OT: Karriärsbytarråd-tråd

Bsk

Aktiv medlem
Lärare i svenska på gymnasienivå kanske?
Dels verkar behovet vara enormt - på mer än ett sätt 🙄- dels är lönen hygglig.
Jag har en släkting som gjort precis den karriären, från prisbelönt journalist till lärare. Och trivs mycket bra i yrket.
Passar man som lärare och hittar rätt skola så kan det vara ett fantastiskt jobb. På gymnasial nivå är man ofta (men inte alltid) lärare i två ämnen, kanske Bild och nischa in sig på det digitala spåret? Och kanske nåt annat ämne där man har poäng sen förut som mann ka
n nyttja?

Nu har jag inte stenkoll men har för mig att det ska finnas nån valideringsvariant för att korta utbildningstiden men det kan gälla yrkeslärare.

ooms

Aktiv medlem
Passar man som lärare och hittar rätt skola så kan det vara ett fantastiskt jobb. På gymnasial nivå är man ofta (men inte alltid) lärare i två ämnen, kanske Bild och nischa in sig på det digitala spåret? Och kanske nåt annat ämne där man har poäng sen förut som mann ka
n nyttja?

Nu har jag inte stenkoll men har för mig att det ska finnas nån valideringsvariant för att korta utbildningstiden men det kan gälla yrkeslärare.
Det finns ett nytt förslag om en ettårig (två terminer) utbildning för de som redan har en akademisk examen (idag tror jag det är 2 år). Jag har dock inte satt mig in i detaljerna. Facket verkar gnälla, jag vet inte varför.

hanek082

Aktiv medlem
Det saknas en hel del tekniker för automatiserade lager runt om i sverige, bara i norra stockholm/eskilstuna ska det anställas ca 200 till tre olika lager som jag känner till. Roligt med teknik, bra betalt och kräver att man är elektriker eller liknande.

Finns en YH utbildning i Eskilstuna på 2 år man kan gå som jag kört någon föreläsning på.

Andbo0123

Aktiv medlem
Det saknas en hel del tekniker för automatiserade lager runt om i sverige, bara i norra stockholm/eskilstuna ska det anställas ca 200 till tre olika lager som jag känner till. Roligt med teknik, bra betalt och kräver att man är elektriker eller liknande.

Finns en YH utbildning i Eskilstuna på 2 år man kan gå som jag kört någon föreläsning på.

Kan skriva under på det! I Bålsta bygger Dagab (Axfood) och VVS grossisten Dahl (Numera SGDS Gruppen) två nya jättelager. Det kommer behövas många automationstekniker för att drifta dessa. Något som knappt finns idag.

Bonzo

Aktiv medlem
Kan skriva under på det! I Bålsta bygger Dagab (Axfood) och VVS grossisten Dahl (Numera SGDS Gruppen) två nya jättelager. Det kommer behövas många automationstekniker för att drifta dessa. Något som knappt finns idag.
Vill man bo i Örebro så har även vi en hel del större lager här på orten. Har en kompis som jobbat länge på Elektroskandias centrallager och han verkar trivas som fisken. Lidl byggde nytt lager på 50 000 kvm härom året också, så det borde gå åt lite folk kan man tycka. Vet dock inte hur automatiserade de är.

hanek082

Aktiv medlem
Vill man bo i Örebro så har även vi en hel del större lager här på orten. Har en kompis som jobbat länge på Elektroskandias centrallager och han verkar trivas som fisken. Lidl byggde nytt lager på 50 000 kvm härom året också, så det borde gå åt lite folk kan man tycka. Vet dock inte hur automatiserade de är.
Lidl är nog inte så automatiserat Men finns många andra alternativ, Mälardalen, Örebro, Borås, Göteborg osv. Även lite mer udda platser som Vansbro med Lyko lager och leksand med Clas Ohlson

hanek082

Aktiv medlem
Dessa två plus Coops nya som var min grund. Coop och Axfoods lager är de störta och mest automatiserade lagren i världen..

n nyttja?

Lärare är inte orimligt. Jag har ju en kandidatexamen i religionsfilosofi (minst väl spenderade CSN någonsin).

Hasse#7

Aktiv medlem
Fast just det är väl det fantastiska med CSN och det svenska systemet? Gör vad du vill utan några som helst motkra! Minst hälften här jobbar väl ändå inte med det man utbildats till? #lexgeologen
Fast moderering av foliehattar finns det stora behov av. Jag fattar vad du menar med icke målstyrd utbildning. Ganska konstigt.

Andbo0123

Aktiv medlem

Elektroskandia har en hel del automation i sitt lager. Kör du förbi är det den höga delen som ligger åt väster.

Problemet var att listan med städer inte lirar med ts önskemål..
Samt att jag inte är intresserad av företag som betalar mest i lön, att de är ett vettigt företag känns bättre (Huawei låg tvåa på listan). Jag vill mest ha mer än vara jag har nu. Mao skulle jag kunna jobba som nästan vad som helst.

H.

Aktiv medlem
Men ärligt, hur funkar den där listan? Det är ju snittlöner, men typ Huawei, är det några med bisarr hög lön som höjer snittet? Har svårt att se att snittårslönen för en ingenjör är 2 mille. Eller snarare, är det så bör jag helt klart omförhandla min anställning.

Laan84

Aktiv medlem
Men ärligt, hur funkar den där listan? Det är ju snittlöner, men typ Huawei, är det några med bisarr hög lön som höjer snittet? Har svårt att se att snittårslönen för en ingenjör är 2 mille. Eller snarare, är det så bör jag helt klart omförhandla min anställning.
Jag är också nyfiken på det…

GoranS

Aktiv medlem
I en del bolag, typ Ericsson, är det väl "toppen av bolaget" som är anställda i just det bolaget. För även om de dragit ner i Sverige lär Ericsson ha fler än 343 anställda.

Oskar

Aktiv medlem
Tänk på att snittlönen är högre än medianlönen, det borde t.o.m. en ingenjör kunna räkna ut! ;-)

Tomcat1

Aktiv medlem
Creditsafe är väl inte helt bra, som kreditupplysningsföretag/system ligger de i minuskanten av användarvänlig faktor.

GoranS

Aktiv medlem
Är lite intressant att den där statistiken citeras/upprepas på flera ställen men ingenstans hittar jag något försök till analys av varför det ser ut som det gör eller mer specifikt hur lönerna är fördelade.

n3wton

Aktiv medlem
Samt att jag inte är intresserad av företag som betalar mest i lön, att de är ett vettigt företag känns bättre (Huawei låg tvåa på listan). Jag vill mest ha mer än vara jag har nu. Mao skulle jag kunna jobba som nästan vad som helst.
Men om du kan jobba som vad som helst borde det inte vara så svårt. Här kommer en snabb lista på saker du kan börja med utan att direkt kunna något, om du har ett glatt humör och kan tänka dig att gå utanför ett kontor - markarbetare, målare, snickare, fastighetsskötare, i byggvaruhus/mataffär, vikarie eller stödperson inom skolan. Välj ort var som helst i Sverige, ring företagen/skolorna som håller till där och som håller på med ovanstående och fråga när du kan börja. Du kommer garanterat ha 100% framgång om du gör så, och om du inte lyckas kan du avskriva dig själv all form av värde och därefter återgå till det du gör idag.

Ingen orkar stå ute i regnet med en skyffel, måla 20 000 m2 tak i nya höghuset, bära tunga skivor, byta lysrör i trapphus, städa i virkeshögen efter att trehundra glada amatörer ryckt i alla brädorna för att hitta de bästa till nya altanen eller bemöda sig att hjälpa en ung människa med behov av stöttning. Folk vill titta på sin telefon eller sitta på en stol. Därför finns det alltid arbete i de branscher jag räknat upp.

Bsk

Aktiv medlem
Lärare är inte orimligt. Jag har ju en kandidatexamen i religionsfilosofi (minst väl spenderade CSN någonsin).
Då kan du ju ha (minst) tre tänkbara vägar till behörighet. Religion, ett ämne som alla på gymnasiet har men däremot inte så mycket av. Filosofi, smalt ämne men även få som tar ut behörighet i filosofi så kan vara "bristämne". Det kan man kolla upp.
Och slutligen att nyttja nåt av det du jobbat med, tex bild eller yrkeslärare inom media. Och just yrkeslärare har jag för mig att det finns validering inom så kan vara en snabb väg.

Men det har en vägledare koll på...

Grimpeur

Aktiv medlem
Att få andra att växa är något av det finaste man kan få uppleva. Religionsfilosofi låter i mina öron som en ideal kunskap för en gymnasielärare. Den person som påverkat mig mest i mitt liv var min gymnasielärare i religion som lärde mig filosofi. Inte studerat filosofi sedan dess utan blev ingenjör. Han gav mig dock en inställning till livet som har gjort att jag har förmågan att njuta av livet och förstå min omgivning. Har idag fått förmånen att ha exjobbare, sommarjobbare och praktikanter. Vilket har gjort att jag trotts yrkesval ändå fått lite av upplevelsen att få vara lärare.

Hasse#7

Aktiv medlem
Att få andra att växa är något av det finaste man kan få uppleva. Religionsfilosofi låter i mina öron som en ideal kunskap för en gymnasielärare. Den person som påverkat mig mest i mitt liv var min gymnasielärare i religion som lärde mig filosofi. Inte studerat filosofi sedan dess utan blev ingenjör. Han gav mig dock en inställning till livet som har gjort att jag har förmågan att njuta av livet och förstå min omgivning. Har idag fått förmånen att ha exjobbare, sommarjobbare och praktikanter. Vilket har gjort att jag trotts yrkesval ändå fått lite av upplevelsen att få vara lärare.
Min tolkning var något mer cynisk. Bra med lite ❤️. 👍

knaper

Aktiv medlem

Faktiskt var det också min religionlärare (och svenska och historie-) som påverkade mig mest. Viktiga frågeställningar för unga själar.

ooms

Aktiv medlem
I en del bolag, typ Ericsson, är det väl "toppen av bolaget" som är anställda i just det bolaget. För även om de dragit ner i Sverige lär Ericsson ha fler än 343 anställda.
Ja, LM Ericsson som väl är bolaget på listan, innehåller nog koncernledningen och lite adminpersonal, gissar jag. De flesta ”vanliga” är anställda i Ericsson AB om jag minns rätt.

GoranS

Aktiv medlem
Angående läraryrket bör man nog fundera igenom vad det är som intresserar en med det i så fall. Är det man är intresserad av att lära ut ett visst ämne som man själv brinner för men inte är intresserad av allt runt omkring så bör man nog verkligen se till att man kan hamna på en skola utan alltför mkt "strul". Med hyggligt motiverade elever skulle jag hypotetiskt kunna tycka det vore intressant att jobba som lärare i matematik, kanske kombinerat med programmering, på gymnasienivå. Att däremot vara lärare på en stökig högstadieskola skulle vara en mardröm för mig.

ooms

Aktiv medlem
Då kan du ju ha (minst) tre tänkbara vägar till behörighet. Religion, ett ämne som alla på gymnasiet har men däremot inte så mycket av. Filosofi, smalt ämne men även få som tar ut behörighet i filosofi så kan vara "bristämne". Det kan man kolla upp.
Och slutligen att nyttja nåt av det du jobbat med, tex bild eller yrkeslärare inom media. Och just yrkeslärare har jag för mig att det finns validering inom så kan vara en snabb väg.

Men det har en vägledare koll på...
På en del mindre orter norrut är väl skolorna ibland i så desperat behov av lärare att de även anställer obehöriga.

ooms

Aktiv medlem
Angående läraryrket bör man nog fundera igenom vad det är som intresserar en med det i så fall. Är det man är intresserad av att lära ut ett visst ämne som man själv brinner för men inte är intresserad av allt runt omkring så bör man nog verkligen se till att man kan hamna på en skola utan alltför mkt "strul". Med hyggligt motiverade elever skulle jag hypotetiskt kunna tycka det vore intressant att jobba som lärare i matematik, kanske kombinerat med programmering, på gymnasienivå. Att däremot vara lärare på en stökig högstadieskola skulle vara en mardröm för mig.
Det där är ett viktigt påpekande. Jag har ibland funderat på att man kan alltid bli lärare om man nån gång lessnar eller åker ut efter 50 och inte hittar/vill ha nåt nytt. Men det gäller att tänka sig för, skolan är inte vad den var när vi 70-talister växte upp, och lärarna har i mångt och mycket blivit fråntagna sin auktoritet. Högstadie har jag avskrivit helt o hållet pga det, gymnasie kanske är bättre men måste nog också kollas upp. Har en bekant som läser till lärare just nu som 40+, och hon siktar på 1-5 (eller om det är förskola till 4?) just pga hon vill slippa högstadiestök.

Tomcat1

Aktiv medlem
Men om du kan jobba som vad som helst borde det inte vara så svårt. Här kommer en snabb lista på saker du kan börja med utan att direkt kunna något, om du har ett glatt humör och kan tänka dig att gå utanför ett kontor - markarbetare, målare, snickare, fastighetsskötare, i byggvaruhus/mataffär, vikarie eller stödperson inom skolan. Välj ort var som helst i Sverige, ring företagen/skolorna som håller till där och som håller på med ovanstående och fråga när du kan börja. Du kommer garanterat ha 100% framgång om du gör så, och om du inte lyckas kan du avskriva dig själv all form av värde och därefter återgå till det du gör idag.

Ingen orkar stå ute i regnet med en skyffel, måla 20 000 m2 tak i nya höghuset, bära tunga skivor, byta lysrör i trapphus, städa i virkeshögen efter att trehundra glada amatörer ryckt i alla brädorna för att hitta de bästa till nya altanen eller bemöda sig att hjälpa en ung människa med behov av stöttning. Folk vill titta på sin telefon eller sitta på en stol. Därför finns det alltid arbete i de branscher jag räknat upp.

Inte alls så dumt summerat för det är bara att ta upp luren och ringa arbetsgivare X. Det gjorde jag själv när man dum som man var hoppade av gymnasiet och hade tröttnat på spela CS. Man lärde sig att nästa arbete var bara ett samtal ifrån för det är just som N3wton beskriver, på många arb-platser skiter folk blanka fan i arbetet och tittar på sina telefoner istället.

perzzon

Aktiv medlem
Så kan det förstås vara. Även Ericsson låg ju rätt bra till på den där listan...
Tittar man lite noggrannare tycker jag det ser ut som om nästan alla bolag är den typen av bolag. Ett par Ikea bolag, Volvo, Ericsson, Telia, essity, ncc, Skanska med få anställda, någon bank där det faktiskt är kärnverksamheten som har den lönen samt två kända itproduktbolag där man antagligen också har den lönen hos de som faktiskt gör jobbet. Sen är väl några av bolagen en nischdel av den stora firman som bara anställer experter, typ Facebook i Sverige är nog en rätt smal organisation tex. I övrigt tycker jag det ser ut som att 95% av de där lönerna går till olika företagsledare och det kändes inte riktigt som om luthman var intresserad av :)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer