[OT] Köpläge på börsen?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ang Rysslandsfonders utveckling, jag hade en liten skvätt som blev fast i Danske Invest Russia när den stängdes måndag 28/2. Fick för ett par veckor sedan meddelande att den skulle likvideras när de kunde sälja tillgångarna, och häromdagen kom så besked att det var gjort. Jag fick tillbaka ca 4.5% av värdet fonden hade när den stängde (och då hade den redan tappat ca 20% sedan kriget inleddes torsdag 24/2).

Så lite nyfiken hur det gått med de pensionspengar Tomcat1 petade in på Rysslandsfond där i slutet på februari.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det här med börsen verkar lite väl lätt.

Urk...säger jag.

...nu sitter jag still i båten....

Bara att cykla så mycket som möjligt så tittar vi på en vändning på "la bourse" om ca 12månader.
Tråden kan stängas under tiden.

Nu drar vi ut och cyklar !

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Då har man inte hedge:at med trökiga ränte- och indexfonder i onödan iaf..

0E8E2F66-B63C-4CD6-9573-EFE4E9858C70.png

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det här med börsen verkar lite väl lätt.

Börjar närma oss igen. Hur långt ner kommer omx falla i september, oktober. Jag gissar på minst under 1600, kanske 1500. Vad tror aktie-eliten?

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Börjar närma oss igen. Hur långt ner kommer omx falla i september, oktober. Jag gissar på minst under 1600, kanske 1500. Vad tror aktie-eliten?
Nestor Buffet säger väl ”fortsätt köpa, sälj aldrig”, och för just honom har det ju funkat rätt bra hittills.

Men vafan, det är ju rea. Lite OT undrar jag själv till vilken grad kapitalvaror i stil med sommarstugor, båtar, sportbilar, elektronik, konst etc kommer börja slumpas bort då ägarna får svårare att finansiera bostad, mat och värme.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Nestor Buffet säger väl ”fortsätt köpa, sälj aldrig”, och för just honom har det ju funkat rätt bra hittills.

Men vafan, det är ju rea. Lite OT undrar jag själv till vilken grad kapitalvaror i stil med sommarstugor, båtar, sportbilar, elektronik, konst etc kommer börja slumpas bort då ägarna får svårare att finansiera bostad, mat och värme.
Ja, det dröjer nog ett tag än men tids nog lär nog skiten träffa fläkten, med tanke på hur många med relativt modesta inkomster handlat med lånade pengar de senaste åren med låg ränta. Sommarstuga, båt, ny bil var 3e år, fina semesterresor både vinter o sommar, etc, har ju många nästan sett som en mänsklig rättighet. Det kan bli svettigt när man faktiskt måste börja betala för grejerna oxå.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
det trodde vi 2009-10 också. Det blev inget fyndläge på hus utan fick köpa dyrare 2012 och sen dess jar det nästan dubblats

EDIT. Därmed inte sagt att det inte smäller

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
det trodde vi 2009-10 också. Det blev inget fyndläge på hus utan fick köpa dyrare 2012 och sen dess jar det nästan dubblats

EDIT. Därmed inte sagt att det inte smäller
Jo, men under finanskrisen känns det som att en haltande ekonomi ledde till sämre ställt i hemmen, medans det nu är det sämre privatekonomiska läget som (delvis) är orsaken till en inbromsande ekonomi. Sen triggar såklart båda dessa faktorer varandra oavsett i vilken ände det började..

Svårt att orientera sig när man är mitt i stormen. Jag såg om The Big Short i somras och häpnade gång på gång över hur (nästan) ingen fattade vad som pågick.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jo, men under finanskrisen känns det som att en haltande ekonomi ledde till sämre ställt i hemmen, medans det nu är det sämre privatekonomiska läget som (delvis) är orsaken till en inbromsande ekonomi. Sen triggar såklart båda dessa faktorer varandra oavsett i vilken ände det började..

Svårt att orientera sig när man är mitt i stormen. Jag såg om The Big Short i somras och häpnade gång på gång över hur (nästan) ingen fattade vad som pågick.

Häromdagen flaggades det upp för nalkande konkurser pga av elpriset.
Då blir det mer än privatekonomi.

Samtigt har de ju i 11e timmen erkännt att det är prismekanismen som är det mest akuta och det går att fixa på en kafferest om EU "går med på det" (Staten, det är vi => EU, det är vi)

Löser man det och det mot förmodan blir fred så är det helst plötsligt ett annat läge.

Jag skiter i det men är fundersam hur jag ska göra nästa gång. Vill inte ha pengar på börsen när jag är gammal - men det är man länge om man har tur

dardos

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det var nog länge sen det var så svårt att sälja en villa som det är nu här i uppsala-trakten/mälardalen där jag rör mig. Hus kommer upp på hemnet, tas ner, stylas, kommer upp igen, priserna sänks och det kommer inte en människa på visningarna. Om en mäklare säger att priserna inte sänkts beror det förmodligen på att ingenting sålts. Är det fortfarande fullt drag i stockholm?

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
samma här. Minst 4x mer på hemnet mot för 6-12 månader sen

men om ingen säljer så sjunker inte priserna - så mycket.
Så var det 2010. Bara gamla gubbar som skulle ha ett pre-kris pris som grannen fått annars sket de i att flytta till marklägenhet och behöll huset

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det var nog länge sen det var så svårt att sälja en villa som det är nu här i uppsala-trakten/mälardalen där jag rör mig. Hus kommer upp på hemnet, tas ner, stylas, kommer upp igen, priserna sänks och det kommer inte en människa på visningarna. Om en mäklare säger att priserna inte sänkts beror det förmodligen på att ingenting sålts. Är det fortfarande fullt drag i stockholm?
Kanske är värmepump istället för styling som ska till för att sälja nu?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Rent ideologiskt tycker jag i grunden att det är sunt att energi, oavsett om det är
el eller bensin, inte fortsätter vara så billigt som det varit tidigare, men att det sker så här våldsamt istället för lite kontrollerat över tid som det kunnat ske med styrmedel i tid är ju så klart väldigt problematiskt.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Mäklarna säger att det tar ett tag innan säljarna accepterar att det är ett annat läge. En vinter med elräkningar på 25k/månad kanske får några på andra tankar.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
samma här. Minst 4x mer på hemnet mot för 6-12 månader sen

men om ingen säljer så sjunker inte priserna - så mycket.
Så var det 2010. Bara gamla gubbar som skulle ha ett pre-kris pris som grannen fått annars sket de i att flytta till marklägenhet och behöll huset
2010 var det väl dessutom inget utöver arbetslöshet som tvingade man ur huse? Nu finns det ju potential till en perfekt storm med kombinationen av bolån som går från 1 till 4 procent, värmekostnader som ökar med 10.000 kr/mån, bensin/dieselpriser som ökat med 50%, och matpriser som stiger med 30%. Såpass omfattande ökningar är svåra att snåla sig ifatt genom att dra ner på uteluncherna och Thailandsresorna för de som precis fick det att gå ihop för säg ett år sedan.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
2010 var det väl dessutom inget utöver arbetslöshet som tvingade man ur huse? Nu finns det ju potential till en perfekt storm med kombinationen av bolån som går från 1 till 4 procent, värmekostnader som ökar med 10.000 kr/mån, bensin/dieselpriser som ökat med 50%, och matpriser som stiger med 30%. Såpass omfattande ökningar är svåra att snåla sig ifatt genom att dra ner på uteluncherna och Thailandsresorna för de som precis fick det att gå ihop för säg ett år sedan.
Precis. 2008 var räntorna på väg upp, men då kom finanskrisen som en ”räddning” och fick centralbankerna att sänka räntorna kraftigt för att stimulera. Sedan dess har de mer eller mindre varit låga. Det lär inte hända nu, inte innan inflationen är i schack iaf. Och vid det laget är risken att några redan hunnit bli arbetslösa.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Dags att köpa nu då om hopplösheten börjar sprida sig.

Kanske dags att upprepa det gamla tipset att alltid ha ett par årslöner på banken?
1662035614009.png

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag funderade just att med tanke på vedbrist +ANNAT så kanske man bör köpa upp sig lite på. Det var lite svårt att hitta i vintras när cirkulationspumpen la av
1662035719879.png

dardos

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Personligen tror jag det blir svårare nu för folk i gemen än det blev där vid 2009-10-krisen. Då var det ändå helt ok för oss som trots allt hade jobb till skillnad från som det är på väg nu med skenande el- och matpriser och inflation som gör att de flesta faktiskt fått real-lönesänkningar.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Personligen tror jag det blir svårare nu för folk i gemen än det blev där vid 2009-10-krisen. Då var det ändå helt ok för oss som trots allt hade jobb till skillnad från som det är på väg nu med skenande el- och matpriser och inflation som gör att de flesta faktiskt fått real-lönesänkningar.
Plus att då hade inte tokshoppandet bland ”vanligt folk” riktigt tagit fart ännu. Är nog många som sitter med betydligt större skuldbördor nu.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja. Vi bor i hyresrätt och lever långt under våra tillgångar, utan att för den delen uppleva det som snålt, dels för att (försöka) kompensera för brist på bostadskarriär och för att ha lite/mycket wiggle room i livet. Höjda elpriser, bolåneräntor, bensinpriser och matpriser är än så länge inget som gjort något märkbart avtryck i vår privatekonomi. Men i vår bekantskapskrets finns ingen annan som inte har hög belåning på sin bostad, inte har en bil per vuxen i hushållet, inte käkar utelunch 3 ggr/v, vilket rent anekdotiskt får mig att tro att ALLA kommer åka på en supersmäll i vinter.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja. Vi bor i hyresrätt och lever långt under våra tillgångar, utan att för den delen uppleva det som snålt, dels för att (försöka) kompensera för brist på bostadskarriär och för att ha lite/mycket wiggle room i livet. Höjda elpriser, bolåneräntor, bensinpriser och matpriser är än så länge inget som gjort något märkbart avtryck i vår privatekonomi. Men i vår bekantskapskrets finns ingen annan som inte har hög belåning på sin bostad, inte har en bil per vuxen i hushållet, inte käkar utelunch 3 ggr/v, vilket rent anekdotiskt får mig att tro att ALLA kommer åka på en supersmäll i vinter.
Noll (egen) belåning på bostad, noll bilar och två uteluncher på jobbet hittills i år. Ingår jag i ALLA? Eller var det ALLA i din bekantskapskrets (som jag mig veterligen inte ingår i).

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Noll (egen) belåning på bostad, noll bilar och två uteluncher på jobbet hittills i år. Ingår jag i ALLA? Eller var det ALLA i din bekantskapskrets (som jag mig veterligen inte ingår i).
Nej, mest att man (jag i detta fall) får sig en skev världsbild baserad på sina egna begränsade vardagsupplevelser.

Edit: Vilket du nyss bekräftade :)

Topp