[OT] Kolsyreapparat av högre kvalitet?

NAnders

Aktiv medlem
Har precis kört slut min andra kolsyreapparat. De verkar hålla exakt tre år, sedan är det någon plastdel som ger upp.

Någon som vet om det finns något fabrikat eller modell som är rejälare byggd? Gärna Soda Stream-kompatibel så man slipper köpa nya flaskor.
20230125_213423.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Råd & Rön testade i nr 8-2022 12 olika kolsyremaskiner
De tyckte att den billiga Sodastream Genesis vann testet, men inte endast pga priset,
men tvåan tyckte de höll högre kvalité, det var
Aarke Carbonator 3

Men läs gärna hela testet själv, om du inte vill betala för testet finns Råd & Rön både i
Readly och Arcy och du kan läsa alla tidningar de har gratis i minst en månad.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi hade en AGA Aqvia i säkert 10 år innan den small av i gängan där man sätter i flaskan. Ser ut att vara likadan som den som säljs nu. Men den har ju inte sodastreamflaskor utan wassermaxx-flaskor. Nu har vi en billig sodastream, det är nog faktiskt en Genesis..

Handlar sällan på den typen av affärer men att byta kolsyreflaskor kostar 30 kr på Dollarstore men 78 på Ica!

NAnders

Aktiv medlem
Råd & Rön testade i nr 8-2022 12 olika kolsyremaskiner
De tyckte att den billiga Sodastream Genesis vann testet, men inte endast pga priset,
men tvåan tyckte de höll högre kvalité, det var
Aarke Carbonator 3

Men läs gärna hela testet själv, om du inte vill betala för testet finns Råd & Rön både i
Readly och Arcy och du kan läsa alla tidningar de har gratis i minst en månad.
Det är en Sodastream Genesis som har gett upp nu, den förra var den föregående modellen (exteriört likadan, annan konstruktion invändigt). Användningsintensiteten är några flaskor om dagen, en patron räcker 1 till 2 veckor.

Jag får ta och leta rätt på R&R-numret och läsa på! Det kanske slutar med att jag accepterar att en Sodastream har en avskrivningstid på tre år vid daglig användning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Aqvian var nog tre gånger dyrare.. och det är smidigare med sodastream-flaskorna som är klart enklare att få tag i.

Mashimaro

Aktiv medlem
Våran gamla SodaStream av första generationen höll i minst 10 år. Köpte en begagnad likadan för typ 50 kr när den första gav upp, och den begagnade är inne på år 3 hos oss. Så kanske är den mer hållbar, eller så är vi snällare mot den :) Vi gör kanske 1-2 flaskor om dagen.

Vår ser ut som denna. Inte snygg, men funkar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lätt OT-spår men jag förberedde för kylskåp med vatten (vattenskademaskin som en snickare jag anlitade tidgare kallade dem) och hade i min enfald tänkt att det skulle vara trivialt att få med kolsyra. Men det verkar bara ha funnits ett skåp med kolsyrat kylt vatten och det var från Elektrolux, finns inte längre sedan de stängde fabriken i Sverige.

Den dag kyl och frys (från 2008) byts ut kommer det kännas surt att köpa ett ytan kolsyra :)

HåkanC

Aktiv medlem
För att fortsätta på OT-spåret
Är det ngn som har exempel på bra smaksättare av bubbelvatten förutom
51e72fcd-4a6e-4f71-94dd-094b09a7186f
Jag har även provat Fun Light Lemon Lime
image.png

Men den var alldeles för söt, smaken försvann och endast det söta blev kvar när jag spädde ut den till så svag som jag vill ha.
Fun Light har många fler smaker, men jag är för snål att köpa 10-20 flaskor enbart för att bli besviken.
Det behöver självklart inte vara Fun Light, men gärna sockerfri och ffa inte så söt!

kais01

Aktiv medlem
Lätt OT-spår men jag förberedde för kylskåp med vatten (vattenskademaskin som en snickare jag anlitade tidgare kallade dem) och hade i min enfald tänkt att det skulle vara trivialt att få med kolsyra. Men det verkar bara ha funnits ett skåp med kolsyrat kylt vatten och det var från Elektrolux, finns inte längre sedan de stängde fabriken i Sverige.

Den dag kyl och frys (från 2008) byts ut kommer det kännas surt att köpa ett ytan kolsyra :)
ot: har sådana skåp, de är bra på många vis och förhållandevis rymliga för sin storlek. men är vattenkanoner som bara väntar på att avfyras.

efter typ 6 år råkade jag vara i köket när ena skåpets egen koppling till husets system plötsligt släppte, vatten forsade ut med full kraft. dessbättre hade jag låtit montera en avstängare på köksblandaren så det blev bara några sekunder.

kan bara drömma om hur många kubikmeter vatten som runnit ut i huset om jag inte varit på plats. totalskada?

skåpen innehåller alltså klämkoppling till ett smalt plaströr. i tekniskt helt undermåligt utförande och en olycka som väntar på att hända. försökt forska i om det kan finnas bättre kopplingar men inte kommit i kontakt med någon som vet.

har du jomper hittat något säkrare??

om inte lämna för allt i världen inte dessa svenska 'kvalitetsskåp' trycksatta utan direkt uppsikt. försvårar något användningen av ismaskinen...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det borde ju gå att ha ett läckageskydd som stänger av vid för kraftigt flöde så det inte står och sprutar hur länge som helst.

Har små pipande vattenlarm från Nexa som kostar runt en hundralapp men dom gör ju föga nytta i en situation som den du beskriver.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Brukar droppa vanlig pressad citron i. Det ska vara ReaLemon, inte Coop/Icas egna som inte är lika god.

Annars finns det från https://www.zeroh.se/ också, deras Lemon-Lime är OK men lite mera åt läskhållet, säkert snarlik Funlight.

jekyll

Aktiv medlem
51e72fcd-4a6e-4f71-94dd-094b09a7186f
Jag har även provat Fun Light Lemon Lime
image.png

Men den var alldeles för söt, smaken försvann och endast det söta blev kvar när jag spädde ut den till så svag som jag vill ha.
Fun Light har många fler smaker, men jag är för snål att köpa 10-20 flaskor enbart för att bli besviken.
Det behöver självklart inte vara Fun Light, men gärna sockerfri och ffa inte så söt!
Vi har använt Fun Light Mojito och gillat skarpt. Något mindre söt än Lemon vill jag minnas.
Men det är ju fortfarande ”saft”.

ipv6

Aktiv medlem
Det borde ju gå att ha ett läckageskydd som stänger av vid för kraftigt flöde så det inte står och sprutar hur länge som helst.

Har små pipande vattenlarm från Nexa som kostar runt en hundralapp men dom gör ju föga nytta i en situation som den du beskriver.

Vi har en "vattenfelsbrytare", den stänger av vattnet till hela huset om flödet överstiger inställda värden eller om den lösa detektorn (som vi har under diskmaskinen) larmar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En sådan detektor under diskmaskinen och en under kyl/frys (som då står på gemensamt underlägg) skulle ju säkra rätt bra.

kais01

Aktiv medlem
(ot) det kan ju vara värdefullt med ett larm om det börjar sippra. men här blir det fullt ös när skåpets egen klämkoppling lossnar. dock lär flödet inte överstiga att tappa upp ett badkar, så en 'vattenfelsbrytare' bör ha svårt att reagera.

hursomhelst, ett gott råd är att inte under några förhållanden lämna hemmet med dessa skåp trycksatta med vatten.

det konstiga är att electrolux inte när jag kollat haft en uppdaterad lösning, liksom att det inte verkar som försäkringsbolagen krävt electrolux på ersättning. det borde de ha gjort, för tillverkaren får ses som klart vållande i dessa fall.

aldrig sett något liknande dåligt utförande.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Vi har en Aarke och är väldigt nöjda med den. Kvalitetskänslan är hög men har bara haft den i ett halvår så svårt att säga hur den håller i längden.
Innan hade vi maskin under bänken med egen vattenkran. Riktigt surt när den dog.

ipv6

Aktiv medlem
(ot) det kan ju vara värdefullt med ett larm om det börjar sippra. men här blir det fullt ös när skåpets egen klämkoppling lossnar. dock lär flödet inte överstiga att tappa upp ett badkar, så en 'vattenfelsbrytare' bör ha svårt att reagera.

Ja, tror vår är inställd på typ 500 liter vatten på en timme och det är ju inte direkt något man vill ha på köksgolvet. Då har man mer nytta av vattendetektorerna och trycktest varje natt, men det känns som att det finns en del utvecklingspotential i konceptet.

kais01

Aktiv medlem
Ja, tror vår är inställd på typ 500 liter vatten på en timme och det är ju inte direkt något man vill ha på köksgolvet. Då har man mer nytta av vattendetektorerna och trycktest varje natt, men det känns som att det finns en del utvecklingspotential i konceptet.
(ot) råkade i annat sammanhang träffa en röris idag, han var positiv till en vattentryckvakt, förmår både klara sipprande och plötsliga läckor. vissa försäkringsbolag tar installationskostnaden:)

sen föreslog han vid skåpen en tryckreducerare ner till t ex 3 bar, då de här kopplingarna var ökända för dels att inte tåla vanligt svenskt tryck, och ffa inte peakar.

och till sist; hydraulfirmor kunde tänkas ha bättre klämkopplingar.

kanske vågar koppla in igen trots allt?

(ot) råkade i annat sammanhang träffa en röris idag, han var positiv till en vattentryckvakt, förmår både klara sipprande och plötsliga läckor. vissa försäkringsbolag tar installationskostnaden:)

sen föreslog han vid skåpen en tryckreducerare ner till t ex 3 bar, då de här kopplingarna var ökända för dels att inte tåla vanligt svenskt tryck, och ffa inte peakar.

och till sist; hydraulfirmor kunde tänkas ha bättre klämkopplingar.

kanske vågar koppla in igen trots allt?
John Guest kopplingar används väl i professionella sammanhang för inkoppling av kaffemaskiner och liknande. Tryckregulator är alltid en bra idé.
Fö har ju en vattenfelsbrytare också fördelen att man kan stänga av vattnet med en knapptryckning när man lämnar huset.

HåkanC

Aktiv medlem
Läser man det finstilta om sodastream flaskorna ska dem väl bytas ut efter några år ändå.
Det står bäst-före-datum på nyare flaskor. Rent anekdotiskt håller de minst tre år efter det :)
Jag upptäckte för ett tag sedan att en av mina flaskor hade blivit såpass rund i botten att den inte kunde stå upp längre!
Den har gått till återvinning.

Topp