[OT] Köpa pingisracket

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Hoppas att ni kan ge mig råd, trots OT. Jag har skaffat ett pingisbord till aktivitetsrummet i källaren och ska nu köpa pingisracket. Vi som ska spela är alla nybörjare. Jag och sambon som är 43 år samt barnen som är 7 och 10 år gamla. Bordet är ett fullstort Stiga som jag hittade på loppis för 150 kr.

Duger detta set, eller kommer jag ångra mig? Det är billigt och pingisracketen har hög kontroll samt låg fart och skruv. Enstjärniga Stiga.
Stiga Set Sonic. 2 racket samt 3 bollar för 149 kr.

aben

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Hoppas att ni kan ge mig råd, trots OT. Jag har skaffat ett pingisbord till aktivitetsrummet i källaren och ska nu köpa pingisracket. Vi som ska spela är alla nybörjare. Jag och sambon som är 43 år samt barnen som är 7 och 10 år gamla. Bordet är ett fullstort Stiga som jag hittade på loppis för 150 kr.

Duger detta set, eller kommer jag ångra mig? Det är billigt och pingisracketen har hög kontroll samt låg fart och skruv. Enstjärniga Stiga.
Nej, inte om ni vill spela på riktigt. De där är inget kul när man kommit över de allra första grunderna i bollkontroll. Minimum Stiga trestjärniga om de skall gå att spela med säger jag men som nedan så som ett extra set för kravlösa gästspelare kan det såklart fungera.

Glöm heller inte att prova ut handtagen så att de passar.

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket

Nu är jag lite petig när det gäller pingisrack, men jag skulle sikta lite högre. MEN, stort MEN, det där setet är så pass billigt att det kan vara värt att köpa bara för att testa. För mig är handgreppet så pass viktigt att jag vill ha ett rack som jag känt och klämt lite på för att se om det ligger rätt i handen för mig.

MagerValp

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Tänker att det väl ändå är bra att ha ett par extra rack när ungarna har kompisar över på rundpingis. Sen matchar mina (gamla och säkert numer irrelevanta) erfarenheter @mcperand's, Stigas billigare rack hade rätt dålig finish och låg rätt oskönt i handen.

simson

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
xxl brukar ha tvåpack till bra pris ibland och om det är till nybörjare så skulle köpa rack med tunt gummi och mindre skruv, min grabb är ok på pingis men kan inte spela alls med mitt rack å då är jag högst medelmåttig.

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Vi köpte nyss Stiga 3-stjärnigt på Intersport för totalt drygt 1000-lappen tror jag för 4 stycken. Var ngn slags kampanj. De är som natt o dag mot de typ 1-stjärniga som kom med bordet. Så min rekommendation är oxå minst 3-stjärnigt. Dumt att snåla in på just den detaljen när man har investerat i ett helt pingisbord.

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Tack för alla tips. Det lutar åt det billiga setet nu. Det kommer duga för oss som nybörjare, även om racketen förmodligen är ganska hemska jämfört med trestjärniga eller bättre. De är i alla fall långsamma och utan skruv. Om vi fastnar för pingis och börjar spela mer så köper jag bättre då och behåller dessa till rundpingis etc.

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Vi köpte nyss Stiga 3-stjärnigt på Intersport för totalt drygt 1000-lappen tror jag för 4 stycken. Var ngn slags kampanj. De är som natt o dag mot de typ 1-stjärniga som kom med bordet. Så min rekommendation är oxå minst 3-stjärnigt. Dumt att snåla in på just den detaljen när man har investerat i ett helt pingisbord.
Stiga Future ?

Köpte iaf ett sånt till sonen. Grymt bra racket !

Sonen har även visat mig "pongfinity" på youtube. Klart sevärt !
Vi spelar pingis på köksbordet minst en gång om dagen under jullovet. Familjen är helt hookad på bordtennis nu😁

rouster

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket

Hade samma problem nyss och köpte ett par av dessa. Kändes som mycket för pengarna.

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Jag har redan beställt setet med usla enstjärniga Stiga nu. De får bli vår introduktion till pingisspelande. Men TTEX får nog min nästa beställning när vi ska fylla på med ytterligare två racket. Deras egna racket är ju väldigt prisvärda. Då blir det köp av bra bollar också.

https://www.ttex.se/ttex-sr.html 2 / 5 / 9 i fart / skruv / kontroll för 69 kr

https://www.ttex.se/ttex-t3-3-star.html Trestjärnigt 6 / 7 / 8 för 199 kr

https://www.ttex.se/ttex-t5-5-star.html Femstjärnigt med Femstjärnigt 8 / 9 / 6 för 299 kr

pennan

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
jag slutade tävla i Bordtennis för 35 år sedan, men har fortfarande kvar racketen, den har legat i fodralet hela tiden.
Kikade på den för ett halvår sedan, gummit har börjat blivit missfärgat där man har haft pekfingret, annars så är det fortfarande förvånansvärt bra grepp i det fortfarande! helt sjukt!

så det är väl ungefär som cykling, vill du att prylarna skall hålla länge så gäller det att sköta om dom.
Så med ett bra fodral och mild rengöring så kommer ett kvalitetsracket att hålla läääänge.

Beagleboy

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Den racket pennan länkar till bär mycket historia. Alsér- greppet var i särklass vanligast under många år. Kom i alla kvaliteter på gummina.

Hans Alsér själv var den förste elitspelaren att anamma de då nya Mark V- gummina 1970. Många av de övriga spelarna tyckte att Mark V var för hårda och snabba med för dålig bollkontroll.

aben

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Den racket pennan länkar till bär mycket historia. Alsér- greppet var i särklass vanligast under många år. Kom i alla kvaliteter på gummina.
Är inte det greppet ganska likt det Kjell "Hammaren" Johansson använde och gav namn åt?

Som fotnot hade min äldre bror en sådan racket och jag gillade aldrig det greppet.

rln

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Är inte det greppet ganska likt det Kjell "Hammaren" Johansson använde och gav namn åt?

Som fotnot hade min äldre bror en sådan racket och jag gillade aldrig det greppet.
Från ett osäkert minne så blev Alser tjockare mot slutet av skaftet och Hammaren var jämntjockt skaft.

aben

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Från ett osäkert minne så blev Alser tjockare mot slutet av skaftet och Hammaren var jämntjockt skaft.
Du har helt rätt när jag sökte på internet. Kjell Johansson var rakt skaft och inte alls särskilt likt det utsvängda Alser-skaftet som jag trodde var Johanssons. Och det här har jag gått och trott i alla år och så visar det sig vara helt fel.

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Nu har vi spelat nästan varje dag med våra enstjärninga racket och usla bollar. Vi har haft jättekul varje gång och saknar just nu inte bättre racket eller bollar. Men jag förstår varför vi kommer göra det så småningom. Man får kämpa lite för att få fart på bollen, och skruv är något som bara existerar som en avlägsen dröm.

Hermes

Medlem
[OT] Köpa pingisracket
Härligt att grejerna kommer till användning. 👍
Jag är ungdomstränare i en klubb och brukar rekommendera något sånt här till de som skall köpa sitt första riktiga racket.
En hyfsad stomme, inte för snabba och bra friktion i gummina så man kan lära sig göra skruv.

#pingisförallaöverallt

Luzen

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
jag slutade tävla i Bordtennis för 35 år sedan, men har fortfarande kvar racketen, den har legat i fodralet hela tiden.
Kikade på den för ett halvår sedan, gummit har börjat blivit missfärgat där man har haft pekfingret, annars så är det fortfarande förvånansvärt bra grepp i det fortfarande! helt sjukt!

så det är väl ungefär som cykling, vill du att prylarna skall hålla länge så gäller det att sköta om dom.
Så med ett bra fodral och mild rengöring så kommer ett kvalitetsracket att hålla läääänge.
Samma historia här, ca 30 år sedan. Därefter ett par säsonger i korpen. Plockade fram de gamla spadarna (2 st) för ett år sedan och var med på klubbens träning och spadarna funkar ännu. Har förvarats med den plastfilm som varje gummi levererades i. (limmade förstås själv).

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Pingis handlar till väldigt stor del om skruv, så rack med gummin utan skruv, är fel sätt att lära, säger jag.
jag har hjälpt igång nybörjare på jobbet, det ställdes in ett pingisbord i en öppen yta, en "bullrig" yta i ett öppet landskap.

Rack utan skruv är bara störande.
Stiga, Andro, Donic och så vidare, deras nybörjarrack är kassa, jag har 5 olika modeller på jobbet, alla sög.
Köp kinesiskt, beställ dhs enklaste från wookiesports.se, 1002 heter den, 129 pix med fodral om du köper till alla typ.
Jag har beställt från wookie ett par gånger, gick hur bra som helst. Vi hade en ännu enklare som fanns på wookiesports, det är det enda bra nybörjarracket jag någonsin provat.
De har en tillräckligt mycket skruv för att det ska gå att använda, men är inte svåra att spela med.

Nu ska jag säga att jag är "duktig"ish, har spelat i klubb som knatte.

Det här bygger på att ni kommer att spela mer än 1 gång i månaden, ni kommer att spela ett par gånger i veckan eller mer?

Är det en gång i månaden och om vänner vill prova, då kan du köpa vad som helst på intersport.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Det vi jobbar på nu med barnen är att träffa bollen med racket, och när vi väl får kontakt mellan dessa två så ska även bollen landa på bordet. Vi har ännu inte börjat fokusera på vilken sida av nätet bollen ska landa på:)
Skruv påverkar var bollen landar i högsta grad.

Tänk att din första cykel gav dig en elektrisk stöt i baken varje gång du tog i, typ. ;)

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Köpa pingisracket
Skruv påverkar var bollen landar i högsta grad.

Tänk att din första cykel gav dig en elektrisk stöt i baken varje gång du tog i, typ. ;)
Jag är sjukt nöjd med all feedback och den diskussion som finns i tråden, samt även i PM. Jag kommer köpa bättre racket framöver.

Min första mtb var en Offroad Primo. Den hade 12 växlar (2x6), shimano SIS-utrustning och u-bromsar av stämplad plåt som knappt fungerade när det var torrt, och inte fungerade alls när det var blött. Den saknade dock elektrisk stöt i rumpan. Den var nog jämförelsevis sämre än mina billiga pingisracket (som för övrigt inte heller är elektrifierade i regionen kring min stjärt). Men jag hade jättekul på den och blev fast i MTB-träsket, och vi har jättekul med racketen och kommer ha det ett bra tag framöver tror jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer