[OT] Klimatet...
Ismael skrev:
-------------------------------------------------------
> dig. Som jag skrev innan måste man akta sig för
> vetenskaplig arrogans och för pedagogikens skull
> kan kanske även du acceptera att °C ibland
> används som synonym för temperatur.
Självklart funkar det alldels utmärkt. Jag gör det dagligen, men det skulle aldrig, aldrig, aldrig falla mig in att kalla 20 °C för "dubbelt så varmt som 10 °C". Det är enligt alla rimliga och någorlunda konventionella sätt att använda språk, matematik och fysik ett direkt felaktigt påstående.
> Tycker inte alls att det är ointressant eftersom
> det är just mätetalet °C de flesta människor
> kan relatera till. Du får själv bestämma i
> vilken verklighet du vill leva (vi lever ju i en
> demokrati ;-) ) och vilket språk du vill använda
> för att göra dig förstådd.
Jag föredrar att leva i en verklighet där man INTE kallar en ökning i temperatur från 1 °C till 2 °C för en ökning med 100%. Om jag inte gör mig förstådd så få jag försöka förklara vissa grundläggande matematiska och fysikaliska begrepp. Eftersom du verkar förtrogen med bla entropibegreppet förstår jag inte hur du kan ha så svårt med procenträkning.
Enligt ditt sätt att "räkna" så skulle temmperaturökningen från 0 °C till 1 °C vara ett oändligt antal procent. Det måste väl till och med du hålla med om att det kullkastar alla frenetiska försök till att hitta något som helst spår av logik i ditt resonemang?
Edit: stavning...
-------------------------------------------------------
> dig. Som jag skrev innan måste man akta sig för
> vetenskaplig arrogans och för pedagogikens skull
> kan kanske även du acceptera att °C ibland
> används som synonym för temperatur.
Självklart funkar det alldels utmärkt. Jag gör det dagligen, men det skulle aldrig, aldrig, aldrig falla mig in att kalla 20 °C för "dubbelt så varmt som 10 °C". Det är enligt alla rimliga och någorlunda konventionella sätt att använda språk, matematik och fysik ett direkt felaktigt påstående.
> Tycker inte alls att det är ointressant eftersom
> det är just mätetalet °C de flesta människor
> kan relatera till. Du får själv bestämma i
> vilken verklighet du vill leva (vi lever ju i en
> demokrati ;-) ) och vilket språk du vill använda
> för att göra dig förstådd.
Jag föredrar att leva i en verklighet där man INTE kallar en ökning i temperatur från 1 °C till 2 °C för en ökning med 100%. Om jag inte gör mig förstådd så få jag försöka förklara vissa grundläggande matematiska och fysikaliska begrepp. Eftersom du verkar förtrogen med bla entropibegreppet förstår jag inte hur du kan ha så svårt med procenträkning.
Enligt ditt sätt att "räkna" så skulle temmperaturökningen från 0 °C till 1 °C vara ett oändligt antal procent. Det måste väl till och med du hålla med om att det kullkastar alla frenetiska försök till att hitta något som helst spår av logik i ditt resonemang?
Edit: stavning...
Senast redigerad av en moderator: