[OT] köksknivar

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Ja, vad ska jag köpa?
Jag vill ha en skalkniv, en allmän grönsakskniv och något att slicea allt grillat med.

Inne på detta nedan, sen komplettera med en större kockkniv i framtiden. Har en global g2 som gör jobbet, men förjäkla obekväm så inte så värst intresserad av att gå vidare på global spåret.

Screenshot_20211225-131328_Chrome.jpg

jolov

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Måste det vara från bagaren och kocken?
Dom här Satakeknivarna är verkligen inget att skriva hem om.
(Ifall du börjar surfa runt, ta med dig att Dao-Vua är skräp)

Takamura santoku som kommer springa varv runt dem knivarna, men som även kommer att vara ömtåligare eftersom att den är tunnare (och faktiskt skär bra)

Finns även i Sverige för mer pengar ( https://www.cleancut.se/knivserier/...ption=com_virtuemart&view=category&Itemid=875 )

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Måste det vara från bagaren och kocken?
Dom här Satakeknivarna är verkligen inget att skriva hem om.
(Ifall du börjar surfa runt, ta med dig att Dao-Vua är skräp)

Takamura santoku som kommer springa varv runt dem knivarna, men som även kommer att vara ömtåligare eftersom att den är tunnare (och faktiskt skär bra)

Finns även i Sverige för mer pengar ( https://www.cleancut.se/knivserier/...ption=com_virtuemart&view=category&Itemid=875 )
Nä det måste inte vara från något speciellt ställe. Började leta där för att de hade ett rätt stort utbud. Blev hänvisad till cleancut, och de sålde ungefär samma saker.
Googlat igenom typ alla märken, och alla har en nisse på reddit som sitter och sågar. Helt omöjligt att hitta något som inte sågas...

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Vad är det som är så dåligt med de ja nämner i första posten? Jag hänger inte riktigt med på vad man ska leta efter.

Kristoffer

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Vad skall du med yxan till?
Jag har en duglig grönsakskniv som funkar till nästan allt. Kolstål och bara det i bladet.
Hellre en bra kniv än flera halvbra.
Slipsten och stöd för att slipa hade jag satsat på.

Typ:

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Vad skall du med yxan till?
Jag har en duglig grönsakskniv som funkar till nästan allt. Kolstål och bara det i bladet.
Hellre en bra kniv än flera halvbra.
Slipsten och stöd för att slipa hade jag satsat på.

Typ:
Slipstenar finns.

Yxan är för kött, både grillat och rått.

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Om det är en kniv att bruka är ergonomin nog det viktigaste: den skall ha bra balans, bra handtag och rätt utformning av bladet. Efter det kommer stålet men det behövs inget superstål, ett bra rostfritt stål av den typ Mora/Frosts använder ger en bra kompromiss mellan skärpa och tålighet.

jolov

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
De har jag spanat lite på också.

Helst skulle jag vilja ha fällknivens, men de är för dyra.

Fällknivens är inte jätteinspirerande de heller. Men ser väl flashiga ut. Sjukt överprissatta (on character för föllkniven generellt nu för tiden iofs)

Deras "3G" stål är rebrandat SG2/super gold som finns i massor av knivar :)

Satake är tjocka bakom eggen, dålig balans, dåligt stål.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Fällknivens är inte jätteinspirerande de heller. Men ser väl flashiga ut. Sjukt överprissatta (on character för föllkniven generellt nu för tiden iofs)

Deras "3G" stål är rebrandat SG2/super gold som finns i massor av knivar :)

Satake är tjocka bakom eggen, dålig balans, dåligt stål.
Angående fällkniven så är de den med svart handtag som lockar. K1 tror jag den heter. Väldigt nöjd med min f4. Ja f1 och s1 också för den delen. Men det är ju inte köksknivar direkt.

Satake knivarna är specade med vg10 precis som kniven du länkade.

jolov

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Angående fällkniven så är de den med svart handtag som lockar. K1 tror jag den heter. Väldigt nöjd med min f4. Ja f1 och s1 också för den delen. Men det är ju inte köksknivar direkt.

Kör på Satakeknivarna, det blir jättebra :)

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Yep, knivar är något som folk kan diskutera i evighet. Pga att det inte går att mäta och kvantifiera hur "bra" dom är. Så köp nåt bara --- !
Har man lite koll kan man ju köpa något som man sen kan slipa själv.

Hep

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Vilken storlek och typ får du fundera ut själv, då det beror på vad du ska göra. Fast jag kan komma med ett märke som både jag och andra som jobbat i kök fastnat för - Wüsthof. Inte lika designade och svårgreppade som Global och inte något japanskt hipstermärke i 40 lager som man liveslipar på instagram, utan bara ett väldigt gediget märke som tillverkar beprövade modeller med bra stål och bra ergonomi. Lite trista, väldigt användbara och prisvärda.

Jag har mest Ikon, då jag gillar greppen men Classic funkar i princip lika bra. Köpta på Bagaren och Kocken, Zerazza och Amazon beroende på var det för tillfället varit billigast.

ttfh

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Tänk på att om du köper fina knivar så kommer du noja varje gång nån kommer på besök, för att dom skall skära direkt på diskbänken, ställa dom rätt ner i diskstället, köra dom i diskmaskinen och allmänt misshandla dom. Och man kan ju inte säga ifrån för man vill inte va en sån människa...

Detta hände alltså en kompis till mig ..

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Tänk på att om du köper fina knivar så kommer du noja varje gång nån kommer på besök, för att dom skall skära direkt på diskbänken, ställa dom rätt ner i diskstället, köra dom i diskmaskinen och allmänt misshandla dom. Och man kan ju inte säga ifrån för man vill inte va en sån människa...

Detta hände alltså en kompis till mig ..
Ytterst sällan någon är här och lånar mina knivar tror jag. Kan man behålla ikea knivarna och ställa dem längst fram? :p

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Det coolaste vore nog att lära sig hantverket att slipa knivar & yxor. Gå en kurs eller nåt och skaffa dom prylar som behövs. Så att man vet hur det funkar. Och sen köpa knivar som inte är för hårda & härdade utan som går att slipa till senare. :cool:

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Det coolaste vore nog att lära sig hantverket att slipa knivar & yxor. Gå en kurs eller nåt och skaffa dom prylar som behövs. Så att man vet hur det funkar. Och sen köpa knivar som inte är för hårda & härdade utan som går att slipa till senare. :cool:
Så hårda knivar att de inte går att slipa tror jag inte tillverkas för vanligt bruk, man märker skillnad i hårdhet när man slipar men inte så mycket att det är något problem att slipa knivar av hårdare stål. Att kunna slipa knivarna, och andra eggverktyg som stämjärn och liknande är i princip ett måste, att lämna bort för slipning med tveksamt resultat är alldeles för mycket arbete.

s

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Vad är det som är så dåligt med de ja nämner i första posten? Jag hänger inte riktigt med på vad man ska leta efter.
Leta efter en som passar din hand vad gäller storlek på handtaget och det sätt som du greppar kniven på. Håller du enbart i handtaget eller tumme och pekfinger på bladet? Positionen ändrar balansen och vissa kan vara riktigt svårjobbade med tumme-pekfingergrepp.
Vikten är också viktig. En tung kniv kan kännas maffig och förtroendeingivande men blir snabbt tröttsam att jobba med. Särskilt om du kör tumme-pekfinger och kniven inte är gjord för det. Jag har en Wüsthof ikon som ligger och samlar damm eftersom den inte funkar med tumme-pekfinger grepp. Superfin kniv men balansen blir helt koko med det greppet och dess lite större massa gör det väldigt tydligt.

Min favorit är Victorinox 5.2060.20, vilket närmast kan beskrivas som en kort stor kockkniv. Den har höjden av en stor kniv men är bara 20 cm lång. Det ger marginal mellan knogar och skärbräda samt mycket blad att skyffla det som hackats samtidigt som den är lätt att vifta runt med. Handtaget funkar bra till både tumme-pekfinger och knytnävsgrepp samt att stålet är väldigt lätt att skärpa och håller den ändå väldigt bra. Om du inte har en susning om vad du vill ha så börja med en sådan. Den är billig nog att misshandlas eller ersättas om du upptäcker att du har andra preferenser men också tillräckligt bra för att bli en långvarig bekantskap.

Ja, det var ju kockkniven det. Som skalkniv kör jag även där Vicotorinox men med plasthandtag. Kostar en struntsumma men är trevliga att jobba med. En tournierkniv som komplement är ju också himla användbart när man skall in och gräva ut kärnhus och annat joxande.

AdamLR

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Så hårda knivar att de inte går att slipa tror jag inte tillverkas för vanligt bruk, man märker skillnad i hårdhet när man slipar men inte så att mycket att det är något problem att slipa knivar av hårdare stål. Att kunna slipa knivarna, och andra eggverktyg som stämjärn och liknande är i princip ett måste, att lämna bort för slipning med tveksamt resultat är alldeles för mycket arbete.
Håller i princip med, men jag tycker faktiskt det kan vara märkbart jobbigare att slipa en hårdare kniv. För mig brukar det vara ett dilemma om jag ska ta en hårdare som håller sig hyfsat skarp längre, eller en mjukare som inte är lika tungslipad så att man pallar slipa den oftare. (Handslipa pratar jag om alltså.)

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Håller i princip med, men jag tycker faktiskt det kan vara märkbart jobbigare att slipa en hårdare kniv. För mig brukar det vara ett dilemma om jag ska ta en hårdare som håller sig hyfsat skarp längre, eller en mjukare som inte är lika tungslipad så att man pallar slipa den oftare. (Handslipa pratar jag om alltså.)
Visst märks det skillnad särskilt om det är mycket stål som skall bort, rostfritt är också svårare att slipa än kolstål. De knivar jag är extra rädd om slipar jag helt manuellt för hand, annars använder jag eldrivna våtslipstenar.

DH

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag har efter en del funderande kommit fram till att knivar ska inte ligga synliga i köket. Dvs ingen magnetlist eller kniv-block eller liknande. Nej, gömda. Gärna prydligt uppradade i kniv-fack i köslåda. Men ALDRIG synliga.
Synliga knivar är vasst, skarpt och ger dålig energi.
Det är tydligen inte feng shui heller. Och det tror jag stämmer.

n3wton

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

Vill egentligen inte vara en tråkig negativ människa, men jag väljer att se mitt inlägg som något som gör att du slipper köp en Fällkniven.

Jag använder frilufts- och slöjdknivar ganska mycket, både yrkesmässigt och privat. Fällkniven saknar helt värde inom dessa områden, om inte det enda man gör är att klyva vedträn genom att banka på kniven eller att lämna den ute i skogen i tre veckor på regelbunden basis. Till allt annat suger de rumpa, rejäl sådan. Man kan, till nöds, även tälja en grillpinne. Gör de kockknivar som de gör friluftsknivar tror jag att de gör riktigt värdelösa kockknivar.

Nu har jag en Zwilling av "kocken-i-lunchrestaurangen-typ" som är go att hålla i, håller bra och är vass om man orkar hålla efter den. Mao en dötråkig kniv. Men många praktiska saker - tänk skyfflar, hammare, skruvmejslar eller pendlarcyklar - är ofta ganska dötråkiga. De ska inte inspirera till stordåd, utan mata på dag efter dag utan överraskningar eller avbrott. Jag skulle därför fråga kocken på den bästa och mesta lunchrestaurangen du känner till om vilken kniv hen använder, och därefter köpa en sådan.

Sen kan man såklart köpa något riktigt flashigt just för att få lite flärd i livet, men jag tror faktiskt inte man får det bästa REDSKAPET den vägen även om det kanske är aningen mer trevligt att använda en rolig kniv än en tråkig.

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Vill egentligen inte vara en tråkig negativ människa, men jag väljer att se mitt inlägg som något som gör att du slipper köp en Fällkniven.

Jag använder frilufts- och slöjdknivar ganska mycket, både yrkesmässigt och privat. Fällkniven saknar helt värde inom dessa områden, om inte det enda man gör är att klyva vedträn genom att banka på kniven eller att lämna den ute i skogen i tre veckor på regelbunden basis. Till allt annat suger de rumpa, rejäl sådan. Man kan, till nöds, även tälja en grillpinne. Gör de kockknivar som de gör friluftsknivar tror jag att de gör riktigt värdelösa kockknivar.

Nu har jag en Zwilling av "kocken-i-lunchrestaurangen-typ" som är go att hålla i, håller bra och är vass om man orkar hålla efter den. Mao en dötråkig kniv. Men många praktiska saker - tänk skyfflar, hammare, skruvmejslar eller pendlarcyklar - är ofta ganska dötråkiga. De ska inte inspirera till stordåd, utan mata på dag efter dag utan överraskningar eller avbrott. Jag skulle därför fråga kocken på den bästa och mesta lunchrestaurangen du känner till om vilken kniv hen använder, och därefter köpa en sådan.

Sen kan man såklart köpa något riktigt flashigt just för att få lite flärd i livet, men jag tror faktiskt inte man får det bästa REDSKAPET den vägen även om det kanske är aningen mer trevligt att använda en rolig kniv än en tråkig.
Jag köpte en riktig sliputrustning och för att kunna motivera kostnaden har jag slipat knivar åt ett storkök, några har egna japanska men i övrigt kör de genomgående med Mora/Fiskars och Giesser av den typ jag visade ovan. Och jag förstår varför, skulle jag själv välja mellan en Frosts med plasthandtag och den svindyra Mac som var kockens egna kniv och det bara handlade om användbarhet hade jag valt Frostskniven trots att den kostar en bråkdel av Mac-kniven.

Favoriten som friluftsfällkniv är min rostfria Opinel, den kostar inte heller mycket men är en riktigt bra kniv. Som allroundslidkniv när jag är ute har jag en rostfri Frosts hantverkarkniv med plastslida.

Senast ändrad:

toshiba

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag fattar fortfarande inte vad yxan ska vara til för. För att slicea kött vill man ju ha en lång och vass egg, En köttyxa har ju en kort egg med väldigt trubbig vinkel som gör att den håller men inte kan bli särskilt vass. När jag ska fin-slicea tar jag ut min yanagiba från lådan med knivar som är gömda för besökare...

Chwa80

Medlem
[OT] köksknivar
Prova ut en kniv som passar dig.
Flera knivar som tidigare kollegor älskat har jag inte klarat av. Kniven ska ligga bra i handen med ett handtag som passar in på hur du håller kniven. Hur vill du ha vinkeln framtill, vill du ha spets längst ner mot handtaget, lätt eller tung.
Lika många val som på en cykel …. : )
När jag arbetade som kock körde jag global rakt igenom idag använder jag mina Mora knivar nästan lika mycket. Global är dock den modellen som ligger bäst i min hand men hade önskat lite mer tyngd i den.

BJS

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Prova ut en kniv som passar dig.
Flera knivar som tidigare kollegor älskat har jag inte klarat av. Kniven ska ligga bra i handen med ett handtag som passar in på hur du håller kniven. Hur vill du ha vinkeln framtill, vill du ha spets längst ner mot handtaget, lätt eller tung.
Lika många val som på en cykel …. : )
När jag arbetade som kock körde jag global rakt igenom idag använder jag mina Mora knivar nästan lika mycket. Global är dock den modellen som ligger bäst i min hand men hade önskat lite mer tyngd i den.
Jag kör med globalknivar - köpte dem på inrådan ifrån en kock. Har gått bra i 20+ år nu och de fungerar bra för mig. Har iofs en "åhlens no name" kniv med plasthandtag som jag haft ungefär lika länge - utmärkt kniv som går att få väldigt vass, men måste iofs slipas rätt ofta fast då den är lätt att slipa kvittar det. Finns ingen bättre kniv till att strimla potatis med!

kais01

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
på knivar med raka sidor suger det avskurna fast. mycket irriterande, och värt att undvika.

trots att en hel branch inte gör det. helt ofattbart..

med ett bra skärpstål med diamantbeläggning är det ingen större insats att hålla vilken sunkig rostfri kniv som helst 'tillräckligt' skarp.

jolov

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
på knivar med raka sidor suger det avskurna fast. mycket irriterande, och värt att undvika.

Trots att "food release" är en av dom mer diskuterade egenskaperna hos knivnördar och att det används olika geometrier av varierande stökighetsgrad. En lätt konvex geometri är oftast tillräckligt för att hindra saker att suga fast vid ett blad.

Annars så finns exempelvis:

Bilagor

• 2EB35D8B-17B8-450C-8790-4CDCE1C4909D.png
    2EB35D8B-17B8-450C-8790-4CDCE1C4909D.png
    72.4 KB · Besök: 84
  • E3D1AD19-C308-4F0C-B87D-208EE52C96A2.jpeg
    E3D1AD19-C308-4F0C-B87D-208EE52C96A2.jpeg
    89.9 KB · Besök: 87
  • 4072C1B2-35BC-4662-8420-3AADCFFF2991.jpeg
    4072C1B2-35BC-4662-8420-3AADCFFF2991.jpeg
    26.2 KB · Besök: 79
  • AF997324-742B-4BB3-84B2-A47FD2688EE5.jpeg
    AF997324-742B-4BB3-84B2-A47FD2688EE5.jpeg
    10.5 KB · Besök: 75

cykelstöd

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Många av mina gamla kollegor kör global, vilket delvis beror på spons men även på grund av att det är bra bruksknivar. Själv har jag aldrig riktigt gillat hur de ligger i handen, så jag rekommenderar att du tar dig till en butik och testar dig fram.
Det kan vara värt att överväga att investera en del av budgeten i knivvård.

s

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

...
Skall man bara skära några få saker eller vill ha delarna snyggt uppradade så drar man igenom kniven och låter spetsen separera det sista. För riktigt delikat arbete väljer man med fördel en låg och spetsig kniv.
Vid massproduktion så hackar man bara på och låter bitarna skicka iväg varandra. Stor skärbräda tar hand om kaoset.

Jag har en kniv med något slags struktur men tycker värdet är ytterst tveksamt. Även om det hjälper lite är det inte tillräckligt för att alla bitar skall släppa snyggt så jag kör ändå någon av ovanstående tekniker då det ger ett mer homogent resultat. Släppa lätt är inte en egenskap jag hade prioriterat i vart fall.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Har en gammal Chroma P18 jag fick för drygt 11 år sedan. Vårdas med ett porslinsbryne. Duger fortsatt att raka sig med om det skulle behövas. Vad som imponerar mest är att eggen inte har trubbat till sig så värst. Skär i princip bara kött och fisk med den.

Steffeman

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
För många år sedan i en annan galax när jag jobbade i kök när köksknivar verkligen började bli en statusgrej, då utgick vi från några saker för köp av rätt typ av kniv.
- Dels ska märket ha god kvalitet utifrån sitt syfte och prisbild.
- Rätt typ av kniv, vad ska den användas till.
- Sitta skönt i handen, själv avskyr jag Global även om den har riktigt god kvalitet. Handtaget är oerhört viktigt. Vill man ha en klack eller inte vid bakstycket på bladet, mer "stabilt" eller slipvänligt.
- Ska stålet vara hårt Japankvalitet eller "mjukare" stål. Är lite avgörande på syfte och hur ofta man bryner och slipar sina knivar.
- Sen såklart är design och utseende viktigt, speciellt om det handlar om knivar hemma.

Jag har testat en hel del märken, men har alltid fallit tillbaka till MAC professional series och Victorinox med trähandtag. Pga att greppet är för mig riktigt viktigt, båda dessa passar mig väldigt bra i handen.
Bor man lämpligt till och kommer åt butik som säljer många märken, då skulle jag rekommendera att testhålla dem innan köp.

Satakes knivar i premium håller god kvalitet och runda handtag upplever jag som trevligt. Sköter du trähandtagen så har du knivar i decennier.

Senast ändrad:

Steffeman

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Så hårda knivar att de inte går att slipa tror jag inte tillverkas för vanligt bruk, man märker skillnad i hårdhet när man slipar men inte så mycket att det är något problem att slipa knivar av hårdare stål. Att kunna slipa knivarna, och andra eggverktyg som stämjärn och liknande är i princip ett måste, att lämna bort för slipning med tveksamt resultat är alldeles för mycket arbete.
Själv har jag och en vän nu beställt en Tormek T-1, slipstenen S1000/S8000 är kvar men med Tormeken så blir det ett bra komplement till stenen.
Som du säger är hårdhet på köksknivar ingen omöjlighet i några hänseenden, men är märkbart när den väl blivit slö, att det inte längre går att bryna upp vasst knivsegg. Här skiljer sig knivar med hårt stål mot lite mjukare, speciellt om man slipar själv på sten.

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Själv har jag och en vän nu beställt en Tormek T-1, slipstenen S1000/S8000 är kvar men med Tormeken så blir det ett bra komplement till stenen.
Som du säger är hårdhet på köksknivar ingen omöjlighet i några hänseenden, men är märkbart när den väl blivit slö, att det inte längre går att bryna upp vasst knivsegg. Här skiljer sig knivar med hårt stål mot lite mjukare, speciellt om man slipar själv på sten.
Jag tror ni blir nöjda :) Jag köpte deras vanliga slipmaskin för jag behöver den även till stämjärn och annat och jag ångrar inte köpet. Ett bra tillbehör är en lupp för att kunna granska eggen och se hur man slipat.

Köp & Sälj

Topp