[OT] Köpa ny tv....

Ringh

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Kom hem från jobbet o såg att tv:n är på väg att ge upp.... Nån som har nåt bra förslag på nu tv???? Från 46-55".....

1888

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
En sak jag kan rekommendera är att skita i smart tv.
Har du en läsplatta/laptop så är det mycket smidigare att köra via den.
Jag tog smart tv:n för en extra tusing, kör alltid via laptopen ändå.
En förutsättning är väl att tv:n har en HDMI anslutning typ.

Ringh

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ja en smart-tv blir det inte, ej heller 3D, utan ja vill bara ha en vettig tv utan ALLT för mycket hitec.... Ska ju bara kolla tv, film o koppla datorn till.

1888

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Bara att åka till Media Markt o kika lite då. ;)
2000 apparater på väggarna så man blir helt yr.
Själv kollade jag lite på nätet o åkte till Net on net o handlade i lugnan ro.
Blev en Samsung 47" Otroligt stor i början, men nu har jag vant mej.
Det stora problemet nu är att "min" flykt tv för cykel o fotboll od blev fruktansvärt liten.
En 26" i ett ganska litet rum visserligen, men innan köpet av den nya var den alldeles lagom.

Ringh

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Har 46" nu, men försöker hitta nån som e lite större. Såg att netonnet hade en hel del intressanta. Bästa är o ta cykeln dit när man ska kika för då impulsköper man inget, haha

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Titta inte för noga i butik bara. Där är bilden trimmad med jättehlg kontrast för att se häftig ut i starkt ljus. Det säger inte så mycket om hur det ser ut i ett normalt rum.

Oavsett vad man köper för tv så blir bilden trevligare om man stänger av alla tvns bildförbättringsfunktioner och sedan kör något så enkelt som Windows inbyggda verktyg för färgkalibrering från en laptop. Klart det inre kan mäta sig med en riktig kalibrering men det blir klart bättre än från butik.

bojsänke

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Samsung har (haft?) en trist bugg med valet av ljudspår i de sändningar som erbjuder flera alternativ. De gick därför bort sist jag letade. Jag skulle koncentrerat mig på LG/Philips, främst av den anledningen.

blitz

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Enligt erfarenhet så plockar man bort många av topp modellerna om man inte vill ha 3d och/eller smart. Tycker inte att man ska betala extra för det, men inte välja bort någon på grund av det. Man kan ju välja att inte använda de funktionerna.

Rickard.v

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej. Regnbågar, inbränning, låg ljusstyrka och
> skyhög elförbrukning.

Jo om du vill ha bäst bildkvalitet!

regnbågar??
Inbränning ja för 5-8år sedan.
Låg ljusstyrka. Ingen problem i ett skumt tv rum. Jobbigt att titta in i en lcd som lyser som en lampa.
Hög Elförbukning: Japp precis som hos en motorstark bil. Det kostar att ligga på top!

Men LCD har ju kommit ifatt plasma på bildkvalitet så jag köpte faktiskt en Panasonic 55" LCD led förra året.

En Led tv är en vanlig Lcd tv men det har en annan bakgrundsbelysning gjord att lysdioder.

Scale60

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag är ganska nöjd med min Samsung (kommer inte ihåg modellen) smarttv som jag köpte för 2 år sen. Jag satsade mer på kvalitet än storlek och stänger man av alla bildfilter/bildbehandlingsfunktioner och annat skit och ställer den movie-läge så blir det störtskön bild.

Har ingen kalibrator men med ögonmått skulle jag säga att den är nära D6500, G2.2 dvs sRGB. Sen även om det går att surfa på den så är det Netflix, HBO, ViaPlay etc etc apparna som gör den riktigt användbar (jag kör mycket netflix på teven).

TV-högtalarna är inget att skryta med så köpte en Yamaha hemmabioreciever och Yamaha högtalare som styrs av teven - alltså jag är toppennöjd.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Om jag skulle köpa en TV (det ska jag inte, jag vill inte ha nån) så hade min första prio varit att se till att den inte ger regnbågsflimmer/RGB-flimmer. Jag är extremt känslig för sånt, nämligen. Flimmer i största allmänhet, faktiskt, liksom blinkande baklampor (men det är en annan tråd).

I övrigt har jag inga krav. Jag gillar inte stora skärmar, så jag hade nöjt mig med nån runt 30 tum. Jag har aldrig, när jag haft TV, haft större än 28 och det var stort nog för mig.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vissa billigare LED-TVs har all bakgrundbelysning längs ena kanten vilket inte är helt lyckat för en jämn och bra bild. Det finns en anledning till att de är mycket tunnare än LCD-appareterna var. Jämför tjockleken på datorskärmar av proffsmodell mot konsumentmodellerna. De förstnämnda är ofta 10-15cm tjocka. Apparater som kan justera bakgrundsbelysningen i olika områden av bilden efter vilken färg som visas är inte av denna sort.

Ringh

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Känns helt lönlöst för mig o köpa en tv som man kan ha appar o internet på, ja bor så ja ej har tillgång till bra uppkoppling så det känns som en onödig grej att ha på tv:n då ja aldrig kommer kunna nyttja det. Men har insett att ja får nog se på andra märken än samsung med, som ja förövrigt är helt såld på, mina 2 senaste ja haft har alltid funkat utan problem.

underscore

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Fast om du har viaplay,eurosport player, netflix eller hbo så är det ju inte dumt att kunna köra det som appar direkt i tvn.

Senast ändrad:

adrianm

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag skulle be att få låna en fjärrkontroll och se hur menyerna fungerar för de vanligaste funktionerna (gör även samma sak utan att titta på fjärren). På många modeller är det flera konstiga knapptryck för att till exempel byta källa.
Är också skeptisk till smarttv framförallt eftersom det blandar funktioner med väldigt olika livslängd. Själva TV:n fungerar fint i 10år men appar och grejer slutar säkert fungera eller är hopplöst föråldrade om ett par år. Elektroniktillverkarna har ju inte precis något bra rykte när det gäller att stödja äldre versioner av sina produkter eller mjukvaror. Köp en chromecast eller liknande för ett par hundralappar istället.

underscore

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
adrianm skrev:
> Jag skulle be att få låna en fjärrkontroll och
> se hur menyerna fungerar för de vanligaste
> funktionerna (gör även samma sak utan att titta
> på fjärren). På många modeller är det flera
> konstiga knapptryck för att till exempel byta
> källa.
> Är också skeptisk till smarttv framförallt
> eftersom det blandar funktioner med väldigt olika
> livslängd. Själva TV:n fungerar fint i 10år men
> appar och grejer slutar säkert fungera eller är
> hopplöst föråldrade om ett par år.
> Elektroniktillverkarna har ju inte precis något
> bra rykte när det gäller att stödja äldre
> versioner av sina produkter eller mjukvaror. Köp
> en chromecast eller liknande för ett par
> hundralappar istället.

Samsungs Smart TV appar tycks hålla bra i livslängd. Så en källa på att dom inte skulle fungera på sikt vore bra.

Freddie L

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Har en Samsung LED-tv som gick sönder i förra veckan. Fram tills dess var jag jättenöjd.

Efter att ha googlat lite verkar det som att nördarna på HappyTV (eller var jag nu hamnade) var medvetna om att Samsung hade lite för klena kondensatorer i nätaggregatet, det var "vanligt" (jmfr reverb-stolpe?) att de gav upp. Plättlätt att fixa med nya kondensatorer från Elfa och en halvtimmes lödning. För den som kan löda...

Kommer nog lämna in burken på reparation när ungarna inte pallar mer. :-) Men personligen blir det nog inte Samsung nästa gång efter det jag läst. För många är det nog rätt skönt att få en anledning att byta, men jag vill nog kunna få minst 10år ur apparaten.

underscore

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Freddie L skrev:
> Har en Samsung LED-tv som gick sönder i förra
> veckan. Fram tills dess var jag jättenöjd.
>
> Efter att ha googlat lite verkar det som att
> nördarna på HappyTV (eller var jag nu hamnade)
> var medvetna om att Samsung hade lite för klena
> kondensatorer i nätaggregatet, det var "vanligt"
> (jmfr reverb-stolpe?) att de gav upp. Plättlätt
> att fixa med nya kondensatorer från Elfa och en
> halvtimmes lödning. För den som kan löda...
>
> Kommer nog lämna in burken på reparation när
> ungarna inte pallar mer. :-) Men personligen blir
> det nog inte Samsung nästa gång efter det jag
> läst. För många är det nog rätt skönt att
> få en anledning att byta, men jag vill nog kunna
> få minst 10år ur apparaten.

Det är ju rätt vanligt att sånt där händer. Rätt knepigt faktiskt men det verkar inte vara fabrikatörsknutet.

Tex har du gamla fina "NAD" som har jättebra rykte rent allmänt (på gamla förstärkare) men på en modell hade dom satt i fel resistorer som inte klarade effekten.

Freddie L

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag kanske hade hittat liknande om jag googlat "Sony TV startar inte"? Det sitter kanske "samma" komponenter i alla burkar?

Ja, jag kan inget om TV.

BOFH

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
larason skrev:
> Är det inte Panasonic plasma som gäller än?
> Om det nu är bilden på film/tv som är prio

Jo så är det. En släkting till mig hade turen att få en av de sista PZT60 i landet. Och det är just det som är problemet med Pana nu när de lagt ner tillverkningen. Det är vänta på OLED som gäller nu eller ha turen att lyckas hitta ett lager-ex någonstans.

Tyvärr. För bildkvaliteten är helt fantastiskt bra.

thomalin

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
json88 skrev:
> Försök att hitta en Sony W805, galet bra bild.

Sony köper man inte, deras kundservice är obefintlig.

json88

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
thomalin skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Försök att hitta en Sony W805, galet bra
> bild.
>
> Sony köper man inte, deras kundservice är
> obefintlig.
Tydligen har du dålig erfarenhet, men att dömma ut ett helt märke är väl att ta i.
Sonykunder är 22% nöjdare än vad Samsungägare är när det gäller srvice,tillförlitlighet och kvalitet, för att nämna något.

thomalin

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
json88 skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > json88 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Försök att hitta en Sony W805, galet bra
> > bild.
> >
> > Sony köper man inte, deras kundservice är
> > obefintlig.
> Tydligen har du dålig erfarenhet, men att dömma
> ut ett helt märke är väl att ta i.
> Sonykunder är 22% nöjdare än vad Samsungägare
> är när det gäller srvice,tillförlitlighet och
> kvalitet, för att nämna något.

Ja, jag har dålig erfarenhet vid förra köpet av tv.

De tyckte att jag skulle acceptera grava fel på bilden eftersom de friskrivit sig i något finstilt. Då handlade det om deras pixelpolicy samt vad DOM ansåg vara ok mängd clouding. Vad jag som kund tyckte sket de fullständigt i, dryga var de också. Att det sen dess ska ha skett något revolutionerande i deras syn på sina kunder har jag svårt att tro.

roding

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Mitt tips är att köpa tv:n på netonnet. Överlägset bäst kundservice i alla kategorier ifall det skulle hända något. Köpt många prylar där och aldrig haft problem ifall något har krånglat i efterhand eller ifall man inte hittat kvittot.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
roding skrev:
> Mitt tips är att köpa tv:n på netonnet.
> Överlägset bäst kundservice i alla kategorier
> ifall det skulle hända något. Köpt många
> prylar där och aldrig haft problem ifall något
> har krånglat i efterhand eller ifall man inte
> hittat kvittot.

De brukar också fråga om man vill regga garantin på sig själv, så att de har de i sitt system. Jag har aldrig behövt använda det för allt har funkat, men det gör det ju enklare om nåt skulle hända.

TobbeV

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vad har du för budget?
En OLED-TV är ju inte fel annars. Men de kostar ju lite fortfarande.
OLED:en har ju en grym svärta i bilden.

Gaastra

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
TobbeV skrev:
> Vad har du för budget?
> En OLED-TV är ju inte fel annars. Men de kostar
> ju lite fortfarande.
> OLED:en har ju en grym svärta i bilden.

Var in på Elgiganten i ett annat ärende och såg då en LG O-LED TV. Vilken bild. Svärtan var helt fantastisk. Det stod en Samsung ultraHD-led tv bredvid och den hade inte en suck.

Det var bara en sak som hindrade ett impulsköp, priset var 40000kr

HaraldN

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Med tanke på hur konstig bild det är på många apparater skulle jag prioritera att få se dem i en vettig miljö (dvs. inte på en jättestor vägg i en hall med konstig belysning). Hifiklubben och säkert andra seriösa butiker kan garanterat ordna det. Så slipper man stötta mediamarkt/elgiganten eller nån annan vedervärdig kedja.

TBone

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Köpte ny tv i vintras och trodde att smart-tv inte skulle användas alls men använder deras netflix-klient och webbrowser för playkanaler istället för dator/appletv/motsv. Så mitt tips är att smart-tv suger betydligt mindre än sitt rykte.

3D-glasögonen är dock fortfarande ouppackade.

json88

Ny medlem
[OT] Köpa ny tv....
Freddie L skrev:
> När tror ni man kan hitta OLED för 15'? Fem år
> eller två?
Med tanke på att det bara handlar om att få volym på produktionen av Oled, så inom 2 år. Tror jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer