OT: Karriärsbytarråd-tråd

johan44

Aktiv medlem
Absolut, skrev ju bränneri av en anledning 😀 Öl är så stora volymer - hantverksgin låter helt rätt. Följer vinodlare i Skåne på insta. På 6 år har de satt vinstockar, producerar svenska viner och nu gin/grappa etc. Trodde att vinrankor krävde längre tid för att producera.

/Hälsar en som inte heller tror sig kunna driva eget.
Snus. Bygg upp ett hippt snusmärke, bli uppköpt av Swedish Match som inte gillar konkurrens, jobba aldrig mer.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fick precis höra talas om att Vape förekom i barnens skola.
Verkar vara en fantastisk vara för att sälja nikotin till barn och nya användare! Säkert väldigt lukrativt! 🤮
För att spinna vidare på affärsidén: Kan man inte dricka nikotin oxå då? Tänker mig ngn slags energidryck med extra allt som barnen kan dricka?

- Nikotin
- Aspartam (gärna i kombination med socker)
- Taurin
- Koffein
- Knark

thomaslundstrom

Aktiv medlem
För att spinna vidare på affärsidén: Kan man inte dricka nikotin oxå då? Tänker mig ngn slags energidryck med extra allt som barnen kan dricka?

- Nikotin
- Taurin
- Koffein
- Knark

Låter smart. Sen säljer man det med MTB XC-världscup och tuffingar som hoppar långt på cykel. Eller vänta här nu, det var visst någon annan läskfabrikant som redan har tagit den marknadsföringsstrategin.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet bara att en gång i tiden var "vi" inblandade i något projekt och jag hörde att deras slogan var "lean mean selling machine".

Jag minns att jag tyckte det var en tveksam slogan för någon anklagad för att lura på 3e världen gift.

jonte987

Aktiv medlem
Låter smart. Sen säljer man det med MTB XC-världscup och tuffingar som hoppar långt på cykel. Eller vänta här nu, det var visst någon annan läskfabrikant som redan har tagit den marknadsföringsstrategin.
Nu när x sportarnas riktiga medicin legaliseras kanske det snart blir ny sponsor. Risken blir att det blir lite svajiga kamerabilder om de även kniper XC sändningarna.

Flädie gick också i konkus nyligen men verkar rulla igen.
Rätt stor apparat att dra runt med hotell, konferens och event.
Flädie gjorde en riktigt fuling. De satte konferensbolaget i konkurs typ dag 2 på pademin. Plockade ut alla ersättningar men de hade såklart allt av värde i separat bolag. Jaja. Det är väl så verkligheten funkar

GustafH

Aktiv medlem
Flädie gjorde en riktigt fuling. De satte konferensbolaget i konkurs typ dag 2 på pademin. Plockade ut alla ersättningar men de hade såklart allt av värde i separat bolag. Jaja. Det är väl så verkligheten funkar

Ärligt talat, med tanke på hur de som styr hanterat evenemangs- och hotellbranschen under pandemin (ja, ge ersättning till Carola men inte till alla dem som gör så att hon syns eller hörs!) så tycker jag inte ens moraliskt att Flädie gjorde fel.

MVH B. Itter, f.d. evenemangsarbetare

kalis

Aktiv medlem
Är det inte lika bra att gå före kurvan och hoppa direkt på ätbar THC om vi promt ska ha ihjäl ungdomen?
Det är ett helt uselt val av substans (THC alltså...) om nu affärsidén är att ha ihjäl sina kunder. Får man istället föreslå nåt rengöringsmedel eller hästnarkosmedel? För övrigt måste det ju vara en riktig dålig plan att ha ihjäl sina kunder såtillvida du inte har big pharmas marknadsföringsbudget för då verkar det ju gå att locka in nya kunder trots allt!

SocialGimp

Aktiv medlem
Hade varit fint att veta hur många som dör av Red Bull, så man kan optimera drogandet i en framtida dryck. Man vill ju ha kvar tillräckligt många barn och ungdomar i livet som köper mer men samtidigt hålla dom ordentligt fast i drogträsket. En svår balansgång det där.

EDIT: Från Vårdguiden nedan. Ganska intressant ändå att energidrycker inte bör användas vid fysisk ansträngning med tanke på hur de marknadsförs! 😂

Drick inte energidryck samtidigt som du dricker alkohol eller tränar hårt​

Livsmedelsverket ger rådet att inte dricka energidryck samtidigt med alkohol, eftersom det kan göra att du blir mindre medveten om hur berusad du är. De dödsfall som har skett med personer som har druckit energidryck har varit i samband med att personen även har druckit alkohol.

Det har även skett en del allvarliga händelser då personer har druckit energidryck och samtidigt tränat hårt. Livsmedelsverket ger därför rådet att inte använda energidrycker för att släcka törsten, eller som vätskeersättning när du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Det är ett helt uselt val av substans (THC alltså...) om nu affärsidén är att ha ihjäl sina kunder. Får man istället föreslå nåt rengöringsmedel eller hästnarkosmedel? För övrigt måste det ju vara en riktig dålig plan att ha ihjäl sina kunder såtillvida du inte har big pharmas marknadsföringsbudget för då verkar det ju gå att locka in nya kunder trots allt!
Dagens kunder är morgondagens konkurrenter och konkurrens är av ondo. Dessutom föds hela tiden nya ungar så det gäller bara att se till att inflödet av nya barn inte sinar innan man är färdig för träfrack.

jonte987

Aktiv medlem
Hade varit fint att veta hur många som dör av Red Bull, så man kan optimera drogandet i en framtida dryck. Man vill ju ha kvar tillräckligt många barn och ungdomar i livet som köper mer men samtidigt hålla dom ordentligt fast i drogträsket. En svår balansgång det där.

EDIT: Från Vårdguiden nedan. Ganska intressant ändå att energidrycker inte bör användas vid fysisk ansträngning med tanke på hur de marknadsförs! 😂

Livsmedelsverket ger rådet att inte dricka energidryck samtidigt med alkohol, eftersom det kan göra att du blir mindre medveten om hur berusad du är. De dödsfall som har skett med personer som har druckit energidryck har varit i samband med att personen även har druckit alkohol.

Det har även skett en del allvarliga händelser då personer har druckit energidryck och samtidigt tränat hårt. Livsmedelsverket ger därför rådet att inte använda energidrycker för att släcka törsten, eller som vätskeersättning när du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt.

Jag vågar chansa på att RB har en avdelning för detta men med ett fint namn.

Customer acquisition and retention (and expected turn over)

Snuten

Aktiv medlem
Legalisering av vissa droger kommer förmodligen på bred front. Tror där finns både jobb och pengar om man är uppfinningsrik och uthållig.

Spacekitty

Aktiv medlem

- Nikotin
- Taurin
- Koffein
- Knark

Det ingår i den Thailändska Red Bull i liten brun glasflaska. Den gav mig värsta bakfyllan någonsin, aldrig mer.

tillägg. fanns åtminstone år 2000, som sagt aldrig mer, har inte letat efter någon sedan dess

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Finns många konsultförmedlingar som tar 5-10% för att förmedla uppdrag (ofta till stora ramavtalskunder osv) och sköta fakturering och administration. Är man i rätt bransch är det rätt lätt att gå runt där.

Det ingår i den Thailändska Red Bull i liten brun glasflaska. Den gav mig värsta bakfyllan någonsin, aldrig mer.
Vi hade en finne som föregick det där för 30 år sedan - han körde i snus ibland kaffepullvret när han bryggde kaffe och muttrade över att man inte fick hälla lite sprit i bryggden när han var på jobbet...

Berk

Aktiv medlem
Hursomhelst är det nätdroger som verkar vara hetaste vara nuförtiden (egentliga substanser verkar inte spela någon roll om man läser svenska tidningar). Så om man är dktigt på webbsidor kan man tjäna pengar!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

På sista stämpeln efter att ha stått på rött för mycket bukar jag lapa energidryck, med socker, som en kalv. Chansar och fortsätter med det.

Att spä ut dyr sprit med den skiten låter vansinnigt dumt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Verkligen aldrig märkt någon effekt av Red Bull eller t ex monster. Tar gärna en sån till natten vid en lämplig stämpling för nån energi är där väl i allt socker så det gör väl nytta utan att det märks. Aldrig sett något på pulsen eller så heller.

Jag dricker aldrig kaffe och koffein har därför rätt rejäl effekt på mig. När jag ska långköra själv brukar jag ha med mig en eller två burkar av röda tjurens sockervatten. Det brukar iaf hålla mig pigg.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag dricker aldrig kaffe och koffein har därför rätt rejäl effekt på mig. När jag ska långköra själv brukar jag ha med mig en eller två burkar av röda tjurens sockervatten. Det brukar iaf hålla mig pigg.
Kör oxå energidryck endast vid långkörningar. Känner inte av ngn uppiggande effekt men jag blir aldrig dåsig/sömning på ngt märkligt sätt utan är helt alert istället väldigt många timmar. En säkerhetsgrej.

Kaffe på långkörningar är skit, man blir ju bara pissnödig hela tiden.

poqa

Aktiv medlem
Kör oxå energidryck endast vid långkörningar. Känner inte av ngn uppiggande effekt men jag blir aldrig dåsig/sömning på ngt märkligt sätt utan är helt alert istället väldigt många timmar. En säkerhetsgrej.

Kaffe på långkörningar är skit, man blir ju bara pissnödig hela tiden.
Att du inte blir blir dåsig/sömning skulle jag kalla en uppiggande effekt… :)

Topp