[OT] Köpa ny tv....

Spindelbenen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Kan man inte göra som jag gjorde? Åkte till en butik och kollade på alla varianter och köpte den som jag tyckte hade bäst bild? Vilket råkade bli en Philips med sånt där ljus bakom och Android.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Kan man inte göra som jag gjorde? Åkte till en butik och kollade på alla varianter och köpte den som jag tyckte hade bäst bild? Vilket råkade bli en Philips med sånt där ljus bakom och Android.
Apparater på demoläge i butik i stark lysrörsbelysning ger knappast en rättvis bild. Det finns ju butiker med lite mer rimliga förutsättningar men ändå.

Recensioner är vettigare imo.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
2013 gick de ihopa...
Tjena!

2003 köpte dom Thomson, båda märken finns i Sverige men Thomson är riktigt lågpris. Dom tillverkades också IKEAs TV-flopp, ruskigt dåliga tv-apparater. Därmed inte sagt att Tacka egna är kassa, men kritiken verkar lite blandad när man läser den. Prisvärda men en bra bit från toppen verkar vara den allmänna åsikten.
Men precis som alla andra märke förutom Philips så har dom inte Ambilight.. Can't live without it.

Masjevel

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Köpte en LG oled 65” C9 innan jul och är mycket nöjd med den. Kan inte säga att jag är nån teknikexpert men den har fått fina recensioner.
Köp så stor och så dyr du har råd med är mitt tips. 😉

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Var helt taggad på en lg c9 oled inför bf på Elgiganten men den sänktes inte.
Den tv dom valt att ha som lockvara blev Sony a85 och när jag läste in mig så fick den bättre recentioner än lg själva, som gör skärmen, som ren tv. Ingen hdmi 2.1 dock men det kvittar här.
Missade såklart att få en på nätet men det löste sig igår genom kontakter.
Nedsatt från 23 (alla firmor på prisjskt) till 13, hoppas den är bättre än min samsung plasma från 2010 med döda pixlar översta decimetern😊

M

revben

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Om man vill ha en TV för max 5000:- vilken ska man ha då? Vi har inte haft nån TV på 10 år så jag har ingen koll. 4K vill man iaf ha eller? Typ 40 tum räcker.

K

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ja en smart-tv blir det inte, ej heller 3D, utan ja vill bara ha en vettig tv utan ALLT för mycket hitec.... Ska ju bara kolla tv, film o koppla datorn till.
då ska du inte ha en Phillips, full av teknik som absolut inte fungerar. Sämsta dynga jag köpt.

samsung eller LG är säkra kort

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Fan, det blev en för mig också.... Lite tveksam om jag borde ta en 65", men 22000 är lite väl för ett spontanköp...

Jag går upp från en gammal trött 42"are, så 55" blir lite större i ytterformat, och mycket större bild :-)

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
då ska du inte ha en Phillips, full av teknik som absolut inte fungerar. Sämsta dynga jag köpt.

samsung eller LG är säkra kort
Tjena!

Har tre Philips av varierande årgångar och har aldrig haft problem med någon av dom. De en sista måste jag tömma cachen ibland då streamingtjänsterna fyller upp minnet. Men det är kanske en gång var åttonde månad och tar en minut.
Vet inte vilken serie du köpt, jag har bara 8 eller 9. Möjligt att det krånglar mer med 7 och lägre.
Kan inte vara utan ambilight, kollar jag på TV i sommarstugan så blir jag fort frustrerad på avsaknaden av ambilight. Måste köpa en Philips dit också.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Om man vill ha en TV för max 5000:- vilken ska man ha då? Vi har inte haft nån TV på 10 år så jag har ingen koll. 4K vill man iaf ha eller? Typ 40 tum räcker.
Alla är 4K idag.

gå på 49-65”. De är billigast per tum. Mindre är dyrare generellt då de är mera spill i tillverkningen.

Bäst att gå till butik (läs Elgiganten/mediamarket) och klämma. Finns för många modeller för att ge vettiga råd. Du måste känna och testa.

vad ska man testa?

1. Är den snabb i menyer?
2. Har den alla dina appar inbyggd?
3. Är ljudet bra? Första som stryker med när man prispressar.
4. Kanske inbyggd cromecast?
5. Dimensioner. Hur ”fet” är den?
6. Väggfäste köper man på biltema för 200kr.

du köper en budget tv så förvänta dig att kompromissa.

vill du göra ett informerat val så läs den a artikel:

nieves

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
En sak som jag missade när jag köpte min var Bluetooth till hörlurar. Så jag fick köpa en transmitter i efterhand. Jag jobbar skift så det blir ibland tv på "fel" tid för resten av familjen och då är hörlurarna (B&W)bra att ha så att man kan ha en vettig volym.

sdx

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
En sak som jag missade när jag köpte min var Bluetooth till hörlurar. Så jag fick köpa en transmitter i efterhand. Jag jobbar skift så det blir ibland tv på "fel" tid för resten av familjen och då är hörlurarna (B&W)bra att ha så att man kan ha en vettig volym.
Vad är det som gör B&W så bra till tv tiitande?

nieves

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vad är det som gör B&W så bra till tv tiitande?
Ingen aning, det är dom jag har och det är ett bra ljud i dom för musik och film.
En sak till som suger med min tv är att den trots specen inte hittar 5GHz wifi. Vi fick 1000/1000 nyligen så jag tänkte köra trådlöst men tji fick jag. Försökt att ställa om till lägre kanal (30) på routern efter tips men nix.
Nästa tv blir med ett krav på 5GHz då frugan absolut hatar kablar.

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Implor: Fast ljudet är väl helt ointressant. Är väl ingen som inte har åtminstone en soundbar idag?

(För egen del LG 55” Oled, Sonos Playbar)
Jag tycker att den Sony jag köpte i torsdags har helt ok ljud för en plätt, ljudet kommer framåt genom skärmen på ngt vänster.
Det duger, har surroundanläggningen i gymmet numer🤘

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Implor: Fast ljudet är väl helt ointressant. Är väl ingen som inte har åtminstone en soundbar idag?

(För egen del LG 55” Oled, Sonos Playbar)
Beror på. Min philips PUS8 har en liten sub riktad mot väggen. Helt okej ljud för vanligt vardags tittande.

49” tv och betalade 5990kr på mellandagsrean.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Alla är 4K idag.

gå på 49-65”. De är billigast per tum. Mindre är dyrare generellt då de är mera spill i tillverkningen.

Bäst att gå till butik (läs Elgiganten/mediamarket) och klämma. Finns för många modeller för att ge vettiga råd. Du måste känna och testa.

vad ska man testa?

1. Är den snabb i menyer?
2. Har den alla dina appar inbyggd?
3. Är ljudet bra? Första som stryker med när man prispressar.
4. Kanske inbyggd cromecast?
5. Dimensioner. Hur ”fet” är den?
6. Väggfäste köper man på biltema för 200kr.

du köper en budget tv så förvänta dig att kompromissa.

vill du göra ett informerat val så läs den a artikel:
Punkt 4 och 5 är väl lite intressant. Resten av listan konstig. Vem använder själva TVn snarare än t ex en Chromecast och inget externt ljud? 🤔

Punkt 1-3 är: Har den bra bild.

Jag är fortfarande otroligt nöjd med Panasonic OLEDen jag köpte för två år sen. Riktigt bra, men kanske inte världens mest poppiga, bild.

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag smyghöjer för varje gång, tyvärr alldeles för långa intervall och endast 55" idag😬
Jo jag hade ju lika gärna kunnat beställt 75" och inte sagt något, men tavlor etc. som satt på väggen fick inte längre plats om jag köpte en 75", dom tar ju minst sagt upp lite plats. Vår gamla 55" hamnade i ungarnas lekrum till deras tv-spel, det är nog det mest överflödiga vi har i huset. Dom spelar säkert inte en gång i månaden ens..

Kollar man reportaget i senaste nyteknik ska man ju ha gigantisk tv. Vi har nog iaf 3,5-4m till tvn. Fast när jag faktiskt läser det som står får jag inte ihop det med bilden, jag kollade bara pilarna innan och då skulle man ju sitta med näsan i tvn mer eller mindre...

Bilagor

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Man kan börja med att se vad dom som testar tv apparater har och säga det finns tonvis med tester på nätet och kalibrerings tips här är ett sen är det bara att grota ner sig i det.

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Sälj teven och få mer liv för pengarna. Det är nog melodin egentligen...
Tänker högt. Man gör ju sitt vardagsrum efter hur teven ska stå liksom.
Du har hel rätt. Ändå gav jag nyligen flickvännen grönt ljus att köpa en tv till sovrummet (om hon betalar). Min baktanke är att på så sätt kan tvn i vardagsrummet i fortsättningen helt och hållet fungera som tavla 👌😊

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Fan, det blev en för mig också.... Lite tveksam om jag borde ta en 65", men 22000 är lite väl för ett spontanköp...

Jag går upp från en gammal trött 42"are, så 55" blir lite större i ytterformat, och mycket större bild :-)

Det blev en 65”, 55” var slut...

Det var ju ett rejält lyft i bildkvalitet, men det första man får göra är ju att gå in och stänga av lite ”förbättrings”-lägen. Varför kallas det förbättring, när bilden blir sämre? Är det några som faktiskt tycker det är bättre?
I mitt fall så kan jag tycka att det förbättrade läget är OK i någon sekund, men så fort bilden börjar röra sig, vilket ju är vanligt i filmer 😜 så blir bilden bara konstig och hård. Jag brukar tänka att en film som spelas i förbättrat läge ser ut som en billig TV, och det är ju inte vad jag vill ha.

jiha

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Bara att åka till Media Markt o kika lite då. ;)
2000 apparater på väggarna så man blir helt yr.
Själv kollade jag lite på nätet o åkte till Net on net o handlade i lugnan ro.
Blev en Samsung 47" Otroligt stor i början, men nu har jag vant mej.
Det stora problemet nu är att "min" flykt tv för cykel o fotboll od blev fruktansvärt liten.
En 26" i ett ganska litet rum visserligen, men innan köpet av den nya var den alldeles lagom.
47” -otroligt stor😂

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Punkt 4 och 5 är väl lite intressant. Resten av listan konstig. Vem använder själva TVn snarare än t ex en Chromecast och inget externt ljud? 🤔

Punkt 1-3 är: Har den bra bild.

Jag är fortfarande otroligt nöjd med Panasonic OLEDen jag köpte för två år sen. Riktigt bra, men kanske inte världens mest poppiga, bild.
Har du köpt en Oled är du direkt i premium segmentet. 90% av Svensson har nog en tv utan soundbar eller hemmabioljud.

Antar du inte haft en Tv med sega menyer :). Fruktansvärt frustrerande särskilt med otåliga barn. Min lite äldre Samsung tv tar över en och en halv minut från en man startar till man är inne i youtube.

Skriva text i interfacet är så laggit att man ibland tror att man inte tryckte hårt nog och trycker igen för att få två bokstäver dyka upp.

Han som frågade om råd letade i 5000kr segmentet där saker som meny lag och fruktansvärt dåliga högtalare är ett vanligt problem. Går du upp på >12k oled modeller så är dessa problem icke existerande.

sdx

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Har du köpt en Oled är du direkt i premium segmentet. 90% av Svensson har nog en tv utan soundbar eller hemmabioljud.

Antar du inte haft en Tv med sega menyer :). Fruktansvärt frustrerande särskilt med otåliga barn. Min lite äldre Samsung tv tar över en och en halv minut från en man startar till man är inne i youtube.

Skriva text i interfacet är så laggit att man ibland tror att man inte tryckte hårt nog och trycker igen för att få två bokstäver dyka upp.

Han som frågade om råd letade i 5000kr segmentet där saker som meny lag och fruktansvärt dåliga högtalare är ett vanligt problem. Går du upp på >12k oled modeller så är dessa problem icke existerande.
Skall man ha en riktig oled så kostar det.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

Tjena!

Dotterns Philips är en av deras första med YouTube och är ingen toppmodell. Från start till play är under en minut. Problemet ligger nog mer hos Samsung än priset på TVn.

Om man inte vill ha OLED så behöver man absolut inte lägga 12k. Med tanke på vilken storlek han ville ha så är kan man få en rätt hyfsad för kaffepengar idag.

Jag för min del skulle aldrig köpa en OLED, spelas för mycket tv-spel med statiska objekt på våra maskiner. Oavsett om dom påstår att det inte bli inbränningar så har jag sett det på flera toppmodellen från både Samsung, LG och Philips.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Något över budget, i princip allt man behöver. Android-TV som operativsystem vilket gör att alla streamingtjänster (Förutom Apple såklart) finns att ladda ner. Snabb i menyer. Högtalarna är väl som ALLA andra tv-apparater, undermåliga. Jag har aldrig hört en modern TV med bra ljud. Inte ens dom dyraste med inbyggd ljudlimpa. Men tittar man mest på pratprogram så spelar det ingen roll, så vidare man inte går på riktigt billiga tv-apparater, för då låter det extremt dåligt.

Om man ska köpa en Philips så ska man se till att den har Android. Dom har börjat smyga in sitt egna Saphi uppåt i prisklasserna och det vill man inte ha, alla appar finns inte.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Dotterns Philips är en av deras första med YouTube och är ingen toppmodell. Från start till play är under en minut. Problemet ligger nog mer hos Samsung än priset på TVn.

Om man inte vill ha OLED så behöver man absolut inte lägga 12k. Med tanke på vilken storlek han ville ha så är kan man få en rätt hyfsad för kaffepengar idag.

Jag för min del skulle aldrig köpa en OLED, spelas för mycket tv-spel med statiska objekt på våra maskiner. Oavsett om dom påstår att det inte bli inbränningar så har jag sett det på flera toppmodellen från både Samsung, LG och Philips.
Exakt min poäng :). I lågpris klassen måste man i princip testa en tv för att inte helt köpa grisen i säcken. Betalar du >10k så kommer du få rimliga högtalare, Någorlunda snabba menyer och ganska slimmad TV.

Problemet är att under 5k så är det vilda västern. Räcker att gå upp 7-8k för betydligt bättre utbud.

Oled ska ha kompensations program för att motverka inbränningar men dom körs när TV stängs av. Många inbrännings tester låter TV bara vara på ett antal månader eller så bryter dom strömmen med en timer. Dvs kompensations programmen blir aldrig körda. Även om det inte är ett IRL problem för många så borde tillverkarna erbjuda garantier mot inbränning. Om det nu inte är ett problem så lär kostnaden för garantier vara noll.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Något över budget, i princip allt man behöver. Android-TV som operativsystem vilket gör att alla streamingtjänster (Förutom Apple såklart) finns att ladda ner. Snabb i menyer. Högtalarna är väl som ALLA andra tv-apparater, undermåliga. Jag har aldrig hört en modern TV med bra ljud. Inte ens dom dyraste med inbyggd ljudlimpa. Men tittar man mest på pratprogram så spelar det ingen roll, så vidare man inte går på riktigt billiga tv-apparater, för då låter det extremt dåligt.

Om man ska köpa en Philips så ska man se till att den har Android. Dom har börjat smyga in sitt egna Saphi uppåt i prisklasserna och det vill man inte ha, alla appar finns inte.
Tror jag har 49" varianten i PUS8 serien. Bara positivt att säga om den. Rapp, bra bild och ljud. Hängt sig 2 ggr på på två år så man fick rycka strömmen men det har varit enda strulet.

Eveningstar

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag köpte nyligen ny TV. 75". Har ca 3 meter till TV:n och det är på gränsen för att jag ska se någon skillnad på 1080p och 4K, och även på att bio-känslan ska infinna sig.
Ska man ha den att se på "TV" på kanske det inte spelar så stor roll, men om man huvudsakligen ska se film så köp så en stor en!

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag köpte nyligen ny TV. 75". Har ca 3 meter till TV:n och det är på gränsen för att jag ska se någon skillnad på 1080p och 4K, och även på att bio-känslan ska infinna sig.
Ska man ha den att se på "TV" på kanske det inte spelar så stor roll, men om man huvudsakligen ska se film så köp så en stor en!
Hehe, för 11 år sedan hade jag en 29" 4:3 tjock-tv på tre meter. Effektiv bildyta vid filmer som inte hade pan and scan... Ingen biokänsla direkt. 😂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer