[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

grondahl

Aktiv medlem
Tejp och mejl (både i talspråk och skrift) stör jag mig mycket mindre på. Jag skulle inte skriva mejl i något sammanhang men jag kan förstå att man inte använder ordet "e-post" i mer informella sammanhang.

H.

Aktiv medlem
Tejp och mejl (både i talspråk och skrift) stör jag mig mycket mindre på. Jag skulle inte skriva mejl i något sammanhang men jag kan förstå att man inte använder ordet "e-post" i mer informella sammanhang.
Vad använder du för ord istället för tejp? "Plastbärare med häftämne på rulle"?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tejp är väl bara äldre än mejl helt enkelt? Och i mina ögon är båda mer oskyldiga än bajk eller t ex rajs/rejs som snarare ser ut som barnspråk.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tape har väl inte heller ett svenskt ord? Var Tape ett varumärke från början? Hur skiljer de på tape som tejp och tape som kassett?

freddag

Aktiv medlem
i östergötland (åtminstone) verkar bike också betyda cykeltävling. kolmårdsbiken, vretabiken, mjölbybiken, ydrebiken. nån som vet hur det kommer sig? finns det tävlingar i engelsktalande länder som heter så?

edit: och dalarna också uppenbarligen :)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Sätter journalisterna rubrikerna?
I det här fallet, korta webb-notiser, skulle jag tro det. Men jag kan ha fel, det är möjligt de har rubriksättare även för det. Känns dock som nåt som borde ha rationaliserats bort med tanke på hur dåligt det går för tidningshusen...

GoranS

Aktiv medlem
I det här fallet, korta webb-notiser, skulle jag tro det. Men jag kan ha fel, det är möjligt de har rubriksättare även för det. Känns dock som nåt som borde ha rationaliserats bort med tanke på hur dåligt det går för tidningshusen...
Eller inte ha rationaliserats bort om du har rätt i ditt antagande och man betänker hur dåligt det gick med denna rubrik!?

Mamel

Medlem
Apropå kvällspressen: är det ingen som stör sig på rubriksättarnas ohämmade bruk av tankstreck?

Kan rekommendera boken ”Komma rätt, komma till tals och komma till punkt” för en rasande uppgörelse med felaktigt bruk av skiljetecken. Mumma för alla språkpoliser.

Bikzz

Aktiv medlem
Ändå - viktigtattbudskapet. Går fram! What. Senkan ju folk posta stuff differently, or-what ? 2flugor på smällen. Fö är det trist med personer som sätter formalism framför kunskap, Dudes - take it easy instead - se til att bajka & campa och enjoya lite mer ! :cool:

GoranS

Aktiv medlem
Hur är det med kunskap om formalism då?

Man kan naturligtvis skriva på en massa olika sätt. Vissa ökar risken för missförstånd medan andra är tydligare. Vissa går snabbare att läsa medan andra gör att man stakar sig och verkligen får fundera på vad det är den som skrivit texten menar. Ett rimligt mål att sträva efter tycker jag är att det ska vara tydligt vad man menar och lätt för läsaren att ta till sig. Då tror jag att ett korrekt språk ofta kan underlätta då det trots allt är något som människor är rätt vana vid. Använder man däremot ett "udda språk" eller skriver på ett sätt som människor inte är vana vid blir det mer information som hjärnan behöver bearbeta vilket gör det jobbigare att läsa.

Sen finns det förstås en massa undantag, men jag tror att ovan nämnda målsättning i många fall är bra att ha.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer