[OT] Köpa ny tv....

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag är Androidkille och köpte en Android-TV från Phillips för ett par år sen. Skulle rekommendera att inte göra så. Bättre att köpa en ren skärm (skit i vad den har för smartfunktioner) och köpa senaste ChromeCast med fjärr.

De två stora nackelarna jag kan meddela är:

ChromeCasten som är inbyggd fungerar inte lika bra som en "riktig", bland annat går det inte att styra teven via Google Home och jag får ofta starta om tv:n (dra ut sladden) för att den ska dyka upp på nätverket. Då och då hittar TV:n inget nätverk, då behöver jag gå in och göra något som för den att begära ny IP, t.ex. greja med nätverksinställningarna eller starta om. Bättre med trådat nät än wifi men inte bra.

Den andra är att det "aldrig" släpps uppdateringar till den, det är jag övertygad om att Google kommer göra under flera år. Och sen är det billigare att bara byta CC:n när det känns som att det är dags.

En annan grej som är störig på min är att det inte finns någon mikrofon, så röststyrning vid t.ex. sökningar fungerar icke. Tror dock många har det i fjärrkontrollen.
Tjena!

Håller med till viss del. Speciellt som nya CC har Android TV med fjärr.
Men jag har inte upplevt några av problemen som du har haft. Har ju också Philips. Har mer problem med vanliga CC som sitter i TVn i sovrummet, den tar strömmen från TVns USB och då går den inte att starta via telefon eller Assistent.
Uppdateringar kan jag hålla med om, men ser det inte som ett jätteproblem (kan ju återkomma i den frågan om fem år iofs)

Röststyrning till Philips fungerar via deras App om TVn har stöd för det, men då kan man lika gärna använda assistenten.

Tror det kommer ta än bättre fart med AndroidTV-appar nu också när det är vad som körs på nya CC. SVT, Viaplay, Disney+ är riktigt bra redan nu. TV4 är obegripligt dålig, verkar paja så fort den inte når sin reklamserver och eftersom programmen inleds med reklam så startar den inte ens uppspelning om det strular. Och det verkar det göra ofta.

Telia+-appen går officiellt inte ens att installera. Det finns en hemmafixad version som funkar men som sagt, ingen officiell support.
Kör TV4 via CMores app, aldrig upplevt problem. Iofs betalar vi ju och slipper då reklamen..

implor

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag har visserligen bara använt något äldre versioner men jag undrar verkligen vad jag missar för jag tycker den är ganska bedrövlig. Enda som funkar bra är ju AirPlay men den är lite dyr jmf en CC som ju också funkar från en iPhone.
Fast vad är poängen att koppla till en mobil om man har bra appar i enheten?

jag använder aldrig den funktionen då jag sällan ser poängen.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Inbränningar verkar ju inte vara något praktiskt problem om man inte tittar väldigt mycket på tablå-tv eller sport med statisk grafik i rutan alternativt spelar mycket spel, gärna på hög ljusstyrka. För mer blandat användande verkar det inte vara något särskilt stort problem även om man tänkt ha TVn länge. Jag tänker att min nog ska hålla ett bra tag, tråkig grej att lägga pengar på liksom, men jag använder den inte så våldsamt många timmar i veckan å andra sidan.

Det är iaf mina slutsatser efter att ha läst tester där de försökt skapa inbränning med olika sorters material med apparaterna på dygnet runt. De kommer ju rätt snabbt upp i tio år av min egen användning.
Jag har ägt 5 telefoner med oledskärm. Samtilga har haft synliga inbränningar efter 1-2 år. Min kompis oled-tv också efter ca 5 år. Det är absolut ett problem i verkligheten. Det kan krävas att man tittar noga men alla oleds får inbränningar efter ett par år om man inte är sjukt försiktig. Min kompis har ett fält där undertexterna brukar ligga. Väldigt hög kontrast på undertexter.
Bara man är medveten om att det är en nackdel med tekniken så får man avgöra själv. Jag tycker inte LG är tillräckligt tydliga. Jag köpte en bakbelyst LCD med local dimming för jag tänkte inte byta på minst 10 år. Inte alls lika bra bild men jag vågar låta den stå igång med spotify på skärmen utan ont i magen.

kais01

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Inte självklart, jag vill inte ha OLED då (som nämnt tidigare) jag inte vill ha inbränningar. På telefonen kan jag leva med det då den ändå byts ut så ofta. En TV har man ju lätt i tio år.
vettiga skärmar flyttar runt bilden så det åimstone inte blir skarpa linjer. har levt med plasma i många år, och det
är iaf där verkligen ingen big deal.

skulle oled vara värre?

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
vettiga skärmar flyttar runt bilden så det åimstone inte blir skarpa linjer. har levt med plasma i många år, och det
är iaf där verkligen ingen big deal.

skulle oled vara värre?
Att den finaste och dyraste tv-tekniken har fått tv4 att ändra sin grafik är väl rätt så tydligt tecken på att det finns vissa problem/begränsingar med Oled. Det minsta man kunde göra vore att i alla fall informera vid köp att det är 100% säkert att man får inbränningar om man använder tvn på "fel" sätt.
Varning för aftonbladetlänk:

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag har visserligen bara använt något äldre versioner men jag undrar verkligen vad jag missar för jag tycker den är ganska bedrövlig. Enda som funkar bra är ju AirPlay men den är lite dyr jmf en CC som ju också funkar från en iPhone.
det är ju i mycket tycke o smak, men sen ska det sägas att Apple TV blev en helt annan sak sedan man började kunna installera appar på den.

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Nu ser det ut som alla sålt slut på den Samsung bildvisare jag spanat in. Lika bra det, för den hade aldrig gått in min bil.

Och ska sanningen fram, så blir ju bilden på min 16" laptop minst lika stor framför mig, om jag har den på magen, som om jag hade haft tvn på väggen 2,5 meter bort. Så ingen större förlust ändå.

Inre gula linjer = 75"
Yttre gula linjer = 85"

TempImage.jpg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
det är ju i mycket tycke o smak, men sen ska det sägas att Apple TV blev en helt annan sak sedan man började kunna installera appar på den.
För mig var det mer att den är slö och att fjärrkontrollen är som fjärrkontroller ofta är dvs rätt meh som jag störde mig på. Appar för Netflix och det jag gjort med dem har funnits.

zodah

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
För mig var det mer att den är slö och att fjärrkontrollen är som fjärrkontroller ofta är dvs rätt meh som jag störde mig på. Appar för Netflix och det jag gjort med dem har funnits.
Fjärrkontrollen på senaste ATV är ju grym. Den äldre var sämre men inte så det var ngn dealbreaker. Värre då me de låsta proprietära apparna på gamla versionen (som nu ärligt talat är för gammal).

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Fjärrkontrollen på senaste ATV är ju grym. Den äldre var sämre men inte så det var ngn dealbreaker. Värre då me de låsta proprietära apparna på gamla versionen (som nu ärligt talat är för gammal).
Jag tyckte den gamla var riktigt bedrövlig.
Men då hade jag redan vant mig vid chomecast. Telefonen går ju inte att slå.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag tyckte den gamla var riktigt bedrövlig.
Men då hade jag redan vant mig vid chomecast. Telefonen går ju inte att slå.
fast om det är Apple TV gen 3 med gamla fjären du testat, 7 år gammal....
4K modellen med A10X processorn är ju inte så slö direkt.
men som sagt smaksak. Vill man köra sin appletv från telefonen så är det ju bara göra det, eller ja, för full funktion är det iPhone som gäller. Chromecast är grymt, men tills den senaste (som nyss släppts) så är det ju lite av en annan produkt.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
värre eller bättre än plasma..?
Svårt att jämföra rakt av tror jag då teknikerna är så olika.
Det jag mest såg på min plasma var sånt som var kvar ett par timmar och det jämnade ut sig själv efter ett tag. Undantag för ett fält där undertexterna är som blev mer permanent.
En oled går inte att tvätta rent alls. Det är de fysiska dioderna som degraderar/åldras om de visar en statisk färg.
Men samma råd som gällde för plasma gäller väl för oled. Tittar man på film skall man ha en oled. Kopplar man in dator eller playstation så kan det vara värt att ha en LCD för att lugna nerverna.

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
"I bought a OLED55B6 after several years trouble free plasma viewing. Just after 2 year mark with the OLED, I noticed a lot of colour distortion/ burn in on the red and yellow spectrum. If I show a yellow screen, 70% is now green. "

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag tänkte köpa tv. Det var ca 10 år sedan senast. Kollade på denna. Verkar den ok för pengarna? Finns det bättre?
Står att det är Smart TV, behöver vi då dock även en Apple TV att ha apparna i?
Vi har bara Mac och iPhone hemma. https://www.elgiganten.se/product/t...v-qe55q67tau-2020#ProductStoreAvailabilityTab
Det är tizen appar på den. Du for kolla om de du behöver finns. Kollade inte men antar att den inte har AirPlay så för det behöver du nåt mer i så fall

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tror precis jag köpte en 43"variant av den där. Har aldrig ägt en tv förut men har efter några dagar inget ont att säga om den.
Vi kör med chromecast ibak helt och hållet. Ingen antenn eller nätverk in i tvn

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tycker en hel del skriver i recensioner att tizen idag nästan har bättre programutbud än android tv. Känns ju inte som android tv slagit som på mobil

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tycker en hel del skriver i recensioner att tizen idag nästan har bättre programutbud än android tv. Känns ju inte som android tv slagit som på mobil
Nja, är inte android tv lite mer komplett i alla fall? Tror dessutom att det är mer stabilt, fast svårt att bedöma på en tizen tv. Samsungs pre-tizen Eco system kan man i alla fall inte lita på alls. Säkert mycket beroende på app utvecklarna men gissar att Google tv är billigt att hålla ordning på i jämförelse

Det har gått trögt men nu tror jag google kommit ur öknen med nya CC con Google tv.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Nja, är inte android tv lite mer komplett i alla fall? Tror dessutom att det är mer stabilt, fast svårt att bedöma på en tizen tv. Samsungs pre-tizen Eco system kan man i alla fall inte lita på alls. Säkert mycket beroende på app utvecklarna men gissar att Google tv är billigt att hålla ordning på i jämförelse

Det har gått trögt men nu tror jag google kommit ur öknen med nya CC con Google tv.
alltså det är bara vad jag läst. Tizen kändes stabilt på farsans tv och fann typ alla program jag ville ha. Men det säger ju inte mycket. Känslan när man läst på nätet så är det väll att android tv rent tekniskt har mer potential till så sätt att fler tillverkare kör det och Google är större på operativsystem, men att google eftersatt android tv, att det mer beror på det än potentialen. Kan ju ändras nu när Chromecast fick android tv. Men är ju bara en känsla man fått efter läst en hel del recensioner och omdömen från folk.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
fast om det är Apple TV gen 3 med gamla fjären du testat, 7 år gammal....
4K modellen med A10X processorn är ju inte så slö direkt.
men som sagt smaksak. Vill man köra sin appletv från telefonen så är det ju bara göra det, eller ja, för full funktion är det iPhone som gäller. Chromecast är grymt, men tills den senaste (som nyss släppts) så är det ju lite av en annan produkt.
Hur styr man atv vettigt med en Android? Hade varit fint att få tangentbord, eller det finns vara de som är kopia på original fjärr?

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Hur styr man atv vettigt med en Android? Hade varit fint att få tangentbord, eller det finns vara de som är kopia på original fjärr?
Ska ärligt säga att jag inte vet då jag ju kör iPhone. Där man får upp möjligheten att skriva på telefonen så fort något ska matas in på Apple TV. Verkar ju finnas tredjepartsappar för det. Annars externt tangentbord

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Nu är inte jag något teknikfreak (på tv) men vad ska man öht ha atg till om man har en android-tv? Min nya Sony A85 funkar som en telefon/dator och har man material i telefonen som man vill titta på/spela upp så gör man det med inbyggd Chromecast.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Om man är mer än en i familjen så kan det vara trevligt om man kan dela tv.
Det finns 3rd party remote appar för atv på android ja. Just nu verkar det som CC funkar bättre på iPhone än atv på android.

Det ligger väl i sakens natur men jag inbillar mig att det var annorlunda för ett tag sen. Fast å andra sidan var AirPlay halvöppet /knäckt ett kort tag och det fanns öppna libs. Innan iOS 7 möjligen.

Edit. Om nu samsung pyntat upp så är det säkert kanonbra funktionellt.
Jag syftar på CC vs ATV.

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ni som har en modern (1-2 år gammal) tv från LG eller Samsung och en AppleTV eller chromecast. Får jag fråga varför? Vad tillför ATV/CC?

Jag är nyfiken på vad det är jag missar snarare än ifrågasätter att man vill ha det.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ni som har en modern (1-2 år gammal) tv från LG eller Samsung och en AppleTV eller chromecast. Får jag fråga varför? Vad tillför ATV/CC?

Jag är nyfiken på vad det är jag missar snarare än ifrågasätter att man vill ha det.
Appletv har kanske appar som inte finns på TVn och TVn har kanske inte AirPlay. Nya CC har också appar och remote. Gamla CC + inbyggd CC låter onödigt.

Jag har Samsung och en shield i sovrummet. Från början för att android klarar fler codec än tizen.
TVn är dock mer än 2 år.
Dottern säger att barnkanalen appen inte finns på tv utan bara på "HDMI". Tänkte jag skulle kolla upp det idag.

Sen finns väl inte zwift på Samsung än:)

Edit. Mm, svt verkar inte finnas på Samsungs och dplay fungerar dåligt.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Nu är inte jag något teknikfreak (på tv) men vad ska man öht ha atg till om man har en android-tv? Min nya Sony A85 funkar som en telefon/dator och har man material i telefonen som man vill titta på/spela upp så gör man det med inbyggd Chromecast.
Jag har ett use case, i och för sig är det i mitt fall Chromecast con Google TV, inte ATV.
Min receiver är så pass gammal att den inte har ARC, så jag får bara 5.1 ljud via optisk kabel från TV-sändningar. Å andra sidan klarar ju då receivern bara att skicka vidare 1080p till TVn från CC, men jag bedömer tappet i bild vara lägre än att bara få stereo när jag kolla på film. Så därför har jag en CC con Google TV i receivern. Kaka på kaka.

Förresten, var är (OT) Köpa ny receiver.... tråden 🤪

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Gammal Sony (tror jag) tv som man inte kan installera alla appar på och gränssnitt mm är hemskt, så ATV är väldigt bra.
Jag köpte egentligen bara en ATV för att smidigt kunna köra zwift. Men fjärrkontrollen är så hemsk till det så det blev nerlagt.

Väldigt ointresserad av tv, hade ingen de första 5 åren när jag flyttade hemifrån men sen kom en sambo in i bilden som hade en med sig. Har inte så hårda krav :).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer