[OT] Köpläge på börsen?

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Torde tevecontentbolag vara en vinnare när folk skall titta på teve i stearinljusets sken istället för att gå på vinprovning?

1888

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Gott erbjudande på fast elavtal nu, 5kr på 1år, 4 på 2 och 3,50 på tre år.
Har 48 öre nu på mitt treåriga som går ut i dagarn...
Får bli rörligt............tror jag och inköp av lammullsunderkläder.

Lite grädde på moset så går även mitt 5 åriga huslån ut om 2 veckor.

Så även om man "säkrar upp" så kan det gå åt h-vete.

Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Häromdagen flaggades det upp för nalkande konkurser pga av elpriset.
Då blir det mer än privatekonomi.

Samtigt har de ju i 11e timmen erkännt att det är prismekanismen som är det mest akuta och det går att fixa på en kafferest om EU "går med på det" (Staten, det är vi => EU, det är vi)

Löser man det och det mot förmodan blir fred så är det helst plötsligt ett annat läge.

Jag skiter i det men är fundersam hur jag ska göra nästa gång. Vill inte ha pengar på börsen när jag är gammal - men det är man länge om man har tur
Nja, EU är en överstatlig organisation som vi medborgare har ytterst begränsad möjlighet att påverka.

mzi

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det finns inget (större) parti i Sverige som driver frågan om att göra EU mer federalt va? De skulle nog kunna få min röst.

oatp1b1

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Gott erbjudande på fast elavtal nu, 5kr på 1år, 4 på 2 och 3,50 på tre år.
Har 48 öre nu på mitt treåriga som går ut i dagarn...
Får bli rörligt............tror jag och inköp av lammullsunderkläder.

Lite grädde på moset så går även mitt 5 åriga huslån ut om 2 veckor.

Så även om man "säkrar upp" så kan det gå åt h-vete.
Samma här, mitt 5-åriga elavtal á 35 öre/kwh gick ut nu i månadsskiftet. Tyckte jag fegade ur för en månad sen när jag tecknade nytt 36-månaders för 150 öre/kwh men just nu är det nog bra iaf.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Kollade nyss spardepån. Månadssparet det senaste året kan liknas vid att försöka fylla på ett badkar där proppen är ur..
C931FCC5-05CA-46EC-8D00-53130E438547.png

Gushem

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
rea, köpläge, långt till pension osv.

Ligger minus 49% sedan 3 år, och minus 15% på en månad :)

då har jag iofs inte tagit med utdelning från eget bolag men det räknas inte eftersom det inte syns på avanza-appen, precis som att cykling utan strava inte räknas!

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker det har hållit emot bra ändå, globala indexfonder är bara 6-7% ner i år. Däremot har Sverige, Europa, och tech-sektorn tagit ordentligt med stryk.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker det har hållit emot bra ändå, globala indexfonder är bara 6-7% ner i år. Däremot har Sverige, Europa, och tech-sektorn tagit ordentligt med stryk.
Samma här, fegisspar inkl ett gäng räntefonder för extra riskaversion. Men det var väl dags, de senaste åren har varit tacksamma..
F0E6E6BD-EA81-4090-B5C6-0B33FFF7BBE3.png

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ooms!

Om du vill investera i närområdet, men utanför SEK, och gillar fonder.. Så kan du kika på norska indexfonder.
Detta är nordnets indexfond sverige på tre år kontra norge i samma period. (se bilderna längre ned)

Norge har grävt ned kraftkablar till Europa, och även byggt ett gasnät till Danmark och Polen. Gasen ersätter nu den Ryska gasen. Norge äger även en del energiinfrastruktur i Sverige, exempelvis kabeln som jag tror går till tyskland från södra Sverige. Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man tro att det fanns en viss förhandsinfo, eller kraftig påverkan mot sanktionerna Nordstream 2... Utslaget för Norge, Polen och Nederländerna (kanske även Spanien?) i gasenergifrågan kommer bli minst sagt intressant.

Norska kronan rör sig ofta ganska likt den svenska, men pendlar upp och ned ca 15%. Norge är lite mer stabilt än Sverige ibland när det krisar sig eftersom de haft råvaror att luta sig tillbaka på, i större utsträckning.

Under koronan rasade dock NOK till 0,87 SEK, men nu när det är energikris så har den varit upp ochs niffat på 1,10 SEK och är i stigande trend. Om man gillar forextrading och kan handla med liten spread så har man ju haft 20% närmast riskfri och skattefri avkastning sista två åren om man bara följt med på växelkursen.

NOKSEK.JPG

Så bara på valutakursen är det +20% ca. Uppepå det så har den norska börsen inte viktig sig helt ännu, även om det kanske kommer.

Där den Svenska indexfonden ligger -24% över en 12månaders period ligger den Norska +8%. 32% skillnad alltså. Och då är talen avräknade i NOK, inte SEK. Om man hade gått in med SEK i 2020/2021 så hade ökningen i SEK varit större på grund av den svaga kronan.

Jag hittar inte direkt några "guldkorn" bland aktier på Norska marknaden, tycker alltid den är översåld. Men DNB och Equinor (statoil) har presterat bra. Och om du vill daytrada eller swingtrada så kan jag verkligen rekommendera dig att kika på Norwegian. REC var tidigare en kandidat för den som gillar att sitta och genomföra transaktioner, men jag har ingen koll på den idag.

Norska börsen var tidigare lite känslig för oljepriset, men efter den stora kraschen för några år sedan så tycker jag det verkar har avtagit. (bara en anektotisk jämförelse, inget jag krunchat i excel).

sverigeindexfond.jpg norgedinexfond.JPG

Man behöver inte kika så jäkla långt bort alltid, ibland finns det möjligheter bara runt hörnet!

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker din portfölj ser helt bra ut. Du ser ju ut att ha bättre riskviktning än en indexfond.

Jag läste någonstans att en nedgång är ca 18månader lång. Det var i coronan, så jag väntade. Fy fan vad fel jag fick.

Det kanske stämmer den här gånger? Ingen QE från riskbanken, nu är det krisräntor bara?

Kommer det gå ned till mitten av 2023 och vända då?

//K

Kollade nyss spardepån. Månadssparet det senaste året kan liknas vid att försöka fylla på ett badkar där proppen är ur..
Visa bilaga 582339

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tycker din portfölj ser helt bra ut. Du ser ju ut att ha bättre riskviktning än en indexfond.

Jag läste någonstans att en nedgång är ca 18månader lång. Det var i coronan, så jag väntade. Fy fan vad fel jag fick.

Det kanske stämmer den här gånger? Ingen QE från riskbanken, nu är det krisräntor bara?

Kommer det gå ned till mitten av 2023 och vända då?

//K

Som de brukar säga; time in the market beats timing the market. Har man pengar över man inte kommer behöva på några års sikt är börsen alltid en bra investering.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag skulle nog säga att försöka att pricka in sälja på toppen/köpa på botten tangerar lotto, ja. Vore det lätt hade fler gjort det. 😅
Jag tror det var relativt lätt att köpa sig in på en bra nivå (inte precis på botten) 2008/2009.. Men jättesvårt 2020 (det gick så fort). För att pricka botten och topp behövs säkert någon form av förhandsinformation eller tillgång till data som inte alla har.

Att sälja på toppen tycker jag är jättesvårt, för man har liksom en helt annan känsla för när det går dåligt än när det går bra.

Jag har noterat att en del människor tenderar att svänga i motfas med topparna och bottnarna. Exempelvis att börja jaga guld mitt i brinnande Coronapandemi, och sälja sina aktier.. Eller att att börja köpa på slutet av uppgången i samma pandemi. Här verkar vi ju ha något sorts biologiskt mönster inprogrammerat som gör att vi automatiskt gör fel =)

(annars hade ju inte marknaden sett ut som den gör, eftersom marknadens rörelser är ett direkt resultat av hur gruppen agerar)

Den här bilden om hur en bubbla ser ut är ju alltid lika kul att kika på, och försöka förstå vart vi är! Inte alltid det är en bubbla på en marknad, men på bitcoin så såg det väldigt mycket ut att stämma för något år sedan.

Bubblan.png

//K

Freddie L

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror det var relativt lätt att köpa sig in på en bra nivå (inte precis på botten) 2008/2009.. Men jättesvårt 2020 (det gick så fort). För att pricka botten och topp behövs säkert någon form av förhandsinformation eller tillgång till data som inte alla har.

Att sälja på toppen tycker jag är jättesvårt, för man har liksom en helt annan känsla för när det går dåligt än när det går bra.

Jag har noterat att en del människor tenderar att svänga i motfas med topparna och bottnarna. Exempelvis att börja jaga guld mitt i brinnande Coronapandemi, och sälja sina aktier.. Eller att att börja köpa på slutet av uppgången i samma pandemi. Här verkar vi ju ha något sorts biologiskt mönster inprogrammerat som gör att vi automatiskt gör fel =)

(annars hade ju inte marknaden sett ut som den gör, eftersom marknadens rörelser är ett direkt resultat av hur gruppen agerar)

Den här bilden om hur en bubbla ser ut är ju alltid lika kul att kika på, och försöka förstå vart vi är! Inte alltid det är en bubbla på en marknad, men på bitcoin så såg det väldigt mycket ut att stämma för något år sedan.

Visa bilaga 582754

//K
Köpte guld under Corona? - Check!
Ökade mitt aktieinnehav med ca 25% i dec -21? Check!

Min nuvarande plan är att pricka botten, sälja av hela innehavet och köpa trisslotter för pengarna! :-)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Köpte guld under Corona? - Check!
Ökade mitt aktieinnehav med ca 25% i dec -21? Check!

Min nuvarande plan är att pricka botten, sälja av hela innehavet och köpa trisslotter för pengarna! :-)
Varför nöja dig med att sälja hela innehavet? Blanka dessutom för glatta livet så kan trisslotter framstå som en klok och sund investering.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?

Jag tror att du, rent objektivt, har fel, i ditt resonemang angående timing. Tänk på att vid varje gång du köper är det en som säljer.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror att du, rent objektivt, har fel, i ditt resonemang angående timing. Tänk på att vid varje gång du köper är det en som säljer.
Du har helt rätt. Och det är en sak som många inte alls förstår. För varje köpare finns en säljare och tvärtom. Och det skapas inte något värde i handeln, man bara flyttar kapital från en annan investerare.

Men man kanske skulle kunna säga "sälja till underpris", eller "sälja med förlust"? Eller man kanske kan uttrycka sig så att det finns en övervikt på säljsidan, kontra på köpsidan? - Eller tvärtom. Blir det vettigare?

Men det finns en faktor där som komplicerar saken avsevärt.. En del av handeln är högfrekvensehandel, eller robothandel osv. Uppe på det finns det blankning. Eller säljare (fonder/organisationer) som köper av sig själva?

Har själv länge undrat vem som hela tiden säljer när det går ned.. Jag gör inte det själv, utan sitter bara stilla i båten. Men om exempelvis en aktierobot börjar sälja när det är negativ indikation, och detta förstärks av högfrekvenshandeln (som jag inte vet exakt hur den fungerar) . Vad händer då? Vad händer med våra pensionspengar, vad händer med våra indexfonder, vad händer med våra egna beslut för handel?

En fråga till er som vet mer: Skulle det inte vara möjligt för fonder med massiva mängder kapital, att genom högfrekvenshandel och stor intern handel (där man handlar ned/upp kursen genom att "sälja till sig själv") till slut får en negativ eller positiv rörelse i kursen som är så stor att andra robotar och fonder hakar på, trots att det inte är fundamenta som talar för en förändring? Då kan man ju styra kurserna upp och ned, och leva på mellanskillnaden. Tanken har slagit mig, men jag vet inte om det går till såhär.

Om man har flera miljarder att spekulera med, så är ju en skillnad på 0,5% ganska mycket pengar att tjäna på 10 minuters handel när det väl svänger.

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag har en fråga här som är lite OT, som kanske någon kan reflektera över eller komplettera.

Om man ser på inflationen som en investeringsmöjlighet..

Tänk att du köper aktier i nuläget, eller fonder. Och på grund av läget nöjer dig med en avkastning på 3% före skatt..

Vore det inte bättre då att köpa toalettpapper, tvättmedel, diskmedel, konserverad mat och andra saker som du VET att du kommer använda de kommande 1-2åren för motsvarande belopp?

Om inflationen är 8% på dessa varor, och man lyckas sätta sig in i vilka varor som drar upp inflationen.. Då kanske man kan cherrypicka de varorna som kommer öka mest i pris, och få en helt skattefri avkastning.

Om man lägger sig på genomsnittet 8% KPI, och bunkrar två års förbrukning, så kommer man ha haft effekten av 8% under ett år. Då ligger den (nästan) riskfria avkastningen på 8/0,7 = 11,4% omräknat till alternativinvestering med motsvarande 30% skatt.

Eller tänker jag fel?

//K

Azog

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Du har helt rätt. Och det är en sak som många inte alls förstår. För varje köpare finns en säljare och tvärtom. Och det skapas inte något värde i handeln, man bara flyttar kapital från en annan investerare.

Men man kanske skulle kunna säga "sälja till underpris", eller "sälja med förlust"? Eller man kanske kan uttrycka sig så att det finns en övervikt på säljsidan, kontra på köpsidan? - Eller tvärtom. Blir det vettigare?

Men det finns en faktor där som komplicerar saken avsevärt.. En del av handeln är högfrekvensehandel, eller robothandel osv. Uppe på det finns det blankning. Eller säljare (fonder/organisationer) som köper av sig själva?

Har själv länge undrat vem som hela tiden säljer när det går ned.. Jag gör inte det själv, utan sitter bara stilla i båten. Men om exempelvis en aktierobot börjar sälja när det är negativ indikation, och detta förstärks av högfrekvenshandeln (som jag inte vet exakt hur den fungerar) . Vad händer då? Vad händer med våra pensionspengar, vad händer med våra indexfonder, vad händer med våra egna beslut för handel?

En fråga till er som vet mer: Skulle det inte vara möjligt för fonder med massiva mängder kapital, att genom högfrekvenshandel och stor intern handel (där man handlar ned/upp kursen genom att "sälja till sig själv") till slut får en negativ eller positiv rörelse i kursen som är så stor att andra robotar och fonder hakar på, trots att det inte är fundamenta som talar för en förändring? Då kan man ju styra kurserna upp och ned, och leva på mellanskillnaden. Tanken har slagit mig, men jag vet inte om det går till såhär.

Om man har flera miljarder att spekulera med, så är ju en skillnad på 0,5% ganska mycket pengar att tjäna på 10 minuters handel när det väl svänger.

//K
Då kommer finansinspektionen och knackar på.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Då kommer finansinspektionen och knackar på.
Det är alltså olagligt för stora kapitalstarka fonder att agera såhär? (jag kan inte lagarna, har bara räknat på möjligheten att göra det)

Tror du att det sker? Om man tittar på gamestop grejen är det var blankat mer aktier än vad som fanns tillgängligt att blanka, eller när det sker handel utanför börsens öppettider? Kan det då inte vara möjligt att stora kapitalflöden används för att "pumpa" allmänna fonder på pengar, alltså utan att finansinspektionen knackar på?

//K

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja, på trettiotalet fick tyskarna springa från löning till affären. De lyckades inte se det som en fördel
Näe precis, men om man sitter i exempelvis Sverige nu, med 8% inflation / KPI, eller baltikum med närmare 20%. Kan det inte vara ett alternativt sätt att tänka framför att knöla in mer pengar på börsen i en negativ trend?

Jag skrev inte att inflationen var en fördel, jag syftade till att agera mest möjligt rationellt i den situation som råder. Experimentet förutsätter att man har överskott på kapital varje månad, som på bästa sätt skall generera en avkastning.

//K

Azog

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det är alltså olagligt för stora kapitalstarka fonder att agera såhär? (jag kan inte lagarna, har bara räknat på möjligheten att göra det)

Tror du att det sker? Om man tittar på gamestop grejen är det var blankat mer aktier än vad som fanns tillgängligt att blanka, eller när det sker handel utanför börsens öppettider? Kan det då inte vara möjligt att stora kapitalflöden används för att "pumpa" allmänna fonder på pengar, alltså utan att finansinspektionen knackar på?

//K
Det är olagligt att sälja till dig själv, då kommer de hem även till privatpersoner.

Sen går det säkert om man är stor nog att hitta något slags bulvanupplägg som man får anstränga sig för att hitta. Men det är vad jag förstått ganska mycket kontroll över vad som händer på börsen, så jag skulle gissa att de får på fingrarna förr eller senare ändå.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag har en fråga här som är lite OT, som kanske någon kan reflektera över eller komplettera.

Om man ser på inflationen som en investeringsmöjlighet..

Tänk att du köper aktier i nuläget, eller fonder. Och på grund av läget nöjer dig med en avkastning på 3% före skatt..

Vore det inte bättre då att köpa toalettpapper, tvättmedel, diskmedel, konserverad mat och andra saker som du VET att du kommer använda de kommande 1-2åren för motsvarande belopp?

Om inflationen är 8% på dessa varor, och man lyckas sätta sig in i vilka varor som drar upp inflationen.. Då kanske man kan cherrypicka de varorna som kommer öka mest i pris, och få en helt skattefri avkastning.

Om man lägger sig på genomsnittet 8% KPI, och bunkrar två års förbrukning, så kommer man ha haft effekten av 8% under ett år. Då ligger den (nästan) riskfria avkastningen på 8/0,7 = 11,4% omräknat till alternativinvestering med motsvarande 30% skatt.

Eller tänker jag fel?

//K
Kul tanke, borde funka fint i mån av förvaring och hållbarhet.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Kul tanke, borde funka fint i mån av förvaring och hållbarhet.
Ja. Jag tror att om många går över sina konsumtionsbeteenden och tänker lite utanför boxen här så kan de generera ett positivt skattefritt kassaflöde i en period med någon halvtimmes räknande och ett par besök på butikerna.

Blöjor för barnfamiljer, kaffe, cykeldelar / oljor osv, lunchkuponger på jobbrestaurangen, badhusmedlemskapet, gymkort för två år... Finns nog sjukt mycket förbrukningsvaror om man går tillbaka ett år i sin transaktionshistorik hos alla nätbutikerna. Om man servar bilen själv så är ju filter + olja någon/några tusingar varje år bara där. Underhåll på huset har säkert även det en del komponenter man kan köpa i förskott, som man vet skall bytas kommande året eller så.

Att man sedan sparar tiden det tar att handla många av dessa varor om man gör enstaka stora inköp är ju en annan femma. Hela investeringen förutsätter ju att man har förvaringsutrymme. ISK++ i garaget liksom.

Avkastningen på inflationshacket, kontra dagens börser, har nog både bättre avkastning och kanske lägre risk. Men det funkar ju inte om man investerar tiotusentals kronor varje månad som säkert många gör. För småsparare som bara sätter av ett par tusingar i månaden så kan ju detta vara smart.

//K

Senast ändrad:

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ekonomer räknar lagerhållning som en kostnad, inte att glömma.

Sen, KAFFE!?, det håller i två veckor så knappast något att investera i, då kan en lika bra köpa tulpanlökar direkt. Bryr en sig så lite om något så viktigt och bara vill spara pengar så kan en dricka rumstempererat vatten med koffeintabletter i.

Topp