[OT] Kexiga väggar, hur borrar, pluggar jag bäst

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!

Bor i Björkhagen i ett klassiskt 40-50-tals flerbostadshus. Tänkte hänga upp lite saker på väggarna men det är hur kexigt som helst. Borrar lätt med en skruvdragare med betonborr. Slagborrmaskin behövs inte öht.
Och sen när man petar i pluggen så faller rätt mycket isär. Hålen som man borrar blir mycket lätt jävligt stora dessutom.
Sakerna jag skall hänga upp är ju inte jättetunga men en å annan stringhylla skall väl hängas upp.

Så... hur fan gör jag bäst. 6mm-plugg känns som att de kan jag rycka ur väggen hur lätt som helst. 8mm känns jävligt stort och inte heller så säkert.

Vilka är era bästa tips för att hänga upp saker på kexiga väggar?

Stalle

JPL

Aktiv medlem
Låter som ngn form av lättbetong. Beroende på tjocklek på väggarna så ska du skaffa speciell lättbetongplugg om det nu är så. Eller menar du att det är vanlig betong?

Jajjas

Aktiv medlem
Borra, blås rent, tryck in kemankare, in med en plugg och sätt i skruven du tänkt använda, låt torka.
Ta sen ut skruven och skruva fast det du tänkt hänga upp.
Räkna ändå med att använda grövre/längre skruv än vanligt.

Ustzeust

Aktiv medlem
Finns skruv för lättbetong, vet inte hur bra dom fungerar i mindre sinensioner

JPL

Aktiv medlem
Jag tror du måste försöka komma fram till vad det är för material innan du slänger iväg hela veckopengen på tex kem-ankare som inte är direkt billigt, och som mycket möjligt är rent slöseri. Mycket talar för lättbetong och då brukar typen av lättbetongplugg som är gängad vara riktigt bra. Om nu inte huset är från 40-talet, då kan det vara någon form av "häxblandningsbetong". (De "trekantiga fungerar också bra, men om det är murblock av lättbetong tex så upplever jag att den gängade är enklare att hantera och mer hållbar). Är det innerväggselement som är löjligt tunna, typ 5-6 cm, så är det inte helt enkelt om du ska hänga upp lite tyngre prylar.
48842_26604ab173540706f82cacda64b4568e.jpg

Edit: reservation för om det är äldre än 50-tal.

erik h

Aktiv medlem
Du har också 10 mm puts ytterst som du inte kan räkna med. Dvs längre plugg. 65 eller mer. Kör Fisher UX eller SX. Har hängt hur mycket som helst i det i samma väggtyper senaste 7 åren.
Se till att skruven går in ca 5 mm förbi slutet av pluggen också så den får tag och skrynklar den ordentligt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Limma fast en plywoodskiva på väggen du fästa saker på med PL400 och skruva i den....

simson

Aktiv medlem
De här är grymt bra , Dyra men värda pengarna.
Kör med en kakelborr så att hålen inte blir för stora , sen bör det ju va tegel eller nåt en bit in så långa skruv å typ rödplugg 5,5mm , borde räcka gott
Mange

Belse

Aktiv medlem
Har liknande väggar hemma och det enda som funkar är minst 8 mm plugg och långa skruv. Borra med en betongborr utan slag, gärna lite mindre än den ska vara, och dammsug ur hålet från damm. Sen fyller du hålet med nån bra fästmassa, typ Pl400 och låter torka till dagen efter.innan du skruvar upp nåt.

Ove-Rall

Medlem
Kolla upp Alligator-plugg. En favorit hos mig. Dyr och ibland svår att få tag på men ruskigt bra plugg.

Bobslob22

Aktiv medlem
Lägg upp ett foto på borrhål och damm så kan jag hjälpa dig bedöma vad materialet är.
Är det lättbetong så borrar man med 5mm borr för en 6mm plugg, 9mm borr för 10mm plugg osv. Man borrar med ett vasst metallborr som skär rena tighta hål, pluggen ska slås in med hammare.
Pluggen ska vara av en typ som inte roterar så lätt, om den inte roterar så blir det mkt starkt förband i lättbetong.

Dock kan det mkt väl vara så att huset är byggt med kloasongvägg och då är de 2-3 cm puts längs ut bara smuligt bös idag 70-80 år senare. Då behövs ca 120-140mm skruv för ta sig igenom putsen och vassmattan till du när plankväggen innanför.

Mvh

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Lägg upp ett foto på borrhål och damm så kan jag hjälpa dig bedöma vad materialet är.
Är det lättbetong så borrar man med 5mm borr för en 6mm plugg, 9mm borr för 10mm plugg osv. Man borrar med ett vasst metallborr som skär rena tighta hål, pluggen ska slås in med hammare.
Pluggen ska vara av en typ som inte roterar så lätt, om den inte roterar så blir det mkt starkt förband i lättbetong.

Dock kan det mkt väl vara så att huset är byggt med kloasongvägg och då är de 2-3 cm puts längs ut bara smuligt bös idag 70-80 år senare. Då behövs ca 120-140mm skruv för ta sig igenom putsen och vassmattan till du när plankväggen innanför.

Mvh
Är det verkligen särskilt vanligt med kloasong under 40-talet? Jag tycker att det oftast dyker upp i hus som byggts fram till 20-talet (och kanske i vissa fall 30-talet, men det är ju ganska glest med 30-tals-hus så har lite dålig erfarenhet från det, däremot lite mer från hus byggda under andra halvan 40-talet, då tekniken och ekonomin hade tagit ett par steg framåt igen.) Kan kanske förekomma, men borde väl vara ganska ovanligt? Särskilt i sthlms-regionen, killgissar jag, där den byggnadstekniska utvecklingen låg lite före ute i landet.

erik h

Aktiv medlem
Björkhagen liksom Bagarmossen och många andra liknande förorter har mycket 50-talshus av putsad siporex-lättbetong. Riktigt praktiskt och bra material på många vis förutom att det är radioaktivt. Också förutsägbart och enkelt att borra och jobba med men man måste göra rätt (tex Fisherpluggarna ovan). Det funkar då åas varje gång, på samma sätt.

Little Stereo

Aktiv medlem
Björkhagen liksom Bagarmossen och många andra liknande förorter har mycket 50-talshus av putsad siporex-lättbetong. Riktigt praktiskt och bra material på många vis förutom att det är radioaktivt. Också förutsägbart och enkelt att borra och jobba med men man måste göra rätt (tex Fisherpluggarna ovan). Det funkar då åas varje gång, på samma sätt.
Lite radon har ingen dött av?

MatsS

Aktiv medlem
Jag fick tips från en snickare när jag skulle hänga upp gardin stång i mina siporex väggar att när man borrat hål för plugg först fylla med trälim sedan stoppa in pluggen och skruva fast. Limmet trycks ut i alla håligheter och skapar en kaka när den torkat. För mig funkade tipset super bra. Testa och skriv om det fungerade

Bobslob22

Aktiv medlem
Siporex är inte radioaktivt och avger inte radon då det är baserat på sand och och cement. Den mörkare Ytong kan däremot ha nämnda egenskaper men det är väldigt individuellt beroende på vilket stenbrott stenen tagits ur och huruvuda sten innehöll radioaktiva ämnen såsom ex Uran.
Som kuriousa kan nämnas att de absolut högsta radonhalterna ofta finns i trähus med torpargrund som ligger på porös mark, de kan ha över 10 000 bequerel och gränsvärdet är 200 bequerel.
Mvh

Bobslob22

Aktiv medlem
Är det verkligen särskilt vanligt med kloasong under 40-talet? Jag tycker att det oftast dyker upp i hus som byggts fram till 20-talet (och kanske i vissa fall 30-talet, men det är ju ganska glest med 30-tals-hus så har lite dålig erfarenhet från det, däremot lite mer från hus byggda under andra halvan 40-talet, då tekniken och ekonomin hade tagit ett par steg framåt igen.) Kan kanske förekomma, men borde väl vara ganska ovanligt? Särskilt i sthlms-regionen, killgissar jag, där den byggnadstekniska utvecklingen låg lite före ute i landet.
40-50 tal skrev TS och 1942 kan det definitivt förekommit medans 1958 är mindre sannolikt.
Mvh

Pfaff

Aktiv medlem
Kloasongväggar är ju oerhörd lätta att fästa tunga saker i. Bara man inte träffar mitt emellan två brädor. Och har en lagom lång skruv, men det är ju sällan mer än 25 mm puts och halmmatta/hönsnät mellan bräda och ytskickt.
Nu väntar vi med spänning på vad @Kung Stalle har att meddela...

erik h

Aktiv medlem
Siporex är inte radioaktivt och avger inte radon då det är baserat på sand och och cement. Den mörkare Ytong kan däremot ha nämnda egenskaper men det är väldigt individuellt beroende på vilket stenbrott stenen tagits ur och huruvuda sten innehöll radioaktiva ämnen såsom ex Uran.
Som kuriousa kan nämnas att de absolut högsta radonhalterna ofta finns i trähus med torpargrund som ligger på porös mark, de kan ha över 10 000 bequerel och gränsvärdet är 200 bequerel.
Mvh
Ah, har hört byggarna säga siporex men vet att det ofta står ytong i papperen. Och visst är det radondöttrarna i gaserna som avger strålning vid sönderfall ihop med partiklar i luften framförallt snarare än direkt strålning (av en mindre farlig natur).
Markradonet är väsentligt värre i de flesta fall som du skrev. Jag har också sett värre värden på trähus från tidigare perioder än från hus helt i blåbetong från de radondrabbade stenbrotten. Eller en variation på 10x mellan två ytong-hus på samma gata byggda i samma projekt.
Så därför är det ju i praktiken inget större problem. Bara se till att kolla vilken nivå det råkar ligga på i just det här huset både från vägg och från mark. Och vädra. Och rök inte.

Bobslob22

Aktiv medlem
Kloasongväggar är ju oerhörd lätta att fästa tunga saker i. Bara man inte träffar mitt emellan två brädor. Och har en lagom lång skruv, men det är ju sällan mer än 25 mm puts och halmmatta/hönsnät mellan bräda och ytskickt.
Nu väntar vi med spänning på vad @Kung Stalle har att meddela...
Lägenhetsskiljande väggar kan ha 70-90mm halm som isolering så det behövs lååånga skruv. Innerväggar i egna lägenheten är som du nämner.
Mvh

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Fan bättre med siporex, tretex m.m. än de där jävla gipsskivorna som infördes på 50-talet.. Kommer aldrig mer bosätta mig i en kåk med gips. Den 15 december kastar jag nyckeln till nästa ägare och sen blir det Strandvägen och solida väggar från 20-talet. Man ska kunna dra in en skruv vart man vill.

erik h

Aktiv medlem
90-talsgips var inte dumt heller! Molyplugg o ha koll på enkel eller dubbel gips bara. Också förutsägbart och konsekvent! Alla jag vet som knackade ner originalkaklet i köket i det huset fick dock med sig väggen också. Nackdel.

Bobslob22

Aktiv medlem
Bygga hus av gipskartong är billigt iaf och alla mindre kunniga människor som tror de köper ett trähus begriper inte att huset till volym består mest av mineralull eller glasull isolering och till massa mest av gipskartong.
Trä är en av de mindre beståndsdelarna i moderna så kallade trähus.😆

Jag har kört med esse 3-kantig för lättbetong med pu- lim plus vatten. Det som stör mig är att om det står 10mm borrhål så är det ofta helt omöjligt att banka in pluggen hel ifall jag kör 10mm borr. Om det står 10mm borrhål borde jag ju kunna banka in pluggen?

JPL

Aktiv medlem
Bygga hus av gipskartong är billigt iaf och alla mindre kunniga människor som tror de köper ett trähus begriper inte att huset till volym består mest av mineralull eller glasull isolering och till massa mest av gipskartong.
Trä är en av de mindre beståndsdelarna i moderna så kallade trähus.😆
Volymmässigt är det dominerande materialet luft. Förövrigt är glasull mineralull, och med trähus avses nog allt som oftast att stommen är till dominerande delar av trä, inte isolering eller ytskiktsbärare. Så de ”mindre kunniga” är nog inte alltid så fel ute.

Bobslob22

Aktiv medlem
Ja, man avser stomme och fasad idag.
Förr var ett trähus byggt av just trä och innehöll ganska exakt noll gipsskivor och mineralull. Bland gemene man tror många idag att moderna trähus är som gamla trähus, ingen kunde dock vara mer fel.

Visst kan man säga att volymen mestadels är luft, många skulle nog tycka att den plats mineralullen tar är just isoleringsmaterial och inte dela upp den i sina beståndsdelar.
Mvh

Senast ändrad:

Bobslob22

Aktiv medlem
Jag har kört med esse 3-kantig för lättbetong med pu- lim plus vatten. Det som stör mig är att om det står 10mm borrhål så är det ofta helt omöjligt att banka in pluggen hel ifall jag kör 10mm borr. Om det står 10mm borrhål borde jag ju kunna banka in pluggen?
De trekantiga pluggarna är större än sitt angivna mått, det är för att de inte ska rotera när du borrat efter angivna pluggmåttet.
Mvh

Pfaff

Aktiv medlem
Lägenhetsskiljande väggar kan ha 70-90mm halm som isolering så det behövs lååånga skruv. Innerväggar i egna lägenheten är som du nämner.
Mvh

Lägenhetsskiljande kloasongvägg har jag aldrig mött. Men byggnadssätt varierar över landet. I de sydliga landskapen användes nog mest tegel.

Dagens ”trähus” skiljer sig ju dessutom från gårdagens inte minst i virkeskvalite. De tunna granpinnarna som används att stötta upp isoleringen och bära plasten lär inte hålla mycket längre än amorteringsplanen.

Bobslob22

Aktiv medlem
Lägenhetsskiljande kloasongvägg har jag aldrig mött. Men byggnadssätt varierar över landet. I de sydliga landskapen användes nog mest tegel.

Dagens ”trähus” skiljer sig ju dessutom från gårdagens inte minst i virkeskvalite. De tunna granpinnarna som används att stötta upp isoleringen och bära plasten lär inte hålla mycket längre än amorteringsplanen.
Det är när de är lägenhetsskiljande som det brukar bli problem för de flesta att fästa ting i dem. Man behöver skruv i häraden 120mm för nå igenom tjocka lagret vassmatta.

Det värsta med modernt virke är när tillverkare av fönster och dörrar inte har skam nog i kroppen låta bli dylikt i fönster och dörrar.
Jag har bytt 15-20 år gamla fönster som ruttnat bort och på samma fasad kan det finnas 60-70 år gamla fönster som fått lika bristfälligt underhåll men ändå är näst intill opåverkade. Fast när man sågar ur en sådan gammal karm är årsringarna tunna som bladen i bibeln och hela våningsplanet stinker kåda när tigersågen blir varm.

De trekantiga pluggarna är större än sitt angivna mått, det är för att de inte ska rotera när du borrat efter angivna pluggmåttet.
Mvh
Ja men jag måste ju få in pluggen i väggen. Sjukt drygt då man inte lyckas och måste dra ut den och borra större än angivet mått. Om det står att man ska borra 10 mm förväntar jag mig att pluggen ska gå in i hålet.

Bobslob22

Aktiv medlem
Borrar man tillräckligt djupt brukar de gå in när man knackar in dem bestämt med hammare. Använd dorn, ex en långhylsa för spärrskaft, när du ska ha in sista biten så undviks slagmärken i väggen.
Mvh

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer