Bengt-re
Aktiv medlem
OT: Karriärsbytarråd-tråd
Nä, det är sant. Svårt att bevisa nu när gubben är borta sen 20 år, men men.Antingen det, eller så har du hitta på detta.
Nä, det är sant. Svårt att bevisa nu när gubben är borta sen 20 år, men men.Antingen det, eller så har du hitta på detta.
Ja det spåret lär finnas på vissa ställen, vi har haft så men inte längre. Enklast att ringa till räddningstjänsten dit en vill flytta och höra sig för.Det finns ju även möjlighet att ta ”snabbspåret” in i kåren, ivf häromkring. Dvs att man börjar som deltidare och med lite tur och träff så småningom får en heltid. Hur ev kvotering ser ut låter jag vara osagt. Men vet att möjligheten finns även för deltidsbrandmän.
Sedan får man väl fundera lite över hur ofta heltidstjänster kommer ut. Gissar att det inte är överdrivet vanligt, ivf utanför storstäderna.
Inte en chans.Nä, det är sant. Svårt att bevisa nu när gubben är borta sen 20 år, men men.
Jag och IT-säkerhet är inte bff's, men det kan ju vara värt att titta på ändå. Jag kan ju typ stava iaf.Vet inte hur mycket IT-säkerhet du snackar, men detta är nog ett roligt jobb som är ganska ok betalt för att få skriva @Luthman Photography https://msb.varbi.com/se/what:job/jobID:492104/
Precis, det är ju bara att söka, IT-säk kan du ju ta till dig, som allt annat.Man ska alltid se listan på kompetenskrav som en önskelista. Uppfyller man några så kan man alltid lära sig de andra. I detta fall ser jag förmågan och fallenheten att skriva begripligt som det viktiga, det övriga lär man sig.
Staten har väl också fördelen med 7 veckors semester fr.o.m. man fyller 40![]()
Så vad är lösningen?Förstår inte varför man överhuvudtaget vill satsa på en karriär som skulle innebära uteluncher, bil eller annan transport-pendling, beskattning etc.
I 3-4 år har jag varit i princip helt fri och klarar inte av att gå tillbaka till ett vanligt kontor idag, jag har prövat det nu två gånger(varade en vecka bägge ggr)
Så vad är lösningen?
Så vad är lösningen?
Nä. Inte alls faktiskt.ähh ni fattar
Offgrida er själva.
Problemet är väl att det är Fotografen som är farsan i det berörda fallet. Det kanske går att kolla med farfar?Alt 1: Dumpstra mat, tjåla cyklar, låta soc betala hyran.
Alt 2: Pappa betalar.
Om man bor i en tillräckligt stor ort kan man stjäla cyklar eller sälja droger, ingen beskattning där.
Alt 1: Dumpstra mat, tjåla cyklar, låta soc betala hyran.
Alt 2: Pappa betalar.
Svårt å välja vilket alt.
Men vilken är din fenomenala lösning då?Faktiskt så klarar jag SOC-matbidrag om 54kr/dag, det är inte många andra härinne som passerar den ribban.
Men vilken är din fenomenala lösning då?
Jo, jag såg det där. Men måste jag springa då också? Och det var väl dessutom innan han hade barn?![]()
Löparen
Långdistanslöparen Markus Torgeby är Sveriges enda elitidrottare som bor i en tältkåta i skogen. Han har tränat hårt i såväl den jämtländska skogen som på en högplatå i Tanzania. Filmaren Peter Magnusson har följt Markus under två år. 2021 kom uppföljaren "Löparens väg" som även den finns att se...www.svtplay.se
Flytta ut i skogen, Markus Torgeby levde på 800 kr i månaden. Sprang en hel del också.
Visserligen, men ska jag tolka trådens nya inriktning som att jag ska bli någon form av löparinfluencerbohem i Åre kommuns utkanter? Spontant känns det svårare än att skaffa ett nytt jobb.Han verkar inte bränna några jättesummor nu heller ;)
Kolla hans Instagram.
Om man inte har tillgångar/besparingar som gör att man kan klara sig på dessa (+ ev. avkastning) livet ut behöver man få in pengar på något sätt. Man kan förstås gå på socialbidrag och andra bidrag, men om man hellre vill klara sig av egen kraft behöver man få någon att ge en pengar. Såvida man inte har några frikostiga rika släktingar eller vänner som bara ger en pengarna lär man behöva genomföra någon form av motprestation. Och då känns det som man landar i någon form av arbete - kan vara gigjobb, vikariat, projektanställning, fast anställning, etc. - givet att man ska undvika olagligt beteende.
Den nya inriktningen är mera såhär, välj egen väg i livet och det behöver inte nödvändigtvis vara igenom en arbetsrelaterad karriär.
Alla kunde väl läsa sig till den här undermeningen?![]()
Köp bitcoin för 8 år sedan. Sälj med profit.
Alltså det är väl ännu bättre att hoppa på tidigare än så om man har möjlighet.
3 januari 2009 ska jag hoppa på.
Nu ska jag bara klura ut hur.
Brukar även vara bra pensionsavtal.Om man får ställa seriös fråga; erbjuden jobb på statlig myndighet, någon med erfarenheter? Lönen typ samma, mer semester, ingen möjlighet till personalbil som jag har nu är skillnaderna jag ser, och förhoppningsvis mindre press på att fakturera gentemot konsultlivet.
Tankar?
(Inser en typ av svar jag kommer få men…)
Låter väl som ett bra val?Om man får ställa seriös fråga; erbjuden jobb på statlig myndighet, någon med erfarenheter? Lönen typ samma, mer semester, ingen möjlighet till personalbil som jag har nu är skillnaderna jag ser, och förhoppningsvis mindre press på att fakturera gentemot konsultlivet.
Tankar?
(Inser en typ av svar jag kommer få men…)
Finns ju en dam/tjej som bor i någon form av tält i Åre, hon kanske behöver grannar?Visserligen, men ska jag tolka trådens nya inriktning som att jag ska bli någon form av löparinfluencerbohem i Åre kommuns utkanter? Spontant känns det svårare än att skaffa ett nytt jobb.
Var nära att göra det, men 1997. Blev avrådd - ”de kommer gå i kånken”. Hade jag köpt min vid den tiden vanliga kludd med aktier så skulle de vara värda drygt 17 millar idag. Plus utdelningar under alla år. Tröstar mig med att mitt kortsiktiga ja hade nog ändå sålt minst hälften när de fördubblats enligt principen when in double, sell half, och resten när de hade fördubblats igen och då hade jag varit ännu bittrare ändenbittra gubbe jag är idag. Och ja, det blev appleaktier - för två år sen. Värdeökningen är blygsam jämfört med de många tusen procenten jag har gått miste om.Tänker att jag ska önska mig lite Apple-aktier i doppresent 1981, eller är det ofint?