[OT] Köpa ny dammsugare?

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Våran dammsugare har börjat bli äggstekarvarm och luktar illa, så dags att köpa ny.
Tips på någon vettig, "vanlig" prisvärd dammsugare, gärna med allergifilter?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har haft en Miele tidigare. Köpte en ny Miele. Fortfarande nöjd. Trots att effekten på nya dammsugare är väldigt låg funkar den bra. Tror den kostade två tusenlappar.

Electroluxen för en tusenlapp från Ica som står i sommarstugan gick inte att använda förrän det köptes ett nytt munstycke. Den sög hårdare än munstycket klarade så den sög fast i golvet. Då blev det helt plötsligt inte en dammsugare för en tusenlapp längre. Det nya munstycket är nog modellen som sitter på ungefär samma dammsugare när den säljs för 500-1000 kr mer, dvs det som skiljer mot nästa modell upp. Om jag inte minns fel.

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har en Electrolux UltraOne Green, eller rättare sagt två. Så nöjd med den första att vi köpte en likadan till landet.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Angående robot är de recensioner jag hört att den löser 80% av behovet, så att man fortfarande behöver dammsuga men väldigt sällan. Det står på min inköpslista någon gång framöver.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
vanliga konsumentdammsugare är verkligen leksaker. gäller även miele. gör lätt jobbet på halva tiden med en uz930 och 5 meter slang.

det som skulle kunna ersätta den är när det kommer en ryggburen sladdlös med vettig kapacitet. makita har en ny modell som möjligen kan fungera.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
vanliga konsumentdammsugare är verkligen leksaker. gäller även miele. gör lätt jobbet på halva tiden med en uz930 och 5 meter slang.

det som skulle kunna ersätta den är när det kommer en ryggburen sladdlös med vettig kapacitet. makita har en ny modell som möjligen kan fungera.
Bra sladdlös vore schysst men att ett stort åbäke skulle göra så stor nytta hemma i ett möblerat rum känns tveksamt. Det är ju ändå att faktiskt dra munstycket över golvet och in under saker som ska göras, dvs samma jobb.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
den är bredare men annars oväsentligt större och tyngre än en vanlig dammsugare, men den stora vinsten med lång slang är att man inte ens behöver dra med den in i t ex ett sovrum.

som sagt 30 gentemot 60 minuter runt ett 300 kvm hus två våningar utan att byta eluttag talar sitt språk.

lurv1

Ny medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Köp Miele. Kör det hemma/torpet och på kontoret. Har testat andra testvinnare men tycker att stryktålighet och basfunktion är outstanding. Behöver inte köpa den värsta varianten. Någon C3 variant och en garantibox med påsar + filter är i mitt tycke ett bra köp.

Jacke89

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Efter att handlat mat för en viss peng (Stor peng) på Ica så plockade vi ut en Electrolux Classic Silence och den suger otroligt bra, köp till ett vassare munstycke så är man hemma.

Grimpeur

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Våran dammsugare har börjat bli äggstekarvarm och luktar illa, så dags att köpa ny.
Tips på någon vettig, "vanlig" prisvärd dammsugare, gärna med allergifilter?
Äggstekevarm låter som om det är högt tryckfall i dammsugaren. Är det högt tryckfall så sker det antingen via påsen eller filter (eller annan orsak). Jag skulle mao kika ifall damsugaren har några filter och och om så behövs byta eller rengöra.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
den är bredare men annars oväsentligt större och tyngre än en vanlig dammsugare, men den stora vinsten med lång slang är att man inte ens behöver dra med den in i t ex ett sovrum.

som sagt 30 gentemot 60 minuter runt ett 300 kvm hus två våningar utan att byta eluttag talar sitt språk.
Jag märker inte att dammsugaren följer efter när jag dammsuger eftersom den har tre helt roterande hjul. Den bjuder på avsevärt mindre motstånd än en lång slang gör.

Men jag har bara runt 60 kvm. Det stora jobbet är att göra så att det går att dammsuga. Dammsugandet i sig tar bara ett par minuter

ejma

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Har bla en Dyson V8 och en Miele slangdammsugare. För mindre städjobb är Dyson klart överlägsen med mekaniska borstar.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har 5-6 dammsugare av lite olika märken i ett hus om 85+25 m2. Alla funkar helt enligt plan, suger åt sig damm och allt det där. Men fyfan vad påsarna kostar guld. Är de sidenfodrade och handstickade av finaste alpacka eller?
Där finns något för den köpsugna att kolla innan köp!

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har 5-6 dammsugare av lite olika märken i ett hus om 85+25 m2. Alla funkar helt enligt plan, suger åt sig damm och allt det där. Men fyfan vad påsarna kostar guld. Är de sidenfodrade och handstickade av finaste alpacka eller?
Där finns något för den köpsugna att kolla innan köp!
Ja mieles är inte gratis. Men jag lyckas inte ens fylla en om året. Trots att jag dammsuger upp jorden som ramlar av min MTB som jag aldrig spolar av

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
det går ganska lätt att tömma moderna non-vowen-påsar och använda om dem. ett tiotal gånger är inget problem. på köpet får man ut legobitar och annat som kan vara trevligt att ta till vara.

uz930-påsar behöver man däremot väldigt sällan byta, maskinen rymmer 15 liter. vissa påsar är dock lite mindre, men till den maskinen tycker jag papperspåsar är bäst. rymliga och bra.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Kör man Electrolux, Volta, Philips, etc, så har väl alla sedan 15-20 år tillbaka S-bag. Tror Kjell&co har nån piratkopia på dem, ett 10-pack för en hundring. Funkar utmärkt.

bdn

Medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
det går ganska lätt att tömma moderna non-vowen-påsar och använda om dem. ett tiotal gånger är inget problem. på köpet får man ut legobitar och annat som kan vara trevligt att ta till vara.

uz930-påsar behöver man däremot väldigt sällan byta, maskinen rymmer 15 liter. vissa påsar är dock lite mindre, men till den maskinen tycker jag papperspåsar är bäst. rymliga och bra.
Så gör vi här hemma. Två långhåriga hundar gör att en påse lätt blir full på två veckor. Hade gått åt en mindre förmögenhet att sätta i en ny påse var gång den är full.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Ju enklare och finessfriare desto bättre, är mitt råd då det gäller dammsugare. Robusta enkla kontruktioner utan onödigt bjäfs.
Ta rex de där bisarra handtagen som var på modet ett tag, finns de ännu? Totalt oergonomiskt. Gjorde att folk fick ont i handleden av att hålla.

Oggler

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Äntligen en tråd om dammsugare. Jag är ute efter en prisvärd hantverkardammsugare med tömbar påse. Något som man kan suga stora mängder spån och damm med.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
tyska firman fein har en bra och prisvärd, suger även vatten om man så önskar. plus att den har uttag så den kan styras av t ex en slipmaskin.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
tänkte visa ett exempel på en hemdammsugare som man absolut och till varje pris bör undvika, och som jag tyvärr haft det tveksamma nöjet att använda ett antal gånger. en elektrolux ultra one.

att den kunna vinna tester i råd och rön ställer verkligen deras testverksamhet i skuggan. sannolikt optimerar den någon variabel som man där mäter, som dammsugning på heltäckningsmatta eller sugeffekt.

varför är den så värdelös?

- slangen är så kort att man inte tar sig uppför en normal villatrappa utan att behöva bära dammsugaren med sig. överhuvudtaget måste man ständigt ägna sig åt att dra med sig dammsugaren för att räckvidden är så kort. den är i vägen närmast hela tiden.

-munstycket är utformat så att det inte går att dammsuga en trappa uppifrån. det är dessutom så högt att det inte går under skåp och möbler. toppat med smalare än normalt, så en större yta tar en evighet.

-handtaget har ett extra handtag. det sitter i en oergonomiskt vinkel så man inte kan använde det utan handledssmärta. bättre att ta i röret, men det utstickande handtaget fastnar överallt..

-röret som sitter på handtaget är en kort stubbe, når ingenstans. det kombinerade borstmunstycket och platta spetsröret som sätts dit är också kort, man når alltså exakt ingenstans när man t ex skall dammsuga en bilinredning. röret är special så man kan inte ersätta med ett vettigt munstycke.

-handtag, rör och munstycke är tunga som bly.

-utväxlingen på suget är åt helvete. det går l-å-n-g-s-a-m-t. så man måste föra munstycket långsamt över golvet, annars missar man en massa damm. samtidigt är suget sas fysiskt starkt, så den suger fast i t ex mattor så munstycket knappt går att röra.

-den bullrar inte direkt farligt, men ljudet är ett högfrekvent närmast enerverande ylande, så hörselkåpor anbefalles.

-sladden är kort och av en lågvärdig självvridande kvalisort, måste ständigt bytas eluttag. och då minns fanskapet inte vad den stod inställd på, så det måste göras om. maxinställningen förbättrar inte suget, bara ökar ylandet och med fyllande påse alltmer ökande värmeutveckling, så det undviks gärna. sen när sladden ska tillbaka i maskinen måste man hjälpa till med matningen.

-påsarna är mikrosmå, fylls på nolltid.

ja, det var väl det mesta. ett verkligt skämt av en dammsugare. att gå från dess 2200 watt till en uz930 på 1000 watt och 4-5 meter slang är som att byta från klumpig damtralla till samarbetsvillig racer. nu har ju eu begränsat strömförbrukningen till 900 watt, så testoptimerade bastarder som den här ultraone försvinner förhoppningsvis. men ergonomin måste också förbättras, den är verkligen under all kritik.
.
9E61ED80-A0B4-46DA-827E-6059FE27E3B4.jpeg

hbn

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Electrolux zen ultrasilencer som komplement till xiaomi robot. Roboten kör schemalagt 2 ggr per vecka, Electroluxen drar jag fram kanske var 14:e dag och förundras varje gång över hur tyst den är

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
jag behöver också ny dammsugare, som komplement till den vanliga välfungerande Mielen som vi aldrig använder (önskar att katterna kunde lära sig städa upp sitt eget damm).

Vad är egentligen mest användbart, en robot, eller en batteridammsugare, tex Dyson?

Vi har en förra generationens neato på lilla övervåningen, utan digital rumsavgränsning, som inte riktigt skulle fungera nere om man inte lade ut massvis med meter av magnetband.

Den städar bra, men är så otroligt osmidig att tömma, vilket gör att jag inte är jättesugen på en till.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
vet inte om det löser ditt behov, men när vi ska bara komplettera lite, eller ta köksgolvet plus trappor och dörrmattor strax innan gäster kommer, använder vi den här.

ser helt löjlig ut men har ett effektivt munstycke och funkar oväntat bra, inte som andra små batterisugar jag testat. bilen får sig en omgång ibland, men till ingridd smuts i mattor vill man egentligen ha någonting kraftigare, dottern har en likadan som enda dammsugare i sin studenlya, det duger den bra till.
.
EDCEF296-B17B-46BD-81E1-BC82D4FE9172.jpeg

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
tänkte visa ett exempel på en hemdammsugare som man absolut och till varje pris bör undvika, och som jag tyvärr haft det tveksamma nöjet att använda ett antal gånger. en elektrolux ultra one.

att den kunna vinna tester i råd och rön ställer verkligen deras testverksamhet i skuggan. sannolikt optimerar den någon variabel som man där mäter, som dammsugning på heltäckningsmatta eller sugeffekt.

- slangen är så kort att man inte tar sig uppför en normal villatrappa utan att behöva bära dammsugaren med sig. överhuvudtaget måste man ständigt ägna sig åt att dra med sig dammsugaren för att räckvidden är så kort. den är i vägen närmast hela tiden.

-munstycket är utformat så att det inte går att dammsuga en trappa uppifrån. det är dessutom så högt att det inte går under skåp och möbler. toppat med smalare än normalt, så en större yta tar en evighet.

-handtaget har ett extra handtag. det sitter i en oergonomiskt vinkel så man inte kan använde det utan handledssmärta. bättre att ta i röret, men det utstickande handtaget fastnar överallt..

-röret som sitter på handtaget är en kort stubbe, når ingenstans. det kombinerade borstmunstycket och platta spetsröret som sätts dit är också kort, man når alltså exakt ingenstans när man t ex skall dammsuga en bilinredning. röret är special så man kan inte ersätta med ett vettigt munstycke.

-utväxlingen på suget är åt helvete. det går l-å-n-g-s-a-m-t. så man måste föra munstycket långsamt över golvet, annars missar man en massa damm. samtidigt är suget sas fysiskt starkt, så den suger fast i t ex mattor så munstycket knappt går att röra.

-den bullrar inte direkt farligt, men ljudet är ett högfrekvent närmast enerverande ylande, så hörselkåpor anbefalles.

-sladden är kort och av en lågvärdig självvridande kvalisort, måste ständigt bytas eluttag. och då minns fanskapet inte vad den stod inställd på, så det måste göras om. maxinställningen förbättrar inte suget, bara ökar ylandet och med fyllande påse alltmer ökande värmeutveckling, så det undviks gärna. sen när sladden ska tillbaka i maskinen måste man hjälpa till med matningen.

ja, det var väl det mesta. ett verkligt skämt av en dammsugare. att gå från dess 2200 watt till en uz930 på 1000 watt och 4-5 meter slang är som att byta från klumpig damtralla till samarbetsvillig racer. nu har ju eu begränsat strömförbrukningen till 900 watt, så testoptimerade bastarder som den här ultraone försvinner förhoppningsvis. men ergonomin måste också förbättras, den är verkligen under all kritik.
.
Visa bilaga 420611

Jag har också en sån, dumt nog den andra jag har.

Jag håller med om mycket, och vill lägga till att fjädern till sladdvindan suger mer än dammsugaren, pun intended.
Den första dammsugaren gick sönder alldeles för tidigt, troligtvis ett controllerkort. , Eftersom jag hade några extra munstycken och så så blev det en ny likadan. En av sakerna jag var missnöjd med var sladdvindan men tänkte att de hade fixat den... Icke...

Nästa blir inte en Electrolux.

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Och jag som är inne på tolfte året med samma Ultra One utan klagomål. Den har fått nytt kretskort, nytt munstycke och nytt handtag på slangen. Påsarna är ju standard S-Bag, fylls de särskilt fort så skulle jag gissa att maskinen suger in skräpet särskilt bra. Men vi kan förstås vara olika nöjda ändå.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?

.
Visa bilaga 420611
Där är ju ett sånt där räääligt handtag!

ejma

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vad är egentligen mest användbart, en robot, eller en batteridammsugare, tex Dyson?
Dyson har flera mekaniska munstycken som fixar parkett, mattor och möbler. Dyr, men väldigt bra. Minskar behovet att våttorkning av golv.
Fixar katthår på de flesta ställena liksom kattsand runt kattoaletten.
Har även cyklondammsugare, grovdammsugare, slangdammsugare, Dyson samt
Lidels motsvarighet.
Dyson används mest.
Dyson måste ibland rengöras och då är en vanlig slandammsugare bra.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Så bra, har precis börjat fundera på en sladdlös dammsugare som komplement. Snappade upp Dyson i tråden, kollade på Elgiganten, men det verkar vara en djungel av olika modeller.
Någon som har koll på vad som blir bättre med dyrare?

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Och jag som är inne på tolfte året med samma Ultra One utan klagomål. Den har fått nytt kretskort, nytt munstycke och nytt handtag på slangen. Påsarna är ju standard S-Bag, fylls de särskilt fort så skulle jag gissa att maskinen suger in skräpet särskilt bra. Men vi kan förstås vara olika nöjda ändå.

Drar sladden in sig ordentligt på din?

ejma

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Någon som har koll på vad som blir bättre med dyrare?
Längre batteritid, motorstyrka och dammuppsamling. V10 och 11 lär vara okej för normalstora lägenheter och liknande. Lär räcka till ca 40 min dammsugning. V8 och mindre är mer komplement till slangdammsugare. V8:an räcker till ca 20-30 min körning på en laddning.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Längre batteritid, motorstyrka och dammuppsamling. V10 och 11 lär vara okej för normalstora lägenheter och liknande. Lär räcka till ca 40 min dammsugning. V8 och mindre är mer komplement till slangdammsugare. V8:an räcker till ca 20-30 min körning på en laddning.
Tack, bortsett från batteritiden så har V10/11 ändå fördelar jämfört med V8?

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
800050.jpg

Dual Action wheel. 299:- på Jula. Funkar på alla golv, och kommer in under de flesta möbler. Låter som tusan, men fick vår värdelösa modernt motorsvaga Electrolux att fungera som en dammsugare ska. Dvs den suger upp allt utan att man måste köra över flera gånger eller suga extra i hörnen.

Obs, inte att förväxla med Twinner som har filtkuddar under, filtkuddar på heltäckningsmatta, noll glid.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Visa bilaga 420765
Dual Action wheel. 299:- på Jula. Funkar på alla golv, och kommer in under de flesta möbler. Låter som tusan, men fick vår värdelösa modernt motorsvaga Electrolux att fungera som en dammsugare ska. Dvs den suger upp allt utan att man måste köra över flera gånger eller suga extra i hörnen.

Obs, inte att förväxla med Twinner som har filtkuddar under, filtkuddar på heltäckningsmatta, noll glid.

Det finns inga genvägar till det perfekta dammsugarmunstycket, men det här verkar intressant!

Kör med filtmodellen och filten försvinner ju efter ett tag. Visste inte att det fanns liknande fast med hjul.

Köp & Sälj

Topp