(OT) Köpa kolgrill?

Belse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Min gamla hemgjorda grill som var gjord på en gavel från ett gammalt hydroforkärl har gett upp efter typ 20 år utomhus året om så det är dags att skaffa något nytt. Har kollat lite på Weber, Landmann, och nån billig modell på Ica Maxi. Den billiga på Ica går bort på en gång då den kändes väldigt billig, Landmann kändes väl sådär, och Weber kändes väldigt rejäl men den kostar en slant också. Kollade lite på Rusta också när jag var in där en sväng, och deras lite dyrare klotgrillar kändes väldigt rejäla, t o m rejälare än Webers motsvarigheter.

Nån som har provat en Rustagrill och vet om den är värd en tusenlapp, eller ska man slänga upp det dubbla eller mer för att få en Weber på en gång?

http://www.rusta.com/se/klotgrill-experience-pro-p623513630101.aspx

Rydell

Ny medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Vi kör på Weber liknade den du länkade till på rusta. Tidigare har vi haft grillar från rusta, Ica med fler. Webern håller en helt annan kvalitet. Den från Ica var stor och stabil tills någon som skulle gena genom buskarna och klev rakt ner på grillen. Webern vi har kostade under 1000 lappen när vi köpte den för ca 4 år sedan. Den har ståt ute sedan dess och är fortfarande fräsch.

darkforce

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
ska du grilla nån enstaka ggn duger rustas julas etc men ska du grilla ofta så satsa på en weber eller landmann du kommer inte ångra de

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(OT) Köpa kolgrill?
Jag var riktigt nöjd med min 57cm Weber, en sån där med lös asklåda under. Stod ute i ur och skur året runt i flera år, såg ut som ny trots det. Sen är det ju ingen direkt detaljfinish däremot.

Nu har jag en gasolgrill, också Weber, men saknar kolgrillen ibland.

Kupa

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Tycker personligen att löstagbar asklåda är guld värt. Har ett simpelt 47 cm weberklot med bara ett fjantigt fat undertill och jag svär varje gång jag försöker få in nån jävla hink under för att tömma aska. Har också en 57 cm med asklåda och det är bara att sopa ner genom bottenhålen och sen tömmer man ur lådan nån annan gång när den börjar bli full.

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Tjena!

Köper aldrig Landmann igen. Riktigt skit. Kör stenhårt på Weber tills jag kan rättfärdiga ett grönt ägg.

fhloston

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
+1 på Webers kvalitet.

Vi har 57 cm med askburk. Med en stor grill kan man elda på halva grillen, och använda andra halvan till lägre temperatur.

Henrik_E

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Alla man hört som köpt snikgrill brukar ångra sig och köpa en Weber i slutändan ändå, så det är nog lika bra att slanta upp på en gång.

frossarn

Medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Kneecap sa:
Tjena!

Köper aldrig Landmann igen. Riktigt skit. Kör stenhårt på Weber tills jag kan rättfärdiga ett grönt ägg.
Här är svaret så +1.
Finns ju annat om man verkligen vill nörda ner sig, men Webers emalj står emot tidens tand mkt bättre än ngt annat jag sett i Sverige, grönt ägg undantaget!

Belse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Dom Landmann som jag har kollat (känt) på har varit väldigt klena i plåten jämfört med Webers motsvarighet, det som var intressant med Rustas halvdyra modell var att den kändes mer robust än Weber t o m, rejälare plåt och stabilt byggd till halva Weberpriset. Det man inte vet är hur ytbehandlingen står sig i längden, men resten kändes välfigt bra tyckte jag...

plumse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
+ på Weber.
Även om Rusta-varianten verkar helt ok så är det små-detaljer som kan fälla avgörandet. Bara en sån simpel sak som lock-hängaren som jag gillar skarpt på Weber. Locket står upp på kanten istället för hänger på en krok. Ingen stor sak, men det gör hanteringen lite enklare.
Webern är värd de extra hundralapparna på lite sikt tycker jag. "Köp kvalitet och gråt en gång" som redan påpekats, eller "Det är dyrt att vara fattig" är två talesätt som förvånandsvärt ofta stämmer väldigt bra i dessa sammanhang.
Sen skall såklart PLACEBO inte underskattas!
Du blir ju snabbare på en dyr cykel, så varför skulle inte köttet bli godare på en dyr grill?

57cm-varianten med sidobord rekommenderas ifall grillning prioriteras tillräckligt högt för att skapa fysiskt och ekonomiskt utrymme. Jag insåg inte hur mycket jag saknade sidobord tills jag skaffa det.

TK

Ny medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Själva klotet är ju riktigt bra kvalitet på webergrillarna och håller väldigt länge men jag är inte speciellt imponerad över ben, hjul och andra kringdetaljer. Se till att du får termometer i locket!

Belse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
plumse sa:
+ på Weber.
Även om Rusta-varianten verkar helt ok så är det små-detaljer som kan fälla avgörandet. Bara en sån simpel sak som lock-hängaren som jag gillar skarpt på Weber. Locket står upp på kanten istället för hänger på en krok. Ingen stor sak, men det gör hanteringen lite enklare.
Webern är värd de extra hundralapparna på lite sikt tycker jag. "Köp kvalitet och gråt en gång" som redan påpekats, eller "Det är dyrt att vara fattig" är två talesätt som förvånandsvärt ofta stämmer väldigt bra i dessa sammanhang.
Du blir ju snabbare på en dyr cykel, så varför skulle inte köttet bli godare på en dyr grill?

57cm-varianten med sidobord rekommenderas ifall grillning prioriteras tillräckligt högt för att skapa fysiskt och ekonomiskt utrymme. Jag insåg inte hur mycket jag saknade sidobord tills jag skaffa det.

Fast lockhängare får man inte alls på Webern, vill man ha det så måste man gå upp en femhundring eller tusing till i pris, och vill man ha en med sidobord så blir det ytterligare en tusing... ?

Senast ändrad:

plumse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Hoppsan! Vad har hänt med priserna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=562532
Det verkar som om jag inte var uppdaterad på vad grejorna kostar i år. Den där gick att få för 3.000kr förra året och vi betalade 2.500 på rea och det var väldigt prisvärt. Men när jag ser vad de kostar nu skulle jag också tänkt en gång extra och letat alternativ.

Har du kollat Hornbach förresten? Vi köpte vår rök där, och de var billigast i Sverige då, inkl nätbutikerna.

fhloston

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Belse sa:
plumse sa:
+ på Weber.

Fast lockhängare får man inte alls på Webern, vill man ha det så måste man gå upp en femhundring eller tusing till i pris, och vill man ha en med sidobord så blir det ytterligare en tusing... ?
Jag kör med typ ett sånt här som sidobord.

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60240035/

plumse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
fhloston sa:
Belse sa:
plumse sa:
+ på Weber.

Jag kör med typ ett sånt här som sidobord.

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60240035/
Så KAN man ju göra, men....

Simon89

Medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Den bästa kolgrillen till ett rimligt pris stavas weber, och det har den gjort ett bra tag nu!
Köp en weber, med asklåda!

rikard

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Vi skaffade clas ohlsons stora weberkopia för 5 år sedan när vi behövde en grill medans vi bestämde oss för vilken grill vi skulle köpa. Den kostar 799 och jag har kompletterat med ett överdrag från lidl för 79 och ett grillgaller från just weber (för typ 500 tror jag). Kupan är som ny, benen lika rackliga (inte jätte) som på grannens weber och grillgallret gör hela skillnaden när man grillar.

Skall det bli markant bättre än så tror jag att jag blir tvungen att mura upp något från grunden. De där keramiska grillarna som börjar bli poppis ser roliga ut, men de kostar ju som en bättre hardtail. Osäker på om det är värt det.

(OT) Köpa kolgrill?
rikard sa:
Vi skaffade clas ohlsons stora weberkopia för 5 år sedan när vi behövde en grill medans vi bestämde oss för vilken grill vi skulle köpa. Den kostar 799 och jag har kompletterat med ett överdrag från lidl för 79 och ett grillgaller från just weber (för typ 500 tror jag). Kupan är som ny, benen lika rackliga (inte jätte) som på grannens weber och grillgallret gör hela skillnaden när man grillar.

Skall det bli markant bättre än så tror jag att jag blir tvungen att mura upp något från grunden. De där keramiska grillarna som börjar bli poppis ser roliga ut, men de kostar ju som en bättre hardtail. Osäker på om det är värt det.
Det gäller att det ser bra ut när grannarna kommer förbi vettu!

rikard

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Luthman Photography sa:
rikard sa:

Det gäller att det ser bra ut när grannarna kommer förbi vettu!
Weberkopian är som tur var väldigt lik en riktig weber på håll. Skall det se riktigt bra ut så ställer jag ut fixien på gården. Då ser man inget annat. =)

Pfaff

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Mina amrikanska motorcykelforum-vänner påstår att Big Green Egg är den enda grillen man kan ha, Weber är ju bara löjligt.

Men dom grillar ju inte därborta, utan röker ju närmast maten.
En riktig kolgrill har ett gjutjärnsgaller som håller på värmen och inget flimsigt ståltrådsgaller.

Bilagor

jomper

Forumpappa
Forumvärd
(OT) Köpa kolgrill?
Termometer är ett måste oavsett märke på grillen, det höll jag på att glömma. Vår 57-cm Weber med asklåda och termometer kostade 1700 kr. Hade i efterhand, precis som nämnts ovan, haft den med ett litet bord på sidan men den kostar ju bisarrt mycket mer.

Kung_Gustaf

Ny medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Såhär gjorde jag mitt sideboard :) Nakenbilden är tagen året innan jag blev pappa till min första dotter. Bara magen har växt. Grillen står kvar lika fin som då.
41.JPG

zinkpasta

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
..och termometern som följer med är skräp, iaf om man får tro nördarna på amazingribs.com. Plus att man mäter fel temp uppe i locket, då.

Kung_Gustaf

Ny medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Tillägg: sidobänken är alltså flyttbar, man häktar bara på den på räcket. Nu hänger där Webers finaste verktyg som den fanboy jag är...

(OT) Köpa kolgrill?
En liten fundering..

Hur hade du tänkt att använda grillen? Ska du köra Dennis-korv, eller kommer du köra mer avancerat som typ PP? Det som jag gillar med min Weber 57´a är nog möjligheten att kunna köra indirekt/direkt och att man har möjlighet att styra temperaturen på ett rätt bra sätt. Om jag bara ska bränna på några hamburgare till kidsen så använder jag min gasol grill istället.

Hemma på altanen står det en 57´a, en Spirit gasol, en rök och en stekhäll (typ murrikka). Det är en lagom setup som funkar för mig.

//Jocke

plumse

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Eller om du kör på koluppsamlar-kastrull och hemmasnickrad grillvagn:
http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...ettgrill-weber-original-kettle-57-cm/p-559578
Locket hänger i.o.f.s i en krok om jag fattat det rätt, men det va ett bra pris tycker jag

Eller inte förresten. Såg att det var det enkla gallret utan vikbara kanter. Det funkar ändå, men jag tycker de vikbara kanterna är smidiga ifall jag vill lägga på lite rökträ. Den rätt-trogne säger att det skall vara blött trä som skall ligga på hela grillningen, men jag tycker det funkar att toppa lite med torrt rökträ också.

Har du nära till Hornbach så kör förbi där. De brukar ha bra pris på grillar

Senast ändrad:

Jonas_L

Medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Belse sa:
Jonas_L sa:
Weber 47 med hembyggd grillvagn. Askplåten bytt mot en kastrull sedan bilden togs. Askuppsamlare är helt klart en bra grej.

Den där vagnen såg riktigt smutt ut, hur har du dockat ihop den med benen på grillen?
Den undre ramen vilar på grillens underrede. Ramen hålls fast av en träbit vid varje hjul som jag gjorde urtag i för hjulaxeln. Dessa bitar limmades sedan underifrån och klämmer åt kring axeln. En skruv går (numera) genom det tredje benet rakt in i plankan med det U-formade urtaget. Slutligen tog jag bort plast-handtaget på grillen och drog fast bygeln i en träkloss under arbetsytan. Hela härligheten rullar mao på grillens original-hjul.

rikard

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Termometern i locket är bara till för att se om grillen är av, på eller för varm. Det går ofta att lista ut ändå.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer