[OT] Köpläge på börsen?

Booten

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ska man köpa lite nyrasade aktier idag måntro eller är botten inte nådd?
Det kliar lite i mina köpfingrar.
Studsar det tillbaka kan man få en fin cykel för pengarna... (nu blev det lite mindre OT också..)
Har vi några börshajar i forumet?

/B

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror inte botten är nådd. Men jag är absolut inget orakel.

Oavsett är det ju mer köpläge än för ett par veckor sedan redan nu.

nesvop

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
En gammal sanning är väl att man inte ska "försöka fånga den fallande kniven".
Hade du eller någon annan vetat att botten varit nådd hade ni redan haft alla cyklar ni någonsin behöver/vill ha ;-).
Mitt tips i detta läge är att ifall du normalt investerar på börsen så ska du fortsätta, sprid gärna ut det lite mer i tiden för att minimera risken för att du köper vid "maximalt fel tid". Bestäm dig innan, jag ska investera X kr och gör det sedan under säg 10/20/30/40 veckor, då minskar risken att du köper med dålig timing i vart fall.

Booten

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
jo, jag har redan en del kapital på börsen men är ingen större handlare... dock tycker jag det känns som ett intressant läge. Lundin har tex backat -20%. Är dock inte så förtjust i Lundin av olika skäl men plånboken styr ibland över hjärtat..

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Botten är inte nådd, men det är ju inte helt tokigt att köpa in sig lite grann. Att gå och vänta för länge och missa botten är inte heller optimalt.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Likviden från försäljning av personaloptioner trillar in om några veckor, så det får inte vända upp innan dess. Sedan kan det få uppdagas att coronan bara var fejk njus.

Kedjesläpp

Ny medlem
[OT] Köpläge på börsen?
jo, jag har redan en del kapital på börsen men är ingen större handlare... dock tycker jag det känns som ett intressant läge. Lundin har tex backat -20%. Är dock inte så förtjust i Lundin av olika skäl men plånboken styr ibland över hjärtat..
Pratar vi Lundin petrolium så ska man kanske se upp då oljepriset fallit rejält. Tips att läsa artikeln om detta på avanza. Kan eventuellt bli billigare längre fram att investera i den aktien

Kedjesläpp

Ny medlem
[OT] Köpläge på börsen?
En gammal sanning är väl att man inte ska "försöka fånga den fallande kniven".
Hade du eller någon annan vetat att botten varit nådd hade ni redan haft alla cyklar ni någonsin behöver/vill ha ;-).
Mitt tips i detta läge är att ifall du normalt investerar på börsen så ska du fortsätta, sprid gärna ut det lite mer i tiden för att minimera risken för att du köper vid "maximalt fel tid". Bestäm dig innan, jag ska investera X kr och gör det sedan under säg 10/20/30/40 veckor, då minskar risken att du köper med dålig timing i vart fall.
Samtidigt så gör en del investerare helt tvärtom och säger att man ska köpa då alla säljer och sälja då alla köper. Man måste helt klart ha en egen uppfattning om när det är rätt för just dig att investera och i vad

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Känns ju också rätt skumt att dissa dem pga moral (antar jag) i normalfall men när man tror att det går att göra pengar på aktien så kan man köpa.

zodah

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
All in breda indexfonder med så låg avgift som möjligt och sparhorisont på 10 år. -20-30% eller vad det kan bli efter den här börsoron ändrar inte på det upplägget. Det går inte tajma börssvängningar.

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Så länge man inte behöver sälja, så kan man sitta lugnt. Risken att sälja ut sig på botten är nog överhängande om man panikar nu.

Jacoba

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
SÄÄÄÄÄLJ! PANIIIK! COROOONA! OLJEKRIS!

Så sälj allt, så här stökigt på marknaden har det inte varit sedan 2015, finanskrisen08, sars03, dotcom01, LTCM/Russiadefault,Tigerkraschen 1998. Jorden gick under alla de gångerna, börsen återhämtade sig aldrig....

Eller så lutar ni er tillbaka, skakar på huvudet åt media, och fortsätter att jobba eller cykla eller vad ni nu gör.

Om det är så att ni har kortare placeringshorisont än pension, långtidssparande etc så vet ni själva vad ni ska göra.

:)

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
50/50 åt vilket håll det barkar hän. Det enda man kan vara säker på är att det fortsatt kommer att vara hög volatilitet en tid framöver om man nu kan utnyttja det på ngt sätt.

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
SÄÄÄÄÄLJ! PANIIIK! COROOONA! OLJEKRIS!

Så sälj allt, så här stökigt på marknaden har det inte varit sedan 2015, finanskrisen08, sars03, dotcom01, LTCM/Russiadefault,Tigerkraschen 1998. Jorden gick under alla de gångerna, börsen återhämtade sig aldrig....

Eller så lutar ni er tillbaka, skakar på huvudet åt media, och fortsätter att jobba eller cykla eller vad ni nu gör.

Om det är så att ni har kortare placeringshorisont än pension, långtidssparande etc så vet ni själva vad ni ska göra.

:)
Jag läste någonstans att alla miljonärer sålde sitt i god tid, medans dom manar småspararna till att sitta lugnt i båten. Sånt är alltid betryggande.

Själv sålde jag allt och gjorde någonting livsvärdigt med pengarna.

nesvop

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Samtidigt så gör en del investerare helt tvärtom och säger att man ska köpa då alla säljer och sälja då alla köper. Man måste helt klart ha en egen uppfattning om när det är rätt för just dig att investera och i vad
Nja, den del av investerare som gör tvärtom är nog inte nödvändigtvis så stor, av de stora investerarna så sitter ju de flesta med större delen av sina kapital redan i marknaden. Man kan ju annars resonera som att det är bättre att köpa aktier nu än för en vecka sedan. Det är ju en tröst om man vanligtvis är i marknaden.

Den "vanliga" sanningen om att du inte ska ha pengar på börsen som du behöver inom 3-5 år är nog ganska sann ändå, om du inte riktigt vet när du behöver pengarna bör du inte lägga så stor andel på aktier.

Echerbaum

Ny medlem
[OT] Köpläge på börsen?
När Trump gör ett uttalande likt man gjort i Italien tror jag det börjar luta åt köpläge.
Alltså man stänger ner stora institutioner, mötesplatser som tex Las Vegas, NBA och liknande.
Att köpa innan det är antagligen väldigt dumt för det kan rasa väldigt mycket till.

ething

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
DI har ju gått och blivit Aftonbladet så enligt deras analytiker är alltid domedagen nära. Botten lär inte vara nådd eftersom vi troligen snart sitter med extrema karantäner i stora delen av västvärlden. Därmed kommer många företag få det tufft med lönsamheten. Däremot tror jag inte detta behöver bli starten på en lång lågkonjunktur eller krasch. Jag kommer själv inte sälja av och förhoppningsvis köpa en del under året. Dock lär det inte bli snabba vinster, vilket inte heller är skälet för oss normala sparare att vara på börsen.

DanielS

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
När Trump gör ett uttalande likt man gjort i Italien tror jag det börjar luta åt köpläge.
Alltså man stänger ner stora institutioner, mötesplatser som tex Las Vegas, NBA och liknande.
Att köpa innan det är antagligen väldigt dumt för det kan rasa väldigt mycket till.

1584000501392.png

Eller menar du något annat NBA?

Echerbaum

Ny medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja, ok det hände i natt. Det ser ut att vara pga att en av spelarna är smittad. När Trump gör officiellt uttalande om att man stänger ner stora institutioner och mötesplatser.
Det du länkar är väl mer ett bevis på att det kommer hända. Inte är säkert att det betyder köpläge men att köpa innan känns dumt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
DI har ju gått och blivit Aftonbladet så enligt deras analytiker är alltid domedagen nära. Botten lär inte vara nådd eftersom vi troligen snart sitter med extrema karantäner i stora delen av västvärlden. Därmed kommer många företag få det tufft med lönsamheten. Däremot tror jag inte detta behöver bli starten på en lång lågkonjunktur eller krasch. Jag kommer själv inte sälja av och förhoppningsvis köpa en del under året. Dock lär det inte bli snabba vinster, vilket inte heller är skälet för oss normala sparare att vara på börsen.
Om du är säker på att botten inte är nådd verkar det rimligt att blanka och tjäna pengar. Jag har svårt att tro att risken för karantäner och tuffa tider för företaget inte påverkat prissättningen av aktier redan utan att de som handlar skulle sitta och vänta på att dessa saker verkligen skulle inträffa. Om man känner en stark tro på att det fortsätter neråt säger man väsentligen att man har bättre information/är bättre på att värdera informationens värde än marknaden i stort. Låter ganska likt stock picking-problemet som väl visat sig vara minst sagt klurigt i praktiken.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det lär bli ett j-a rally när detta är över framåt hösten.

DanielS

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja, ok det hände i natt. Det ser ut att vara pga att en av spelarna är smittad. När Trump gör officiellt uttalande om att man stänger ner stora institutioner och mötesplatser.
Det du länkar är väl mer ett bevis på att det kommer hända. Inte är säkert att det betyder köpläge men att köpa innan känns dumt.
Ja jag tycker inte heller att det är köpläge fn. Så då borde man ju sälja...problemet är bara att jag aldrig kommer att kunna tajma när man ska köpa in sig igen. Det här rådet om månadssparande kanske inte är så dumt.

VO2max

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Fortfarande mycket fallhöjd. Folk säger fortfarande att det är köpläge, när majoriteten inte vill ta i aktier med tång då är det köpläge!
Alla stora evenemang och sportevents kommer troligen stängas ner. Resor upphör mm. Just nu är det kaos och det kommer få senaste PIGS krisen att likna en stilla sommarbris om ingen förbättring av läget inträffar(vaccin)

Sen kan man diskutera om hysterin är befogad? Tveksamt, även vanlig influensa slår mot äldre och sjuka

nesvop

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Nu köpte jag in mig till 10% av det kapital som jag under året ska lägga in.
Jag försöker inte i sig att tajma marknaden utan det är den vanliga delen av min långsiktiga strategi.
Får se om det går upp eller ner :-).

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Skulle kännas överraskande om det i sig ledde till prisökningar. Känns som mkt av svaret ligger i bankernas kalkyler för hur mkt pengar människor får låna som funktion av aktietillgångars värde. Har ingen aning om hur dessa ser ut dock.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja höjda priser på kapital är ett typiskt symtom av rädda riksbanker som försöker motverka en Corona-lågkonjunktur

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer