[OT] Köpa ny tv....

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Förresten, var är (OT) Köpa ny receiver.... tråden 🤪

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Jag har ett use case, i och för sig är det i mitt fall Chromecast con Google TV, inte ATV.
Min receiver är så pass gammal att den inte har ARC, så jag får bara 5.1 ljud via optisk kabel från TV-sändningar. Å andra sidan klarar ju då receivern bara att skicka vidare 1080p till TVn från CC, men jag bedömer tappet i bild vara lägre än att bara få stereo när jag kolla på film. Så därför har jag en CC con Google TV i receivern. Kaka på kaka.

Förresten, var är (OT) Köpa ny receiver.... tråden 🤪
Tjena!

Varför skriver du "Chromecast con Google TV"? Mig veterligen inget vedertaget uttryck annat än i spansktalande länder. CC with Google TV, CC2020, CC GTV är mer logiskt.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Man måste inte men man tyckte det var roligt. Om det nu var jag som började. Det är bara lådan som skiljer vad jag vet.
Visa bilaga 455796
Samma här. Jag tror att jag såg ditt inlägg först, och hakade på.
Jag tycker också det är lite roligare med ”con” 😃

Min är köpt på Inet, och all text är på spanska och italienska. Parallellimport utgår jag ifrån.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Svårt att jämföra rakt av tror jag då teknikerna är så olika.
Det jag mest såg på min plasma var sånt som var kvar ett par timmar och det jämnade ut sig själv efter ett tag. Undantag för ett fält där undertexterna är som blev mer permanent.
En oled går inte att tvätta rent alls. Det är de fysiska dioderna som degraderar/åldras om de visar en statisk färg.
Men samma råd som gällde för plasma gäller väl för oled. Tittar man på film skall man ha en oled. Kopplar man in dator eller playstation så kan det vara värt att ha en LCD för att lugna nerverna.
Fanken, min sista generation kuro är över 10 år gammal, och den har bränt in inget. Men, jag gamar inte på den. Jag zwiftar på den, men är nog för klen för att skapa inbränning där. :)

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tydligen har nya tizen tv alla appar. Jag får backa på det. Däremot bevisar det min tes att skiten åldras fort. Min tizen är väl bara att kasta då.

-****-

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Förresten, var är (OT) Köpa ny receiver.... tråden
Du hittar den där du hittar tråden "[OT] MP3 Bästa batteritiden", dvs långt bak i historiken.

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Ja. Det är helt ute med receiver, nu är det ljudlimpa med trådlösa runtomljudshögtalare som gäller.
Jag hade en gång i tiden 22kg Onkyo reciever, 28kg velodyne 12"sub, Canton 2x8" golvhögtalare, 2x5,25" center och 6,5" satelliter. Hela huset skallrade till t.ex. Avatar, inte så praktiskt kanske men roligt ibland :cool: . Idag har jag limpa och en 10" sub JBL funkar det å

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Beror ju lite på vad man har för krav. En limpa med element lagom stora för hörlurar har ju sina gränser.
Det finns alltid någon enstaka entusiaster som vill ha det perfekta ljudet och upplevelsen. Det som gemene Svenne Bananhen blir serverade i vanliga köpladorna, när det köps storbildstv, är ljudlimpa av flera sorter.

Jag har bara två öron och klarar mig med stereo.

edit: Till och med Hifi-klubben försökte servera ljudlimpa, till mig och andra, när jag var inne och provtittade ny tv i veckan som gick.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Det finns alltid någon enstaka entusiaster som vill ha det perfekta ljudet och upplevelsen. Det som gemene Svenne Bananhen blir serverade i vanliga köpladorna, när det köps storbildstv, är ljudlimpa av flera sorter.

Jag har bara två öron och klarar mig med stereo.
Tjena!

Provlyssnade x antal ljudlimpor och var aldrig nöjd, alldeles för smalt ljud. Kör man virtual surround får man en hyfsad bredd på ljudet, men då tycker jag att det är mycket distortion istället. Dessutom klen bas i samtliga, vilket alltså kräver en separat sub.
Blev ett par Audio Pro T14 dvs aktiva stativhögtalare, riktigt bra ljud med mycket bättre bredd och oväntat bra bas.
Blir ett par T20 (torn) när jag köper ny TV till nya lekstugan.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Provlyssnade x antal ljudlimpor och var aldrig nöjd, alldeles för smalt ljud. Kör man virtual surround får man en hyfsad bredd på ljudet, men då tycker jag att det är mycket distortion istället. Dessutom klen bas i samtliga, vilket alltså kräver en separat sub.
Blev ett par Audio Pro T14 dvs aktiva bokhyllehögtalare, riktigt bra ljud med mycket bättre bredd och oväntat bra bas.
Blir ett par T20 (torn) när jag köper ny TV till nya lekstugan.
kul! Har en c3 och en c10 hemma som ska kopplas in när nya TVn kommer. Inte surround men lite tryck iaf.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
kul! Har en c3 och en c10 hemma som ska kopplas in när nya TVn kommer. Inte surround men lite tryck iaf.
Tjena!

Lider ju dock av samma problem som en limpa, man får inget stereoljud.
Men kan rekommendera A26 till TVn om du redan kör APs prylar. Uppgraderad variant av T14 som jag har, stöder multiroom vilket inte mina gör.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vadå, köper man limpa med trådlösa bakhögtalare får man väll surround i alla fall och borde ge en viss stereo effekt.
Tjena!

Jo har man satelliter så blir det ju helt klart ett annat ljud. Fortfarande så tycker jag inte ljudet framifrån är rätt, det säger sig själv lite att har man ljudet vid sidan om TVn, istället för under, så får man direkt en bredare ljudbild.
Så har man en 32" tv och bred limpa så funkar det ju 😂

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Jo har man satelliter så blir det ju helt klart ett annat ljud. Fortfarande så tycker jag inte ljudet framifrån är rätt, det säger sig själv lite att har man ljudet vid sidan om TVn, istället för under, så får man direkt en bredare ljudbild.
Så har man en 32" tv och bred limpa så funkar det ju 😂
Jajo så är det ju. Med ljudet framifrån alltså. Även om vissa av dem klarar det bättre än andra. Tror det beror lite på rummet med. Och hur ”känslig” man är med.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Tjena!

Lider ju dock av samma problem som en limpa, man får inget stereoljud.
Men kan rekommendera A26 till TVn om du redan kör APs prylar. Uppgraderad variant av T14 som jag har, stöder multiroom vilket inte mina gör.
Var väl inget lysande omdöme? Vad finns det mer i kategorin? Frugans tjat om att pensionera mina golvisar bryter sakta ned mig =)

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Var väl inget lysande omdöme? Vad finns det mer i kategorin? Frugans tjat om att pensionera mina golvisar bryter sakta ned mig =)
Tjena!

Håller med om att mellanregistret är lite tunt, men tycker inte man kan begära allt för mycket i den prisklassen. Här kostar dom 3995, i testet så skriver han £499 vilket är en markant skillnad. Det är ju runt 5500 kronor.
Känns som han lägger för mycket vikt på att musiklyssning, inte på vad man får för funktioner i övrigt. För mig är det ett par högtalare man köper för TV, med möjlighet att köra musik vid Spotify, AirPlay m.m.
Utbudet på aktiva högtalare, i den storleken, med HDMI Arc är oerhört lätträknat, speciellt i den prisklassen. Där är deras USP.
Har man ingen nytta av Multiroom och wifi så är T14 ett riktigt bra köp nu, samma högtalare i grunden. Dock inte HDMI, bara optisk för koppling till TV. Det innebär att man måste programmera högtalaren för att ta signal från TVns fjärr för att justera volymen om man inte orkar fippla med båda kontrollerna. Det tog under en minut att göra så ser det inte direkt som jobbigt.

Finns en del mer positiva test. T.ex. https://www.ericboisseau.com/test-a...-remplacer-la-chaine-hifi-et-la-barre-de-son/
Finns mer att kolla på YT också.

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Vad finns det mer i kategorin?
Nu har jag iofs inte lyssnat på vare sig dessa eller de olika Audio Pro som har nämnt här
Men om man vill ha små prisvärda aktiva högtalare som trots det har riktigt bra ljud är det flera som rekommenderar
XTZ Tune 4

Frugans tjat om att pensionera mina golvisar bryter sakta ned mig =)
Jag har gjort samma resa och har nu sådana här små stativhögtalare
piP_ek.jpg

Men de är både större och dyrare än åtminstone XTZ-högtalarna

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
För de som är i situationen att de via påtryckningar "måste" downsiza ett större ljudsystem så kan jag starkt rekommendera Loxjie a30 som miniförstärkare om man vill kunna välja högtalare lite mer fritt.
Tillräckligt med kräm för att driva mina rätt tröga XTZ 99.26 stativare eller klipsch golvare till högre ljudnivåer än jag orkar lyssna på någon längre tid. Blåtand och subwooferutgång har den också. För 1500 skulle jag säga att det är ett riktigt fynd.
Bästa mätresultaten jag sett på en miniförstärkare.
120200722_741380136417616_6824186327467792460_o.jpg

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
För de som är i situationen att de via påtryckningar "måste" downsiza ett större ljudsystem så kan jag starkt rekommendera Loxjie a30 som miniförstärkare om man vill kunna välja högtalare lite mer fritt.
Tillräckligt med kräm för att driva mina rätt tröga XTZ 99.26 stativare eller klipsch golvare till högre ljudnivåer än jag orkar lyssna på någon längre tid. Blåtand och subwooferutgång har den också. För 1500 skulle jag säga att det är ett riktigt fynd.
Bästa mätresultaten jag sett på en miniförstärkare.
Visa bilaga 456055
Tjena!

Hade den haft stöd för att använda annan fjärr hade det varit ett givet köp för mig. Har två gamla högtalare som söker en liten snutt förstärkare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Nu har jag iofs inte lyssnat på vare sig dessa eller de olika Audio Pro som har nämnt här
Men om man vill ha små prisvärda aktiva högtalare som trots det har riktigt bra ljud är det flera som rekommenderar
XTZ Tune 4

Jag har gjort samma resa och har nu sådana här små stativhögtalare
Visa bilaga 456044

Men de är både större och dyrare än åtminstone XTZ-högtalarna
Pip?

glitch

Aktiv medlem
[OT] Köpa ny tv....
Loxjien var riktigt cool! Nu var ju problemet att det är högtalarna som madame vill krympa, förstärkaren struntar hon i 😀
Men jag ska nog komma på en anledning att köpa en sån.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer