[OT] köksknivar

SafeSurfer

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Stenar då? Behöver man alla, eller kommer man undan med en dubbelsidig?
Skulle säga att du behöver en grov ca 200-400 den behövs för omprofilering av eggen. Det görs inte så ofta men första gången jag slipar en ny kniv gör jag en omprofilering från fabriksslipningen vilket tar en evighet med en 1000 sten.

En runt 800-1500 det är den man använder mest sen och ger en skapligt bra egg som funkar.

En runt 3000-6000 som polerar eggen. Det är inte nödvändigt men ändå värt att få en blank snygg egg.

Sen är det viktigt att stenarna är helt plana för detta rekommenderar jag diamantplatta på ca 400. Den används endast för att plana stenarna då de blivit slitna. Ex märket atoma

Blir ganska dyrt men räcker till tusendals slipningar. Jag slipar även långfärdsskridskorna.

En butik med stort utbud i europa är
Själv har jag varit nöjd med märket sigma select men ej prövat andra.

Ett budget allternativ för enkel knivdkötsel är spyderco sharpmaker. Som funkar riktigt bra men stenar är roligare

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Skulle säga att du behöver en grov ca 200-400 den behövs för omprofilering av eggen. Det görs inte så ofta men första gången jag slipar en ny kniv gör jag en omprofilering från fabriksslipningen vilket tar en evighet med en 1000 sten.

En runt 800-1500 det är den man använder mest sen och ger en skapligt bra egg som funkar.

En runt 3000-6000 som polerar eggen. Det är inte nödvändigt men ändå värt att få en blank snygg egg.

Sen är det viktigt att stenarna är helt plana för detta rekommenderar jag diamantplatta på ca 400. Den används endast för att plana stenarna då de blivit slitna. Ex märket atoma

Blir ganska dyrt men räcker till tusendals slipningar. Jag slipar även långfärdsskridskorna.

Ett budget allternativ för enkel knivdkötsel är spyderco sharpmaker. Som funkar riktigt bra men stenar är roligare
Har sen innan spyderco sharpmaker som ja använt till ikea knivarna. Samt då en worksharp med bandslipsmojöngen till. Tror ja ska köra de gamla köksknivarna på den. Bra övning om inget annat. Kompletterar med en dubbelsidig sten. 1000-6000 verkar poppis.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag har en hel del japanska knivar typ Shiro Kamo osv. De är rätt träiga att använda tbh, när jag sträcker mig mot knivställen återkommer jag nästan alltid med en Victorinox. Men de ser inte så roliga ut :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Har en Victorinox jag fick med mig när HMS Visborgs byssa revs -93. Den är hårt brynad med trubbig egg. Den går att bryna vass men är lite konstig. Det löser jag väl knappast själv va?

s

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Har en Victorinox jag fick med mig när HMS Visborgs byssa revs -93. Den är hårt brynad med trubbig egg. Den går att bryna vass men är lite konstig. Det löser jag väl knappast själv va?
Victorinox är relativt mjuka så det går ganska lätt på en uppsättning bra stenar enligt receptet ovan från SafeSurfer. Alltså, börja med något runt 300 för att forma eggen och följ upp med 1000.

freddes

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Knivar är kul :) en kniv är inte bara en kniv utan den skall ha rätt känsla osv. Utforskade världen ett bra tag innan jag slog till på Porsche-serien, tror min äldsta av dessa är 15år nu och funkar hur bra som helst, sen har man kommit fram till att man bara behöver typ 2st knivar, kockkniv samt skalkniv typ, eventuellt ett bra filékniv också :)

Steffeman

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

@marr Jag har sten 1000- 8000 kombo. Den funkar inte så bra till slöa knivar utan löser det mitt bryne inte fixar om jag slarvat. Som @SafeSurfer föreslår en sten runt 800-1500, blir bra som en första sten.

Mattbrask

Medlem
[OT] köksknivar
Jag brukar undvika pakistanskt kundvagnsstål så långt det går, kosta på kniven så får du ett bra stål.
Vill du slipa själv så rekommenderar jag stenar ur shaptons sortiment (splash & go, som inte behöver suga vatten), 220 för att reparera en egg som chippat. 1000 för att grundslipa och om du vill ca 5000 för polering. Det som gör absolut stört skillnad i handslipningen är om du använder strigel eller inte.

Att lära sig handslipning kräver en hel del tålamod innan du får fram en egg som du faktiskt kan raka dig med, men det går :)

Jag har ett antal global, wasabi, några europeiska samt ett par handgjorda som jag gjort själv. Globalknivarna hänger med i vått och torrt, dom har gått i diskmaskinen dagligen i 10 år. Någon gång rostsuddar jag om de blivit smittade från annat i diskmaskinen, annars grundslipar jag dem med jämna mellanrum och dom är vassare nu än vid leverans från fabrik. Med det menar jag att det är en fördel om du väljer en enklare kniv i helstål, typ global som du faktiskt kan köra i diskmaskinen. Vet inte varför folk är så rädda för det!

Octagon

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

Hur dyrt blir det? Låter som man nästan närmar sig en Tormek T4 (3300:-). Då får man ju både grov, fin, och polering. Fast det är ju ändå olika grejor, stenarna tar liten plats i ett skåp, och är mysigare att pilla med.

Byraggarn

Medlem
[OT] köksknivar
Testa gärna Yaxell Zen serien. Köpte en åt päronen i julklapp och blev riktigt avundsjuk.
Riktigt prisvärda för att vara japanska knivar, damasksmidda och även väldigt vackra. Har vunnit bästa kockkniv i flera tester.

Vill du handlipa kniven så löser ett bra diamantbryne det mesta. Funkar även på riktigt hårda stål och rostfritt.
En DMT med grön och röd grovlek klarar du det mesta med. Vill du har riktigt fin yta så komplettera med en läderstrigel.
Jag är väldigt nöjd med den här DMT stenen. https://www.amazon.se/DMT-WM8EF-WB-...qid=1640600113&sprefix=dmt+du,aps,2149&sr=8-8

Största skillnaden på en traditionell våtsten och ett diamantbryne är att det går mycket fortare att slipa på ett diamantbryne.

Är du osäker på handen eller vill ha en snabbare knivslipning så går det alltid att investera i en Tormek T-1 Kitchen Knife Sharpener. Men den kostar en slant.

Mattbrask

Medlem
[OT] köksknivar
Hur dyrt blir det? Låter som man nästan närmar sig en Tormek T4 (3300:-). Då får man ju både grov, fin, och polering. Fast det är ju ändå olika grejor, stenarna tar liten plats i ett skåp, och är mysigare att pilla med.
Nu frågade du inte mig men här får du tips ändå;
Shapton Grov 590kr
Shapton Medel 590kr
Shapton Fin 590kr Olika
Strigel 295kr
Planare 295kr (Ej nödvändig direkt, men smidigt att ha)

Säg 2500kr så får du ett _bra_ paket med allt du behöver för att lära dig slipa och underhålla dina knivar i många år.

ejma

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag vill ha en skalkniv,
Vad skall du skala? En bra skalare är inte dum att ha i köket. https://www.sundqvist.se/sortiment/...kap/skalare-global-t-mod-med-3-utbytbara-blad fixar det mesta. Jag har en med enbart det tandade bladet och den fixar allt från kiwi till butterpumpa. Har haft den i drygt 6 år och används flitigt.

Om du bara använder kvivarna för hemmabruk kanske greppet inte är det viktigaste? Min Global G2 är >25 år och är efter omslipning bättre än när den var ny. Generellt är Globals fabriksslipningar dåliga, varken vassa eller håller skärpan bra. En bra slipad kniv håller sig vass länge om de hålls efter med en skärpstav.

För hobbykockar brukar kortare knivar vara enklare att hantera. Min favorit är en 14 cm lång enkelslipad deba. Egentligen avsedd för fisk, men den används oftast som grönsakskniv. Den skär tunna skivor och strimlar bra. Använder denna oftare än kockkniven.

Stora föremål som vattenmeloner, tårtbottnar, stekar, bröd etc fixar en lång tandad kniv utmärkt. Jag har en https://www.wuesthof.com/de-de/schinkenmesser-32-cm-1195045632/ och den skär julskinkan utmärkt.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Globals mindre knivar, som har "platt" ände på handaget, är supersköna, deras gs 5 är "billig" och bra.
Den är en favvo, för er som håller på bladet då, inte bara handtaget.

Deras större, kockknivar, etc fungerar inte för min hand alls, det blir rejält ostadigt, så de går bort.

Jag har ersatt global kocken med en kai shun premier santoku, vilken är alldels för fin för mig, men men.

Den, en gs5, en skalkniv, en brödkniv och en filekniv, sen behöver jag inte mer, vill man verkligen skala ner det, så går gs5 att ta bort också, det går att göra allt det du gör med den med santokun.

Globalkocken använder jag för att snitta levainen innan den ska in i ugnen. Den väger lagom för det. :)

BJS

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Globals mindre knivar, som har "platt" ände på handaget, är supersköna, deras gs 5 är "billig" och bra.
Den är en favvo, för er som håller på bladet då, inte bara handtaget.

Deras större, kockknivar, etc fungerar inte för min hand alls, det blir rejält ostadigt, så de går bort.

Jag har ersatt global kocken med en kai shun premier santoku, vilken är alldels för fin för mig, men men.

Den, en gs5, en skalkniv, en brödkniv och en filekniv, sen behöver jag inte mer, vill man verkligen skala ner det, så går gs5 att ta bort också, det går att göra allt det du gör med den med santokun.

Globalkocken använder jag för att snitta levainen innan den ska in i ugnen. Den väger lagom för det. :)
Det är väl lite som många är inne på: storlek, form och ballans är ganska mycket styrt av personliga mått, tekniker och preferenser. Testa gärna innan köp! Surt att köpa en dyr kniv som inte fungerar med ens hand.

Bellyboy

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Dom här har jag kikat på och mailat med butiken om. En bra balans för hemmabruk.

https://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-4/kashima
.

Annars så är MAC väldigt bra. Mina gamla arbetsknivar från MAC har fått bli bruksknivar hemma. Dom har åtta år på nacken och fungerar helt felfritt men då kan jag också slipa och underhålla en kniv.

https://www.cleancut.se/butik/knivserier/mac

Sen kan du strunta i en klyvare, helt onödigt och tar massa plats. Ända gången jag använder en sån är när tjocka ben ska knäckas och sånt sysslar inte hemma kockar med. Kan också varmt rekommendera stål från
https://www.kitchenlab.se/p/skarpstal-dick-500330-30-cm-ovalt-xfint/
Dom är sjukt stryktåliga och håller kvaliteten länge

bokaj

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Det är fantastiskt hur mycket åsikter det finns kring knivar :)

Det första jag skulle reda ut är om knivarna ska tåla diskmaskin eller inte. Orkar man handdiska dem kan man välja bland alla möjliga fina trähandtag och kolstål och allt annat som man kan vara kul. Men att stoppa känsliga knivar i diskmaskinen när man tröttnar på att handdiska dem är inte lika kul :)

Jag var själv på väg in i knivträsket ett tag men landade i att jag inte orkade sköta knivarna som bebisar i vardagen och är därför glad att jag har ett set med globalknivar. Har man bara ett vettigt ställe att lägga dem på i diskmaskinen (de ska stå till!) då är det inget som påverkar eggen, åtminstone inte så att det inte är värt det.

För att lära sig slipa och grunderna kring knivar kan man leta reda på filmerna som Murray Carter har på t.ex. youtube. Han visar att om man lär sig slipa knivar, saxar eller yxor på våtstenar så kan man också slipa på sandpapper, tegelstenar, trottoarer osv :)

Jag har själv en ganska basic dubbelsten (1000/3000) och en grov (400). De har funkat bra men det är lika viktigt att ha en bra setup att jobba vid, t.ex. en planka över diskhon och ett stativ till stenarna. Sen kan man strigla på ett gammalt skärp eller på tidningspapper (Murray Carter).

Trottoarer/asfalt funkar även till att jämna till en väldigt ojämn våtsten. Men de behöver inte vara så värst plana till knivar, däremot till saxar och stämjärn som ska ligga platt mot stenen.

Formen på handtag är viktig och har, gissar jag, mycket att göra med hur stora händer man har och förstås hur man gillar att hålla i kniven. Men är det ett trähandtag går det att ta av och forma som man vill ha det, alltså även forma om tången (handtagsdelen av knivbladet). Det har blivit något av en hobby att hitta knivar på loppis som jag restaurerar och ger bort.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jisses.
Bor alla här på Söder?
Min farmor föddes 1894 och dog 100 år senare. Jag fick ärva hennes knivar som var två, en mindre skalkniv och en, nåja, längre oidentifierbar sak med trähandtag och blad i kolstål som med åren hade slipats och brynats till ett 1 cm brett blad. Med dess lagade hon mat i kanske 70 år. (De sista åren tillbringade hon på hemmet)
Och mat kunde hon laga även utan knivar för tusentals kronor. Däremot minns jag väl hur hon kunde hantera ett vanligt bryne.

Edit; jag ska inte vara sämre än att erkänna att jag har en låda med knivar. De två finaste är fådda och kan skära av en fingertopp (min) samt dela en tomat utan bry. De diskar jag för hand. De övriga åker i diskmaskin.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] köksknivar
Det är fantastiskt hur mycket åsikter det finns kring knivar :)

Det första jag skulle reda ut är om knivarna ska tåla diskmaskin eller inte. Orkar man handdiska dem kan man välja bland alla möjliga fina trähandtag och kolstål och allt annat som man kan vara kul. Men att stoppa känsliga knivar i diskmaskinen när man tröttnar på att handdiska dem är inte lika kul :)

Jag var själv på väg in i knivträsket ett tag men landade i att jag inte orkade sköta knivarna som bebisar i vardagen och är därför glad att jag har ett set med globalknivar. Har man bara ett vettigt ställe att lägga dem på i diskmaskinen (de ska stå till!) då är det inget som påverkar eggen, åtminstone inte så att det inte är värt det.

För att lära sig slipa och grunderna kring knivar kan man leta reda på filmerna som Murray Carter har på t.ex. youtube. Han visar att om man lär sig slipa knivar, saxar eller yxor på våtstenar så kan man också slipa på sandpapper, tegelstenar, trottoarer osv :)

Jag har själv en ganska basic dubbelsten (1000/3000) och en grov (400). De har funkat bra men det är lika viktigt att ha en bra setup att jobba vid, t.ex. en planka över diskhon och ett stativ till stenarna. Sen kan man strigla på ett gammalt skärp eller på tidningspapper (Murray Carter).

Trottoarer/asfalt funkar även till att jämna till en väldigt ojämn våtsten. Men de behöver inte vara så värst plana till knivar, däremot till saxar och stämjärn som ska ligga platt mot stenen.

Formen på handtag är viktig och har, gissar jag, mycket att göra med hur stora händer man har och förstås hur man gillar att hålla i kniven. Men är det ett trähandtag går det att ta av och forma som man vill ha det, alltså även forma om tången (handtagsdelen av knivbladet). Det har blivit något av en hobby att hitta knivar på loppis som jag restaurerar och ger bort.
Jag har nog aldrig kört en kniv i diskmaskinen tror jag...

Guldragge

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jisses.
Bor alla här på Söder?
Min farmor föddes 1894 och dog 100 år senare. Jag fick ärva hennes knivar som var två, en mindre skalkniv och en, nåja, längre oidentifierbar sak med trähandtag och blad i kolstål som med åren hade slipats och brynats till ett 1 cm brett blad. Med dess lagade hon mat i kanske 70 år. (De sista åren tillbringade hon på hemmet)
Och mat kunde hon laga även utan knivar för tusentals kronor. Däremot minns jag väl hur hon kunde hantera ett vanligt bryne.
Jag har en garanterat billig japansk kockkniv som jag haft i 25 år eller så. Med tiden har den blivit liksom hackig i eggen. En förbättring i mina ögon då den nu även kan tjäna som brödkniv. Jag fick den när jag bodde på Krukmakargatan på Söder. Flyttade söder om söder när skäggen kom viftandes med sina skrytknivar.

Bellyboy

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jisses.
Bor alla här på Söder?
Du kunde tagit hennes gamla cykel också, den lär ju också rulla😊

Belse

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Om man inte orkar hålla på med att slipa för hand och hålla koll på vinklar hit och dit, hur långt kommer man med en sån här liten slip för hemmabruk? Borde någorlunda bli samma vinkel varje gång man drar igenom kniven...

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Om man inte orkar hålla på med att slipa för hand och hålla koll på vinklar hit och dit, hur långt kommer man med en sån här liten slip för hemmabruk? Borde någorlunda bli samma vinkel varje gång man drar igenom kniven...

De jag provat har varit bortkastade pengar enligt mig. Ett Gotlandsbryne (våtsten) på Tradera för hundralappen är ett mycket bättre köp.

Senast ändrad:

Elgstrand

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

Det är bättre än att inte slipa knivarna, eller att slipa fel. Fungerar ganska bra enligt många. Det är inte så svårt att slipa på sten själv, men förstår att inte alla vill greja.

grondahl

Aktiv medlem
[OT] köksknivar

En Spyderco Sharpmaker är överlägsen alla slags snabbslipar som jag testat.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Som andra varit inne på, den ska ligga skönt i handen. Själv har jag haft lyxen att ha råkat vara i Tokyo och kunnat gå runt i Kappabashi-dori och klämma.

Favoriten var en billig japansk grönsakskniv med tunt kolstålsblad och enkelt ovalt trähandtag. Lagom stor till nästan allt. Sen glömde jag nån gång att man inte ska skära frysta grejer med sprött stål så den sprack..

Sen har jag riktigt billiga knivar som funkar finfint även de, största skillnaden är att de behöver slipas 3-4 ggr oftare för att hålla skärpan.

Så att lära sig slipa hade jag nog sagt kommer före att köpa dyrare knivar. Har hittills inte stött på en snabbslip som levererat ens dugligt resultat tyvärr

grondahl

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Sen kan du strunta i en klyvare, helt onödigt och tar massa plats. Ända gången jag använder en sån är när tjocka ben ska knäckas och sånt sysslar inte hemma kockar med.

Håller om klyvare. Däremot så är en kinesisk hacka en trevlig knivtyp. Sjukt nog så har ett kök som fokuserar på mycket finhack och strimling utvecklat en knivtyp som fungerar väldigt väl för det. Ser klumpig ut men väldigt behaglig att arbeta med. Köpte en i kolstål för någon hundring på Kina-Li.

kais01

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
man kan här liksom med exempelvis cyklar, kikare och kameror lätt hamna ett träsk där prylen blir ett större intresse än vad den kan uträtta.

är via min mycket noggranne pappa i sin tur hans far smeden vederbörligt ubildad och tränad i den ädla konsten att från grunden slipa till en egg med rätt vinkel och skärpa, och viktigast; utan att bränna sönder den. jag följde tidigt i mitt vuxenliv deras rutiner. och en riktigt vass egg är ett sant nöje.

men det sammanlagda jobbet att hålla grejorna i schack övergick snart under småbarnsåren detta nöje.

så jag rationaliserade. en vinkelslip på riktigt låg fart med skipskiva eller hellre slippapper skapar utan glödning det resultat man vill ha, på jämförelsevis nolltid.

kompletterad med ett bra diamantklätt skärpstål kan man sedan hålla insatserna till ett minimum. det glesar ut återkommande behovet att sätta upp eggen på ett högst påtagligt sätt

onödigt att säga; jag gick sedan inte tillbaka.
01B94E8E-1475-427E-A986-65E725560978.jpeg

Mattbrask

Medlem
[OT] köksknivar
Testa gärna Yaxell Zen serien. Köpte en åt päronen i julklapp och blev riktigt avundsjuk.
Riktigt prisvärda för att vara japanska knivar, damasksmidda och även väldigt vackra. Har vunnit bästa kockkniv i flera tester.

Vill du handlipa kniven så löser ett bra diamantbryne det mesta. Funkar även på riktigt hårda stål och rostfritt.
En DMT med grön och röd grovlek klarar du det mesta med. Vill du har riktigt fin yta så komplettera med en läderstrigel.
Jag är väldigt nöjd med den här DMT stenen. https://www.amazon.se/DMT-WM8EF-WB-extra-skärpsten-normal/dp/B000H6L6FA/ref=sr_1_8?crid=IQE66BUHAB78&keywords=dmt+duosharp&qid=1640600113&sprefix=dmt+du,aps,2149&sr=8-8

Största skillnaden på en traditionell våtsten och ett diamantbryne är att det går mycket fortare att slipa på ett diamantbryne.

Är du osäker på handen eller vill ha en snabbare knivslipning så går det alltid att investera i en Tormek T-1 Kitchen Knife Sharpener. Men den kostar en slant.
Blir dyrt att läsa här ibland, blev en beställning på en sån där handslip, kan väl vara bra att ha för nödbehov i köket, men beställde även en 240-sten, och en dubbelsidig 1000/3000-sten. Är väl bara att lära sig att hålla rätt vinkel på kniven när man slipar den framöver...
Känner du någon med en 3d printer? En vän printade ut kilar med 10, 12 resp 15 graders vinkel på, bara för att jag skulle lära mig känslan av vinkeln!

bokaj

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Blir dyrt att läsa här ibland, blev en beställning på en sån där handslip, kan väl vara bra att ha för nödbehov i köket, men beställde även en 240-sten, och en dubbelsidig 1000/3000-sten. Är väl bara att lära sig att hålla rätt vinkel på kniven när man slipar den framöver...
Öva inte på din favoritkniv bara! Det är lätt att repa bladet när man letar rätt vinkel. Det händer inget annat än att den blir mindre vacker men det kan ju vara nog så tråkigt. Ett bra knep för att lära sig hitta rätt är att färglägga eggen med en tuschpenna, slipa lite och se var man slipade. Och sen lära sig vad primär och sekundär egg är för något.

rln

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Tänk på att om du köper fina knivar så kommer du noja varje gång nån kommer på besök, för att dom skall skära direkt på diskbänken, ställa dom rätt ner i diskstället, köra dom i diskmaskinen och allmänt misshandla dom. Och man kan ju inte säga ifrån för man vill inte va en sån människa...

Detta hände alltså en kompis till mig ..
Göm favoritknivarna vid besök

rln

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Måste det vara från bagaren och kocken?
Dom här Satakeknivarna är verkligen inget att skriva hem om.
(Ifall du börjar surfa runt, ta med dig att Dao-Vua är skräp)

Takamura santoku som kommer springa varv runt dem knivarna, men som även kommer att vara ömtåligare eftersom att den är tunnare (och faktiskt skär bra)

Finns även i Sverige för mer pengar ( https://www.cleancut.se/knivserier/...ption=com_virtuemart&view=category&Itemid=875 )
Varna innan man klickar på en sådan länk, det kan bli dyrt för mig.

[OT] köksknivar
Jag höll på att börja nörda, läste in mig och så vidare, men nöjde mig med ett (1) lyxkniv-inköp.

Min pragmatiska sida föreslår följande:
+ En lång tandad brödsåg. Jag har Victorinox med trähandtag.
+ En lite nättare, dyrare och finare grönsakskniv, exempelvis en santoku. Jag nördade och köpte en Shibata Kotetsu Bunka - min fru vill inte använda den för att den ser så farlig ut ...
+ Valfri liten skal-/allkniv. Behöver inte vara dyr. Jag har en billig från Åhléns som slipats ett flertal gånger.
+ En liten tandad "tomatkniv" som används för tomater eller småbröd. Jag har en med plasthandtag från Victorinox för en hundring. Tredje exemplaret. Bra för barn och fruar som ogillar läskiga Bunka.
+ En ordentlig kockkniv för kött och stora grönsaker. Jag har kommit fram till att min WMF på 20 cm är lite för kort, exempelvis just nu för julskinkan. 23-24 cm tror jag vore bättre. Hyggligt stål räcker. Den blir lättare att slipa om den inte har klack på bladet.
+ Ett porslinbryne (stång) och sedan får ett sliperi sköta resten.

Bland vänner och familj är jag känd för min petighet, så jag håller framgångsrikt pli på dem så att knivar inte hamnar i diskmaskinen.

Topp