OT: Karriärsbytarråd-tråd

Är det så att du är beredd att flytta för att få det jobb du vill eller vill du flytta oavsett? Då kanske jobbet är sekundärt?
Livscoach låter som ett bra fösta steg då i foten en vägledare i din hemkommun.
Jag vill nog flytta oavsett, men det hänger ju på fler än mig. Och de som är "fler än mig" är inte lika säkra på att de vill flytta iväg så långt som jag skulle önska.

Vad vill du själv? Du har säkert idéer om var du vill bo och någon slags känsla för vad som skulle vara kul att jobba med. Om inte kan du börja med det motsatta och sortera bort alla jobb du inte vill ha och alla ställen du inte vill bo. Titta sedan på din kompetens och erfarenheter och fundera på om du kan komplettera dem för att nå dit du vill. En klassisk swot-analys egentligen. Vill du till exempel bli influenser så lista ut hur man gör och bli det.
När du säger det låter det så enkelt. Problemet är väl egentligen att jag inte riktigt vet vad jag vill. Just nu är det väl mest nåt annat än det jag gör nu. Jag tänkte att alla förslag i tråden skulle ge mig idéer om vad man borde göra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja jag anställer direkt, eller mina branschkollegor. Med eller utan resor, KY-utbildning finns.

Elnätet behöver all hjälp den kan få. Som tidigare nämnt så behöver även vindkraften det och ge det nån månad så även solcellsbranshen =)

Det finns inte en jävel som kan något tekniskt längre. Men kunniga på sociala medier verkar det gott om.
mvh #surteknikgubbe
@Raggamuffin Vilken KY-utbildning är det som krävs? Det verkar finnas 5 st varav distributionselektriker 1 år verkar mest sannolik. Men det är mest en gissning. Massor med utejobb och hög höjd?

Senast ändrad:

Bsk

Aktiv medlem
Jag vill nog flytta oavsett, men det hänger ju på fler än mig. Och de som är "fler än mig" är inte lika säkra på att de vill flytta iväg så långt som jag skulle önska.
Hmm, vill man olika är det genast knepigare speciellt om man själv inte har landat i vad man vill.
Oavsett, boka en tid hos en vägledare. De har koll på både yrkesutbildning på gymnasial nivå och yh-utbildningar om du nu är inne på att studera.
Men de jobbar med att ställa frågor som man sen måste klura på själv...

Totteman

Aktiv medlem
Jag har nog haft tur att arbeta i energibranschen. Fuskat lite med att bygga datahallar också, samt hållit på lite med stadsbyggnadsfrågor på en kommun. Nu ska starta upp ett Stockholmskontor på det företag jag börjat på nu. Vi ska växa och bli större. Företaget är annars i Malmö, och nu är det Stockholmskontoret som ska växa. Om någon vill veta vad det handlar om går det bra att läsa på hemsidan, där jag presenteras i en nyhet. Som sagt...vi ska växa. Energibranschen är annars en bransch som söker folk.

DanielS

Aktiv medlem
Jo, jag ser också dem. Men det verkar handla rätt mkt om typ mjukvarufolk. Iaf det jag sett.
Jag har inte sett just de här annonserna från Jämtland-Härjedalen, men generellt är det ju en oerhörd personalbrist i it-branschen. Jag tror många skulle vara jätteintresserade av en teknisk skribent även om man inte har exakt rätt teknisk bakgrund.

Freddie L

Aktiv medlem
Om jag tvingas byta karriär (vilket var lite på tapeten förra påsk, efter en lite incident med en sänksåg) skulle jag vilja köra grävmaskin. Helst flyga JAS, men grävmaskin känns ändå rimligare. Det ser roligt ut, tar säkert många år att bemästra och det lär alltid behövs hål.

Laan84

Aktiv medlem
Det finns en bra framtid inom lärande på företag och organisationer. Det måste produceras manus osv för alla kurser/filmer. Finns nog flera aspekter av inehållsproduktionen som du har nytta av nuvarande kunskaper. Finns även en ky utbildning har jag sett. Pm om du är mer nyfiken på området.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har haft kontakt med geologen, men det är ganska länge sen nu. Han hittade ju ett GIS jobb och malde på med det. Happy behövdes inte mer när jobbet var hittat. Vad jag vet gnuggar han på, sannolikt lika vänlig mot alla som alltid, och lika rigid i åsikter som spelar föga roll i praktiken, men som får den ovane happyläsaren att tappa hakan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilken KY-utbildning är det som krävs? Det verkar finnas 5 st varav distributionselektriker 1 år verkar mest sannolik. Men det är mest en gissning. Massor med utejobb och hög höjd?

YH Heter det väl idag förresten. Ja distributionselektriker 1 år räcker, det finns en hel del olika alternativ med privata aktörer så det är som vanligt idag. Man behöver göra lite research på skolan så det inte är Barbara Bergström som tar alla pengarna :)

Åsbro kursgård är den klart ledande aktören här. Generellt är det utejobb, hög höjd är det idag mest på "storlinjen", alltså regionnät 130 och 400kV. Det innebär också oftast resor, man får jobba där linjerna står helt enkelt. Är man på lokalnät och jobbar "hemma" är det mestadels kabeljobb idag. Det pågår service av befintliga luftledningar men det byggs väldigt lite nytt. Det är snarare reinvesteringsprojekt där man gräver ner befintliga linjer till kabel och utbyggnad till nya bostadsområden.

Det finns även stationsspåret, här är det nog mest kris på personal faktiskt. Ett väldigt stort generationsskifte har precis gjorts och ingen av de som var med och byggde stationerna finns kvar i yrkeslivet.
Då utför man underhåll på ställverksapparater i mottagningsstationer från 10kV till 400kV.

Ni kan få börja direkt. E.ON har fortfarande 511 kunder som inte haft ström sen stormen runt kl 02 i måndags då runt 18 000 hushåll blev utan. https://www.eon.se/el/stromavbrott/avbrottskarta

Snart två dygn, börjar bli kallt i stugorna.

Jobbar man i primärstationer så ser det såhär spännande ut. Fast vi har rätt kläder. =)

012-1100x825.jpg

Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem
Ja jag anställer direkt, eller mina branschkollegor. Med eller utan resor, KY-utbildning finns.

Elnätet behöver all hjälp den kan få. Som tidigare nämnt så behöver även vindkraften det och ge det nån månad så även solcellsbranshen =)

Det finns inte en jävel som kan något tekniskt längre. Men kunniga på sociala medier verkar det gott om.
mvh #surteknikgubbe
"Servicetekniker" is Da Shit!
Har jobbat som nått liknande halva livet,merparten på resande fot.
Började min karriär som egen företagare med att resa runt i Sverige/Europa/Världen och reparera fartygsmotorer och utrustning i maskinrum på fartyg,varvade det med att åka runt i Sverige med att installera oljesystem i bilverkstäder,det där som hänger vid deras platser och dom fyller i bilen vid service......sen tröttnade jag på att aldrig vara hemma,så blev Hissgubbe på hemmaplan,byggde om hissar i några år.

Sen blev jag inhyrd på ett företag här i stan,byggde högprecicions slipmaskiner,och åkte sen på installationer runt om i världen.
Ett mellanspel på en annan industri här i stan på några år för att vara med att flytta en produktion från en annan "systerfabrik" till stan,sen i Mars ska jag tillbaka och bygga slipmaskiner och åka runt igen.

Kort sagt,skruvat/reparerat/löst tekniska problem/installerat avancerade maskiner mest hela tiden....men ingen formell utbildning till något av detta....i grunden läst till byggnadsmålare på gymnasiet!

Allt detta som inhyrd,aldrig varit sysslolös.
ALLT går att lära sej om man vill....behövs inte alltid att sitta på skolbänken för det. :giggle:

Och idag vill ju varenda som läser bli datatekniker,bankdirektör eller något annat fancy.....folk som löser praktiska tekniska problem börjar det bli ont om.....jobb saknas det aldrig!!

Hasse#7

Aktiv medlem
YH Heter det väl idag förresten. Ja distributionselektriker 1 år räcker, det finns en hel del olika alternativ med privata aktörer så det är som vanligt idag. Man behöver göra lite research på skolan så det inte är Barbara Bergström som tar alla pengarna :)

Åsbro kursgård är den klart ledande aktören här. Generellt är det utejobb, hög höjd är det idag mest på "storlinjen", alltså regionnät 130 och 400kV. Det innebär också oftast resor, man får jobba där linjerna står helt enkelt. Är man på lokalnät och jobbar "hemma" är det mestadels kabeljobb idag. Det pågår service av befintliga luftledningar men det byggs väldigt lite nytt. Det är snarare reinvesteringsprojekt där man gräver ner befintliga linjer till kabel och utbyggnad till nya bostadsområden.

Det finns även stationsspåret, här är det nog mest kris på personal faktiskt. Ett väldigt stort generationsskifte har precis gjorts och ingen av de som var med och byggde stationerna finns kvar i yrkeslivet.
Då utför man underhåll på ställverksapparater i mottagningsstationer från 10kV till 400kV.

Ni kan få börja direkt. E.ON har fortfarande 511 kunder som inte haft ström sen stormen runt kl 02 i måndags då runt 18 000 hushåll blev utan. https://www.eon.se/el/stromavbrott/avbrottskarta

Snart två dygn, börjar bli kallt i stugorna.

Jobbar man i primärstationer så ser det såhär spännande ut. Fast vi har rätt kläder. =)

Visa bilaga 534014
Vad är det som efterfrågas av egenskaper. Jag gissar på hyfsad fysik, stort säkerhetstänk, förmåga att ta problem i rätt ordning, tålamod med plötsliga ändringar, inte vara pain in the ass om man jobbar i grupp. Göra rätt saker, alltid, helst fort men aldrig fel. Vad kan utbildningen tänkas kosta om man betalar själv? Har för mig att du nämnt lön men har glömt vad du sa.

Peth

Aktiv medlem
I Ljusdal söker man just nu en redaktör till nån sorts industritidskrift. Halvvägs till Åre, Stockholm bara några timmar bort med tåget, hus kostar som en Passat. Största nackdelen är väl att Ljusdal är Ljusdal (uppvuxen i kommunen, och så illa är det väl inte, egentligen).

Peth

Aktiv medlem
Leta boende nära brandstationer i glesbygd så kan du extraknäcka som deltidsbrandman samtidigt som du influensar på sociala medier.

ooms

Aktiv medlem
I Ljusdal söker man just nu en redaktör till nån sorts industritidskrift. Halvvägs till Åre, Stockholm bara några timmar bort med tåget, hus kostar som en Passat. Största nackdelen är väl att Ljusdal är Ljusdal (uppvuxen i kommunen, och så illa är det väl inte, egentligen).
Nja, nog är det 2-3 Passater numer?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad är det som efterfrågas av egenskaper. Jag gissar på hyfsad fysik, stort säkerhetstänk, förmåga att ta problem i rätt ordning, tålamod med plötsliga ändringar, inte vara pain in the ass om man jobbar i grupp. Göra rätt saker, alltid, helst fort men aldrig fel. Vad kan utbildningen tänkas kosta om man betalar själv? Har för mig att du nämnt lön men har glömt vad du sa.

Beroende på vilken gren man väljer så hjälper fysik om man ska hålla till pensionen, liknande alla praktiska arbete.
Framförallt så är säkerheten främst, att man kan följa det rätt styltiga arbetssättet med alla olika steg som branschen är överens att följa fast de kan kännas onödiga. Utöver det så lite praktiskt handlag och kunna förstå tekniska problem/lösningar så är man hemma. Man behöver kunna fungera i grupp. Att arbeta fort är inget begrepp vi använder, vi arbetar rätt.
Vad det kan kosta vet jag inte alls.
Lön, landet är långt, mellan ~33-45 beroende på var man bor, erfarenhet samt ansvar. Reser man tillkommer allt det runt om, generellt har man alltid dagstraktamente även på lokalnät.

Den dagen ifs/sap ger mig dolkstöten går jag ut på linjen igen. Jobbar man på lokalnät på landsbygden är det skönt varierat.
Måndag, skarva en högspänningskabel i en grop.
Tisdag, röja träd med motorsåg.
Onsdag, klättra i stolpar och reglera lite blanklina.
Torsdag, Huddigmaskin med ut och byta två stolpar.
Fredag, märka ut kabel i en trädgård för de ska gräva pool.

Lördag, frivilligt åka till Småland för 14 timmars jobb för det blåste storm på natten och ligger träd på alla linjer. 😅

Det är nog faktiskt tre års jubileum idag när den sista fick tillbaka spänningen i Roslagen efter Alfrida. Över 120 000 hushåll var utan när vi började. Vi var runt 800 man från hela Sverige och Finland där och hjälptes åt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Så om man klättrar upp i ett sånt här träd och sågar ned det utan att trilla ned eller såga sig i pannan. Man gör det för att det behövs men inte för att man måste. Man vantrivs inte med höjden så länge man är säkrad och det spelar ingen roll att det är lördag, man får inte betalt och det är inte ens eget träd. Uppfyller man de kriterierna så är man en bit på vägen?
IMG_20200725_141200.jpg

kais01

Aktiv medlem
om man väljer en såpass fysisk födkrok som arborist, blir man samtidigt mer känslig försörjningsmässigt när det gäller skador.

kan leda till viss hämning när det gäller roliga fritidsaktiviteter. som t ex mtb.

Senast ändrad:

Tomcat1

Aktiv medlem
Det är sant. Kan vara viktigt att tänka på fortsatta fritidsaktiviteter när man byter arbete, det är viktigare än vad man tror.

Och mina tre månader hos UPS resulterade i 90 grader sittande ställning varje helgdag drickandes koffein nästan hela tiden för att lugna ned nerverna. Det var det värsta jävla budjobb som jag sett maken till som jag inte orkade göra något alls efter arbetstid.

Bsk

Aktiv medlem
Yh-utbildningar är det samma kostnader på som andra högskoleutbildningar. Dvs litteratur etc. Kan finansieras med CSN om man har den möjligheten.

kais01

Aktiv medlem
Det beror väl på om man tar en anställning vs om man kör egen låda. Kör man eget blir man såklart känsligare.
fast även som anställd kan upprepad frånvaro bli problematisk. kanske inte ekonomiskt för den anställde, men mer skämskuddemässigt:)

nu går man ju inte in för att skada sig vid fritidsaktiviteter, men risken kan gnaga mer eller mindre...

clnr

Aktiv medlem
Jag har haft kontakt med geologen, men det är ganska länge sen nu. Han hittade ju ett GIS jobb och malde på med det. Happy behövdes inte mer när jobbet var hittat. Vad jag vet gnuggar han på, sannolikt lika vänlig mot alla som alltid, och lika rigid i åsikter som spelar föga roll i praktiken, men som får den ovane happyläsaren att tappa hakan.
Geologen är aktiv på ett annat forum som jag spenderar tid på. Och mitt intryck är att allt detta stämmer. Verkar trivas med sitt nuvarande jobb (vet inte om det fortfarande är GIS-jobbet).

AndersJB

Aktiv medlem
Som jag skrev ovan....att reparera/"skita ner sej" är tyvärr inte många som vill idag,men finns mycket jobb om man vill hugga i lite!
För stunden inhyrd för att renovera ett ugnskabinett till en härdugn....är 1135 grader inne i det,så väldigt speciella,(sviiindyra) material i eländet!
Ruskigt noga med inpassning,och resultatet viktigare än tiden.
Lite smådammigt stundtals med grafitdamm,men finns ju skyddskläder!
Tar väl 3-4 veckor i lugn och ro.

Som sagt,jobb finns det i alla möjliga "mekaniska" brancher om man är beredd att ta på sej arbetsbyxorna!😊

20220119_104223.jpg

Bonzo

Aktiv medlem
När du säger det låter det så enkelt. Problemet är väl egentligen att jag inte riktigt vet vad jag vill. Just nu är det väl mest nåt annat än det jag gör nu. Jag tänkte att alla förslag i tråden skulle ge mig idéer om vad man borde göra.
Jag har haft samma problem i stort sett sedan jag blev gammal nog att försörja mig själv; att jag inte vet vad jag egentligen vill göra. Under några år i början av milleniet byggde jag fastighetsnät för bredband och trivdes bra med det. Det var skönt att komma till jobbet, bli tillsagd vad man skulle göra och sedan bara köra. Klockan 16 var man klar för dagen och åkte hem och tänkte inte på jobbet förrän man var på plats dagen efter igen.
Problemet är väl bara att om man inte är helt tappad så dröjer det inte länge förrän man blir ombedd att ta mer ansvar och plötsligt var jag mellanchef med ett gäng bångstyriga montörer som jag skulle försöka hålla ordning på. Då slutade det vara roligt ganska snabbt.

Nu sitter jag på ett bättre jobb utan personalansvar, men jag vet fortfarande inte vad jag vill göra när jag blir stor. Någon form av servicetekniker är nog det som skulle locka mest om jag skulle behöva byta jobb. Gillar att skruva med saker och är inte helt obegåvad vad gäller teknik.

salle

Aktiv medlem
Jobba med kidzen kanske? Jag tyckte det lät skoj iaf.

D

Deleted member 78355

Guest
Inom vård och omsorg behövs ju alltid vettigt folk om man är intresserad av det.

NickPick

Aktiv medlem
Numera en samlingsplats för Gävleborgs narkomaner och "livets hårda skola" av någon anledning...? Gillar man bandy är det najs, men nog är det finare i dalarna.

Emil777

Aktiv medlem
"Servicetekniker" is Da Shit!
Har jobbat som nått liknande halva livet,merparten på resande fot.
Började min karriär som egen företagare med att resa runt i Sverige/Europa/Världen och reparera fartygsmotorer och utrustning i maskinrum på fartyg....
Aha...nu klarnar det. (Du har visat bilder på din fräs tidigare 😉)

Har också installerat utrustning på fartyg en period i livet. Skitkul att träffa folk och resa runt. Väldigt lärorikt, både praktiskt och teoretiskt. Fartyg har mycket avancerad teknik som ska funka med mekaniken och marina miljön.

Passade mig väldigt bra tills vi fick barn, då det var många oplanerade resor till varv runt om i världen.
När jag var på resa var det många timmar på dygnet man jobbade på. Fanns liksom inte mycket annat att göra som var roligare och jobbet hade ett klart mål. Få grejjerna att funka !

ooms

Aktiv medlem
Numera en samlingsplats för Gävleborgs narkomaner och "livets hårda skola" av någon anledning...? Gillar man bandy är det najs, men nog är det finare i dalarna.
Gillar man bandy så är det väl bättre att välja Edsbyn, Bollnäs eller Söderhamn, då får man ju iaf elitseriebandy. Ljusdal spelar ju i gärdsgårdsserien.

Pfaff

Aktiv medlem

Lärare i svenska på gymnasienivå kanske?
Dels verkar behovet vara enormt - på mer än ett sätt 🙄- dels är lönen hygglig.
Jag har en släkting som gjort precis den karriären, från prisbelönt journalist till lärare. Och trivs mycket bra i yrket.

Skruff

Aktiv medlem
Hur händig är du? Vaktmästare/fastighrtsskötare kan vara ett gott jobb. Då är man ofta i en socialmiljö men lite sin egen herre. Bona golv, byta låskistor, skotta snö.. det kan vara ett ganska varierande arbete.

AndersJB

Aktiv medlem
Aha...nu klarnar det. (Du har visat bilder på din fräs tidigare 😉)

Har också installerat utrustning på fartyg en period i livet. Skitkul att träffa folk och resa runt. Väldigt lärorikt, både praktiskt och teoretiskt. Fartyg har mycket avancerad teknik som ska funka med mekaniken och marina miljön.

Passade mig väldigt bra tills vi fick barn, då det var många oplanerade resor till varv runt om i världen.
När jag var på resa var det många timmar på dygnet man jobbade på. Fanns liksom inte mycket annat att göra som var roligare och jobbet hade ett klart mål. Få grejjerna att funka !
Precis!!!
När man låg ute på varv var det 11 tim/dag,7 dagar i veckan...
Och håller med till 100%,skitkul period i livet,men fritiden började bli mer viktig allt eftersom åren gick.
Och hustrun gnällde ALDRIG trots 3 barn och jag ständigt på vift,men var jag som tröttnade till slut....pengar är inte allt,tiden med familjen väger tyngre när man inser vad man missar...

Men vill inte ha det ogjort....mååånga roliga minnen och udda saker man var med om! 😊

Köp & Sälj

Topp