[OT] Köpa ny dammsugare?

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Uppdaterar lite. Nu har den ena dött (antagligen ngn form av överhettningsskydd som löser ut hela tiden), och den andra har en sladd som inte går att få tillbaka in i vindan. Jag delar ut en överkryssad dammsugarpåse i betyg.

Typ samma här. När den första Ultraone dog en kretskortsdöd, gjorde jag misstaget att köpa en ny. Ingen av dem klarar att dra in sladden. Tänkte att det borde de ha fixat på några år.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
ytterligare ett skäl att ditcha ultra one. extra halvkilo långt ut. tvåhandsfattning gäller så fort det ska manövreras åt sidan. t ex runda ett bordsben. och för att ständigt flytta dammsucken aka för kort slang.

munstycket kommer dessutom inte under ett flertal möbler. och just inte bakom det där bordsbenet man med möda försökt runda, för där sitter en utbyggnad på munstycket som inte suger. sedan hindras manövern ytterligare av ett par klibbiga plasthjul som är ytterligare mycket i vägen. i skarven intill hjulen kilar hårstrån sig frenetiskt.

alltiallt ett ergonomiskt skämt och bottennapp. en gammal volta från sjuttiotalet gör det bättre.
.
C9999650-C36B-4F75-B4D6-E11293961475.jpeg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Kör numera med Brolins munstycke och tycker det suger byta och har väldigt låg profil. Men det saknar flärpen för att ställa röret på dammsugaren, det är störande.

P

Plush

Guest
[OT] Köpa ny dammsugare?
Kör numera med Brolins munstycke och tycker det suger byta och har väldigt låg profil. Men det saknar flärpen för att ställa röret på dammsugaren, det är störande.

Jag var med och tog fram prototyperna i alu till det där... Även det böjbara röret var jag med och gjorde prototyperna till.
Dvs jag programmerade och körde cnc maskinerna...
Där på 90-talet så fanns ju inga fästen på chassit till dammsugaren så det är nog därför det inte finns... men är ju en lätt sak för dom att göra om kan jag tycka..borde ju t.o.m gå att bearbeta om gjutformarna till att inkludera fästet.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Ingen som har centraldammsugare? Ska göra om lite hemma och skulle lätt kunna nå båda våningarna med bara några meters rör då, och även insug i sockel i kök och hall om man vill kunna borsta in smuts enkelt.
Jag satte in en Beam centraldammsugare från Electrolux för sex år sen. Allt är gömt i ett utrymme under en trapp mellan våningsplanen och med uttag i vardera ände av trappen. Utblåset kopplades till ett ventilationsdon. Det sitter en hink på ca 10 l i botten som töms en gång per år ungefär. Jag köpte det för att slippa dra en tung dammsugare bakom mig som slår emot saker hela tiden, det kan förvandla mig till Michael Douglas i Falling down. Har inte ångrat mig en sekund, tillsammans med Brolinmunstycket så är det formel ett-klass. Exet hade svårt att hänga upp slangen men det säger mer om henne än lösningen som sådan.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag använde en Brolinare, eller Twinner, är det samma? tills jag såg golvet i släpljus. Suverän på att komma åt och suga upp skräp, men den fick inte med sig mycket av dammet som "sitter" på trägolvet.

Wekeendrider

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
En Kirby förstås! https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirby_dammsugare
Vem har inte haft besök av en sådan säljare :ROFLMAO:

Skämt åtsido, en äldre dammsugare är faktiskt inte så dum. Det kom väl någon EU-harmonisering för några år sedan som begränsar högsta tillåtna effekt på dammsugare (av miljöskäl).

Jag har en Electrolux Classic Silence från 2012. Den är riktigt tyst, men suger lite klent trots 1800W.

Och innan någon med dreadlocks och Fjällräven-väska kommer in och gnyr om miljön, hur många minuter per vecka dammsuger man, en kvart-halvtimme max :rolleyes:
Tar det längre tid kan det vara på sin plats att påpeka att uppvärmning av en herrgård tar betydligt mer energi och att det kan vara på sin plats att sluta tvätta cykeln av miljöskäl också. Helst sluta cykla helt och sätta sig i soffan istället då det behöver produceras mindre mat för att underhålla kroppen då.

Wekeendrider

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Anekdot
När jag extraknäckte i hemtjänsten var jag och städade hos en gammal farbror.
Han hade ungefär en sådan här, med spunnen tygslang och allt:
damm.jpg

Riktigt bra och ergonomisk dammsugare, han hade den kvar efter sin mamma (y)
Trots att tekniken naturligtvis var hästlängder efter gjorde de saker som var avsedda att hålla och funka att använda, en helt annan kvalité än idag. Jag har inga som helst tvivel om att hans dammsugare haft en extremt miljövänlig livscykel jämfört med en modern.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
En Kirby förstås! https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirby_dammsugare
Vem har inte haft besök av en sådan säljare :ROFLMAO:

Skämt åtsido, en äldre dammsugare är faktiskt inte så dum. Det kom väl någon EU-harmonisering för några år sedan som begränsar högsta tillåtna effekt på dammsugare (av miljöskäl).

Jag har en Electrolux Classic Silence från 2012. Den är riktigt tyst, men suger lite klent trots 1800W.

Och innan någon med dreadlocks och Fjällräven-väska kommer in och gnyr om miljön, hur många minuter per vecka dammsuger man, en kvart-halvtimme max :rolleyes:
Tar det längre tid kan det vara på sin plats att påpeka att uppvärmning av en herrgård tar betydligt mer energi och att det kan vara på sin plats att sluta tvätta cykeln av miljöskäl också. Helst sluta cykla helt och sätta sig i soffan istället då det behöver produceras mindre mat för att underhålla kroppen då.
Jag var otroligt skeptisk men efter att ha ägt Mieles motsvarande modeller före och efter effektsänkningen får jag säga att jag faktiskt inte märker så stor skillnad. Båda suger.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Anekdot
När jag extraknäckte i hemtjänsten var jag och städade hos en gammal farbror.
Han hade ungefär en sådan här, med spunnen tygslang och allt:
Visa bilaga 459821
Riktigt bra och ergonomisk dammsugare, han hade den kvar efter sin mamma (y)
Trots att tekniken naturligtvis var hästlängder efter gjorde de saker som var avsedda att hålla och funka att använda, en helt annan kvalité än idag. Jag har inga som helst tvivel om att hans dammsugare haft en extremt miljövänlig livscykel jämfört med en modern.
En sån där hade mina föräldrar kvar till handla nyligen. Minns mest att den var som att låta en astmatiker försöka suga i sig dammet..

Den gamla Huginen i korrugerad plåt från 60-talet i sommarstugan var bättre.

Wekeendrider

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
En sån där hade mina föräldrar kvar till handla nyligen. Minns mest att den var som att låta en astmatiker försöka suga i sig dammet..

Den gamla Huginen i korrugerad plåt från 60-talet i sommarstugan var bättre.
Kanske var någon fel på dina föräldrars. Tro mig, var det något man gjorde i hemtjänsten så var det att få testa på en massa olika dammsugare då man använde kundens egna grejor och fick köra minst en städning någonstans varje vardag man var inne och jobbade 🙂
Den var definitivt inte sämre än de nyare och ergonomiskt var den helt Ok att använda.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
en uz930 på 1000 watt har iaf inga problem att göra bättre städnytta än en långsamt sugande och ylande ultraone på 2000, båda med hepafilter.

och efterhand som påsen fylls ökar skillnaden.

minns ett test av centraldammsugare i råd och rön för många år sedan. den med lägst effekt var enligt deras (något tveksamma) variabler bäst, en poma. om just den är bra irl vet jag dock inte.

r o r mäter lite konstiga saker ibland, och som jag tyvärr kunnat konstatera är testvinnaren ultraone inte i närhet av vettigt användbar.

davveno1

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Väcker liv i denna tråd, min nuvarande electrolux zuogreen har nu förbrukat två handtag och en slang.

Är miele C3 bättre? Vilken av alla C3 ska man köpa?

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag använde en Brolinare, eller Twinner, är det samma? tills jag såg golvet i släpljus. Suverän på att komma åt och suga upp skräp, men den fick inte med sig mycket av dammet som "sitter" på trägolvet.
(Jag vet att det är en gammal tråd som vaknat... jag med!)
Kanske ingen ny eller unik idé, snål-hack: istället för att köpa de oproportionerligt dyra "reservdels-glidyte-remsorna" som ska pillas ner i försänkningar på munstycket och varifrån de ofta lossnar, har jag satt vanliga möbeltassar på lagoma ställen.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Väcker liv i denna tråd, min nuvarande electrolux zuogreen har nu förbrukat två handtag och en slang.

Är miele C3 bättre? Vilken av alla C3 ska man köpa?
Jag kan bara konstatera att min Miele C2 är bra och att en annan relativt ny Electrolux som mina föräldrar har är en kamp att använda i jämförelse. Den senare har också behövt ett nytt munstycke.

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har faktiskt en Kirby. Fick en "gratis mattvätt" och erbjudande på en Kirby med extra allt för 34000 kr. Min fru gillade den. Jag åkte och köpte en begagnad med extra allt för 2000 kr i Åkersberga. En hårt tatuerad kille sa tack, nu slipper jag tinnitus. 🤣Men det är faktiskt en bra maskin om man har hörselskydd.👍

1888

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Min Andersson (från NetOnNet) gör jobbet medans jag gör annat! En billig "gammaldags" kan nog vara bra där RobotRomeo inte kommer åt!

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Mina trösklar, mattor, bord och stolar inbillar jag mig är en utmaning för robotar.. eller?
Beror på. Trasmattor kan vara knepiga och mattor med lång lugg. Bord och stolar är inga problem. Trösklar kan vara ett problem om du bor i ett gammalt hus med lite ihopknåpade trösklar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Bygger om och preppar nya nedervåningen 100% för robotdammsugare. Bo under nedersta trappsteget dit el finns framdraget snart. Inga trösklar förutom till toaletten. Men vilken ska man ha?

Testade en Samsung för typ 10 år sen, den var inte kompatibel med hår från djur och långhåriga människor men jag tänker att det kanske blivit lite bättre. Då hade vi inga småbarn som smulade ner överallt heller.. i källaren fick den gå på schema och där funkad det väldigt bra.

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Bygger om och preppar nya nedervåningen 100% för robotdammsugare. Bo under nedersta trappsteget dit el finns framdraget snart. Inga trösklar förutom till toaletten. Men vilken ska man ha?

Testade en Samsung för typ 10 år sen, den var inte kompatibel med hår från djur och långhåriga människor men jag tänker att det kanske blivit lite bättre. Då hade vi inga småbarn som smulade ner överallt heller.. i källaren fick den gå på schema och där funkad det väldigt bra.
Ja det är inte lätt att välja idag, hade en Miele för 3-4 år sedan och den var inget vidare. Nöjd med Neato botvac som vi har idag men har inget annat att jämföra med.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?

En kompis och jag köpte en varsin Roborock S6 MaxV och är mycket nöjda.
Klockren på hår med sin roterande borste.
Nya S7 är bättre om du vill ha mer moppning.

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Förstår inte riktigt snacket om krånglet med bära runt, trösklar, sju stycken, kartor, kan inte cykla m.m.

Jag plockar undan på golvet, ser till att det inte finns något som hänger ner, flyttar ut lite småsaker som står längs väggen, ställer in min poltergeist (Roomba 605) på golvet, trycker på start, stänger dörren och går därifrån. Den jobbar tills den är klar, alternativt tills batteriet är slut (eller så är det samma sak, jag vet inte så noga).

En annan dag gör jag samma sak med ett annat rum.

Jag är inte riktigt med på hur det skulle kunna fungera på ett annat, bättre och mindre krångligt sätt. (Mindre krångligt än ställ in, starta, gå därifrån.) Det jobbiga momentet med dammsugning är ju inte själva dammsugandet utan allt man måste fixa innan man kan dammsuga. Och det jobbet fixar inte poltergeisten åt en, det måste man göra själv. Poltergeisten gör bara att jag slipper stå där med slangen, vilket förvisso är lite bekvämt.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Beror på. Trasmattor kan vara knepiga och mattor med lång lugg. Bord och stolar är inga problem. Trösklar kan vara ett problem om du bor i ett gammalt hus med lite ihopknåpade trösklar.
Jag var bra sugen på en robot och läste spaltkilometer och var inne på en Roborock.
Men så konstaterade jag att stolar kan vara ett problem.
Jag skickade den här bilden till Roborock:
PXL_20201230_204547583.jpg

och de svarade att där kommer den få problem och fastna.

Varför finns det så få stolar med korta armstöd som går att hänga på bordskanten och som inte ser ut som man snott dem från en skolmatsal eller ett konferensrum från förr!? Eller några andra mer eleganta lösningar för att hänga upp stolar så att en robot går fritt under utan att behöva ha stolarna uppochner på borden hela tiden?

En robot skulle inte heller komma under vår soffa och mattan under soffbordet är långlurvig.

Såklart borde jag slänga det som inte funkar och robotoptimera hemmet och därigenom få tid till ytterligare en cykeltur per vecka.. Men jag är inte så mycket för slit&släng och möblerna är för nya att dumpas och jag har inte heller sett några alternativ som jag vill ha som är mer robotkompatibla.
Så där någon stans gick musten ur mig och det har inte blivit någon robot, för en robot som bara städar fläckar mitt på golven känns inte tillräckligt bra. Där klarar t o m barnen att dammsuga...

Men jag skulle bra gärna vilja ha en robot som skötte en större del av städningen...
Ett rejält I-landsproblem detta.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag var bra sugen på en robot och läste spaltkilometer och var inne på en Roborock.
Men så konstaterade jag att stolar kan vara ett problem.
Jag skickade den här bilden till Roborock:
Visa bilaga 487914
och de svarade att där kommer den få problem och fastna.

Varför finns det så få stolar med korta armstöd som går att hänga på bordskanten och som inte ser ut som man snott dem från en skolmatsal eller ett konferensrum från förr!? Eller några andra mer eleganta lösningar för att hänga upp stolar så att en robot går fritt under utan att behöva ha stolarna uppochner på borden hela tiden?

En robot skulle inte heller komma under vår soffa och mattan under soffbordet är långlurvig.

Såklart borde jag slänga det som inte funkar och robotoptimera hemmet och därigenom få tid till ytterligare en cykeltur per vecka.. Men jag är inte så mycket för slit&släng och möblerna är för nya att dumpas och jag har inte heller sett några alternativ som jag vill ha som är mer robotkompatibla.
Så där någon stans gick musten ur mig och det har inte blivit någon robot, för en robot som bara städar fläckar mitt på golven känns inte tillräckligt bra. Där klarar t o m barnen att dammsuga...

Men jag skulle bra gärna vilja ha en robot som skötte en större del av städningen...
Ett rejält I-landsproblem detta.
Det går att lägga in ett spärrområde just där och ta det där partiet manuellt.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Förstår inte riktigt snacket om krånglet med bära runt, trösklar, sju stycken, kartor, kan inte cykla m.m.

Jag plockar undan på golvet, ser till att det inte finns något som hänger ner, flyttar ut lite småsaker som står längs väggen, ställer in min poltergeist (Roomba 605) på golvet, trycker på start, stänger dörren och går därifrån. Den jobbar tills den är klar, alternativt tills batteriet är slut (eller så är det samma sak, jag vet inte så noga).

En annan dag gör jag samma sak med ett annat rum.

Jag är inte riktigt med på hur det skulle kunna fungera på ett annat, bättre och mindre krångligt sätt. (Mindre krångligt än ställ in, starta, gå därifrån.) Det jobbiga momentet med dammsugning är ju inte själva dammsugandet utan allt man måste fixa innan man kan dammsuga. Och det jobbet fixar inte poltergeisten åt en, det måste man göra själv. Poltergeisten gör bara att jag slipper stå där med slangen, vilket förvisso är lite bekvämt.
Har du hört talas om öppen planlösning och flerpersonshushåll:)

Topp