(OT) Köpa kolgrill?

Kneecap

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
kais01 sa:
ot,ot seikon är en modern återupplivning av en modell från 70talet. sålts vad jag vet bara i japan, beställde den för ett par år sedan på en google-översatt sida av en trevlig handlare i centrala tokyo. hittade sedan ett armband i 70tals originalutförande i indien.
Tjena!

Originalet såldes worldwide. Men det finns en variant där det står Speedtimer på urtavlan, den såldes bara i Japan.
Riktigt snygg länk du fått tag på!

kais01

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
ot, ot Tack Kneecap:) får väl posta en off topic bild så dom andra ser vilken länk du menar. den hör liksom till modellen.

grillsäsongen har startat med fart, tredje kvällen i rad blev det idag.

men nu ska jag ut och lyssna efter fladdermöss.

Bilagor

Kudos

Medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Köpte Webers klotiga premium 57a. Locket är något krokigt så briketterna brinner upp även om ventilerna är stängda.

Beroende på tillverkningen så är ju risken att nästa lock hos ÅF är krokigt det med. Pallar inte krångla så frågan är om man skulle försöka rikta.

Unicyclist

Ny medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Vad tycker ni om Kamado-grillar? Dvs. de Japanska, keramiska kolgrillarna som populariserats av företag som Kobe och Big Green Egg. Jag älskar dem personligen, köpte en sån här (medium) efter att ha hört Duncan Trussell prata om dem i sin podcast hela tiden; https://www.egrillen.se/kamado-grillar

Grill-smaken är grym och den är så jäkla snygg. Ibland vill jag bara smeka de små bucklorna i keramiken.

gandhi

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Argentisk Asadogrill. Är man lite händig med svets så går det att göra en själv.

Öppen eld/glöd på stort bord beklätt med eldfast sten, gärna även höga sarger med eldfast sten för att ge lä och öka reflektionen. Höj/sänkbart grillgaller som lutar lite gjort på emaljerade V-profiler (för att låta safter rinna av istället för att droppa ner på glöden). Gallret ligger löst på ramen och är tvådelat för att man lätt skall kunna diska/rengöra det. Emaljeringen gör att det inte bränner fast.

Så här ser min Argentinatillverkade Asadogrill ut

asado.jpg

asado2.jpg

Senast ändrad:

JMT

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
gandhi sa:
Argentisk Asadogrill. Är man lite händig med svets så går det att göra en själv.

Öppen eld/glöd på stort bord beklätt med eldfast sten, gärna även höga sarger med eldfast sten för att ge lä och öka reflektionen. Höj/sänkbart grillgaller som lutar lite gjort på emaljerade V-profiler (för att låta safter rinna av istället för att droppa ner på glöden). Gallret ligger löst på ramen och är tvådelat för att man lätt skall kunna diska/rengöra det. Emaljeringen gör att det inte bränner fast.

Så här ser min Argentinatillverkade Asadogrill ut
Ser riktigt fint ut, byggt själv?

gandhi

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Nope, jag har för dåliga svetskunskaper och inga verktyg till detta, men det är inget avancerat egentligen.
Importerat från Argentina via en kollega som jobbade där i 4 år. Modellen är en "vidareutveckling" av en slags basmodell så den är "custom made" Köpte också 100 kg argentisk grillkol (premium). Kolen är oerhört viktig för smaken. Bricketter är komprimerade sopor och bör inte användas för matlagning.

Basmodellen eller basprincipen är hängande grillgaller över öppen eld (asado betyder eld). Det jag gillar är att man får bra kontroll över värmen. Det går att fördela glöden så att den passar olika mat på grillgallret samtidigt. Vill man gilla lite så räcker det med ett hörn med glöd.

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Var för snål för att köpa ett överdrag till Landmankopian, så det blev en hemgjord, kan dock inte ta credd för tillverkningen som morsan stod för. =)

Tyget var dock mitt!

1601028469947.png

1601028496009.png

Lite pyssel kvar innan den är komplett, ska fixa nån sorts fästanordning.

salle

Aktiv medlem
(OT) Köpa kolgrill?
Nope, jag har för dåliga svetskunskaper och inga verktyg till detta, men det är inget avancerat egentligen.
Importerat från Argentina via en kollega som jobbade där i 4 år. Modellen är en "vidareutveckling" av en slags basmodell så den är "custom made" Köpte också 100 kg argentisk grillkol (premium). Kolen är oerhört viktig för smaken. Bricketter är komprimerade sopor och bör inte användas för matlagning.

Basmodellen eller basprincipen är hängande grillgaller över öppen eld (asado betyder eld). Det jag gillar är att man får bra kontroll över värmen. Det går att fördela glöden så att den passar olika mat på grillgallret samtidigt. Vill man gilla lite så räcker det med ett hörn med glöd.
Vi hade en sån liknande grill när vi bodde i Bolivia. Utmaningen var att få igång glöden på 3500 meters höjd utan tändvätska. Även eld i den öppna spisen var en härlig utmaning :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer