[OT] Köpläge på börsen?

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ekonomer räknar lagerhållning som en kostnad, inte att glömma.

Sen, KAFFE!?, det håller i två veckor så knappast något att investera i, då kan en lika bra köpa tulpanlökar direkt. Bryr en sig så lite om något så viktigt och bara vill spara pengar så kan en dricka rumstempererat vatten med koffeintabletter i.
Jo.. men min lagerhållning i ett sådant scenario är utan alternativkostnad i form av andra intäkter/besparingar t ex uthyrning/flytt till mindre bostad/slopad uppvärmning.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jo.. men min lagerhållning i ett sådant scenario är utan alternativkostnad i form av andra intäkter/besparingar t ex uthyrning/flytt till mindre bostad/slopad uppvärmning.
Ja precis.. Jag skrev en kommentar om det men raderade den. Samma med kaffet. Jag ser redan nu vart det barkar.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Noterar att Swedbank nu erbjuder 2,35% sparränta på 12m bindning. Dit skall jag flytta delar av min likvid.

IM

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Att handla av sig själv är inte tillåtet. Huruvida det sker eller ej, I någon betydande omfattning, vet jag inte.

Det robothandlarna däremot gör, vilket väl i princip är hela deras affärsidé, är att fronta ordrar. Att det inte klassas som marknadsmanipulation gissar jag endast kan förklaras genom att väldigt många människor tjänar väldigt mycket pengar på en hög likviditet i marknaden.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Så då tappar man endast ca 7,5% av sitt kapital årligen, givet en inflation på 10%.

Det blir verkligen den där ränta-på-ränta-låten men bakfram.
Ja ☹️ Men hur investerar jag i inflationen? Kan man annat göra än att att tänka damage control? Har inga lån jag kan betala av, annars sannolikt en bra idé för de med bostadslån som skenar.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja ☹️ Men hur investerar jag i inflationen? Kan man annat göra än att att tänka damage control? Har inga lån jag kan betala av, annars sannolikt en bra idé för de med bostadslån som skenar.
Om du funderar på hur kapitalmarknaderna funkar, där man vid uppblåsningen (kredittillväxten) får överskott i inflödet på bostadsmarknaden, börsen och kryptomarknaden, och sedan när kreditproduktionen avtar så flödar kapital ut från dessa "depåer". Mycket av krediterna sugs nu bort från marknaden genom ökade ränteintäkter till bankerna, och minskar tillgången på pengar. Detta samtidigt som priserna går upp, av idag andra anledningar.

Frågan är vad det är du vill "försvara" med din placering? Vill du försvara din penningmängd, eller din köpkraft? Det är inte säkert de två är samma sak i längden.

Som nämndes tidigare så är det smart att under stark inflation tidigarelägga investeringar/inköp om man har mycket obundet kapital. Precis som det vid deflation blir motsatt. Som privatperson är det kanske svårt, men om man klarar tidigarelägga en månadslön eller tre varje år så är ju mycket gjort.

När du tidigarelägger investeringar och inköp (ökar lagerhållningen) så "låser" du din köpkraft på dagens läge. För det är väl ändå den urholkade köpkraften du vill skydda dig emot?

Det är inte i sig en värdeökande investering, i den mening att du kan sälja varorna senare. Men du sparar mot att behöva köpa in varorna senare till ett högre pris.

En intressant sak är att kika på guldpriset nu, det har gått ned sista tiden..

//K

desmo

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Som nämndes tidigare så är det smart att under stark inflation tidigarelägga investeringar/inköp om man har mycket obundet kapital. Precis som det vid deflation blir motsatt. Som privatperson är det kanske svårt, men om man klarar tidigarelägga en månadslön eller tre varje år så är ju mycket gjort.

När du tidigarelägger investeringar och inköp (ökar lagerhållningen) så "låser" du din köpkraft på dagens läge. För det är väl ändå den urholkade köpkraften du vill skydda dig emot?

Det är inte i sig en värdeökande investering, i den mening att du kan sälja varorna senare. Men du sparar mot att behöva köpa in varorna senare till ett högre pris.

En intressant sak är att kika på guldpriset nu, det har gått ned sista tiden..

//K
Dags att köpa sommarstugabåt/bil/båt alltså? Eller priserna har kanske inte minskat ännu?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Dags att köpa sommarstugabåt/bil/båt alltså? Eller priserna har kanske inte minskat ännu?

Min privata spaning är att det kommer blir jävelrea på black friday. Alla svenska hushåll har dragit i nödbromsen vad gäller inköp av kapitalvaror. Alla butiker har för höga lagernivåer just nu som de kommer försöka minska genom tokrea.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Så småningom blir det nog köpläge för den typen av sällanköpsvaror tror jag. Men det måste nog dimpa ner lite vinter-elräkningar och betalas några höga boenderäkningar innan folk kryper till korset. När/om prisfallet på den typen av varor sedan slutar vara en nyhet, då kan man nog göra ett klipp.. därav viss tveksamhet till att låsa upp ens pengar i ett i övrigt lockande årslångt sparkonto.

Begagnat-marknaden för t ex b2b-IT/elektronik har ju växt länge nu och bolag i branschen har köpts upp som aldrig förr det senaste året, detta kommer ge den typen av handel ännu en skjuts både avseende antalet köpare och säljare.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?

Jag vet inte. Men jag vet några som ”tjänat” på sina bilaffärer.. alltså något som nornalt är förknippat med ren förlust. Och Tesla + Porschebilar (El) har här sålts begagnade dyrare än vad de var när de beställdes nya.. På grund av inflationen och begränsad tillgång. Det blev alltså en spekulationsmarknad även på helt nya bilar, som normalt rasar 10% när man tar dem ut ur bilsalongen.

Jag tror att det viktiga när man vill binda/låsa sitt kapital i varor är att man känner att det är något man har behov för och genuint tycker / känner är värdefullt.

Om pengarna går ur marknaden så kommer vissa varor kanske dumpa i pris. Klockor, konst och annat i ett visst prissegment kanske blir billigt begagnat? Sånt som folk inte behöver men har köpt på sig när de lånat upp på hus och lägenhet.

Men så skall man ju vara intresserad av den typen av saker, och uppskatta dem :)

Annars så har väl sprit varit ett säkert kort, men även där så är det ju vissa problem med att sälja vidare om man inte är storkonsumenter själv. Jag har vänner som bunkrar fina spritsorter som släpps i små batcher. De brukar också gå upp i pris i en normal marknad.

Jag kommer egentligen inte på så mycket som är prisstabilt. Kanske någon annan har ideer?

//K

kebarb

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Min privata spaning är att det kommer blir jävelrea på black friday. Alla svenska hushåll har dragit i nödbromsen vad gäller inköp av kapitalvaror. Alla butiker har för höga lagernivåer just nu som de kommer försöka minska genom tokrea.

Hoppas det.. sålde min TV nu och fick nästan lika mycket som när jag köpte den i 2020.. Kan säkert köpa en likadan för mindre än jag sålde den jag hade! Synd bara att man inte ser på TV.

Jag har sett ett helt sjukt utflöde av grafikkort på beg marknaden . Kanske kommer en prisdump även i det segmentet?

(Hänger nog ihop med kollapsad kryptomarknad)

/K

SIE

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag har sett ett helt sjukt utflöde av grafikkort på beg marknaden . Kanske kommer en prisdump även i det segmentet?

(Hänger nog ihop med kollapsad kryptomarknad)

/K
Japp, under peak corona/krypto såg jag priser på asiatiska spot/komponent-tradingmarknaden där många ”standardkort” låg på 5 x retail eller mer. Nu är krypto dött’ish, elen är dyr, och produktionen börjar komma ikapp..

uandt

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag kommer egentligen inte på så mycket som är prisstabilt. Kanske någon annan har ideer?
Mark. Indexen baserade på åkermark ser rätt så stabila ut om en tittar historiskt. Jag drar till med en total killgissning att priserna på nyavverkad skogsmark också ligger rätt så platt konjukturmässigt.

Så köp några hektar kalhygge, bygg en schyst mtb-bana på den och vänta i hundra år eller så på att pengarna ska börja trilla in...

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Mark. Indexen baserade på åkermark ser rätt så stabila ut om en tittar historiskt. Jag drar till med en total killgissning att priserna på nyavverkad skogsmark också ligger rätt så platt konjukturmässigt.

Så köp några hektar kalhygge, bygg en schyst mtb-bana på den och vänta i hundra år eller så på att pengarna ska börja trilla in...
Undrar om mtb-banor är vägen till ekonomisk framgång.

IM

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?

//K

I mångt och mycket handlar det väl om tid?

Direktavkastning från kvalitetesbolag kan väl, I sammanhanget, kanske anses vara någorlunda stabilt, om än inte prisstabilt.

Realtillgångar; mark, fastigheter, skog. Visst värderas dessa tillgångar (inte minst fastigheter) helt uppåt väggarna i perioder, men drar man ut kurvan en aning kanske den kan anses stabil?

Jag vill nog påstå att starussymboler, riktiga statussymboler (inte Nike-skor, RL-klockor eller plasma-tv, hej 2002,) i form av väl utfört hantverk är relativt stabilt.

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag har lite pengar på ett nollräntekonto i Handelsbanken. Funderar på att slänga in dom på huslånet. Bra eller dålig idé? Har inga kunskaper om hur man får pengar att växa och inget intresse av att försöka läsa mig.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag har lite pengar på ett nollräntekonto i Handelsbanken. Funderar på att slänga in dom på huslånet. Bra eller dålig idé? Har inga kunskaper om hur man får pengar att växa och inget intresse av att försöka läsa mig.

Bra idé i vanliga fall. Beror på hur mycket annan buffert du har såklart. Jag vill personligen ha stålar på banken så att jag kan byta ut värmeväxlaren i jordvärmen samt pengar så att man klarar höga elpriser i SE4 över vintern åtm. Resten är kanske vettigt att stoppa in i huslånet.

1888

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Bra idé i vanliga fall. Beror på hur mycket annan buffert du har såklart. Jag vill personligen ha stålar på banken så att jag kan byta ut värmeväxlaren i jordvärmen samt pengar så att man klarar höga elpriser i SE4 över vintern åtm. Resten är kanske vettigt att stoppa in i huslånet.

Detta kunde jag skrivit själv.
Exakt min situation.

Laan84

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Större oväntade händelser brukar jag inte ha lösa pengar till, kör alltid in allt i aktier/fonder/amorterar. Det man inte kan lösa med någon löning händer så pass sällan för min del att jag kan ta chansen. I värsta fall får jag sälja lite fonder/aktier om ngt händer. Men vet inte ens vad det skulle vara… har två år gammal värmeanläggning och är inte beroende av vår bil.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Finns åtminstone ett par ledare för stora länder som kan ta beslut som jag gissar skulle sänka index långt under de nivåer du nämner. Dock är det kanske på lite längre sikt än oktober.

Topp