OT: Karriärsbytarråd-tråd

claess

Medlem
Det finns ju även möjlighet att ta ”snabbspåret” in i kåren, ivf häromkring. Dvs att man börjar som deltidare och med lite tur och träff så småningom får en heltid. Hur ev kvotering ser ut låter jag vara osagt. Men vet att möjligheten finns även för deltidsbrandmän.

Sedan får man väl fundera lite över hur ofta heltidstjänster kommer ut. Gissar att det inte är överdrivet vanligt, ivf utanför storstäderna.
Ja det spåret lär finnas på vissa ställen, vi har haft så men inte längre. Enklast att ringa till räddningstjänsten dit en vill flytta och höra sig för.

Var ett tag sen jag var insatt i arbetsmarknaden, när jag blev klar med utbildningen var det halvdålig med jobb. Men senast jag hörde mig för verkade det som att det varit rätt mycket pensionsavgångar samtidigt som de inte tagit in så många på utbildningen, vilket innebar brist i hela landet.

kais01

Aktiv medlem
ett bra tips som i princip inte kostar arbetsgivaren pengar är att skriva in en klausul att tjänstledighet utan lön x antal veckor skall beviljas. ett motkrav kan vara att man skall specificera den med viss framförhållning, eller att man skall undvika vissa delar av året eller månaden när det är högsäsong. förstås fullt rimligt.

har på det sättet aldrig haft mindre än 12 veckor ledigt om året. plus onsdagar mörka delar av året, numera hela året. blir iofs ändå 36-timmarsveckor, men uppsidan är aldrig mer än en dag till ledigt. tisdag kväll är buffert om jag skall hinna med något särskilt, men då är man ju ledig egen tid onsdagen. tar man då med jämnmod.

way to go.

lundatok

Aktiv medlem
Man ska alltid se listan på kompetenskrav som en önskelista. Uppfyller man några så kan man alltid lära sig de andra. I detta fall ser jag förmågan och fallenheten att skriva begripligt som det viktiga, det övriga lär man sig.

Staten har väl också fördelen med 7 veckors semester fr.o.m. man fyller 40👍
Precis, det är ju bara att söka, IT-säk kan du ju ta till dig, som allt annat.

Tomcat1

Aktiv medlem
Förstår inte varför man överhuvudtaget vill satsa på en karriär som skulle innebära uteluncher, bil eller annan transport-pendling, beskattning etc.

I 3-4 år har jag varit i princip helt fri och klarar inte av att gå tillbaka till ett vanligt kontor idag, jag har prövat det nu två gånger(varade en vecka bägge ggr)

Laan84

Aktiv medlem
Förstår inte varför man överhuvudtaget vill satsa på en karriär som skulle innebära uteluncher, bil eller annan transport-pendling, beskattning etc.

I 3-4 år har jag varit i princip helt fri och klarar inte av att gå tillbaka till ett vanligt kontor idag, jag har prövat det nu två gånger(varade en vecka bägge ggr)
Så vad är lösningen?

Tomcat1

Aktiv medlem
Det lönar sig inte att jobba i Sverige längre efter att bilen har tankats och man fyllt kylskåpet med ICA-mat. En värdelös ekvation som renderar i mycket mindre egen tid och för vissa bara en personlig konkurs när dessa inte längre är arbetsföra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Flytta ut i skogen, Markus Torgeby levde på 800 kr i månaden. Sprang en hel del också.

Flytta ut i skogen, Markus Torgeby levde på 800 kr i månaden. Sprang en hel del också.
Jo, jag såg det där. Men måste jag springa då också? Och det var väl dessutom innan han hade barn?

Tomcat1

Aktiv medlem
Den nya inriktningen är mera såhär, välj egen väg i livet och det behöver inte nödvändigtvis vara igenom en arbetsrelaterad karriär.

Alla kunde väl läsa sig till den här undermeningen? :cool:

Tomcat1

Aktiv medlem
Men de tidigare ovannämnda kriminella lösningarna vill jag betona är inget som jag tar del av idag eller har så gjort tidigare i mitt liv.

GoranS

Aktiv medlem
Om man inte har tillgångar/besparingar som gör att man kan klara sig på dessa (+ ev. avkastning) livet ut behöver man få in pengar på något sätt. Man kan förstås gå på socialbidrag och andra bidrag, men om man hellre vill klara sig av egen kraft behöver man få någon att ge en pengar. Såvida man inte har några frikostiga rika släktingar eller vänner som bara ger en pengarna lär man behöva genomföra någon form av motprestation. Och då känns det som man landar i någon form av arbete - kan vara gigjobb, vikariat, projektanställning, fast anställning, etc. - givet att man ska undvika olagligt beteende.

Pugilism

Aktiv medlem
Om man inte har tillgångar/besparingar som gör att man kan klara sig på dessa (+ ev. avkastning) livet ut behöver man få in pengar på något sätt. Man kan förstås gå på socialbidrag och andra bidrag, men om man hellre vill klara sig av egen kraft behöver man få någon att ge en pengar. Såvida man inte har några frikostiga rika släktingar eller vänner som bara ger en pengarna lär man behöva genomföra någon form av motprestation. Och då känns det som man landar i någon form av arbete - kan vara gigjobb, vikariat, projektanställning, fast anställning, etc. - givet att man ska undvika olagligt beteende.

Precis, antingen på egna ben, eller andras pengar. Att framställa sig som nöjd/lyckad/ha massa fritid och att leva på andras pengar skulle jag kunna uppfatta som stötande. Gör man samma sak och snikar sig fram med egna medel kan jag se en poäng. Då återstår bara frågan hur vi ska göra/bekosta samhällservice/infrastruktur/försvar/skolor och sånt trams.

Men vad vet jag lixom.

Edit:autokorrekt... damn you!

Om man får ställa seriös fråga; erbjuden jobb på statlig myndighet, någon med erfarenheter? Lönen typ samma, mer semester, ingen möjlighet till personalbil som jag har nu är skillnaderna jag ser, och förhoppningsvis mindre press på att fakturera gentemot konsultlivet.

Tankar?

(Inser en typ av svar jag kommer få men…)

Pugilism

Aktiv medlem
Om man får ställa seriös fråga; erbjuden jobb på statlig myndighet, någon med erfarenheter? Lönen typ samma, mer semester, ingen möjlighet till personalbil som jag har nu är skillnaderna jag ser, och förhoppningsvis mindre press på att fakturera gentemot konsultlivet.

Tankar?

Brukar även vara bra pensionsavtal.
Så gillar du människorna, arbetsuppgifterna osv är det väl bara att testa. Alltid lär man sig något. Passar det inte kan du ju alltid hoppa vidare.

Bengt-re

Aktiv medlem

Tankar?

Låter väl som ett bra val?

GoranS

Aktiv medlem
Beror nog på vad man är ute efter. Om man har snabbrörligt, obyråkratiskt och flexibelt på sin önskelista ska man nog ha lite tur om man får fullträff inom offentlig verksamhet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Personalbil är det väl mindre poäng med nu än på länge dessutom? Jag saknar inte konsultlivet det minsta, har otroligt mycket mera frihet (och ansvar, bortsett från att debitera) nu och dessutom en planerbar tillvaro. Men hade säkert haft 10-20k mer i månaden om jag fortsatt i den svängen och spelat mina karriärskort rätt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har gjort ett val nu som var stort för mig. Har bytt från en roll jag haft i tre år och som jag inte trivs helt med till en något sämre betald roll som jag vet att jag trivs med Det var ett lätt beslut när möjligheten kom. Det är bättre timpenning med lägre lön och jobbet är klart när man går hem, än mer betalt och tänka på jobbet dygnet runt även på helgerna. Jag är helt klart inte en karriärmänniska.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Enda gången man ska konsulta är när man har egen låda IMHO. Åtminstone inom mjukvaruvärlden där jag rör mig. (Önskar att jag hade kommit på det innan jag konsultade totalt sisådär 8 år och drog in en j-vla massa pengar till konsultsäljare och konsultfirmeägare.)

fyrbåk

Aktiv medlem
Tänker att jag ska önska mig lite Apple-aktier i doppresent 1981, eller är det ofint?
Var nära att göra det, men 1997. Blev avrådd - ”de kommer gå i kånken”. Hade jag köpt min vid den tiden vanliga kludd med aktier så skulle de vara värda drygt 17 millar idag. Plus utdelningar under alla år. Tröstar mig med att mitt kortsiktiga ja hade nog ändå sålt minst hälften när de fördubblats enligt principen when in double, sell half, och resten när de hade fördubblats igen och då hade jag varit ännu bittrare ändenbittra gubbe jag är idag. Och ja, det blev appleaktier - för två år sen. Värdeökningen är blygsam jämfört med de många tusen procenten jag har gått miste om.

Köp & Sälj

Topp