[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

freddag

Aktiv medlem
Vem bestämde att man bor _i_ Sverige men _på_ landet?
om t ex öar brukar det sägas att det beror på om det är den administrativa eller geografiska aspekten som ska framhävas. du är alltid i en administrativ enhet, men bara ibland på en geografisk plats.

i många fall är det mer respektfullt att framhäva det administrativa, som ett avståndstagande mot kolonialism. "på irland" kan tolkas som att irlands självständighet inte erkänns.

kanske kan det vara snällare mot oss lantisar att säga "ute i landet" än "på landet". men det kanske är att ta i.

bäst är kanske att skippa "på landet" helt och säga vilket landskap du är i.

IM

Aktiv medlem
om t ex öar brukar det sägas att det beror på om det är den administrativa eller geografiska aspekten som ska framhävas. du är alltid i en administrativ enhet, men bara ibland på en geografisk plats.

i många fall är det mer respektfullt att framhäva det administrativa, som ett avståndstagande mot kolonialism. "på irland" kan tolkas som att irlands självständighet inte erkänns.

kanske kan det vara snällare mot oss lantisar att säga "ute i landet" än "på landet". men det kanske är att ta i.

Loftberg

Aktiv medlem

Men om man då säger exempelvis, jag bor i Uppland. Då kan ju det innebära Stockholm, såväl som Rimbo eller Tierp. Jag menar...

Bonzo

Aktiv medlem
Vem bestämde att man bor _i_ Sverige men _på_ landet?
Jag växte upp i en liten kommun där man sade att man gick ”upp på byn”, men i grannkommunen som var lite större gick man ”ner på stan”.
Så vitt jag vet var det inga större höjdskillnader i någon av kommunerna, så det måste ha berott på något annat.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Något som inte är fel i sig, men som alltid retat hjäl mig, är när folk skriver "Du fattas mig", istället för "Jag saknar dig" eller sådär när någon gått bort. Låter kanske lite kallt att störa sig på en sån sak i ett sånt sammanhang, men jag kan inte rå för det. ;P

freddag

Aktiv medlem
Något som inte är fel i sig, men som alltid retat hjäl mig, är när folk skriver "Du fattas mig", istället för "Jag saknar dig" eller sådär när någon gått bort. Låter kanske lite kallt att störa sig på en sån sak i ett sånt sammanhang, men jag kan inte rå för det. ;P
jag tänker på ronja rövardotter. skalle-per fattas väl mattis? låter bara fint och poetiskt i mina öron, och ger (kanske) en tanke till börje ahlstedts utmärkta skildring av akut sorg.

intressant tanke på att "störa sig" är en helt ofrivillig reflex. är det så?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jag tänker på ronja rövardotter. skalle-per fattas väl mattis? låter bara fint och poetiskt i mina öron, och ger (kanske) en tanke till börje ahlstedts utmärkta skildring av akut sorg.

intressant tanke på att "störa sig" är en helt ofrivillig reflex. är det så?
Tycker det låter så krystat och pretto bara. :D Och ja, att irritera sig på något och störa sig på något är väl för det mesta en reflex, så att säga. Jag menar, ingen vill väl EGENTLIGEN gå runt och vara irriterad på onödiga saker? Som det där med "fattas mig". Jag blir inte gladare av det i alla fall, men det finns där ändå tyvärr.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tycker det låter så krystat och pretto bara. :D Och ja, att irritera sig på något och störa sig på något är väl för det mesta en reflex, så att säga. Jag menar, ingen vill väl EGENTLIGEN gå runt och vara irriterad på onödiga saker? Som det där med "fattas mig". Jag blir inte gladare av det i alla fall, men det finns där ändå tyvärr.
Du får köra lite terapi. Tappa en helt väsentlig och nödvändig cykeldel genom en sluten trall. Sen kan du gå och säga du fattas mig tills du har vant dig. Cykel blir det ju inte ändå, så ganska sorgligt.

freddag

Aktiv medlem
att ha höga pretentioner tycker jag är fint. att agera som att saker spelar roll och är viktiga. men i det här samhället förväntas vi spela coola och blasé. vi ska inte tro att vi kan nå närmare sanningen med vackrare och mer precisa ord, nä, då är vi pretto.

samtidigt förstår jag, jag är allergisk mot snömos och när de verkliga förhållandena döljs i en rökridå av god smak och stora tomma ord. men det är egentligen motsatsen till att ha pretentioner, tycker jag. det är att inte bry sig ett skit om nåt och inte ha några pretentioner.

när det kommer till sorg tror jag däremot få mänskor fejkar och brassar på med ord som inte betyder nåt. så jag är på lag du fattas mig, helt klart.

Makten

Aktiv medlem
Att ett uttryck använts i svensk media under de senare åren är väl nästan själva definitionen på att ett uttryck är allmänt vedertaget?!

Och så är det min åsikt, förstås. Som är minst lika tungt vägande som din åsikt.
Det håller jag verkligen inte med om. Hur stor del av befolkningen utgör journalistkåren?

AdamLR

Medlem
Vi förfaller förstå, och hålla med, varandra. Om jag tolkar dig rätt.
Åtminstone i din slutsats, i andra stycket. Begreppet lämna innebär vad det verkar fylla sin funktion så till vida att den som skriver det gör sig förstådd. Däremot ger det en icke fullständig, förenklad och rimligtvis aningen skev bild av vad som de facto har skett.
Vad säger ni i lämna-debatten om "börsen gick upp" och "börsen gick ned"? Där kan vi snacka om skev och förenklad bild av vad som sker.

Eller ansvarsperson X "riktar skarp kritik" mot Y. Om det enda X har sagt är "jag riktar skarp kritik mot Y", så är det snarare ytterst svag kritik.

freddag

Aktiv medlem
Det håller jag verkligen inte med om. Hur stor del av befolkningen utgör journalistkåren?
jag är bara en enkel språket i p1-lyssnare, men jag har också fått uppfattningen att det är genom sökningar i tidningsdatabaser som språkvetare tar reda på vad som är allmänt vedertagna betydelser av ord. sen kan du väl ifrågasätta den metoden, men det är ju en annan sak. kanske webbsökningar på google är bättre? där finns det nog en hel del användande av lämna utan objekt också.

men jag läser in någon gränskonspiratorisk idé om Journalistkåren med stort j i dina rader. jag tror verkligen inte att den yrkesgruppen är så homogen om du tycks tro. men jag kan ha fel om vad du tror.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
att ha höga pretentioner tycker jag är fint. att agera som att saker spelar roll och är viktiga. men i det här samhället förväntas vi spela coola och blasé. vi ska inte tro att vi kan nå närmare sanningen med vackrare och mer precisa ord, nä, då är vi pretto.

samtidigt förstår jag, jag är allergisk mot snömos och när de verkliga förhållandena döljs i en rökridå av god smak och stora tomma ord. men det är egentligen motsatsen till att ha pretentioner, tycker jag. det är att inte bry sig ett skit om nåt och inte ha några pretentioner.

när det kommer till sorg tror jag däremot få mänskor fejkar och brassar på med ord som inte betyder nåt. så jag är på lag du fattas mig, helt klart.
Vet inte om jag håller med! Jag tycker det känns ärligare och känslosammare att skriva "Mamma, jag saknar dig" än "Mamma, du fattas mig". Och du ser ju hur teatralisk Mattis är! :P Nae vars, men jag tror definitivt att folk även i sorg försöker formulera något för dom som ska läsa inlägget. För effekt, för att framstå som något man inte är, etc etc. Har naturligtvis inga bevis för det utan det är bara en känsla! Men så tycker jag de flesta är ganska falska.

Makten

Aktiv medlem
jag är bara en enkel språket i p1-lyssnare, men jag har också fått uppfattningen att det är genom sökningar i tidningsdatabaser som språkvetare tar reda på vad som är allmänt vedertagna betydelser av ord. sen kan du väl ifrågasätta den metoden, men det är ju en annan sak. kanske webbsökningar på google är bättre? där finns det nog en hel del användande av lämna utan objekt också.
Då tycker jag att dessa "språkvetare" borde byta jobb. Det finns en del litteratur man kan läsa, till exempel.

men jag läser in någon gränskonspiratorisk idé om Journalistkåren med stort j i dina rader. jag tror verkligen inte att den yrkesgruppen är så homogen om du tycks tro. men jag kan ha fel om vad du tror.
Du har fel i båda fall.

-------

Det här är en komplett meningslös diskussion. Om ni tycker att det är "allmänt vedertaget" att ordet "lämna" används med en helt annan betydelse än tidigare bara för att svenska journalister börjat med det tämligen nyligen, så kan ni ju göra det. Jag har aldrig hört eller läst det från någon annan än just journalister.

freddag

Aktiv medlem
för minst 16 år sedan, menar du. så började affärsmännen. enligt en professor.

sen är det ju så att vissa språkgrejer kan gå en helt förbi, sen när en plötsligt lägger märke till dem så känns det som att de är överallt.

Det är fint, tycker jag, att människor som inte är helt säkra på hur ord stavas eller hur alla grammatiska krumelurer förhåller sig till varandra ändå använder och breder ut språket som en karta framför sig och rör sig än hit än dit i virvlande konstruktioner. Språket är ju till för att användas, för att kommunicera, och det är ganska kontraproduktivt att då trycka till kartvirvlarna så att deras vilja att använda språket minskar. Mer virvlande är uppfriskande.
Vad gulligt skrivet ❤ Det ger lite mod till oss som inte är perfekta. En besvärlig sak med språk tycker jag kan vara att göra en bra avvägning. Det låter ofta mindre uppstyrt om man i skrift uttrycker sig på liknande sätt som när man pratar.

Är "dom" förresten accepterat att använda idag eller borde vi som skaffat oss den här ovanan damma av grammatikboken?

freddag

Aktiv medlem
Det finns en del litteratur man kan läsa,
just språket i utgivna böcker är nog lite segare i svängarna och hänger inte med det allmänna språkbruket på samma sätt som hos Journalistkåren, tänker jag mig. språket i böcket korrekturläses och och redaktöras och författare anstränger sig för att skriva korrekt/gammalmodigt.

Adhocalias

Aktiv medlem
Då tycker jag att dessa "språkvetare" borde byta jobb. Det finns en del litteratur man kan läsa, till exempel.

Du har fel i båda fall.

-------

Det här är en komplett meningslös diskussion. Om ni tycker att det är "allmänt vedertaget" att ordet "lämna" används med en helt annan betydelse än tidigare bara för att svenska journalister börjat med det tämligen nyligen, så kan ni ju göra det. Jag har aldrig hört eller läst det från någon annan än just journalister.
Jag tror nog trots allt att jag rankar språkvetare och journalister som lite tyngre auktoriteter på området än en upprörd skribent på ett cykelforum som avfärdar alla som inte håller med honom. Och helt uppriktig vet jag inte riktigt vilka annars som kan tänkas skriva om vd:ar som avgår/lämnar/slutar/entledigas än journalister. Det är ju liksom inget ämne för poeter...

jingleyschmidt

Aktiv medlem

Du har fel i båda fall.

-------

Vad tycker du om den HÄR rubriken då? :D

Anders H

Aktiv medlem
Ett annat lite sorgligt fenomen är att ungarna tror att de snackar engelska och inte använder reflexiva pronononomen och man kan få höra jönsigheter som nåt i stil med "han hälsade på hans bror och spenderade sedan natten med hans fru". I västgermanska språk har reflexiva pronomen försvunnit för länge sedan. Vi har haft vett att behålla dem tills nu. Engelskan är inte på något sätt ett sämre språk än svenskan, alla språk borde ju vara lika bra även om de fungerar på olika sätt, men om man applicerar språkregler från ett språk på ett annat, så skapar man ett pidginspråk där en hel del av funktionen kan gå förlorad. Ursäkta om jag är långrandig.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag tror nog trots allt att jag rankar språkvetare och journalister som lite tyngre auktoriteter på området än en upprörd skribent på ett cykelforum som avfärdar alla som inte håller med honom. Och helt uppriktig vet jag inte riktigt vilka annars som kan tänkas skriva om vd:ar som avgår/lämnar/slutar/entledigas än journalister. Det är ju liksom inget ämne för poeter...
Vänta, nu är det alltså auktoriteter som ska bestämma vad som språkligt är "allmänt vedertaget"? Herregud.

Vad tycker du om den HÄR rubriken då? :D
Det räcker med att hålla muspekaren över länken för att se att den leder till Aftonbladet, så jag slipper stödja deras totala dynga.

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem

Anders H

Aktiv medlem
Ordet "lämna" tillför inte heller något när man helt utan anledning använder det istället för ett vedertaget ord.
"Lämna" är ju i svenskan ett transitivt verb som inte ska stå utan objekt, och är ännu ett exempel på en anglicism när man t ex säger att "presidenten lämnade". ( Vadå lämnade han? Landet? Rummet? Detta jordelivet?) Men det är väl också något vi får finna oss i. Förändringen av språket går förmodligen fortare nu än tidigare eftersom personer som förr aldrig skulle ha kommit på tanken att uttrycka sig i skrift på grund av bristande utbildning eller talang, nu skriver flitigt på nätet. En annan orsak är väl unga människors överdrivna tilltro till engelska som ett överlägset språk, något som uppmuntras av friskolor där undervisningen uteslutande sker på engelska.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det här med vad som är normalt, vad som är norm, det tycker jag vi kan diskutera! Det borde inte vara så känslomässigt laddat att säga att någon är onormal, om man enbart baserar det på vad som är genomsnittligt så att säga. Tankar?!

Anders H

Aktiv medlem
Det här med vad som är normalt, vad som är norm, det tycker jag vi kan diskutera! Det borde inte vara så känslomässigt laddat att säga att någon är onormal, om man enbart baserar det på vad som är genomsnittligt så att säga. Tankar?!
Håller helt med. I psykologkretsar är det haram att snacka om onormalt. Man väljer att uttrycka sig i stil med "i nedre delen av genomsnittet" vilket är rent nonsens. Under eller över två standardavvikelser är onormalt. Över är sällan ett problem.

freddag

Aktiv medlem
"Lämna" är ju i svenskan ett transitivt verb som inte ska stå utan objekt,
du kunde ha läst tråden. men i korthet: enligt professor i modern svenska lars-gunnar andersson var den intransitiva användningen av verbet "ganska ny" för 16 år sedan:

"Användningen är ganska ny, och det finns paralleller: ”bry sig” som för kanske 20 år sedan började användas intransitivt. Att gamla ord får nya användningar innebär inte någon fara för språket, det är en naturlig utveckling!"

och isof säger att det är helt okej, men brukar varna för att det kan irritera vissa:

"I betydelsen ’leverera’ har man tidigare kunnat konstruera lämna utan objekt: ”Vi hämtar och lämnar” kan en budfirma utlova. I betydelsen ’avgå, fara i väg, bege sig i väg, ge sig av’ är det däremot nytt med konstruktion utan objekt som utsäger vad eller vem man lämnar. Den konstruktionen är hämtad från engelskan (leave) och har nu några år på nacken i svenskan. Vi brukar varna för att den irriterar. Det är inget nytt grammatiskt fenomen med ett verb som kan konstrueras både med och utan objekt. Det kan även t.ex. rulla, köra, liksom äta, dricka, läsa, skriva. Därför är det svårt att avvisa sådan konstruktion vid lämna, i synnerhet då den förekommit tidigare i en viss betydelse."

Makten

Aktiv medlem
Nej, lyckligtvis inte. Missade en tangent bara. Det skulle stå "totala". 😊

nja, men även i den anarkistiska utopin vore det väl fint att ha lite folk som vet vad de snackar om och som kan komma med rekommendationer till folk som inte snöat in på just språk utan kanske cyklar? t ex isof https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=384970368/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=l%C3%A4mna&svar=47521&log_id=677795&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea
Det står ju för fläen exakt det jag skrivit hela tiden. Du har fortfarande inte lyckats svara på vad vi eller någon annan vinner på att journalistkåren bestämt sig för att använda ett uttryck som inte tillför något, som ingen annan än de använder, och som dessutom är irriterande uselt. Ändå käftar du emot bara för sakens skull.

Ber om ursäkt. Det är givetvis du som ska göra det. Du är ju ändå Makten. Och vem kan argumentera mot den?

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Nej, lyckligtvis inte. Missade en tangent bara. Det skulle stå "totala". 😊

Det står ju för fläen exakt det jag skrivit hela tiden. Du har fortfarande inte lyckats svara på vad vi eller någon annan vinner på att journalistkåren bestämt sig för att använda ett uttryck som inte tillför något, som ingen annan än de använder, och som dessutom är irriterande uselt. Ändå käftar du emot bara för sakens skull.

Synonymer är inte fel utan berikar språket med nyanser. Människor dör, avlider, somnar in, trillar av pinn, lämnar in osv. Att avgå får en synonym i form av lämna är inte märkligt och huruvida det tillför något eller inte kan diskuteras. Språkets förändring är svårt att göra något åt. Journalistkårens antydda konspiration att börja använda lämna istället för avgå är ett hjärnspöke, men jag vet att du hyser låga tankar om en hel yrkesgrupp. Hur kom de överens?

Senast ändrad:

Järven

Medlem
Grundtanken och "funktionen" med alla språk är kommunikation. Sedan om denna sker verbalt, skriftligt, eller med tecken, eller någon annan kommunikationsform, är enligt min mening helt egalt. Huvudsaken kommer alltid att bli att budskapet går fram. Vad det nu än är! Krigsförklaring, fredsförslag, "You name it!"

Språket förändras ständigt och har alltid så gjort. Vi hade en gång i tiden, så gott som all diplomatisk kommunikation med utlandet på det Latinska språket. Detta ledde till ständiga missförstånd, då så gott som endast lärda Munkar behärskade det latinska språket. Vidare fanns det då som nu alltid olika särintressen och lojaliteter, vid olika översättningar. Den som tvivlar kan ju titta på galenskaperna med bibelöversättningar, vilket går ända tillbaka med den romerske Kaisar Konstantin, under (300talet), vars lögner ff lever vidare och har påverkat hela vår planet!! Kan garantera att Jordens kvinnor kan instämma i detta!

Nåväl. För att använda en sliten Klyscha: "Till Syvvende och sist", så måste grundtanken i all kommunikation, handla om ömsesidig förståelse. Annars är den, enligt min mening helt meningslös!

Vidare måste vi alla respektera att alla har olika förmågor att behärska och hantera språket, (vilket det nu än kan vara), skriftligt, likväl, som det talade ordet!

Vill man gå in på lite språkvetenskaplig grammatik, så tveka aldrig att använda, "interrogativa pronomen", dvs frågande, ex: Vilken komponentgrupp är bäst?

"Viva Campagnolo Super Record!", subjektivt, erkännes utan omsvep.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Grundtanken och "funktionen" med alla språk är kommunikation. Sedan om denna sker verbalt, skriftligt, eller med tecken, eller någon annan kommunikationsform, är enligt min mening helt egalt. Huvudsaken kommer alltid att bli att budskapet går fram. Vad det nu än är! Krigsförklaring, fredsförslag, "You name it!"

Språket förändras ständigt och har alltid så gjort. Vi hade en gång i tiden, så gott som all diplomatisk kommunikation med utlandet på det Latinska språket. Detta ledde till ständiga missförstånd, då så gott som endast lärda Munkar behärskade det latinska språket. Vidare fanns det då som nu alltid olika särintressen och lojaliteter, vid olika översättningar. Den som tvivlar kan ju titta på galenskaperna med bibelöversättningar, vilket går ända tillbaka med den romerske Kaisar Konstantin, under (300talet), vars lögner ff lever vidare och har påverkat hela vår planet!! Kan garantera att Jordens kvinnor kan instämma i detta!

Nåväl. För att använda en sliten Klyscha: "Till Syvvende och sist", så måste grundtanken i all kommunikation, handla om ömsesidig förståelse. Annars är den, enligt min mening helt meningslös!

Vidare måste vi alla respektera att alla har olika förmågor att behärska och hantera språket, (vilket det nu än kan vara), skriftligt, likväl, som det talade ordet!

Vill man gå in på lite språkvetenskaplig grammatik, så tveka aldrig att använda, "interrogativa pronomen", dvs frågande, ex: Vilken komponentgrupp är bäst?

"Viva Campagnolo Super Record!", subjektivt, erkännes utan omsvep.
Sen kan man ju konstatera att förändringar av språk inte alltid leder till att risken för missförstånd minskar. Eller m.a.o., vissa förändringar leder till att det blir svårare att klart och tydligt kommunicera sitt budskap.

Bikzz

Aktiv medlem
Lite qul med inflationen oxå, tex städkärring -> lokalvårdare -> sanitetstekniker -> microorganismremovalconsultant. Snart är väl alla inom försvaret Major. Inlägget innehåller random felaktigheter att klaga på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer