombinera det med berättande foto och viss bildbehandling tex pilar, detaljer eller att lyfta fram viktiga komponenter. För att det skall bli bra krävs interaktion med användare och uppdragsgivare. En av de första frågorna i Leanarbete är "Finns det en standard?". Bra instruktioner minskar avvikelser och störningar och kan spara stora pengar genom färre fel och snabbare upplärning. Utan att känna dig personligen tror jag att du kan passa för detta. Lycka till.

jofahjalm

Aktiv medlem
Kanske ska släta över med min rekommendation om servicetekniker. Även om säkert kan vara ganska enkelt att komma in i så är det väldigt mycket resdagar och liknande. Vilket troligen förklarar att det är enkelt att komma in på... Det är också en ganska unik talang att vara duktig på detta.

n3wton

Aktiv medlem
Jag gillar ju att skriva, vet inte om jag nödvändigtvis är så bra på det. Men jag vet inte riktigt var det skulle pass in annars, vad tänker du när du säger "lite överallt"?

Annars gillar jag att jobba med händerna, finsnickare har slagit mig, men jag är inte så bra på det heller :)
Nu låter du ju lite som geologen ju! Finsnickare är ett godtyckligt begrepp. Hela hantverksbranschen skriker efter folk och det finns ett flertal yrken där man kan komma in utan någon direkt utbildning. Om du räcker upp handen och säger att du kan tänka dig att stå i en lerig schakt eller dra i en asfaltsraka så har du jobb imorgon. Det är lite värre numer på storbyggena där alla har ID06 och därigenom elektroniskt loggade kurser och intyg, men bland småföretagen finns det ofta tjänster där vilja och ambition står som enda punkter på kravlistan.

Jag vet många som börjat med ett hantverksyrke utan förkunskap, för att några år senare ha fixat yrkesbevis osv via företaget. Rätt väg att gå för att komma in någonstans är förmodligen inte via ett vältaligt mail till någon administratör, utan att prata direkt med arbetsledare eller dylikt. Innan corona hade jag sagt att det bara är att stövla in någonstans och vara lite käck, men det kanske är svårare givet dagens läge..

Det finns också en massa olika yrkesutbildningar, men för de flesta av dessa ska man nog stå ganska långt från arbetsmarknaden för att komma in på. Vi har haft många praktikanter den vägen och det har aldrig slutat väl.. Däremot är personalläget sådant att man ändå är villig att ge en ny praktikant chansen, vilket förmodligen är ett ganska gott tecken för den som är vettig och vill arbeta.

Just finsnickare återfinns ju ofta på typ kökssnickerier och dylikt och där kan man förmodligen utan bekymmer anställa folk utan yrkesbevis (inga kontroller som på storbyggen). Däremot är det ju ganska kunskaps- och skicklighetskrävande, men att börja på golvet hos någon snickerifirma genom att bära brädor, städa och koka kaffe kanske kan vara en väg..😛

Ring eller hälsa på några firmor i närheten och visa intresse för att börja. Fråga hos bygghandeln om de vet något vettigt företag som letar personal. Det är bara att köra!

Fundadores

Aktiv medlem
Byt spår. Helt. Kan rekommenderas.
Och strunt i lönen, hittar du handsken som passar handen är tillfredsställelsen så mycket mera värt.

Gjorde så i höstas. La ner byrån och började jobba som affärsutvecklare istället. Att gå mot kombranschen känns ju rätt segt. Konkurrera med massa 20-åringar som älskar SoMe. Kanske läge att sätta sig i skolbänken?

Hasse#7

Aktiv medlem
Kanske ska släta över med min rekommendation om servicetekniker. Även om säkert kan vara ganska enkelt att komma in i så är det väldigt mycket resdagar och liknande. Vilket troligen förklarar att det är enkelt att komma in på... Det är också en ganska unik talang att vara duktig på detta.
Jag jobbade 7-8 år som resande serviceingenjör. Svårt att säga om jag var bra, hursomhelst hade jag en unik inriktning helt utan konkurrens. Hade jag inte valt att sluta hade jag förmodligen jobbat ihjäl mig. Det hade i så fall varit mitt eget fel. Jobbet är ganska ensamt eftersom alla man träffar är kunder. Man brukar tjäna bra netto för att man oftast inte har bilkostnader och jobbar mycket timmar. Men jag skulle inte säga att det är lättförtjänta pengar, och fritiden blir lidande. Man åker inte gärna hem 20 mil om man har två timmars jobb kvar, då gör man klart, för morgondagen är redan lovad till någon annan kund.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag jobbade 7-8 år som resande serviceingenjör. Svårt att säga om jag var bra, hursomhelst hade jag en unik inriktning helt utan konkurrens. Hade jag inte valt att sluta hade jag förmodligen jobbat ihjäl mig. Det hade i så fall varit mitt eget fel. Jobbet är ganska ensamt eftersom alla man träffar är kunder. Man brukar tjäna bra netto för att man oftast inte har bilkostnader och jobbar mycket timmar. Men jag skulle inte säga att det är lättförtjänta pengar, och fritiden blir lidande. Man åker inte gärna hem 20 mil om man har två timmars jobb kvar, då gör man klart, för morgondagen är redan lovad till någon annan kund.

Nej, det är helt klart baksidan. Men om man vill utsätta sig för detta så tror jag man kan börja tjäna pengar relativt fort jämfört med mycket annat jag kan komma på. Programmering är mer pengar och mindre lidande, men kräver mer av den som ska göra det. Att svara dutkig serviceingenjör är jättesvårt, unikt och jättebra, men många är inte duktiga och har betalt oavsett.

mhenry

Aktiv medlem
Jag har bytt karriär helt och man kan nog säga att jag mest programmerar numera. Bland det bästa jag har gjort. Har förvisso alltid programmerat för att det passar hyfsat med hur jag tänker och att jag tycker att det är kul, så jag "visste" att det skulle bli bra.

Jag gissar att du kanske nånstans vet vad du vill göra, även om det är outtalat. Plåga dig inte med programmering eller nåt annat som verkar OK och betalar bra. Fundera på det och gör en exit-strategi från det du håller på med och nån form av plan för hur du vill ha det de närmsta åren.

n3wton

Aktiv medlem
Njaa måste jag nog säga på det, av delvis egen erfarenhet och stor insyn i branschen. Grönsaksodlare är en av de branscher med allra minst marginaler, trots extremt stor arbetsbörda under säsong. Det finns vissa nischade företag som kan dra runt verksamheten, men utan fördel av stordrift är det extremt svårt. De som klarar det ser OK ut på papperet, men där syns inte att de ofta arbetar all vaken tid under vår, sommar och höst.

När marken kostar så lite som du skriver finns inget kundunderlag, och när det finns kundunderlag kostar marken för mycket. Jag är bortskämd med extremt goda förutsättningar med tillgång till odlingsmark i tätbefolkat område, och vi har nu under sommaren sålt grönsaker till de som går förbi gården (typ). Det har gått åt som smör i solsken och kombineras med en massa andra hantverks- och jordbruksprodukter för att fungera. Dock kräver det att man kan ha extremt låga omkostnader (för typ boende, resor, bilar, nöjen, cyklar etc etc) och extremt gott om arbetstid. Trots detta är grönsaksodligen tveksam eftersom den i större skala kräver för många arbetstimmar för att klaras av. Man fyller liksom all vaken tid med arbete, och trots det letar man efter fler saker att göra.

Kan väl också sägas att Sveriges grönsaksodling hade svårigheter att klara av odlingen i år eftersom all arbetskraft kommer från låglöneländer som hade reseförbud. Det höjdes röster för att man väl då istället kunde använda svensk personal, men det är alltså i princip så låga löner att man inte kan få någon boende i Sverige att utföra den typen av arbete. Alla måste äta, men ingen vill odla. Och många vill därtill bygga på odlingsmarken, men det är en annan diskussion..

Hasse#7

Aktiv medlem
Nej, det är helt klart baksidan. Men om man vill utsätta sig för detta så tror jag man kan börja tjäna pengar relativt fort jämfört med mycket annat jag kan komma på. Programmering är mer pengar och mindre lidande, men kräver mer av den som ska göra det. Att svara dutkig serviceingenjör är jättesvårt, unikt och jättebra, men många är inte duktiga och har betalt oavsett.
Jag förstår hur du menar men den som inte är jättebra är jagad från alla håll och har svårt att få ihop tid och nöjdhet. Det ger ohälsosam stress. I mitt fall var det annorlunda jag hade obegränsat med jobb och få eller ingen som kunde hjälpa till. Jag fick vad jag vet inte ett enda klagomål på alla år så förmodligen gjorde jag vad jag skulle. Men man kan inte ligga på gränsen till utmattning alltid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer