[OT] Köpläge på börsen?

DanielS

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Under tiden efter finanskrisen blev det en kortvarig dipp i bostadspriserna. Men den stora skillnaden som jag minns det var att det såldes mycket färre lägenheter. Vet flera som stod med osålda lägenheter under några månader. Men efter 9 månader var det tillbaka på all time high. Betyder så klart inte att det blir likadant den här gången. En annan skillnad var att räntorna var betydligt högre innan finanskrisen än vad dom är nu.

ething

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Om du är sker på att botten inte är nådd verkar det rimligt att blanka och tjäna pengar. Jag har svårt att tro att risken för karantäner och tuffa tider för företaget inte påverkat prissättningen av aktier redan utan att de som handlar skulle sitta och vänta på att dessa saker verkligen skulle inträffa. Om man känner en stark tro på att det fortsätter neråt säger man väsentligen att man har bättre information/är bättre på att värdera informationens värde än marknaden i stort. Låter ganska likt stock picking-problemet som väl visat sig vara minst sagt klurigt i praktiken.
Jag tror att börsen är lika nyckfull som människor i flock, därmed fortsätter den falla. Dock gillar jag inte blankning för jag ser att riskerna är för stora. Jag förlorar hellre pengar jag har än de jag inte har. Det är kanske fegt men då sover jag bättre.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Iofs. Men totalt sett är jag ändå skeptisk till att bolåneräntorn skulle gå upp så mycket att det påverkar marknadsläget
Jag tror inte heller det händer så mycket. Det jag sett de senaste 15 åren är att när marknaden kärvar till och det blir svårt att sälja så håller säljarna på objektet istället för att sänka priset, t.ex. hyr ut i andra hand eller liknande. Så utbudet går ner snarare än att priset gör det. Det måste till att krisen blir djup och långvarig, ex.vis att folk förlorar jobben och sitter jävligt högt belånade så att de tvingas sälja, för att prisnivån skall påverkas neråt i nån större omfattning. Och dit är det långt, tror jag.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag tror att börsen är lika nyckfull som människor i flock, därmed fortsätter den falla. Dock gillar jag inte blankning för jag ser att riskerna är för stora. Jag förlorar hellre pengar jag har än de jag inte har. Det är kanske fegt men då sover jag bättre.
Om börsen är oberäknelig borde det väl vara svårt att säga om den ska gå upp eller ner!? Du verkar dock rätt säker på att den ska gå ner. Nyckfull känns därmed som en konstig beskrivning.

Det är dock fortfarande inget lätt problem att hitta en strategi för när man ska gå in. Sannolikt är det bästa att sprida inköpen om man tänkt att skyffla in pengar på börsen under, säg, det kommande året.

Erik O

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Iofs. Men totalt sett är jag ändå skeptisk till att bolåneräntorn skulle gå upp så mycket att det påverkar marknadsläget
Nä, det håller jag med om, iaf på kortare sikt. Är väl som ooms skriver här innan att det är om folk blir arbetslösa i större skala som det kommer att hända nåt dramatiskt med priserna.

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det är verkligen jojo på börserna. DJI upp 5-10% ena dagen och ner lika mkt eller mer nästa. Snacka om volatilitet. Bådar inte gott i förlängningen. Jag gissar att vi kommer att få en långvarig recession av det här.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det är verkligen jojo på börserna. DJI upp 5-10% ena dagen och ner lika mkt eller mer nästa. Snacka om volatilitet. Bådar inte gott i förlängningen. Jag gissar att vi kommer att få en långvarig recession av det här.
Jag tror förvisso att det är den reala ekonomin som gör att vi går ner i recession. Det ser dock inte ljust ut nu i o m att många små och medelstora företag har det jävligt tungt nu.

Förhoppningsvis kommer staten med stöd så att de företagen kan gå i idé några veckor, så kan de återgå mot mer normala nivåer av kundtillströmning och i o m det anställa tillbaks de personer de har permitterat/låtit gå.

Ovanstående är happy case-scenariot. Vem som helst kan nog drömma upp klart värre scenarier. 🙂

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jag blev förvånad när jag kollade mitt ISK och såg att det bara gått ner knappt 1% förra veckan, trots flera dagars ras. Men det var ju ordentliga uppåtrekyler däremellan. De riktiga börshajarna gör nog grova pengar på svängningarna dessa dagar.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det beror helt på hur snabbt vi kan se en tidslinje och hur den tidslinje ser ut. 18 månader dåligt men om vi kan tro på ett fåtal månader så är det en annan femma.

KONAmi

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Skulle kännas överraskande om det i sig ledde till prisökningar. Känns som mkt av svaret ligger i bankernas kalkyler för hur mkt pengar människor får låna som funktion av aktietillgångars värde. Har ingen aning om hur dessa ser ut dock.
Från en som jobbar på bank(mig): Storleken på aktietillgångarnas värde påverkar inte kalkylen alls. Möjligtvis kan det påverka storleken på det man har att lägga i kontantinsats, det är dock få som har hela kontantinsatsen på börsen så det gör nog ingen större påverkan.
Osäkerheten kring anställningar/inkomst framöver gör troligtvis större skillnad. Men eftersom det också samtidigt sannolikt leder till ett lägre utbud så är det inte säkert att det gör någon större påverkan på priserna.

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Det är svårt att skilja på den reala ekonomin och börsen (om man nu ser dessa till varandras motsatser?) av den anledningen att vi har lånat till oss vårt välstånd. Brakar åter även kreditmarknaden samman (som 2007-2008) så har vi nog en värre situation den här gången m a p låneläget.

KONAmi

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Detta är ju visserligen en ny dimension av "inbomsning" men det är lätt att glömma bort att det hela tiden händer saker som göra att folk bävar för stora långdragna börsras.

Börsutveckling 10 år.png

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Detta är ju visserligen en ny dimension av "inbomsning" men det är lätt att glömma bort att det hela tiden händer saker som göra att folk bävar för stora långdragna börsras.

Visa bilaga 407346
Kul kurva! Men om man tar o tittar på t ex DJI så är vi numera nere på 2016 års nivåer och då blir det ngt annat än ett mindre hack i kurvan. Vart tionde år ungefär smäller det till och mkt talar för att det är dags för en lite längre nedåtresa den här gången. Håll i hatten!

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Från en som jobbar på bank(mig): Storleken på aktietillgångarnas värde påverkar inte kalkylen alls. Möjligtvis kan det påverka storleken på det man har att lägga i kontantinsats, det är dock få som har hela kontantinsatsen på börsen så det gör nog ingen större påverkan.
Osäkerheten kring anställningar/inkomst framöver gör troligtvis större skillnad. Men eftersom det också samtidigt sannolikt leder till ett lägre utbud så är det inte säkert att det gör någon större påverkan på priserna.
Av nyfikenhet: Är det för att det är för svårt/jobbigt att värdera aktietillgångarna? Eller är det något regelverk som slår till?

En (uppenbarligen felaktig) lekmannamässig argumentation hade ju annars varit att bankerna vill låna ut pengar men gillar inte risken att låntagaren inte kan betala för lånet. Denna risk borde minska ju mer tillgångar man har (givet att risknivån i tillgångarna är konstant).

Eapea

Medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Kul kurva! Men om man tar o tittar på t ex DJI så är vi numera nere på 2016 års nivåer och då blir det ngt annat än ett mindre hack i kurvan. Vart tionde år ungefär smäller det till och mkt talar för att det är dags för en lite längre nedåtresa den här gången. Håll i hatten!
ja den kurvan behöver ju uppdateras..

Bilagor

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Och där gick räddningspaketet igenom. Inga större rörelser i DJI (terminer), förmodligen redan inprisat i gårdagens kraftiga uppgång.

Min spådom är följande:
Slagig handel under dagen. Imorgon fortsatt ned.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Och där gick räddningspaketet igenom. Inga större rörelser i DJI (terminer), förmodligen redan inprisat i gårdagens kraftiga uppgång.

Min spådom är följande:
Slagig handel under dagen. Imorgon fortsatt ned.
Hittills rätt idag i Sthlm iaf; upp först, sen ner, och nu ligger det och svajar kring nollan...

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Gick ju helt ok igår också, men idag pekar terminerna nedåt 2-3%...
Skitsvårt att gissa vad som kommer att hända i närtid. Man kan utgå från att ALLT kan hända. Men får man spekulera så är det sannolikt att börsen kommer gå ner kraftigt innan helgen av 2 anledningar. Dels så finns det en osäkerhet om vad som kommer att hända under helgen och dels har vi haft en extremt kraftig korrektion uppåt. Krispaket eller inte, t ex att köpa ut banker för hur mkt pengar som helst 2008 hjälpte ju knappast - det blev ju en lågkonjunktur i alla fall.

SocialGimp

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Jeez, 3,2 miljoner nyanmälda arbetslösa i USA förra veckan och börsen lyfter på siffran... Ibland förstår jag ingenting! Förväntan låg på runt 1 miljon. Hiskelig siffra även den.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Ja, det är ju rally på Wall street för tredje dagen i rad. Upp 3-4% just nu. Europabörserna är väl dock mer neutrala idag (vilket ju också är "bra" med tanke på att terminerna pekade 2-3% ner imorse).

KONAmi

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Av nyfikenhet: Är det för att det är för svårt/jobbigt att värdera aktietillgångarna? Eller är det något regelverk som slår till?

En (uppenbarligen felaktig) lekmannamässig argumentation hade ju annars varit att bankerna vill låna ut pengar men gillar inte risken att låntagaren inte kan betala för lånet. Denna risk borde minska ju mer tillgångar man har (givet att risknivån i tillgångarna är konstant).
Lagreglerna är i princip helt kopplade till kassaflöde och inte till andra tillgångar. Säkerheten för lånet utgörs ju i grunden av bostaden och det går därför inte att direkt pantsätta ytterligare tillgångar som säkerhet för lånet. Om en person har stora likvida tillgångar kan man göra undantag från grundreglerna om de bedöms räcka för att täcka upp(under en längre tid) för ett eventuellt underskott i kassaflödet, men då är det ju som sagt ett undantag. Ej spärrade medel på konto/aktier, fonder etc kan ju de facto användas av låntagaren till annat. Personen kanske köper en vräkig båt/bil och vips så är pengarna borta.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
90% är ändå anmärkningsvärt givet branschen vi pratar om och att läget snarare blivit sämre än bättre. Spännande hur psykologin påverkar så mycket kortsiktigt.

Zåsna

Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer