[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

MTBiker

Ny medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Nu har vi väl ändå snö i större delen av landet. Jag hoppas verkligen att ni passar på att njuta av denna underbara sport.
Jag har lyxen att skidspåret passerar 10m bakom mitt hus. Nu står cykeln parkerad för det är inte många dagar det är så här fina spår i småland. Jag bjuder även på en bild ifrån lördagens pass.

Åker du skidor? Isf dela med dig av dina erfarenheter och bilder

DSC07023_1.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:

kaipartai

Ny medlem
Är flera år sen jag åkte skidor senast, länge sen det var snö i Stockholmstrakten! Det gör inget, jag blev grymt förnedrad av en äldre herre i vitt skägg senast jag körde!

freber

Medlem
Visst är skidåkning vinterns höjdpunkt,
Åker längd och telisar samt skridskor

Här är en stämningsbild från förra veckan.
Massor av snö och sol.
Det blir knappt bättre än så......

Bilagor

Kupa

Aktiv medlem
Fan vad surt det är att vara superförkyld när det finns så fina spår. Annars hade jag åkt.

Ted_B

Aktiv medlem
Jag hade inte åkt sedan jag var liten och hatade längdåkning, nu i år har jag hittills varit ut åtta gånger de senaste två veckorna och det är ju skitkul.

Det känns som om jag skulle kunna bli riktigt biten av längdåkning också men tyvärr är det inte ofta vi har så här bra med snö några längre perioder på vintrarna.

MTBiker

Ny medlem
freber skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är skidåkning vinterns höjdpunkt,
> Åker längd och telisar samt skridskor
>
> Här är en stämningsbild från förra veckan.
> Massor av snö och sol.
> Det blir knappt bättre än så......

Grymt schysst bild. Det ser rikigt gott ut.

matthekat

Ny medlem
Jag gråter! Varför är det ingen snö i Stockholm?! Och kom inte dragande med de där fåniga små kornen som faller just nu.

donc1000

Ny medlem
MTBiker!

Var är din bild tagen?

Det borde vara Jönköpingstrakten om din profil stämmer. Jag är på väg till Huskvarna i em för några dagars besök hos mina föräldrar. Bilen står utanför med såväl skate-skidor som klassiska diton. IKHP vet jag har spår för båda alternativen, men din bild såg än mer lockande ut - tar gärna emot dina bästa tips.

Bjuder även på en liten bild från i Fredags när jag och dottern tog en tur till Viredasjön i Borås.

(du det sket sig - någon som kan berätta hur man lägger in bilder på forat? lyckades ej kopiera in bukd)

MTBiker

Ny medlem
Jag bor ca 15km söder om Jönköping. Min bild är ifrån Månsarp där det just nu finns ett 3,5km spår i öppen terräng. Kanon när det är soligt som ni ser på bilden.

Bästa spår i trakten har IF Hallby, där finns det 2,1km + 2km + 4km. Allt uppkört för klassiskt och skate. Det finns nog spår på fler ställen som exempelvis JOK stugan men jag är inte säker.

Kristin

Ny medlem
Oh, en tråd som verkligen inbjuder till lite spam!
Jag ska åka Öppet Spår om exakt en vecka, för tredje gången. Åkte på 6:59 förra året, och målet är, som vanligt i dylika lopp, att göra personbästa. Nu var föret och förhållandena extreeeemt bra då (hårda fina spår, soligt och mycket medvind) och jag tror att jag behöver något liknande för att persa i år.
Jag var även i Italien i slutet av januari och åkte Marcialonga, 70 km. Det kan jag verkligen rekommendera - underbart vacker omgivning, enormt bra stämning kring spåret och en lättåkt bansträckning (med undantag för den 2,5 km långa serpentinbacken innan målgång. Den var... hyfsat jobbig).

Lite bilder:
Marcialonga-målet i byn Cavalese, dagen inna loppet (det var betydligt mer drag 24 h senare kan jag intyga):

Nya åkdon som förhoppningsvis ska ta mig mellan Sälen och Mora nästa vecka:

Skidspår på sjön Vällan utanför Falun i julas (stötte bl.a. på Marcus Ljungkvist här flera gånger, vilket jag tog som ett gott tecken för min kommande cykelsäsong: även eliten åker skidor på vintern :)):

//Kristin

Globalistic

Ny medlem
matthekat skrev:
> Jag gråter! Varför är det ingen snö i
> Stockholm?! Och kom inte dragande med de där
> fåniga små kornen som faller just nu.

Jag åkte i helgen. I Rudan finns det konstsnöspår på några kilometer med belysning fram till 22.00
Det kostar 50kr för heldag å 500 för ett säsongskort.

hela lördagskvällen gick åt att valla skidorna å på söndagen var jag förskyld :( Jag skulle ställa upp i ett motionslopp vid Rudan på söndagen men fick feber över natten :/

Det svåra är bara vilken valla jag ska ha :( brukar smeta på bra med blå men ska nog dra på ett lager rött också. Glidet var det inge fel på :) Körde blå med ganska mycket fluor i som e stenhård, går inte bort i första taget :)

Nackdelen med alla valla skidor i lägehten e allt flis som blir över från vallorna, haha.

Sa jag att det är två spår åt samma håll vid Rudan...

Återkommer med bilder när det är fint väder :)

matthekat skrev:
> Jag gråter! Varför är det ingen snö i Stockholm?!

Ingen snö, ingen is? Cykla!
Ingen snö men is? Åk skridskor!
Lite snö, isen täckt? Cykla!
Mycket snö? Åk skidor!

Skidor är en nödlösning när inget annat funkar. Jag byter gärna de 3-4 dm snö vi har i markerna mot spegelblanka sjöisar. :D

Ludvika ligger f.ö. ungefär lika långt norrut som Uppsala, så direkt långt behöver ni Stockholmare inte åka för att få fina skidspår...

Sanna

Ny medlem
n673122028_1565422_5796.jpg ht=604

Så här såg det ut i Ånnaboda/Kilsbergen igår förmiddag när jag var ute på en tur. Underbart!

/Sanna

quid

Aktiv medlem
Köpte mina första riktiga längdskidor just innan jul, har just börjat få kläm på tekniken efter ett tiotal mil och dubbelt så många vurpor. Det är inte så lätt som det ser ut på TV. Känns lite jobbigt när gammgubbarna runt 60-årsstrecket kommer ikapp och drar förbi...

Hogge

Ny medlem
Hejsan på er..

Kör ni på tejp eller klister för fäste? Jag har använt enbart tejp men är lite sugen på att pröva klister. vad är det för fördelar/nackdeler om man jämför.. Åker snart till Idre för lite längd och utförsåkning.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Körde ca två mil på romeleåsens golfklubb utanför veberöd (skåne) igår. På söndag är det dags för öppet spår.

klas öberg

Ny medlem
Hogge skrev:
> Hejsan på er..
>
> Kör ni på tejp eller klister för fäste? Jag
> har använt enbart tejp men är lite sugen på att
> pröva klister. vad är det för
> fördelar/nackdeler om man jämför.. Åker
> snart till Idre för lite längd och
> utförsåkning.

he he kör du klister i kallföre så får du jobba endel. tejp är latmansalternativet till burk och klister, det senare har du bara när det är eller har varit + grader

MTBiker

Ny medlem
Idag blev det bara 12km. Men det var ändå riktigt trevligt.

Bjuder också på en bild ifrån starten på Vasaloppet 2006. Körde på 5,58. Vid starten var det åtminståne -15 grader. Bistert!

DSC00333.JPG ht=580

Eknor

Ny medlem
Självklart åker man skidor.
Här har vi kört på konstsnö sedan slutet på November i Ånnaboda, började med 500m.
Men nu är det ju äntligen riktig vinter som synes på sannas bild, så nu finns drygt 35km spår.

Någon mer som körde skinnarloppet igår? Det var riktigt fint blir nog inte bättre -10 grader, strålande sol, perfekta spår och rolig bana.
Slänger i en bild från Wadköpingsloppet för 2 veckor sedan.
Wadkoping.jpg ht=485

anki

Ny medlem
Det här är vad man ska pyssla med i snö...
sn.jpg ht=544

Längdskidor kan man åka uppe på fjället inte i längdspåret. Körde vasaloppet 2003 med lånade skidor o pjäxor från Fisken - otränad på just skidåkning (milt uttryckt). Allt bara pga klassikern. Visst var det mysigt med marschallerna när vi kom in i Mora, men nej tack - inte igen.

Globalistic

Ny medlem
Burkvalla + kloss innan klister.klister é kladdigt å klister funkar om det é blöt snö. Annars mixa med burkvalla. Det finns ju faktis klister, tejp, spray på flaska nu som man bara sprutar, sprayat eller tejpar direkt på. Funkar bra och är enklare än klister.

Såg dessa på

Tog fram skidorna igår, köpte dem tidigt 2000. Sist jag använde dem var 2007 och innan det 2004.

Tog mig 35 minuter att åka fem km (förvisso rätt kuperat), hade både bra glid och fäste. :D

Globalistic

Ny medlem
Är duktigt sugen på att köpa mig ett par skatelagg. Bra synd att det inte finns så många skatespår å välja på i stockholm :( Någon kanske vill köpa mina Fischer Classic CR *weeeeei*

Ska försöka komma ut på torsdag å köra lite i Rudan bara min förkylning släpper snart :(

Eknor

Ny medlem
Köpte mig ett par skatelagg i början på säsogen (+ nya pjäxor och stavar givetvis, men man får trösta sig med att det är billigare än cyklingen ;) )
Riktigt kul är det hursomhällst! Skönt att "flyta" fram och få lite fart.

Globalistic

Ny medlem
Skidor kan bli en ganska dyr sport också har jag märkt...

Jag har visserlgen inte sett ett par skidor för 25.000 (ram) eller bindningar för 10.000 (komponenter) eller Stavar för 15.000 (hjul).

men ett par riktig najsiga lagg kostar ju 5.000 plus bindningar å ett par grömma stavishar går ju på 3-5000kr. Sedan skorna för typ 3.500 då e vi uppe i 15.000. Sedan kanske man ska ha vallaställ, vallajärn, vallabox å en jäkla massa valla, rillor med en massa olika rilljärn, glasögon, kläder och kanske ett par skidor för kallföre...men detta är ju extremt likssom...

Håller man sig till ett par vasaloppslagg, med lite parfin, burkvalla coh motionsstavar så får man ju fina paket på rean för typ 2.500 med stavar å skor.

Någon som har provat en Combiskida? Svårt att få tag på tycker jag...

Bang skrev:
> burkvalla

*host*

Eknor

Ny medlem
Bang skrev:
> Skidor kan bli en ganska dyr sport också har jag
> märkt...
>
> Jag har visserlgen inte sett ett par skidor för
> 25.000 (ram) eller bindningar för 10.000
> (komponenter) eller Stavar för 15.000 (hjul).
>
> men ett par riktig najsiga lagg kostar ju 5.000
> plus bindningar å ett par grömma stavishar går
> ju på 3-5000kr. Sedan skorna för typ 3.500 då e
> vi uppe i 15.000. Sedan kanske man ska ha
> vallaställ, vallajärn, vallabox å en jäkla
> massa valla, rillor med en massa olika rilljärn,
> glasögon, kläder och kanske ett par skidor för
> kallföre...men detta är ju extremt likssom...
>
> Håller man sig till ett par vasaloppslagg, med
> lite parfin, burkvalla coh motionsstavar så får
> man ju fina paket på rean för typ 2.500 med
> stavar å skor.
>
> Någon som har provat en Combiskida? Svårt att
> få tag på tycker jag...

Nu tog du allt i lite väl va ;) Skidor inkl bindning är väll ca 4k stavar 2.5k skor 2.5k, så ca 9 och då har man samma skit som världscuppåkarna har.

Combiskida har jag inte hört talas om tror inte det kan bli nå vidare. Skateskidor är ju bra mycket hårdare än klassiska + att dom är kortare... kombisko finns ju däremot.

AxelSthlm

Ny medlem
Flyttade till Oslo för ett drygt år sedan och fick ett par skidor av min fru när jag fyllde år. Längskidor måste man ju ha när man bor i Norge :)
Sist jag skidade var samma år som Palme blev skjuten -86. Inför säsongen köpte jag på mig vallabord, vallajärn och gliders samt fäste. Har kollat på Swixschool och lärt mig smöra skidorna och allt funkar riktigt bra. Vi har sjukt med snö här i år.
Åker två till tre ggr per vecka, brukar bli tre, fyra mil totalt över veckan, jag är trots allt nybörjare och stakningen är undermålig även om konditionen räcker till.

Vi har haft ganska jämn temperatur, -5 till -10, i marka de sista två veckorna så swix blåa, V30 och V40 brukar jag blanda som fäste med gott resultat. Glider är lite mer delikat, LF6 eller LF7 parafin.

Jag tycker att det är kanonkul att skida och skulle så garna göra det varje år. Men nästa år bor jag sannolikt i Stockholm igen och då är spontanåkande över :(

En bild från marka i fredags, jag har dock inte tagit den.
9967.jpg ht=544

Edit: Temperaturen

Senast redigerad av en moderator:

Globalistic

Ny medlem
Awix force ligger 4.500kr Såg Force i Vinterstudion i helgen :)
kraftstaven ligger ju på 3.800 kostade mer förrut :)

RCS Carbonite ligger på 5.000 som många Fischeråkare åker på. Sedan kostar ju nästan alla Worldcup skidor över 3.900 kr utan bindning. World Cup Classic ligger ju på 4.500 från Atomic :) Så dyra lagg å stavar finns det :D

Eknor

Ny medlem
Jo det ä klart, de FINNS dyra grejer... Men har inte sett en enda åkare i WC med force eller kraftstaven. Alla åker ju med CT1, One Way 10 eller likvärdigt o de ligger på 2.5
Och de flesta WC skidor kostar ju ca 3.5 hos t.ex pölder, ok carbonlite kostar 4.3.
Sen räcker det ju tyvär inte med 1 par heller... Har 2 par klassiska nu, men det blir nog ett par "zero" skidor snart också då har man täckt upp alla fören, kallt, nollan och klister.
Fler än så känns onödigt om man inte ska heltidssattsa på elitnivå.

Man får somsagt trösta sig med att det är billigare än att slänga ihop en värstinghoj :)

Globalistic

Ny medlem
Svenska skidlandslaget med över 700 par skidor i vallabussen :) Där vill jag gå å grotta :)

Eknor

Ny medlem
Hehe, jo man blir ju mörkrädd när de drar ut en låda och så är det precis proppat med pulverburkar :)
Och sen valler de med pulver så de bara dammar, själv står man och knackar lite försiktigt med burken och ser till att allt hammnar på skidan.

Globalistic

Ny medlem
Ingen som ska åka lite i Rudan i helgen eller i veckan?

MTBiker

Ny medlem
Tyvärr kostar vallan en hel del. Mina vasaloppspreppade skidor kostar 1000:- att valla upp i bara material kostnad.
Men det är kul att åka på dem sen.

Eknor

Ny medlem
Ja valla är dyrt... Köptips: hos xcountryskiers kan man köpa 2 valfria cera burkar för 1500!
Helt klart prisvärt med tanke på att de flesta tar 1200 sycket annars...

freber

Medlem
Valla eller inte.....
Med risk för att spåra ur detta forum så finns det alternativ till dyra flourvallor i Kuzmin sickling.
På andra mer skidfokuserade forum finns massor av åsikter i ämnet.
Men min ganska nyanserade åsikt är att sickling absolut är ett alternativ och som sådant väldigt lättarbetat.

/ Fredrik som både har sicklade och vallade skidor....

Globalistic

Ny medlem
Jag har gått från enkelt till "jävligt invecklat" Jag tycker det e superkul å prova olika mixar med valla, olika lager mm. Att stålsickla laggen är väl enkelt å resultatet bra. Men jag tror ändå mer på att att stenslipa fast att man kan riva upp fibrer, mätta sedan laggen samt ha på glider...efter glidern kan man ju rilla skidorna å få en mer personlig skida med olika måtten på rilltrissorna.

Stålsikla inför motionslopp där skidan ska glida bra länge å mätta + glider + rilljärn vid tävling och där svåra förhållanden ligger till grunden för vallningen...

Vad tycker ni?

Globalistic

Ny medlem
Svårt att hitta rätt teperatur utan vallajärn. Vissa vallor avdunsstar farliga ångor om man har för hög värme :/ Tycker inte heller att strykjärn ger så jämn värme. Kanske ska prova resestrykjärn :)

Valla tejp funkar å e najs. Har inte provat rex utan bara start. Den funkade bra. körde några lopp med samma tejp. helt ok. men i visssa snöförhållanden gillar inte tejpen å det fastnar en massa snö under :(

Eknor

Ny medlem
Visst är det mycket prat om sickling kontra vallning, och mycket tjat om forskning hit och dit.
Många menar att ryssen inte har några vetenskapliga bevis för sina tester, själv är jag inte tillräckligt insatt i det för att ha någon synpunkt.

Men jag ser det som så att hade man fått bättre glid av att bara sickla så skulle ju alla göra det, men mig veterligen är det äldrig någon toppåkare som åkt med endast sicklade skidor.
Så jag kommer iaf fortsätta glidvalla.

På större tävlingar (inte KM och dyligt) kör jag med ordentligt grundprepp, grafit, lämplig glider för gällande temp, fluorkloss och pulver.

Globalistic

Ny medlem
Bra Eknor!
Att valla är typ som att bygga hjul :)

vad tråkigt preparering av skidor skulle vara om man bara skulle sickla laggen å på så sätt få bättre glid en längre tid samt leda bort vattnet...

Ngon som provat stearinljus?

Eknor

Ny medlem
Bang skrev:
...
> Ngon som provat stearinljus?

Nej, men har hört att liljeholmens ska gå bra i kallföre :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer