[OT] Köpa ny dammsugare?

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Man kan bära mellan. Min robot kan spara en karta för upp till 4 våningsplan. Så 7 våningar = 2 st robotar.
Vad har du för "bot" ?

Jag köpte en Miele-bot för ett par år sen. Ganska dyr. Den var en jävel på att åka runt bland stolar, trösklar och annat. Den hittade alltid tillbaka till laddstationen.
Synd att ingenjörerna inte hade löst det där med själva städfunktionen. Helt värdelös. (Konstigt, vi har en bra riktig dammsugare från Miele). Sopade bara runt smuts och damm. Blev en slags damm-korvar överallt.

Jag ville inte ens sälja Miele-botten (dvs lura någon) utan körde den till ÅVC ta-tillvara.
Men jag gillar konceptet med städrobot.

Vilken bot är bäst, i praktiken ?
Input mottages tacksamt.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vad har du för "bot" ?

Jag köpte en Miele-bot för ett par år sen. Ganska dyr. Den var en jävel på att åka runt bland stolar, trösklar och annat. Den hittade alltid tillbaka till laddstationen.
Synd att ingenjörerna inte hade löst det där med själva städfunktionen. Helt värdelös. (Konstigt, vi har en bra riktig dammsugare från Miele). Sopade bara runt smuts och damm. Blev en slags damm-korvar överallt.

Jag ville inte ens sälja Miele-botten (dvs lura någon) utan körde den till ÅVC ta-tillvara.
Men jag gillar konceptet med städrobot.

Vilken bot är bäst, i praktiken ?
Input mottages tacksamt.
Kör med en Roborock S6 Maxv.
Är väldigt nöjd med den. Städat drygt 0,5 hektar nu enligt appens städhistorik. Den läser in hemmet med hjälp av en lidar och skapar en karta som även delas in i rum. Med olika rum, så kan man välja olika inställningar för städningen för varje enskilt rum. Kanske högre sugeffekt i hallen där det dras in mycket grus t.ex.
Man kan lägga in spärrområden där man inte vill att det skall städas alls osv.
Vi har inte dragit fram den vanliga dammsugaren en enda gång sedan roboten införskaffades. Det enda som jag får göra manuellt är att sopa trappan 1-2 gånger per vecka.
Stort plus till att den våtmoppar också. Upplever att huset känns renare än innan robotinköpet och då gick vi inte runt i misär innan dess heller.
Med husdjur i hemmet så är den roterande borsten rena drömmen för att få upp djurhår.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Det går att lägga in ett spärrområde just där och ta det där partiet manuellt.
jo, men om man gör spärrområden här och var så blir det ändå ganska mycket att dammsuga manuellt och då faller ju lixom en stor del av nyttan bort. Då blir det bara en pryl till som står och tar plats och som ska uppdateras och hållas efter och ännu mindre tid att cykla...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Att den mest flyttade runt upplevde jag också med Samsungroboten som jag hade förut, men det var 10 år sen så det borde potentiellt ha kunnat bli bättre. Plus att roterande borsten under blev full med hår på nolltid.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
jo, men om man gör spärrområden här och var så blir det ändå ganska mycket att dammsuga manuellt och då faller ju lixom en stor del av nyttan bort. Då blir det bara en pryl till som står och tar plats och som ska uppdateras och hållas efter och ännu mindre tid att cykla...
Ja, en robotdammsugare passar sig inte i alla hem. Så om det blir en labyrint mellan en massa spärrområden så finns det ingen nytta med en sådan maskin.
Man får tänka på att nyare robot klarar mer än vad man tror. Passade på att köpa robot när vi skulle flytta och fick hem den till det förra hemmet ett par veckor innan flytt, så vi skippade att flytta med oss några saker som inte fungerade. Bland annat en ganska så långhårig matta som jag hade på kontoret, men den hade redan gjort sitt och ändå ingen hit med husdjur i hemmet.
Trasmattor blir lite för fladdriga, så där minskades antalet ner till 1 sådan matta. Gästsängen köpte vi nya sängben till för att få roboten att kunna åka under och göra rent där.
Våra spärrområden ligger över 2 st garderober (skjutdörr utan kant in) för att roboten inte skall irra sig in där om man glömmer en dörr öppen, självaste duschdelen i badrummen (dels för att det kan vara väldigt blött där plus att fallet mot golvbrunnen gör robotens lidar konfunderad) sedan en spärr för att den inte skall åka ut på varken balkong eller altan.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag var bra sugen på en robot och läste spaltkilometer och var inne på en Roborock.
Men så konstaterade jag att stolar kan vara ett problem.
Jag skickade den här bilden till Roborock:
Visa bilaga 487914
och de svarade att där kommer den få problem och fastna.

Varför finns det så få stolar med korta armstöd som går att hänga på bordskanten och som inte ser ut som man snott dem från en skolmatsal eller ett konferensrum från förr!? Eller några andra mer eleganta lösningar för att hänga upp stolar så att en robot går fritt under utan att behöva ha stolarna uppochner på borden hela tiden?

En robot skulle inte heller komma under vår soffa och mattan under soffbordet är långlurvig.

Såklart borde jag slänga det som inte funkar och robotoptimera hemmet och därigenom få tid till ytterligare en cykeltur per vecka.. Men jag är inte så mycket för slit&släng och möblerna är för nya att dumpas och jag har inte heller sett några alternativ som jag vill ha som är mer robotkompatibla.
Så där någon stans gick musten ur mig och det har inte blivit någon robot, för en robot som bara städar fläckar mitt på golven känns inte tillräckligt bra. Där klarar t o m barnen att dammsuga...

Men jag skulle bra gärna vilja ha en robot som skötte en större del av städningen...
Ett rejält I-landsproblem detta.
Nu så har jag kört roboten på möbel av lika konstruktion som dina stolar. Det fungerar fint. Klättrar över stålröret utan problem.

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
När min neato botvac hade bra batteri var den kanon. Tror lidarteknologin var rätt viktig.
Det var vanligt nimhbatteri eller vad dom heter och det dog, inte orkat göra mer med den efter det...

Bsk

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Är inne på vår andra robot dammsugare, bägge från Neato.
Några iakttagelser.
-Begränsninglinjer i en app är fantastiskt bra.
-Det ska gå snabbt att justera begränsninglinjerna ifall man behöver det.
-Välj en modell som kommer åt längs väggarna på ett bra sätt.
-För oss har roboten ett värde även om vi ibland bär den till olika rum. Frigör tid till annat.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Ett tips är att göra som grannen mittemot, skaffa en liten dam som kommer om morgonen och går igen om eftermiddagen och gör saker under tiden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Tänkte köpa en Roborock, till och med installerat ett eluttag är jag tänkte att den ska få bo.

Men sen funderade jag lite - kommer den vilja köra in här (ja det är lite målningsjobb kvar på trappen..)?

15.5 cm högt är det.

20210823_185036.jpg

Bsk

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Tänkte köpa en Roborock, till och med installerat ett eluttag är jag tänkte att den ska få bo.

Men sen funderade jag lite - kommer den vilja köra in här (ja det är lite målningsjobb kvar på trappen..)?

15.5 cm högt är det.

Visa bilaga 508185
Vad säger manualen om höjd och bredd för att den ska hitta till laddstationen?

Edit. Och får laddstation plats på höjden?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Hittar inget om det. Men den får plats på höjen, det är en trappa så det är ju bara att placera den längre in om det skulle vara trångt.

Ser ut att funka, här är nån som gjort ett ännu mindre bo och det verkar ju gå bra:

Bsk

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Hittar inget om det. Men den får plats på höjen, det är en trappa så det är ju bara att placera den längre in om det skulle vara trångt.

Ser ut att funka, här är nån som gjort ett ännu mindre bo och det verkar ju gå bra:
Höjden för att den ska hitta laddaren är nog inget problem. Och bara det är lite marginal på sidan bör den hitta hem. Det gör iaf vår neato. Vi har ca 1-2 dm på varje sida om laddaren.

D

Deleted member 74442

Guest
[OT] Köpa ny dammsugare?

Känns inte som en överhängande risk att robotarna ska ta över världen på länge iaf 😄

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Fortsätter på temat sug - Har en robot, har en vanlig Electrolux äldre som typ tappar sugkraft deluxe snart efter påsbyte.
Vill således ha en kraftfull vanlig dammsugare.
Funderade lite på typ en Kärcher grovdammsugare?
Köpte en Nilfisk på rea men den åkte tillbaka, den sög bra men munstycket hade så styva borst och var så korkat utformat att den bara knuffade dammet framför sig.

Tittar man på omdömen på t.ex. elgiganten mfl. verkar ju alla vara halvbra.
Det hade varit smidigt med en Electrolux för att kunna dela påsar mellan dem så har man en på varje våningsplan.

Bsk

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Mina råd kring grovdammsugare.
Sök en med låg tyngdpunkt. Vår vickar titt som tätt. Superirriterande.
Kolla sladdlängden. Ofta för korta sladdar.
Välj en modell som det är lätt att hitta påsar till.
Vår billiga Kärcher uppfyller bara sista kravet...

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Fortsätter på temat sug - Har en robot, har en vanlig Electrolux äldre som typ tappar sugkraft deluxe snart efter påsbyte.
Köpte en Nilfisk på rea men den åkte tillbaka, den sög bra men munstycket hade så styva borst och var så korkat utformat att den bara knuffade dammet framför sig.

Det hade varit smidigt med en Electrolux för att kunna dela påsar mellan dem så har man en på varje våningsplan.
Jag har varit väldigt nöjd med de två Miele jag ägt. Ena före effektsänkningen och andra efter, men båda sög bra.

Men nu sen jag skaffade roboten har jag nog haft ute den typ 2 ggr i år så vettefan om den inte kommer säljas av och ersättas med ett skaft för att bara ta det där sista i hörnen roboten inte tar.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Roboten fixar tyvärr inte alla våra trösklar (roborock 6) och den grejar inte hörnen eller hallmattan. Sen med småbarn hemma så får man ändå göra merparten av städningen då man måste plocka upp allt som ligger över hela golvet. Den åker ibland sol mellanstädning men som enda dammsugare duger den inte.

@Berk tack för lite input, blir ingen Kärcher :)

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?

Har en ganska stor Kärcher, den har "vanligt runt rör", så vi har slängt på ett TV-shop-munstycke, Twinner eller vad dom nu heter.

Dom låter ju rätt mycket, och har ingen fjädrande sladdvinda, så lite opraktiskt för hemstädning är det nog, vår håller sig i källaren om vi inte har byggprojekt på gång.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi köpte en Roborock S7 för ungefär ett år sen och den går varje natt på nedervåningen (med hall, vardagsrum, kök) och j-r vilken skillnad det blir när den för städa så ofta. När vi är hundvakt över natten brukar jag stänga av den och då blir det inte alls lika trevligt att gå barfota längre.

Behållaren behöver tömmas varje vecka, och jag blir lika imponerad varje gång över mängden damm, grus och smulor den plockar upp. Det enda smolket i bägaren är att sockeln i det nya Ikea-köket är för låg så där samlas det gärna smulor.

Klarar även under köksbordet med stolar med "stålrör" längs med golvet, men det väsnas en del. Våttorkar ibland också, det fungerar förvånansvärt bra, och bär den även till övervåningen då och då för en rejäl genomstädning under sängar osv. Tänkte köpa en separat dit men inser att finessen med att köra den på schema inte kommer funka där efterom någon oftast är hemma. Då fungerar det lika bra att bära upp den för trappen.

Tycker det här med att kartlägga våningsplan, lägga in begränsningar osv inte fungerar 100% stabilt, ibland tappar roboten sin position och allt blir jättekonstigt. Har faktiskt stängt av map-funktionen men det kanske är värt att sätta sig och pyssla med det vid något tillfälle.

Händer nån gång då och då att den fastnar i nån leksak, skosnöre eller laddsladd men just att det faktiskt blir upplockat varje kväll tycker jag också att det ligger en liten vinst i.

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag var väldigt inne på att köpa en Dyson för ett par år sedan när vi gick in på Elgiganten.
Men jag har ärligt talat aldrig vart med om en pryl som har så låg premium-känsla per krona.
Det var klart värt att kika på demo-ex och se hur dom faktiskt klarade att vara utanför en kartong.

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har å andra sidan även sett en hink med smuts, efter att en matta som dammsugits "som vanligt" i 10 år för första gången hade mött en Dyson. Så nånting rätt gör dom uppenbarligen.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
De har inte fegat med designen på den där😂
För en oinsatt, vad är grejen med Dyson vs vanlig annat än form faktorn?
Skulle väl vara att man hellre använder Biltemas sopset för 59 kr än en Dyson för xxxx kr. Mina föräldrar har snöat in på Dyson, men jag har tvingat dem att köpa en riktig dammsugare också. Hemtjänsten gör inte så bra jobb med Dysontramset

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Konkurrenterna då?
Spontant känns det som att de flesta konkurrenterna borde ha fördel av många års erfarenhet av "vanliga" dammsugare. Eller Dyson gjorde/gör vanliga dammsugare också?

Kanske konkurrenterna hämmats av tanken att sladdlösa dammsugare är en fluga precis som Internet, och är lite sena till festen?

skjivert

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
När man läser tester och kollar videos verkar det onekligen som att dyson lyckats med funktionen & användarupplevelsen även om de ser ut som ett laservapen från en dålig rymdfilm.

Källis

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Innan jag blev med min Dyson V15 var jag högst skeptisk till en Dyson men...

Nu när jag hunnit hårdtesta den måste jag bara erkänna att den håller vad Dyson lovar. Inga problem med att gå från hårt golv över till en mjuk matta under bordet i vardagsrummet. Vardagsrumsmattan är nu som ny efter att den roterande borsten i golvmunstycket fluffat upp mattan till "nyskick" igen.

Kör man på auto läget känner den av om det är smuts på golvet och då accelerera den upp till full sugkraft direkt.

Tidigare använde jag mig av en fin kraftfull, tystgående klassisk Electrolux damsugare och den var toppen men den här är så mycket smidigare att bara fräsa av golvet snabb här och nu 👍🙂

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Innan jag blev med min Dyson V15 var jag högst skeptisk till en Dyson men...

Nu när jag hunnit hårdtesta den måste jag bara erkänna att den håller vad Dyson lovar. Inga problem med att gå från hårt golv över till en mjuk matta under bordet i vardagsrummet. Vardagsrumsmattan är nu som ny efter att den roterande borsten i golvmunstycket fluffat upp mattan till "nyskick" igen.

Kör man på auto läget känner den av om det är smuts på golvet och då accelerera den upp till full sugkraft direkt.

Tidigare använde jag mig av en fin kraftfull, tystgående klassisk Electrolux damsugare och den var toppen men den här är så mycket smidigare att bara fräsa av golvet snabb här och nu 👍🙂
Eftersom jag är sjukt seg ibland vad det gäller att fatta beslut ber jag dig om en uppföljning när honeymoonfasen är över ;-)

juliusjonzon

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi skaffade nyligen en Robotdammsugare, så sjukt smidigt.

Klart lägre prestanda än en "riktig" men andra sidan blir den varken trött eller lat:)

Ställer in den i ett rum och stänger dörren.

Kan varmt rekommenderas!

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Hoppsan, det här var tyligen min tråd ja :-)
Det slutatde med en Dyson som komplement till roboten och den gör väl sitt jobb men nu är jag på jakt igen...
Vår dotter börjar bli mer och mer allergisk så är på jakt efter något som verkligen fångar alla allergener istället för att bara blåsa runt dom... Vad är det som gäller då? Vattendammsugare? Något sorts Übermegafilter?

Edit: Vad säger happy om Kärcher DS 6?

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Det slutatde med en Dyson som komplement till roboten och den gör väl sitt jobb men nu är jag på jakt igen...
Vår dotter börjar bli mer och mer allergisk så är på jakt efter något som verkligen fångar alla allergener istället för att bara blåsa runt dom... Vad är det som gäller då? Vattendammsugare? Något sorts Übermegafilter?

Har köpt ett oar tre av Kärchers budgetvåtdammsugare, både på jobbet och hemma, och måste säga att jag inte är imponerad av byggkvaliteten. Men men, man får väl vad man betalar för.

Helkama raisu

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?

Centraldamsugare borde lösa problemet.

Själv gick jag in på elgiganten för att köpa en extra damsugare för övervåningen. Kom ut med en dyson som returnerats, priset blev 2000:- så tyckte det var väl värt för att prova. Är faktiskt väldigt nöjd med den.

ejma

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
De har inte fegat med designen på den där😂
För en oinsatt, vad är grejen med Dyson vs vanlig annat än form faktorn?
Dyson är marknadsledande inom segmentet sladdlösa skaftdammsugare med mekaniska borstar. De andra tillverkarna som följt efter har liknande utseende.

Traditionella dammsugare suger brödsmulor, grus och dammråttor. Dammsugare med snurrande borstar lyfter dammpartiklar från glatta golv, liksom katt och hundhår från textiler. Rengörning av tex bäddmadrasser och mattor är klart effektivare med roterande borstar än en vanlig dammsugare.
Cyklonavskiljare, påslös och Hepafilter.

Sladdlös, lätt, smidig, effektiv och lättillgänglig är en enkel beskrivning.

Samsung sägs vara närmsta konkurrent i segmentet.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Känns som själva snurrborsten är ett måste för att kompensera för det sämre suget.
Jag har både robot, skaft och en värdelös Electrolux som låter satan. Bra billig tyst dammsugare någon!?

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har en Electrolux "Dyson style" med snurrborste.
Den har även LED-belysning i munstycket.

Det gör att man ganska tydligt ser hur bra dom städar.

Kör man riktiiga dammsugaren, och sen går efter med LED-damsugaren, så är det massvis med fint damm kvar.

Roboten och skaftdammsugaren tar däremot bort det fina dammet, tackvare borstarna.

Topp