[OT] Köpa ny tv....

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Exakt min poäng :). I lågpris klassen måste man i princip testa en tv för att inte helt köpa grisen i säcken. Betalar du >10k så kommer du få rimliga högtalare, Någorlunda snabba menyer och ganska slimmad TV.

Problemet är att under 5k så är det vilda västern. Räcker att gå upp 7-8k för betydligt bättre utbud.

Oled ska ha kompensations program för att motverka inbränningar men dom körs när TV stängs av. Många inbrännings tester låter TV bara vara på ett antal månader eller så bryter dom strömmen med en timer. Dvs kompensations programmen blir aldrig körda. Även om det inte är ett IRL problem för många så borde tillverkarna erbjuda garantier mot inbränning. Om det nu inte är ett problem så lär kostnaden för garantier vara noll.
Tjena!

Dom inbränningar jag sett har varit hos vänner, inte tester tyvärr.
Dom påstår ju att det inte ska vara ett problem på mobiler också, jag har haft två på raken som fått inbränning och samma med fruns.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Dom inbränningar jag sett har varit hos vänner, inte tester tyvärr.
Dom påstår ju att det inte ska vara ett problem på mobiler också, jag har haft två på raken som fått inbränning och samma med fruns.
Har haft inbränningar på samtliga telefoner med oled efter 1-2 år. Har också sett någon kanallogga hos en kompis med Oled. Verkar bara vara frågan om hur lång tid det tar om man har något statiskt på skärmen enligt tester. Därav övergången till micro LED. Oled får väl ses som ett mellansteg. Jag byter tv sällan så jag vågade inte köpa oled trots den magiska bildkvaliten. Skulle inte orka oroa mig för inbränningar när jag har tvn som skärm för chromecast, spotify mm.

Ustzeust

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Inspirerande att läsa den här tråden, blev riktigt sugen att slå till på en budget-oled.

Men kom på att jag bara kollar 1-2 timmar i veckan och mest på serier där bild och ljud kvittar :D

Min zt60 plasma får tuffa på ett tag till, trots inbränning och spoltjut:D

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Har du köpt en Oled är du direkt i premium segmentet. 90% av Svensson har nog en tv utan soundbar eller hemmabioljud.

Antar du inte haft en Tv med sega menyer :). Fruktansvärt frustrerande särskilt med otåliga barn. Min lite äldre Samsung tv tar över en och en halv minut från en man startar till man är inne i youtube.

Skriva text i interfacet är så laggit att man ibland tror att man inte tryckte hårt nog och trycker igen för att få två bokstäver dyka upp.

Han som frågade om råd letade i 5000kr segmentet där saker som meny lag och fruktansvärt dåliga högtalare är ett vanligt problem. Går du upp på >12k oled modeller så är dessa problem icke existerande.
Jag menade att menyerna är en ickefråga för att man castar allt 😉

Jag var också lite ironisk. Jag fattar ju att folk både använder menyer och tvns egna ljud. Själv vet jag inte hur någondera är ens..

Ubbe73

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
65” LG Oled eller 75” Samsung Q80TQled ? Samma pris (20’). Mycket sport som rullar på TV. Vad säger happy experterna?

Ubbe73

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ingen expert men du får välja mellan prestanda och storlek.

M
Kollade på dessa med 4K material på Elgiganten. Grym bild på båda med 4k. Kör stream på Viaplay m.m. TV ska stå i källaren som har fönster mot norr. En LG oled 77” kanske är bäst? Dock 40’ så lite mycket pengar.
Kollat en jäkla massa recensioner och ja Oled verkar vara rätt, men 75” vore gött.......

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Kollade på dessa med 4K material på Elgiganten. Grym bild på båda med 4k. Kör stream på Viaplay m.m. TV ska stå i källaren som har fönster mot norr. En LG oled 77” kanske är bäst? Dock 40’ så lite mycket pengar.
Kollat en jäkla massa recensioner och ja Oled verkar vara rätt, men 75” vore gött.......
Precis så, jag häpnar när jag kollar demofilmer från yt på min oled.
Oklart hur stor skillnaden är dock.....

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Oled kommer vara mindre ljusstark men är det i en källare så är problemet litet. Men spontant så har du kanske inte så mycket behov av Oled absoluta svarta vid sport tittande.

Vet att man håller på att skala upp storleken på dom paneler som tv skärs ut från så om några år lär priserna falla mera då större modeller blir billigare att tillverka.

Oavsett vad du väljer så kommer du nog bli nöjd! Glöm inte en vettig soundbar om du inte redan har bra ljud!.

EDIT: Storleken styrs av avståndet till soffan. För stor bild och för nära så kan det bli jobbigt då du måste vrida huvudet.

Ubbe73

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Oled kommer vara mindre ljusstark men är det i en källare så är problemet litet. Men spontant så har du kanske inte så mycket behov av Oled absoluta svarta vid sport tittande.

Vet att man håller på att skala upp storleken på dom paneler som tv skärs ut från så om några år lär priserna falla mera då större modeller blir billigare att tillverka.

Oavsett vad du väljer så kommer du nog bli nöjd! Glöm inte en vettig soundbar om du inte redan har bra ljud!.

EDIT: Storleken styrs av avståndet till soffan. För stor bild och för nära så kan det bli jobbigt då du måste vrida huvudet.
Sitter på ca 3,7m. Tejpade upp en 65” och en 75” på väggen. Tror att 75” kommer funka (frugan som vanligt positiv). Ljud har jag bra sen tidigare. Har en 55” Plasma idag och bilden är bra, men man vill ju gärna ha större....

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

Jag har min oled vid ett fönster med kvällsol och har ändå inte ljusstyrkan högre än 60%. Fattar inte hetsen med högre är bättre där riktigt, det ska ju se naturligt ut också.

Jag köper att hög peak är bra för scener där det ska vara ljust. Men så funkar ju inte reglaget, allt höjs ju utom kolsvart. Så de normala scenerna blir för ljusa. Tycker jag.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Det intressanta är ju att en tillverkare som samsung, som ändå är stora, valt att inte ha oled på tv. Man kan ju fråga sig varför. Var inne på en lg oled när farsan skulle köpa ny nyligen. Var så nära att beställa. Slutade dock med en samsung q95t 55” istället, för knappa 14000 kr (plus att han fick välja till saker för 6000kr eller något på köpet). Riktigt fin tv. Inte så dumt med hela ”hjärnan” i en separat box och bara en tunn (kanske 5 mm Max) kabel som enda kabel till tv:n.

Senast ändrad:

Ubbe73

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Det intressanta är ju att en tillverkare som samsung, som ändå är stora, valt att inte ha oled på tv. Man kan ju fråga sig själv. Var inne på en lg oled när farsan skulle köpa ny nyligen. Var så nära att beställa. Slutade dock med en samsung q95t 55” istället, för knappa 14000 kr (plus att han fick välja till saker för 6000kr eller något på köpet). Riktigt fin tv. Inte så dumt med hela ”hjärnan” i en separat box och bara en tunn (kanske 5 mm Max) kabel som enda kabel till tv:n.
Instämmer. Valde dock en LG OLED till min farsa förra Black Friday. Han har dock sämre syn än oss flesta och upplevde OLED som bäst för hans ögon. Blir en vända till Mediamarkt och kolla om de kan köra ”en vanlig signal” ej 4k för att om möjligt bli klokare. I-landsproblem.....

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag beställde en Sony A97 från Mediamarkt i helgen som gick, ska tydligen vara samma TV med annan fjärr som A95. Vår nuvarande 42" är från 2009 så jag ser fram emot leveransen!

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Det intressanta är ju att en tillverkare som samsung, som ändå är stora, valt att inte ha oled på tv. Man kan ju fråga sig varför. Var inne på en lg oled när farsan skulle köpa ny nyligen. Var så nära att beställa. Slutade dock med en samsung q95t 55” istället, för knappa 14000 kr (plus att han fick välja till saker för 6000kr eller något på köpet). Riktigt fin tv. Inte så dumt med hela ”hjärnan” i en separat box och bara en tunn (kanske 5 mm Max) kabel som enda kabel till tv:n.
Antagligen för att Samsung får lov att betala royalty för att använda OLED-tekniken eller att köpa panelerna från LG, Philips OLED-paneler kommer från just LG.
Så för att förvilla konsumenterna kom Samsung på den kluriga idén att kalla sin ("vanliga") LCD-teknik för QLED, visst förfinad LCD men fortfarande LCD i botten. =)

Sen får man väl själv väga vad man prioriterar med sin TV och välja teknik därefter...
Hade gärna haft en laptop men OLED, hoppas de kommer ner i pris snart.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Antagligen för att Samsung får lov att betala royalty för att använda OLED-tekniken eller att köpa panelerna från LG, Philips OLED-paneler kommer från just LG.
Så för att förvilla konsumenterna kom Samsung på den kluriga idén att kalla sin ("vanliga") LCD-teknik för QLED, visst förfinad LCD men fortfarande LCD i botten. =)

Sen får man väl själv väga vad man prioriterar med sin TV och välja teknik därefter...
Samsung har gjort oled-tv men det var längesedan. Oklart om det var LG som gjorde själva panelen men jag har för mig att det inte var så. Klart är i alla fall att de övergav oled.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

Samsung har gjort oled-tv men det var längesedan. Oklart om det var LG som gjorde själva panelen men jag har för mig att det inte var så. Klart är i alla fall att de övergav oled.
Samsung håller på att storsatsa på Oled. Lär se resultatet 2021-2022 någon gång.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Samsung håller på att storsatsa på Oled. Lär se resultatet 2021-2022 någon gång.

Intressant. Jag hade gissat att samsung skulle gå direkt på Micro-LED som ju har bättre livslängd än organiska dioder.
Den som lever får se. Samsung gör ju i princip alla oleds till mobiler så de måste ju ha rätt bra kunskaper på området ändå.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Intressant. Jag hade gissat att samsung skulle gå direkt på Micro-LED som ju har bättre livslängd än organiska dioder.
Den som lever får se. Samsung gör ju i princip alla oleds till mobiler så de måste ju ha rätt bra kunskaper på området ändå.
Jo tror det delvis ansett oled varit för dyr teknik. Ännu idag börjar OLED tv på över 10-12k medans man kan få en LCD för halva pengen.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

men de har ju oled på sina mobiler, som de tillverkar själv. Och till många andra. Varför skulle de inte kunna tillverka egna till tv?

men verkar ju komma ändå.För oss föll det lite bort när man googlade på lg apparaterna i tycker man fick en hel del träffar på inbränningsproblem som folk fått. Eller i alla fall för min smak, me tanke på att det är en tv min far kommer ha lääääänge

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
oled är väl rätt självklar teknik att välja om man skall köpa en tv idag.

lcd har för tv-bruk aldrig gjort någon människa glad. för långsam för att följa en slagen boll över planen, och med med en egenhet att det fräser i kanterna på större enfärgade objekt. och ofta förekommer årsringar i graderade ytor.

det hjälper inte att döpa om eländet till led eller qled.

Ubbe73

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Instämmer. Valde dock en LG OLED till min farsa förra Black Friday. Han har dock sämre syn än oss flesta och upplevde OLED som bäst för hans ögon. Blir en vända till Mediamarkt och kolla om de kan köra ”en vanlig signal” ej 4k för att om möjligt bli klokare. I-landsproblem.....
Varit en gång till och kollat på tv. Pratade med en säljare som verkade kunna detta med TV. Valet blev en LG Oled. 65” eller kanske 77” 😁
Nu bara att invänta om det blir någon ytterligare prissänkning (tveksamt....)

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag är nollställd på modern TV, har en 37" som är typ 12 år gammal men vi skulle behöva köpa en till nu så barnen kan titta på annat ställe när kompisar kommer över.
Vill inte ha någon jättepjäs och den ska stå på en kommod så jag tänker runt 50" -ish, någon som har några black friday tips?
Är androidkille och inte alls kompatibel med applelogik så jag antar android tv skulle passa. :)

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

lcd har för tv-bruk aldrig gjort någon människa glad. för långsam för att följa en slagen boll över planen, och med med en egenhet att det fräser i kanterna på större enfärgade objekt. och ofta förekommer årsringar i graderade ytor.

Nja. Finns snabba LCD paneler. Dyrare modeller är på 120hz.

sedan är det nog ghosting du kanske stör dig på och inte att bilden inte uppdaterar snabbt nog.

inte sett någon som sänder sport i bättre än 4k 60hz i Sverige.

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag är nollställd på modern TV, har en 37" som är typ 12 år gammal men vi skulle behöva köpa en till nu så barnen kan titta på annat ställe när kompisar kommer över.
Vill inte ha någon jättepjäs och den ska stå på en kommod så jag tänker runt 50" -ish, någon som har några black friday tips?
Är androidkille och inte alls kompatibel med applelogik så jag antar android tv skulle passa. :)
Kanske denna?

hiawatha

Medlem
[OT] Köpa ny tv....
Bytte från Sony XE900 till en LG cx-65 i förgår.
Vågade inte slå till på Oled sist och Sonys full-aray LCD är fantastiskt bra tycker många (inklusive mig) men skillnaden är enorm till oleds fördel. Var inne på Sonys senare modell av min gamla tv då jag ville ha HDMI 2.1 120hz till nya generationens konsoler och jämförde ganska ordentligt men det va en no brainer för mig.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....

Tjena!

Inte självklart, jag vill inte ha OLED då (som nämnt tidigare) jag inte vill ha inbränningar. På telefonen kan jag leva med det då den ändå byts ut så ofta. En TV har man ju lätt i tio år.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Inte självklart, jag vill inte ha OLED då (som nämnt tidigare) jag inte vill ha inbränningar. På telefonen kan jag leva med det då den ändå byts ut så ofta. En TV har man ju lätt i tio år.
Inbränningar verkar ju inte vara något praktiskt problem om man inte tittar väldigt mycket på tablå-tv eller sport med statisk grafik i rutan alternativt spelar mycket spel, gärna på hög ljusstyrka. För mer blandat användande verkar det inte vara något särskilt stort problem även om man tänkt ha TVn länge. Jag tänker att min nog ska hålla ett bra tag, tråkig grej att lägga pengar på liksom, men jag använder den inte så våldsamt många timmar i veckan å andra sidan.

Det är iaf mina slutsatser efter att ha läst tester där de försökt skapa inbränning med olika sorters material med apparaterna på dygnet runt. De kommer ju rätt snabbt upp i tio år av min egen användning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny tv....
Jag är Androidkille och köpte en Android-TV från Phillips för ett par år sen. Skulle rekommendera att inte göra så. Bättre att köpa en ren skärm (skit i vad den har för smartfunktioner) och köpa senaste ChromeCast med fjärr.

De två stora nackelarna jag kan meddela är:

ChromeCasten som är inbyggd fungerar inte lika bra som en "riktig", bland annat går det inte att styra teven via Google Home och jag får ofta starta om tv:n (dra ut sladden) för att den ska dyka upp på nätverket. Då och då hittar TV:n inget nätverk, då behöver jag gå in och göra något som för den att begära ny IP, t.ex. greja med nätverksinställningarna eller starta om. Bättre med trådat nät än wifi men inte bra.

Den andra är att det "aldrig" släpps uppdateringar till den, det är jag övertygad om att Google kommer göra under flera år. Och sen är det billigare att bara byta CC:n när det känns som att det är dags.

En annan grej som är störig på min är att det inte finns någon mikrofon, så röststyrning vid t.ex. sökningar fungerar icke. Tror dock många har det i fjärrkontrollen.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ja, att bygga in "smart" i skärmen är inget bra. Jag har 3 generationer samsung smart TV och det är alltid nåt knas så man får försöka optimera var alla olika donglar ska kopplas in för att alla ska kunna spela allt i alla kombinationer mobil/tv/dongle. Nu har plex inte funkat på ett halvår på den nyaste TVn med Tizen. Jag springer runt med chromecast, atv2, shield och nu nya chromecast con google tv.
ATV2 är det dags att kasta. Apparna är hopplöst daterade och går inte att airplaya från android längre. Frun har dock iphone så det är ju fix. Lägger troligen ned ATV4 tanken och köper en till cc dongle.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Köpa ny tv....
Tror det kommer ta än bättre fart med AndroidTV-appar nu också när det är vad som körs på nya CC. SVT, Viaplay, Disney+ är riktigt bra redan nu. TV4 är obegripligt dålig, verkar paja så fort den inte når sin reklamserver och eftersom programmen inleds med reklam så startar den inte ens uppspelning om det strular. Och det verkar det göra ofta.

Telia+-appen går officiellt inte ens att installera. Det finns en hemmafixad version som funkar men som sagt, ingen officiell support.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
dplay funkar inte på cc con google TV om den information är till glädje för någon. Kommer visst en uppdate från google i dagarna men möjligen är det svenska appar som inte är med på tåget eftersom den inte finns officiellt i sverige än

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vill man ha lite problem så är appleTV väldigt smidigt. Visst är det inget för de mera avancerade användarna men har bra stöd och väldigt lite strul i min erfarenhet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer