OT: Karriärsbytarråd-tråd

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag gjorde lite tvärtom min normala filosofi, vi flyttade längre från jobbet, fick väl ca timmen i bil mot 25 min på cykel. Tanken är att inte vara inne mer än ett par dagar i veckan. Får se hur det kommer att hålla.
Timme i bil är mångas standard i kranskommuner till Stockholm. Ofta går det att hitta en kompromiss med bil till innan röran börjar och sedan cykel i röran.

sih

Aktiv medlem
Alltså fast lön är väl det normala, aka månadslön? Jag har månadslön och är övertidsinlöst tjänsteman.

Det är väl inga konstigheter, skulle tro att lönespridningen på min avdelning är minst 15 tkr beroende på tidigare erfarenhet även fast alla gör samma saker bara inom olika skrån.

Det skrivs ju så i annonser, exempel från ett chefsjobb inom industri.

Visa bilaga 551342
Precis, det är väl en standardformulering från arbetsförmedlingen.

kais01

Aktiv medlem
Timme i bil är mångas standard i kranskommuner till Stockholm. Ofta går det att hitta en kompromiss med bil till innan röran börjar och sedan cykel i röran.
om man räknar in tiden det tar att tjäna in den extra kostnaden för bilresa vid pendling i större stad har det rapporterats att medelfarten blir 6 (sex) kmh.

kör ändå 2500 mil om året i min bil, därav är väl cirka hälften pendling som sker enstaka dagar till arbetet 100 km bort. men åker desto mer fjärrtåg, det effektivaste sättet att resa. frukost, internet, tupplur. ungefär det man gör hemma, så även om det tar mer tid är det ett bättre sätt att resa.

med en brompton ökar det mervärdet ytterligare. då blir ju även resan från och till tåget ett rent nöje, och ingår i veckans träningsdos.

så tåg plus brompton för luthman till uppsala? shimanofritt och bra:)

(ps. kör dura-ace på en av mina bromptons. 2x10)

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
om man räknar in tiden det tar att tjäna in den extra kostnaden för bilresa vid pendling i större stad har det rapporterats att medelfarten blir 6 (sex) kmh.

kör ändå 2500 mil om året i min bil, därav är väl cirka hälften pendling som sker enstaka dagar till arbetet 100 km bort. men åker desto mer fjärrtåg, det effektivaste sättet att resa. frukost, internet, tupplur. ungefär det man gör hemma, så även om det tar mer tid är det ett bättre sätt att resa.

med en brompton ökar det mervärdet ytterligare. då blir ju även resan från och till tåget ett rent nöje, och ingår i veckans träningsdos.

så tåg plus brompton för luthman till uppsala? shimanofritt och bra:)
Håller med, men har själv endast spårfria preferenser då tåg sällan går ut på mindre öar.

Joem

Aktiv medlem
Om man får ställa seriös fråga; erbjuden jobb på statlig myndighet, någon med erfarenheter? Lönen typ samma, mer semester, ingen möjlighet till personalbil som jag har nu är skillnaderna jag ser, och förhoppningsvis mindre press på att fakturera gentemot konsultlivet.

Tankar?

(Inser en typ av svar jag kommer få men…)
Jag gjorde nyligen samma resa. Lämnade den kommersiella debiteringshetsen till förmån för offentlig verksamhet. Två månader in i anställningen endast, så man ska väl inte dra för stora växlar på detta än men, vilken skillnad, på ett bra sätt.
Intressanta arbetsuppgifter med fokus på de stora processerna, väsentligen lugnare tempo även när det är mycket att göra, därtill högre lön och väldigt bra kunskapsutbyte och samarbete mellan i mitt fall tjänstemän . Jag är väldigt nöjd med mitt val (som kanske inte alls representerar din situation beroende på yrke, myndighet, kommun etc).

ooms

Aktiv medlem
Tåg är bra när det fungerar, tyvärr är det ju numer högst varierande med det. På sträckan Uppsala-Stockholm är SL-pendeln helt klart pålitligast, medan Mälartåg verkar vara rena skämtet. Varje morgon verkar minst hälften av dem vara inställda, och som jag förstått det råder det närmast uppror bland folk i Knivsta som tidigare pendlat med SJ men nu i större utsträckning är hänvisade till Mälartåg.
För Luthmans del skulle det väl dock vara SL-pendeln som är aktuellt, och den är stabil. Däremot tillkommer ju en ordentlig sträcka att förflytta sig i Uppsala (jag trodde Shimano höll till i Librobäck, men i annonsen står Ulls väg vilket väl är Ultuna - oavsett innebär båda alternativen 15-20 min transport fr Uppsala C)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min faktiska timlön ökade ju dramatiskt med pandemi och hemmajobb. Likaså produktiviteten, skulle jag vilja påstå.

mcperand

Aktiv medlem
Tåg är bra när det fungerar, tyvärr är det ju numer högst varierande med det. På sträckan Uppsala-Stockholm är SL-pendeln helt klart pålitligast, medan Mälartåg verkar vara rena skämtet. Varje morgon verkar minst hälften av dem vara inställda, och som jag förstått det råder det närmast uppror bland folk i Knivsta som tidigare pendlat med SJ men nu i större utsträckning är hänvisade till Mälartåg.
För Luthmans del skulle det väl dock vara SL-pendeln som är aktuellt, och den är stabil. Däremot tillkommer ju en ordentlig sträcka att förflytta sig i Uppsala (jag trodde Shimano höll till i Librobäck, men i annonsen står Ulls väg vilket väl är Ultuna - oavsett innebär båda alternativen 15-20 min transport fr Uppsala C)
Men cykel längs ån känns som en fin avslutning och början på pendlingen varje dag.

kais01

Aktiv medlem
ja utvecklingen har varit tragisk, även om det förutom det exempellösa tilltaget att ställa in multum avgångar hit och dit just i vinter rent allmänt blivit mindre förseningar där jag rör mig. nästan bra skulle jag säga.

men skulle aldrig aldrig aldrig ta tåg om jag skulle med flyget på arlanda. lika lite som jag skulle ta en trefilsväg.

båda klart instabila trafikslag med risk för långa stopp.

De satt i vid Ultuna förut, nu verkar kontoret vara i Librobäck (bredvid Scott). För min del hade det handlat om typ närmare två timmar pendling enkelt väg om jag skulle åka kollektivt.

mcperand

Aktiv medlem
De satt i vid Ultuna förut, nu verkar kontoret vara i Librobäck (bredvid Scott). För min del hade det handlat om typ närmare två timmar pendling enkelt väg om jag skulle åka kollektivt.
Jag pendlar västra Uppsala - norra Stockholm. Fötter-buss-pendel-cykel (om den inte blir stulen eller förstörd vid pendelstationen, då blir det fötter där med och +15 minuter) tar 105 minuter enkel väg om allt klaffar. MC 43 lagliga minuter från dörr till dörr. För mig är valet enkelt!

VO2max

Aktiv medlem
Servicetekniker statligt, flexibel arbetstid,jobba hemifrån 1-3dar,bra förmåner å pensioavtal, fika/träna 3tim per dag,lagom dos av kundkontakt/sitta framför dator, vill du jobba med händerna går det bra annars avropa entreprenör om du är ute och cyklar(på arbetstid givetvis), 35-50/mån

Boromir

Aktiv medlem
Hur går det med karriärbytet?
Såg en blänkare att Cykelfrämjandet söker projektledare inom stigcykling. 70% tjänst med ev. möjlighet till mer. I Sthlm

Gurra

Aktiv medlem
Hur går det med karriärbytet?
Såg en blänkare att Cykelfrämjandet söker projektledare inom stigcykling. 70% tjänst med ev. möjlighet till mer. I Sthlm
Det där ser ju rätt trevligt ut.
Viktigt nu när krycklandet växer.

fhloston

Aktiv medlem
Det där med pendling...
Jag har 40 minuter med cykel om jag inte pressar. (14 km, Hässelby - Järva krog)
Bil tar 30 minuter om det inte är trafik (jag klarar mig oftast bra på de tider jag kör)
Kommunalt tar 80 minuter (teoretiskt ska det gå att komma ner i 65 minuter)

En kollega som bor i Västerås har ca 90 minuter dörr till dörr. (fötter, tåg och spårvagn)

Så avstånd i km speglas inte alltid av tid med kollektivtrafik

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det där med pendling...
Jag har 40 minuter med cykel om jag inte pressar. (14 km, Hässelby - Järva krog)
Bil tar 30 minuter om det inte är trafik (jag klarar mig oftast bra på de tider jag kör)

En kollega som bor i Västerås har ca 90 minuter dörr till dörr. (fötter, tåg och spårvagn)

Själv har jag 10 min med cykel in till jobbet i centrala Malmö. #livskvalitet

Edit: 10 min åt andra hållet har jag öppna fält för lvg-cykling. #ocksålivskvalitet

ooms

Aktiv medlem
Det där med pendling...

Pendla med kollektivtrafik i Stockholm är ju oftast värdelöst såvida du inte bor längs samma linje som jobbet. Jag som pendlar fr Uppsala har har 40 min + 10 min promenad till Kista, det är kortare än vad många kollegor som bor i olika delar av storsthlm har.
Och ang livskvalitet så har jag 10 min till fina vägar för lvg-cykling. Åt alla väderstreck😊

hanek082

Aktiv medlem
Själv har jag 10 min med cykel in till jobbet i centrala Malmö. #livskvalitet

Edit: 10 min åt andra hållet har jag öppna fält för lvg-cykling. #ocksålivskvalitet
Att ha kort restid till jobb är värt en hel del då tex 40 min enkel väg direkt handlar om ca 6,5 timmar per vecka. efter att ha flyttat ut på "landet" och kört hemmakontor de senaste 5 åren så har iaf jag insett att det inte kommer gå att skaffa ett jobb med lång restid igen. Bara en sådan sak som att man kan hämta barnen vid 16 varje dag fast man jobbar heltid gör livspusslet och ekonomin enklare. Om inte jobbet är avsevärt bättre betalt eller roligare så är nära hemmet en enormt stor bonus!

Spacekitty

Aktiv medlem
Pendla med kollektivtrafik i Stockholm är ju oftast värdelöst såvida du inte bor längs samma linje som jobbet. Jag som pendlar fr Uppsala har har 40 min + 10 min promenad till Kista, det är kortare än vad många kollegor som bor i olika delar av storsthlm har.
Och ang livskvalitet så har jag 10 min till fina vägar för lvg-cykling. Åt alla väderstreck😊

En vän brukar ofta skriva på Facebook om rälsfordon som är inställda den vägen. Är det inget du har problem med?

ooms

Aktiv medlem
En vän brukar ofta skriva på Facebook om rälsfordon som är inställda den vägen. Är det inget du har problem med?
Troligtvis åker den vännen inte till Kista utan till Stockholm med SJ eller Mälartåg. Det är katastrof. SL-pendeln som jag använder är förhållandevis driftsäker. Och om det ändå är nåt skit tar jag en hemmakontorsdag numer.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja, så har jag det iaf 3 dagar i veckan. Men ett par dagar måste jag in till vuxendagiset har nån bestämt. Fördelen med kollektivt är ju iaf att det går att använda pendlingstiden till nåt.
Vi är rekommenderade att jobba två dgr i veckan på kontoret men det gör man som man vill i slutändan. Jag har ändå byggmöten, platsbesök etc. mer eller mindre varje vecka så jag känner inte något behov av umgänge. Ska få en ny kollega efter semestern så för att underlätta för honom så kommer vi köra någon dag i veckan på kontoret.

Han arbetar dock som mig idag och är inte heller särskilt intresserad av dagar på kontoret om det inte krävs.

Att ha kort restid till jobb är värt en hel del då tex 40 min enkel väg direkt handlar om ca 6,5 timmar per vecka. efter att ha flyttat ut på "landet" och kört hemmakontor de senaste 5 åren så har iaf jag insett att det inte kommer gå att skaffa ett jobb med lång restid igen. Bara en sådan sak som att man kan hämta barnen vid 16 varje dag fast man jobbar heltid gör livspusslet och ekonomin enklare. Om inte jobbet är avsevärt bättre betalt eller roligare så är nära hemmet en enormt stor bonus!
Verkligen! Jag bor visserligen inte på landet (beroende på vem du frågar ifs), men jobbar på kontoret en dag i veckan. Det betyder att jag kan lämna barnen i lagom tid på morgonen, gå ut i skogen med hunden på lunchen (istället för en sönderpissad "park" i stan) och sätta mig på altanen och arbeta om det är fint väder. Istället för som idag, när jag är på kontoret, så går jag upp strax efter fyra för att vara på plats vid sex och kunna gå hem i hyfsad tid.

jofahjalm

Aktiv medlem
Verkligen! Jag bor visserligen inte på landet (beroende på vem du frågar ifs), men jobbar på kontoret en dag i veckan. Det betyder att jag kan lämna barnen i lagom tid på morgonen, gå ut i skogen med hunden på lunchen (istället för en sönderpissad "park" i stan) och sätta mig på altanen och arbeta om det är fint väder. Istället för som idag, när jag är på kontoret, så går jag upp strax efter fyra för att vara på plats vid sex och kunna gå hem i hyfsad tid.
Eftersom du har valt att kräva att ha det så får du kanske finna dig i fattigdomen?

Eftersom du har valt att kräva att ha det så får du kanske finna dig i fattigdomen?
Krävt och krävt. Med nuvarande arbetsgivare kan jag göra lite som jag vill och det är ju inte den enda arbetsgivaren som är flexibel i både arbetsschema och placering, ffa inte nu efter pandemin. Jag var på intervju för ett jobb som skulle ge ganska mkt mer i lön och mer semester men med samma upplägg vad gäller tid och plats. Så det är ju inga orimliga önskemål direkt.

Cantacx

Medlem
Efter 10år som rörmokare --> börja läsa HR på universitetet med en termin kvar. Någon som gjort liknande resa och kan berätta sina tankar och erfarenheter?

Pajas

Aktiv medlem
Jag har drygt 11 mil t&r varje dag….. så blir när man bor i Östra delarna i Småland.
Dock hade jag bara 5-10 min till jobbet när jag bodde i Haninge och jobbade i Länna

jofahjalm

Aktiv medlem
Krävt och krävt. Med nuvarande arbetsgivare kan jag göra lite som jag vill och det är ju inte den enda arbetsgivaren som är flexibel i både arbetsschema och placering, ffa inte nu efter pandemin. Jag var på intervju för ett jobb som skulle ge ganska mkt mer i lön och mer semester men med samma upplägg vad gäller tid och plats. Så det är ju inga orimliga önskemål direkt.
Då är problemet löst alltså?

Hälsingland

Aktiv medlem
Det gör han!

Men jag tågpendlar och till 80% så åker jag 22:08 och är hemma igen 06:20, så tiden jag faktiskt arbetar är inte många timmar. Dessutom så sover jag nästan alltid på tåget. Både dit och hem.

Ja då blir det ju lite annat, men som nyfiket lagd undrar man ju vad herrn arbetar med om du är borta ca 8h och hinner dessutom sova ett par av dessa? Jag har ju sett i visa ditt jobb tråden att du arbetar efter rälsen i något fordon men har för dålig koll på vad man kan arbeta med där.

Paco

Aktiv medlem
Ja då blir det ju lite annat, men som nyfiket lagd undrar man ju vad herrn arbetar med om du är borta ca 8h och hinner dessutom sova ett par av dessa? Jag har ju sett i visa ditt jobb tråden att du arbetar efter rälsen i något fordon men har för dålig koll på vad man kan arbeta med där.
Jag kör spårriktare och/eller arbetslok/fordon i tunnelbanan. Anledningen till att jag kan åka så pass sent är att jag har fantastiska kollegor som tycker att det är ok att jag möter upp dom direkt vid arbetsplatsen istället för att sitta i Hammarby och vänta på att få åka ut med maskinen/loket.

Earlslick

Aktiv medlem
Jag kör spårriktare och/eller arbetslok/fordon i tunnelbanan. Anledningen till att jag kan åka så pass sent är att jag har fantastiska kollegor som tycker att det är ok att jag möter upp dom direkt vid arbetsplatsen istället för att sitta i Hammarby och vänta på att få åka ut med maskinen/loket.
Om du är snäll ser jag till att du får ännu mindre trafikfri tid. Lägger en beställning på mer trafik bara. 😀

Topp