[OT] köksknivar

Belse

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Kom ett paket idag, har provslipat lite, och fick väl upp lite mer skärpa än innan, men var nog för feg och tog för lite för fick inte upp den där råeggen riktigt som dom pratar om i videoklippen som jag kollade på, får ta en vända till och ta lite mer få se om det blir bättre. Kändes inte jättesvårt att lära sig, var inte så noga med vinkeln sa han på ett av klippen, bara man höll sig lika hela tiden så man inte ändrade vinkel beroende På var på bladet man var.

Kom en GoProhållare med snabbfäste för styret också, så jag kan sätta Lumonite-lampan på cykeln också vid behov...

P_20220103_200944.jpg

SafeSurfer

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Om man nu skaffar stenar till knivarna kan det vara skoj att även skaffa en handhyvel. Rätt skoj att restaurera gamla träskärbrädor med en riktigt vass hyvel.

SafeSurfer

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Kom ett paket idag, har provslipat lite, och fick väl upp lite mer skärpa än innan, men var nog för feg och tog för lite för fick inte upp den där råeggen riktigt som dom pratar om i videoklippen som jag kollade på, får ta en vända till och ta lite mer få se om det blir bättre. Kändes inte jättesvårt att lära sig, var inte så noga med vinkeln sa han på ett av klippen, bara man höll sig lika hela tiden så man inte ändrade vinkel beroende På var på bladet man var.

Kom en GoProhållare med snabbfäste för styret också, så jag kan sätta Lumonite-lampan på cykeln också vid behov...

Visa bilaga 531333
Första gången du slipar gör du i regel en omprofilering. Ofta är slipningen inte så bra och ofta konvex. Då du säker slipar en annan vinkel än fabriken blir det mer stål som ska slipas bort första gången. När du väl satt din nya egg så kommer det vara enklare nästa gång du slipar om. En anledning till att man behöver en grov 200-400 sten. Med en 1000 sten tar det lång tid och sliter på stenen. Jag köpte inte en grov sten och fick kämpa med 1000 första gången men när man väl satt sin nya vinkel funkar 1000 bra som startsten. Men 200-400 stenar är billiga så värt att köpa direkt.

Belse

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Första gången du slipar gör du i regel en omprofilering. Ofta är slipningen inte så bra och ofta konvex. Då du säker slipar en annan vinkel än fabriken blir det mer stål som ska slipas bort första gången. När du väl satt din nya egg så kommer det vara enklare nästa gång du slipar om. En anledning till att man behöver en grov 200-400 sten. Med en 1000 sten tar det lång tid och sliter på stenen. Jag köpte inte en grov sten och fick kämpa med 1000 första gången men när man väl satt sin nya vinkel funkar 1000 bra som startsten. Men 200-400 stenar är billiga så värt att köpa direkt.

Den blåa stenen är en 240-sten så har redan en grov, måste nog bara våga ta lite mer så jag får till "min" profil på hela eggen...

toshiba

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag använder en lupp för att se hur mycket jag slipat, att känna råeggen med fingrarna kan vara svårt tycker jag.
Jag håller inte med, jag tycker det är lätt att känna den. Med fina pulverstål är den lite mindre men ändå klart kännbar när man drar fingertopparna på motsatt sida (riktning rygg mot egg). Jag tror det handlar mer om att våga slipa bara en sida tills man är där.

aben

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag håller inte med, jag tycker det är lätt att känna den. Med fina pulverstål är den lite mindre men ändå klart kännbar när man drar fingertopparna på motsatt sida (riktning rygg mot egg). Jag tror det handlar mer om att våga slipa bara en sida tills man är där.
Det beror på hur långt man vill slipa, har man en kniv med hack som skall slipas ned ordentligt är det inga problem att känna råeggen men vill man bara slipa precis så mycket att en råegg börjar bildas men inte mer är råeggen så liten att den kan vara svår att känna med fingrarna tycker jag. .

Bellyboy

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Det beror på hur långt man vill slipa, har man en kniv med hack som skall slipas ned ordentligt är det inga problem att känna råeggen men vill man bara slipa precis så mycket att en råegg börjar bildas men inte mer är råeggen så liten att den kan vara svår att känna med fingrarna tycker jag. .
Jag brukar dra eggen över nageln. Då känner man tydligt om det är jämnt skägg längst bladet. Samma sak när jag är på sista steget alltså att putsa bort råeggen då drar jag kniven över nageln för att enkelt känna om något finns kvar.
Ja det låter äckligt, jag vet! Diskar självklart kniven efter sånt snusk..

[OT] köksknivar
Jag vill även passa på att tipsa om Tradera, har hittat riktigt trevliga japanska knivar där i VG10 kärnstål runt 5-hundringen. Tror dock man ska passa sig för många av de 'Damask'-knivar i väldigt polerad finish som kan köpas direkt från Kina, har hört att de kärnstålen verkar vara lite knepiga att skärpa och lätt att chippa.

De jag köpte hade väl inte riktigt Masamoto-finish kanske, men blir oerhört vassa och håller skärpan mycket bra. De var inte svårslipade alls med min slip (wicked edge).

Tex denna/liknande. https://www.tradera.com/item/340950/520400124/santoku-japansk-handgjord-kockkniv-tetsuhiko

Ps jag har inget samröre med säljaren.

//Mange

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
vg10 går att slipa helt ok. Jag gav tjejen en vg10 damaskus kniv, den slipade jag utan några problem att tala om, med 800/4000 och den blev kalas, men det tog lite tid att få skägg, men det var första gången, så kanske går lättare nästa gång.

Däremot köpte jag en vulkanusslip, den fixar inte vg10, det blev inte bra, jag höll på i 10 minuter, blev inte vasst.
Vanligt stål går fint, det blir helt ok, inte lika bra som med sten, men tar 1/50 del av tiden.

Det jag köpte den för var brödknivar.

Jag köpte en brödkniv till tjejen, en fiskars norr, deras bättre knivar.

I en levain, med hårt skal, jag bakar sånt, så drog den alltid rejält snett i toppen, vilket i prinicip ALLA brödknivar gör, men efter en slip med vulkanusen, går den helt sinnesjukt rakt, fattar inte hur det gick till. Nu är den vass som fan, går lätt igenom hårthårt skal och går rakt i toppen, succe.
Om den ändå bara varit en 3 cm längre. :(

Banarne

Medlem
[OT] köksknivar
Är du lat och inte orkar handdiska tycker jag du ska ta en funderare på keramiska knivar från tex kyocera. Trodde fö det var vida känt att knivar diskas för hand?

Fundera också på om du vill använda slipsten eller tormek för att slipa. För slipa görs precis som jag skrev på sten. För att förtydliga skriver jag sten igen. Alltså inte på några små rullar i någon plasthållare, eller på någon form utav stav eller metallkarbidtjofräs, varken lös eller monterad i någon gullig platshållare. För det kallas för att bryna, vilket innebär att räta upp eggen, som då blivit skev. När du rätat upp eggen några gånger är eggen uttjänt och då ska man slipa och det gör man på sten. Sten. Sten. Sten.

Tormek körs på europeiska knivar med mjukare härdat stål och högre gradtal om 20-25grader per sida. Knivar som använder dessa är typ victorinox, wusthof etc. Med tormek får man en rak egg som blir tillräckligt vass för de flesta. Ja du kan köra denna maskin på japanska också men det är lite som att köra räser ner för skutan, inte helt rätt.

Vill du lära dig slipa på ”vanlig” plan sten väljer du med fördel japanska knivar, typ global, eller för all del något handknackat ur typ cleancuts sortiment. De är dessutom extremt hjälpsamma och trevliga. Köper du rätt kniv och lär dig slipa kan du få knivar som skär som lasersvärd. Nästan obehagligt vassa, på ett heeelt annat plan än tormekskärpa (jo jag lovar, jag har testat bägge). Man kommer extremt långt med 240, 1000 och om man vill typ en 6000. Och sen en strigel förstås.

Sen är det väl också värt att fundera på om du vill ha grejerna framme eller i låda. I låda kan man ju gömma undan hemska européer men vill du ha grejerna framme är det väl kul med japanerna. Smaken är som baken men mina Kurosaki gjorde jag egna wa-skaft till. Så det där med att förstöra feng shui gäller väl bara fula massprodade knivar? 😂

Men som några sagt. Känn på knivarna innan du handlar. De ska passa dina händer och matlagning. Visst finns det häftiga knivar men helt ärligt, hur ofta tror du att en deba eller köttyxa används i ett vanligt svenskt kök? En DH med 200mm slag passar inte alla cyklister. Så utgå från dig själv och din matlagning. Det kan bli fel, och låt det bli fel. Det är ingen stor grej, då gör du dig av med kniven och köper något annat bara. Jag har bytt massor av knivar innan jag hittade rätt

Nedan ett smakprov för inspo, två av mina egna darlings.

Bilagor

• 1C6586B1-3C4C-47A0-B0EA-3CEFB7F98ABD.jpeg
    1C6586B1-3C4C-47A0-B0EA-3CEFB7F98ABD.jpeg
    1.2 MB · Besök: 71
  • BED8BD39-09BC-44F2-BDD2-1923B7BE8C60.jpeg
    BED8BD39-09BC-44F2-BDD2-1923B7BE8C60.jpeg
    1.1 MB · Besök: 68
Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
Jag köpte en brödkniv till tjejen, en fiskars norr, deras bättre knivar.

I en levain, med hårt skal, jag bakar sånt, så drog den alltid rejält snett i toppen, vilket i prinicip ALLA brödknivar gör, men efter en slip med vulkanusen, går den helt sinnesjukt rakt, fattar inte hur det gick till. Nu är den vass som fan, går lätt igenom hårthårt skal och går rakt i toppen, succe.
Om den ändå bara varit en 3 cm längre. :(
Victorinox bagarkniv anses i många tester vara en bra brödkniv även i jämförelse med dyrare smidda. 26 cm lång. En bra brukskniv.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] köksknivar
E du vänsterhänt? De e min fru och hon slutade svära över snea brödskivor efter att jag köpte henne en brödkniv för sånt folk. En zwilling. Trevlig brödkniv
Nope, högerhänt, men det borde inte spela roll, en högerhänt person börjar skära i andra änden än en vänsterhänt, så eggen är bort från brödet, den sneslipade delen, den platta mot brödet.

Köp & Sälj

Topp