OT: Karriärsbytarråd-tråd

Masjevel

Aktiv medlem
Sälj allt du har, flytta till varmare land (typ Thailand) och jobba som volontär några år. Bo och lev billigt, cykla på fritiden.

Tomcat1

Aktiv medlem
Men då kommer jag sakna Luthmans skägg i hellasskogarna.

Ronderande väktare då?
Bara åka runt i egen bil och gå sin runda varje pass, gott om nötter i yrket som han kommer glänsa över(stiga i grader på sikt osv.)

Men om du kan jobba som vad som helst borde det inte vara så svårt. Här kommer en snabb lista på saker du kan börja med utan att direkt kunna något, om du har ett glatt humör och kan tänka dig att gå utanför ett kontor - markarbetare, målare, snickare, fastighetsskötare, i byggvaruhus/mataffär, vikarie eller stödperson inom skolan. Välj ort var som helst i Sverige, ring företagen/skolorna som håller till där och som håller på med ovanstående och fråga när du kan börja. Du kommer garanterat ha 100% framgång om du gör så, och om du inte lyckas kan du avskriva dig själv all form av värde och därefter återgå till det du gör idag.

Ingen orkar stå ute i regnet med en skyffel, måla 20 000 m2 tak i nya höghuset, bära tunga skivor, byta lysrör i trapphus, städa i virkeshögen efter att trehundra glada amatörer ryckt i alla brädorna för att hitta de bästa till nya altanen eller bemöda sig att hjälpa en ung människa med behov av stöttning. Folk vill titta på sin telefon eller sitta på en stol. Därför finns det alltid arbete i de branscher jag räknat upp.
OK, "vad som helst" var kanske att måla med lite för bred pensel. Men det hänger väl ihop med livet i övrigt. En vettig fritid kan ju kompensera för en tråkigare arbetssitutation. På samma sätt som en högre lön kan kompensera för ett tråkigare arbete.

Aron

Moderator
Okejrå, här kommer ett konkret förslag med kort startsträcka. I potten ligger ett otaligt antal entusiastiska amatörfotografer. Är du duktig på färgkorrigering? Oavsett hur bra kameran är händer det då och då att man kommer hem med bilder som har ”omöjliga” färgstick. Affärsidén här är att coacha fotoentusiasterna genom processen att fixa till dessa bilder. Följande är viktigt: Du lär ut hur man gör, du gör det inte åt dem. Kundens delaktighet och ”utbildning” är nyckeln. Färgkorrigering är en av de saker som det nästan är omöjligt att läsa sig till, alla bilder har olika problem. Dela med dig av din erfarenhet genom att lotsa kunderna genom processen. Med tanke på att många kameraväskor är fulla av rödringsobjektiv och detta är frustrerande svårt är jag övertygad om att den engelskspråkiga marknaden är tillräckligt stor för att skapa ett levebröd. Du kan dessutom bo var du vill. I förlängningen finns en uppsjö tilläggstjänster att bygga ut verksamheten med. När kör du igång?

DanielS

Aktiv medlem
Tittar man lite noggrannare tycker jag det ser ut som om nästan alla bolag är den typen av bolag. Ett par Ikea bolag, Volvo, Ericsson, Telia, essity, ncc, Skanska med få anställda, någon bank där det faktiskt är kärnverksamheten som har den lönen samt två kända itproduktbolag där man antagligen också har den lönen hos de som faktiskt gör jobbet. Sen är väl några av bolagen en nischdel av den stora firman som bara anställer experter, typ Facebook i Sverige är nog en rätt smal organisation tex. I övrigt tycker jag det ser ut som att 95% av de där lönerna går till olika företagsledare och det kändes inte riktigt som om luthman var intresserad av :)
Lite förvånad att Spotify ligger så högt, 1.2M om året är ändå rätt mycket för en programmerare som jag antar dominerar där? Om det inte är genomsnittet som ställer till det även där?

Har jobbat på ett annat av bolagen på listan men jag låg uppenbarligen rätt långt under snittet..

GoranS

Aktiv medlem
Lite förvånad att Spotify ligger så högt, 1.2M om året är ändå rätt mycket för en programmerare som jag antar dominerar där? Om det inte är genomsnittet som ställer till det även där?

Har jobbat på ett annat av bolagen på listan men jag låg uppenbarligen rätt långt under snittet..
Är det bara lön eller ingår bonusar och andra ersättningar också? Sånt kan ju i viss mån ställa till det ytterligare utöver att medlet kan vara lite missvisande om några få drar in väldigt mkt.

nisseson

Aktiv medlem
De har nog tagit "inkomst av tjänst". Då ingår optionsprogram, vilket i vissa av dessa bolag kan gett väldigt mycket inkomst för ett fåtal (och på så sätt höjer snittet). Jag har god insikt i ett av bolagen på listan. Medianlönen är god, men inte i höjd med var listan säger.

roller

Aktiv medlem
Det står ju på listan vilka uppgifter som avses.
"Listorna grundar sig på aktiebolag med över 50 anställda och baseras på lönekostnad/antal anställda från företagens egna bokslut som lämnats in till Bolagsverket. Alla snittlöner är inklusive skatt, exklusive sociala avgifter. Lön till VD och styrelse ingår ej."

Det är ju enkelt att via t.ex. allabolag gå i och få uppgifterna.

nisseson

Aktiv medlem
De har nog tagit "inkomst av tjänst". Då ingår optionsprogram, vilket i vissa av dessa bolag kan gett väldigt mycket inkomst för ett fåtal (och på så sätt höjer snittet). Jag har god insikt i ett av bolagen på listan. Medianlönen är god, men inte i höjd med var listan säger.
Svarar mig själv: jag tog en titt i årsredovisningen för 2020 och ja, i siffrorna som används i listan ingår optionsprogrammet.

DanielS

Aktiv medlem
Ja det var samma erfarenhet jag hade, lönen vad bra men når inte upp till snittet :-)

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt samma dilemma då jag förmodligen blir kvar i samma bransch.

Men jag sökte ett jobb mest på skoj innan jul som jag inte trodde jag hade så mycket chans på. Men nu verkar det inte omöjligt att jag blir erbjuden det. Fasen vad jag inte gillar den här våndan, det känns ju skitdrygt att säga upp sig etc. sen vet jag ju att dagen efter man slutat så är det knappt någon som minns en, det tuffar på och någon ny tar vid. Så egentligen är det ju inget att våndas över, men att komma fram till om man vill byta eller inte är ju inte lätt 🤯

Nästan så jag hoppas att jag inte får det så jag slipper göra valet själv..

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt samma dilemma då jag förmodligen blir kvar i samma bransch.

Men jag sökte ett jobb mest på skoj innan jul som jag inte trodde jag hade så mycket chans på. Men nu verkar det inte omöjligt att jag blir erbjuden det. Fasen vad jag inte gillar den här våndan, det känns ju skitdrygt att säga upp sig etc. sen vet jag ju att dagen efter man slutat så är det knappt någon som minns en, det tuffar på och någon ny tar vid. Så egentligen är det ju inget att våndas över, men att komma fram till om man vill byta eller inte är ju inte lätt 🤯

Problemet med att vara nyfiken och söka vidare är att man hamnar i valsituationer. Jag har märkt att jag behöver veta hur filmen slutar. Det är framåt som gäller om processen är igång och det finns ett ömsesidigt intresse. Ville man inte ha det så hade man inte sökt alls.

Hälsingland

Aktiv medlem
Problemet med att vara nyfiken och söka vidare är att man hamnar i valsituationer. Jag har märkt att jag behöver veta hur filmen slutar. Det är framåt som gäller om processen är igång och det finns ett ömsesidigt intresse. Ville man inte ha det så hade man inte sökt alls.
Ja det är ju så, svårt att backa tillbaka när kvarnen börjat mala..

Aja, det är ju fler steg kvar och en monetär del som ska räknas hem innan det blir beslutsångest på allvar.

DanielS

Aktiv medlem

Jag har gjort ett jobb-byte som jag i efterhand ibland ångrar. Men där och då så kändes det helt rätt att gå vidare. Man tenderar att minnas de bra sakerna och glömma de dåliga.

Dessutom förändras saker kontinuerligt i min bransch, det jobb jag trivdes med för 5 år sedan kanske innebär en helt annan situation nu.

Känns det rätt och övriga bitar faller på plats så får man väl köra på och se vad som händer.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har gjort ett jobb-byte som jag i efterhand ibland ångrar. Men där och då så kändes det helt rätt att gå vidare. Man tenderar att minnas de bra sakerna och glömma de dåliga.

Dessutom förändras saker kontinuerligt i min bransch, det jobb jag trivdes med för 5 år sedan kanske innebär en helt annan situation nu.

Känns det rätt och övriga bitar faller på plats så får man väl köra på och se vad som händer.

Jo det är ju så, jag har bytt jobb rätt många ggr och det har ju alltid blivit bättre i det stora hela. Men den här gången blir det isf till ett bolag med väldigt få personer anställda så går jag inte ihop med någon kan de skära sig snabbt och bli outhärdligt.

Men min arbetsgivare idag har inga problem att ge fd anställda en ny chans, och många kommer tillbaka efter att ha provat vingarna i andra bolag. Det ses oftast som positivt, och lämnar du för en möjlighet uppåt i karriären och inte för att du är missnöjd är det inga sura miner.

DanielS

Aktiv medlem
Jo det är ju så, jag har bytt jobb rätt många ggr och det har ju alltid blivit bättre i det stora hela. Men den här gången blir det isf till ett bolag med väldigt få personer anställda så går jag inte ihop med någon kan de skära sig snabbt och bli outhärdligt.

Men min arbetsgivare idag har inga problem att ge fd anställda en ny chans, och många kommer tillbaka efter att ha provat vingarna i andra bolag. Det ses oftast som positivt, och lämnar du för en möjlighet uppåt i karriären och inte för att du är missnöjd är det inga sura miner.
Ja så är det ju oftast om man har förmånen att jobba i en bransch där det är någorlunda efterfrågan på folk.

Hasse#7

Aktiv medlem

Svårt att öka erfarenheten bland anställda om inte anställda skaffar sig erfarenheter. Rörelse på obränd bro är av godo.

Bengt-re

Aktiv medlem

Vad är det för bransh?

GoranS

Aktiv medlem
Det tror inte jag heller. Han verkar inte vara newage nisse. Vattenkraft är bra - det kan väl man få tycka. Övriga kraftslag vågar jag inte ha några officiella åsikter om...
Det får du absolut tycka. Min kommentar var bara lite tramsande kring att vispat vatten är bra skit då det ju finns de som lyckas missbruka det också och få det till dåligt skit.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer