[OT] Köpa nya progressiva glasögon

Mback72

Aktiv medlem
I somras köpte jag två par progressiva till ett pris jag inte trodde var sant. Ett par vanliga med Harley Davidson ”märkesbågar” och ett par Ray-Ban Wayfarer solglasögon för lite drygt 7000kr inklusive undersökning. Det var hos en fristående optiker Medoptik i Västerås.

elsyLOL

Medlem
Beställde senast på alensa. Kalaset gick på 2766:-, progressiva med Rayban Wayfarer bågar. Hållit bra hittills (8 månader), paret glasögon från smarteyeglasses som jag hade före var inte lika bra. Blev repiga väldigt fort.

Pfaff

Aktiv medlem
Priset på glasögon hänger rätt noga ihop med linsernas slipning och ev ytbehandling. Krångliga ögon med hög cylinder mm kostar mera att justera än vanlig enkel när/översynthet. Vill man va smartare än alla andra kostar förstås märkesbågar mycket mera, de flesta kommer ändock från samma tillverkare, Luxottica/Essilor.

kais01

Aktiv medlem
individuellt slipade glasögonglas kostar som de gör för att alltför många köpare är suckers.

de är vår tids svar på femtiotalets ytterrockar eller skor, artiklar som på den tiden lätt kostade en månadslön. av inga skäl alls egentligen.

progressiva glas tillverkas av en visserligen dyr maskin men med låg marginalkostnad per tillverkad enhet. det är bland annat därför det förekommer så många erbjudandet köp två betala för en plus ett par solglasögon på köpet.

det kostar mindre att slänga in extra glasögon i dealen än att sänka priset även måttligt.

om det slår igenom operationer med linser som faktiskt kan avståndsinställa även över tid, killgissar jag att progressiva glasögon med superduperglas möter en konkurrens som sänker priset till en femhundring.

och industrin kommer fortfarande gå med vinst.

Laan84

Aktiv medlem
Jag har flera gånger köpt glasögon på resande fot till mycket bra pris och som jag inte kunnat märka av dålig kvalitet på. (Indien, Vietnam, Kina)

Sist blev det specsavers och när jag tackade nej till extra par osv, blev priset lågt.

jasbru

Medlem
Jag har köpt under flera år från Zenni Optical:
Bra kvalitet och priser.

Topp