[OT] kylskåp

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Nyss hemkommen kände jag för en balja te och några mackor. Värst vad bredbart bregottet är? Hmmm... jo, mycket riktigt, kylskåpet håller rumstemperatur.

Jag har inte hunnit med mycket till felsökning förutom att jag konstaterat att det inte är proppen som har gått. Det kan tänkas vara något trivialt, typ strömbrytaren, men om det inte är så enkelt...

Var och vad handlar man i dessa dagar?

Det strejkande skåpet är en kyl-sval från andra halvan av 90-talet gissar jag för den stod här när jag köpte lägenheten 2001. Frysen är säkert köpt vid samma tillfälle som kylen. En 'klassisk' kyl-frys skulle säkert vara helt tillfyllest även om jag skulle sakna svalen lite och köket blir lite lustigt disponerat.

/Martin

plumse

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Var kan t.ex vara Tretti, Elon, Elgiganten eller vilken annan butik som helst.
Vilken? Vi har kyl och frys från Bosch som vi är nöjda med. En extra frys från Gram har vi också. Nöjd med den med.
Kända märken är sällan fel men jag är inte impad alls av diskmaskinen från Cylinda.

bertone

Medlem
[OT] kylskåp
Nyss hemkommen kände jag för en balja te och några mackor. Värst vad bredbart bregottet är? Hmmm... jo, mycket riktigt, kylskåpet håller rumstemperatur.

Jag har inte hunnit med mycket till felsökning förutom att jag konstaterat att det inte är proppen som har gått. Det kan tänkas vara något trivialt, typ strömbrytaren, men om det inte är så enkelt...

Var och vad handlar man i dessa dagar?

Det strejkande skåpet är en kyl-sval från andra halvan av 90-talet gissar jag för den stod här när jag köpte lägenheten 2001. Frysen är säkert köpt vid samma tillfälle som kylen. En 'klassisk' kyl-frys skulle säkert vara helt tillfyllest även om jag skulle sakna svalen lite och köket blir lite lustigt disponerat.

/Martin
det är T-Staten som är defekt

geologen

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Mitt tips är att noga fundera över fördelningen mellan kylvolym och frysvolym.

Jag använder max 30 procent av kylvolymen, men fyller ofta och lätt det lilla frysutrymmet (jag har en kombo med marknadstypisk fördelning). Det finns kyl/frys-kombo som är bättre i det avseendet, så försök analysera hur mycket av varje du behöver.

ooms

Aktiv medlem
[OT] kylskåp

Jag använder max 30 procent av kylvolymen, men fyller ofta och lätt det lilla frysutrymmet (jag har en kombo med marknadstypisk fördelning). Det finns kyl/frys-kombo som är bättre i det avseendet, så försök analysera hur mycket av varje du behöver.
Du får sluta äta så mycket glass!

Snuten

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Vi har Bosch som inte är jättegammal. Suger rompa tyvärr. Skall försöka testa Miele nästa gång, men det hänger på hur köpet kan gå till. Vill ha hemlev där man också avlägsnar det gamla skåpet. Lika viktigt som vilken ny modell man väljer.

DanielS

Aktiv medlem
[OT] kylskåp

Håller med om detta, jag har haft några olika kyl/frys-kombinationer i de lägenheterna jag bott i. Det enda jag stört mig på har var den kombo som hade för trång frys. I nuvarande lägenhet stod en Samsung kyl/frys som fungerat ypperligt under de 3 år jag bott här.

Fishy

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Mina föräldrar köpte en diskmaskin (Miele) 1987 och som fungerade felfritt i 23 år. Sommarstugans kylskåp (Electrolux) höll i över 30 år. Dom köpte nya endast p.g.a. att energiförbrukningen var lägre.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] kylskåp
Håller med om detta, jag har haft några olika kyl/frys-kombinationer i de lägenheterna jag bott i. Det enda jag stört mig på har var den kombo som hade för trång frys. I nuvarande lägenhet stod en Samsung kyl/frys som fungerat ypperligt under de 3 år jag bott här.
Vi har två stycken kombinerade där vi bor nu. Samt en extra liten frysbox i förrådet. Riktigt lyxigt med all plats :)

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Var kan t.ex vara Tretti, Elon, Elgiganten eller vilken annan butik som helst.
Vilken? Vi har kyl och frys från Bosch som vi är nöjda med. En extra frys från Gram har vi också. Nöjd med den med.
Kända märken är sällan fel men jag är inte impad alls av diskmaskinen från Cylinda.

Jag har också Diskmaskin från Cylinda, men till skillnad mot dig är jag väldigt nöjd med den även om den köptes mest pga att jag fick ett rabatterat kompispris.

Hade även kyl och frys från Cylinda i förra lägenheten (pga ovan nämnd anledning) och jag var nöjd även med dessa.
Om de är det bästa man kan få för pengarna om man betalat listpris låter jag dock vara osagt.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Jag bor ensam men hade lätt offrat en låda i frysen mot en hylla till i kylen. Alltid ett pussel att få in veckans mat. Frysen innehåller mest is och glass ändå.

Tant_Trek

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Kolla disponering av inredningen noga före köp att den motsvarar dina behov.
En Elux köptes i panik här. Vicket ogenomtänkt skitskåp.
Håller med. När man börjar känna sig van hur man bäst möblerar ett kylskåp och måste köpa ett nytt, och inte tänker på rätt saker... blir man lite snopen när hyllhöjder är precis lite lagom irriterande olika så att typ 2 äggkartonger inte får plats ovanpå varandra (med typ 10-15 mm fel)... eller att dörrens hyllor är en massa "småfack" istället för typ 2-3 "hela hyllor" längs hela dörren, dvs en massa onödiga "väggar" som gör det svårare att få plats med saker, mindre flexibelt fast det är just motsatsen de försöker visa...
Tog bort en snajsig "Cold Zone"-låda som tog extremt mycket plats bara i sig själv, hellre ha bara hyllplan.
Att hänga om en kylskåpsdörr kan också vara ett elände, vårt E-lux-skåp visade sig ha hål i ytterplåt kontra gängade inre hål som blundade, extremt irriterande och o-kvalitet.
/Arga Tanten

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Som tur är håller balkongen just nu nästan perfekt kylskåpstemperatur så jag behöver inte panikshoppa.

Alla fysiska butiker på gångavstånd har antingen helgstängt eller har flyttat till något parkeringsh-e, fl'åt, 'handelsplats'. Men en bra lördagspromenad blev det.

/Martin

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] kylskåp
Ändå får inte vinet en bättre plats 😁
Haha nä, i kylen är där öl...

Öl här med iofs.
IMG_20200229_161218.jpg

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Samsungskåp beställt idag efter 'moget övervägande'(*), ankommer onsdag em om allt fungerar som det skall.

/Martin
*) Insupande av Happys visdom, besök hos Elon och Elgiganten, sedan Sundbybergs Bibliotek (Råd & Rön) + lite surfande.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Har Samsung tvättmaskin. Spelar en trudelutt när den tvättat klart. Känns väldigt gulligt japanskt på något sätt. Vetetusan om kvalitén är topp, kanske det?

sih

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Kylskåpsfråga: Droppskålen blir full på en vecka. Kan det vara något annat än en otät list? Borde man märka om listen är otät?

Kan det vara att det varit varmt, kylskåpet öppnas ofta och är gammalt och trött?

10+ år Elektrolux.

Batavus

Aktiv medlem
[OT] kylskåp
Torr-sprucken list är nog huvudmisstänkt. Kolla också om isbildning på insidans rygg eller baksida.
Kommer ihåg när jag skaffade ett nytt skåp till ett hus jag hyr ut: Kompressorn var precis samma modell, fastän närmare 40 år skilde dem åt i ålder. Där finns nog plats för innovationer!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer