[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
H. sa:
marr sa:
Någon local i sundsvall? Ska upp till helgen och jobba lite. Tänkte ta med skidorna om de finns några vettiga spår? Behöver inte vara speciellt långt eller tufft. Hellre enkelt :) inte åkt på ett par år.
Ring Charlotte Kalla! ;)
Eller Johan Olsson :-)
Annars är skidspår.se ett bra tips...

marr

Moderator
Forumvärd
H. sa:
marr sa:
Någon local i sundsvall? Ska upp till helgen och jobba lite. Tänkte ta med skidorna om de finns några vettiga spår? Behöver inte vara speciellt långt eller tufft. Hellre enkelt :) inte åkt på ett par år.
Ring Charlotte Kalla! ;)
Pmar du nummret?

fiskarn

Aktiv medlem
Kom i mål i söndags till slut. Trodde inte spåren skulle vara bra men att de skulle vara helt obefintliga hela vägen var ändå sämre än jag trott.

Stumpy

Aktiv medlem
marr sa:
Har åkt en del vid Hulistugan (Norra berget), men det var ett par (~40) år sedan. :)

ForesterGuy

Aktiv medlem
Stumpy sa:
marr sa:
Har åkt en del vid Hulistugan (Norra berget), men det var ett par (~40) år sedan. :)
Det har nog töat bort nu. Rinn, Sundsvall, rinn!

MickeMud

Ny medlem
På tv såg det rätt gemytligt ut, att det snöade och var motvind hela vägen och inga spår syntes inte i tv rutan. Tog lite längre tid än planerat, vinden gjorde det svårt att hålla tempen efter dryga tre timmar när glykogenerna tagit slut och fick värk i alla leder, svettas inte ut vätskan och blir pissnödig, sög ändå i mig allt jag kom över i kontrollerna plus langning. Värst var ändå allt folk och avsaknaden av spår. Startade i 8e led. 1:04 till högsta punkten på 3km. Folk ivägen och väldigt energikrävande att ta sig förbi i princip hela loppet. Nedförsbackarna var än värre, sönderplogade och högrisk att klota vilket också skedde innan risberg. Två ggr innom fem minuter, 2:a vurpan drog jag med mig en annan åkare men vi klarade oss och grejerna höll. Hade fantastiskt glid med lyckad prepp och svindyrt pulver gav nästan surrealistisk känsla. Gled ofta ikap framförvarande och fick bromsa eller väja för att det inte fans nånstans att ta vägen. Fram till Risberg hade jag kört om 675 åkare men värken gjorde mig svag och tappade 95 placeringar till Evertsberg.I Evertsberg tog jag på mig min tunna vindjacka, käkade extra många bullar till blåbörsoppan och fick så småningom upp tempen på nästa etapp så värken släppte och kunde börja ta mig förbi folk igen. Efter Hökberg var det faktiskt något som påminde om spår, fortfarande mycket folk och alla var lite slaka och det var två täta led som stakade sig fram skida i skida. I risberg fick jag målvittring och la på ett par extra kol ända in i målet och tangerade min bästa mil tid på loppet som sattes den 2:a milen. Dom 95 platser jag tappade mellan Risberg och Eversberg hade jag tagit igen i Eldris plus sex bonus, sedan tog jag 55 ytterligare dom sista 9km in i mål. Totalt 735 platser tog jag på resan. Tiden 10:03 är en besvikelse men med dom förhållandena och startled 8 blev det inte bättre än så. Borde klätt på mig tidigare, gett fan i att vurpa m.m. Träningen på finfina glatta spår på täby konstsnö gjorde att jag hoppades på betydligt snabbare tider. Körde tretimmars långpass utan frukost och brukade hinna 39-42km på bara vatten och aldrig träffa väggen. Men Vasaloppet 2019 var lite tuffare. Liten tröst är prestationskollen på vl hemsida där man kan jämföra sin prestation med tidigare års förhållanden från samma startled. Ett normalår hade jag köt in på 8:40 och 2012 hade jag kört på 7:45. Jag sätter kryss i VL rutan och lägger detta bakom mig. Längtar att få ge mig ut på Ripmon igen.

fiskarn

Aktiv medlem
Någon som kör stakmaskin? Har testat för första gångerna senaste veckan för att komma i lite form innan snön. Har väl inte tokmaxat riktigt men försökt köra 5000 meter snabbt. Just 5000 meter är något populärt test tydligen. Att jag var bättre på att cykla än åka skidor visste jag men att snitteffekten skiljde så mycket förvånade lite. Enligt FTP-tester på cykel ska jag ha 250-300 W i FTP ca.

Drog 5000 m på stakmaskinen och snittade 120 W! Det är ju löjligt.. Tyckte ändå det var jobbigt.. Är det rimligt att det skiljer såpass mycket? Nu har jag iofs inte tränat någon uthållighet för överkroppen på två-tre månader pga av nyckelbensbrott men ändå. 120 W på en cykel kan man hålla en dag känns det som.

Rattnalle

Aktiv medlem
fiskarn sa:
Någon som kör stakmaskin? Har testat för första gångerna senaste veckan för att komma i lite form innan snön. Har väl inte tokmaxat riktigt men försökt köra 5000 meter snabbt. Just 5000 meter är något populärt test tydligen. Att jag var bättre på att cykla än åka skidor visste jag men att snitteffekten skiljde så mycket förvånade lite. Enligt FTP-tester på cykel ska jag ha 250-300 W i FTP ca.

Drog 5000 m på stakmaskinen och snittade 120 W! Det är ju löjligt.. Tyckte ändå det var jobbigt.. Är det rimligt att det skiljer såpass mycket? Nu har jag iofs inte tränat någon uthållighet för överkroppen på två-tre månader pga av nyckelbensbrott men ändå. 120 W på en cykel kan man hålla en dag känns det som.
Jobbar du med din kroppsvikt eller med överkroppen? Det krävs ju en del teknik för att få ut effekten i skidåkning och om du precis kört igång för året är det väl inte så konstigt om den inte sitter perfekt.

fiskarn

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
fiskarn sa:

Jobbar du med din kroppsvikt eller med överkroppen? Det krävs ju en del teknik för att få ut effekten i skidåkning och om du precis kört igång för året är det väl inte så konstigt om den inte sitter perfekt.
Ja.. försöker väl åka så skidlikt som möjligt, dra med bålen, lite med armarna, lätt böjda knän. Inte flänga upp och ner som en galning. Kollat youtube osv och filmat mig själv., märkt att rumpan lätt åker bak så försökt att verkligen spänna magen.. Är ju som du säger inte självklart att man får ut effekten man kan dra när man väl åker skidor så man ska väl inte bara kolla snitteffekt.
Men är ändå lite fascinerad över hur jobbigt det är med hög upplevd ansträngning och hög puls men väldigt låg effekt.

Vad har folk som är bra/betydligt bättre för snitteffekter? Snackas ju mest om tider på skierg men när effekten ändå står är det väl lättare att bara kolla den?

Har för mig att Johan Olsson hade runt 302W med sina 68kilo. Nästan 3ggr så bra W/kg än en själv, grymt imponerande...

Paul D

Aktiv medlem
fiskarn sa:
Rattnalle sa:
fiskarn sa:

Ja.. försöker väl åka så skidlikt som möjligt, dra med bålen, lite med armarna, lätt böjda knän. Inte flänga upp och ner som en galning. Kollat youtube osv och filmat mig själv., märkt att rumpan lätt åker bak så försökt att verkligen spänna magen.. Är ju som du säger inte självklart att man får ut effekten man kan dra när man väl åker skidor så man ska väl inte bara kolla snitteffekt.
Men är ändå lite fascinerad över hur jobbigt det är med hög upplevd ansträngning och hög puls men väldigt låg effekt.

Vad har folk som är bra/betydligt bättre för snitteffekter? Snackas ju mest om tider på skierg men när effekten ändå står är det väl lättare att bara kolla den?
Muskelmassan i benen samt sätesmuskeln är väll betydligt större än musklerna man använder vid stakning? Benen bär dessutom omkring på hela kroppsvikten vid icke motorburna förflyttningar medan armarna utan större ansträngning hjälper oss styra pekskärmar mm. För mig tog det många år att bygga upp stakmusklerna. Första åren kändes muskelkappan trång. Var typ 38 när jag började satsa hårt på skidor. (Gjorde 1989 som 34åring min första sub 8). Kvalade först in i led 6. Tog 7-8 år att nå första led. (aldrig elitledet).
Försöker ovan beskriva att jag tror att det är lättare att nå höga watt med benen än med armarna.
Hört att genomsnitts-Svensson som kommer till första klungpasset med sin instegsracer har FTP på 150w.

GoranS

Aktiv medlem
Fast vid stakning, och ffa modern stakning, är det ju väldigt mkt mer än armarna som jobbar. Om det sen blir mer eller mindre än de musklerna som används vid cykling får någon med bättre kunskap i ämnet uttala sig om.

niklaws

Medlem
Det är ju två vitt skilda enheter, så det är väl lite svårt att jämföra rakt av. Tänker att man är mer effektiv på en superstyv lvg och kan lägga all kraft rakt ner. Inte riktigt likt en skierg som nästan hoppar omkring och det blir mycket mer teknik än i ett cykeltramp. Man ser folk som drar väldigt snabbt i skierg men kan knappt åka skidor irl.

Såklart handlar det mycket om styrka och uthållighet i överkroppen. Men även längd och vikt där man får längre hävstång och mer vikt att lägga i linorna.

Sen tycker jag det är klar skillnad i känsla om man monterar skidhandtag istället för dom gröna dolmarna som är org på skierg. Mer effekt eller inte låter jag vara osagt.

Jag kör 5000m skierg på ca 17.30 och det blir ca 300w. I sommar gjorde jag 379w i 20min på mallis = ”ca 360w i ftp”. 184cm och 78kg

På cykel är jag nobody och blir avställd som en avlöning av de som kan cykla. På skidor blev jag 20e man på Vasaloppet 1.10 från vinnaren.

johan44

Aktiv medlem
Det borde funka att åka stockholmsskidor på golfbanorna runt Stockholm, eller vad tror ni... Jag kräver inte mer än 50/50 i relationen snö/gräs.

fiskarn

Aktiv medlem
niklaws sa:
Det är ju två vitt skilda enheter, så det är väl lite svårt att jämföra rakt av. Tänker att man är mer effektiv på en superstyv lvg och kan lägga all kraft rakt ner. Inte riktigt likt en skierg som nästan hoppar omkring och det blir mycket mer teknik än i ett cykeltramp. Man ser folk som drar väldigt snabbt i skierg men kan knappt åka skidor irl.

Såklart handlar det mycket om styrka och uthållighet i överkroppen. Men även längd och vikt där man får längre hävstång och mer vikt att lägga i linorna.

Sen tycker jag det är klar skillnad i känsla om man monterar skidhandtag istället för dom gröna dolmarna som är org på skierg. Mer effekt eller inte låter jag vara osagt.

Jag kör 5000m skierg på ca 17.30 och det blir ca 300w. I sommar gjorde jag 379w i 20min på mallis = ”ca 360w i ftp”. 184cm och 78kg

På cykel är jag nobody och blir avställd som en avlöning av de som kan cykla. På skidor blev jag 20e man på Vasaloppet 1.10 från vinnaren.
Det var precis det jag var ute efter. Även en som är riktigt vass på skidor har alltså förmodligen (som du) högre FTP på en cykel än stakmaskinen.

Sen är det såklart som du säger lite svårt att jämföra eftersom man kan dra Watt på en skierg man inte kan få ner i snön. På en cykel är ju i princip inte så.

fiskarn

Aktiv medlem
GoranS sa:
Fast vid stakning, och ffa modern stakning, är det ju väldigt mkt mer än armarna som jobbar. Om det sen blir mer eller mindre än de musklerna som används vid cykling får någon med bättre kunskap i ämnet uttala sig om.
Om man verkligen skulle kunna använda hela kroppen effektivt på en Skierg skulle det ju finnas folk som kan dra högre toppeffekter där än de kan trampa tänker jag. Kan nån dra 2000 W i 5 sek?

GoranS

Aktiv medlem
fiskarn sa:
GoranS sa:
Om man verkligen skulle kunna använda hela kroppen effektivt på en Skierg skulle det ju finnas folk som kan dra högre toppeffekter där än de kan trampa tänker jag. Kan nån dra 2000 W i 5 sek?
Kan det finnas en teknikaspekt? För riktig skidåkning borde det absolut finnas. Har ingen erfarenhet av stakmaskiner/skierg så det är bara en lös fundering.

fiskarn

Aktiv medlem
GoranS sa:
fiskarn sa:
GoranS sa:
Kan det finnas en teknikaspekt? För riktig skidåkning borde det absolut finnas. Har ingen erfarenhet av stakmaskiner/skierg så det är bara en lös fundering.
Det är ju mycket teknik i både riktig skidåkning och Skierg. Och det är ju inte säkert att det är riktigt samma teknik som är bäst. Är man bra på att åka skidor är man säkert också minst hygglig på skierg. Däremot går det ju att dra skiergen på sätt som som går att åka på.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
niklaws sa:

Om du läst av dina värden korrekt (vilket jag inte betvivlar) så talar det för att det är lättare att prestera höga watt med benen.
20nde på Vasan det är ju grymt bra o du drar ”bara” 300watt på Skierg.
Känner dig som en sopa på cykel trotts att du har hela 360 i FTP.

GoranS

Aktiv medlem
fiskarn sa:
GoranS sa:
fiskarn sa:
GoranS sa:
Det är ju mycket teknik i både riktig skidåkning och Skierg. Och det är ju inte säkert att det är riktigt samma teknik som är bäst. Är man bra på att åka skidor är man säkert också minst hygglig på skierg. Däremot går det ju att dra skiergen på sätt som som går att åka på.
Tänkte mer på hur tekniken påverkas av effekten. På en cykel är det ju bara att trycka i en tyngre växel om benen börjar gå så fort att det inte är möjligt att behålla vettig teknik (typ att man börjar "studsa" på sadeln). Och det gäller väl mer eller mindre vilken teknik man än har.

På riktiga längdskidor upplever jag stor skillnad om det gå riktigt lätt kontra om det är tungfört. Har man som jag riktigt taskig teknik känns det som att tekniken påverkas ordentligt beroende på hur hårt jag försöker köra och jag misstänker kraftigt att effektiviteten också varierar ordentligt.

Hur det är på skierg har jag ingen aning om.

Lingon

Aktiv medlem
Tycker 5 växlar räcker långt på skidorna. Men det kräver ju lite mer teknikträning än att växla på cykeln, såklart. :)

GoranS

Aktiv medlem
Om du ökar effektuttaget när du går från växel fyra till fem på skidor tror jag att du har lite att slipa på vad gäller femmans växel. Alternativt är du ruggigt bra på fyrans växel. ;-)

johan44

Aktiv medlem
johan44 sa:
Det borde funka att åka stockholmsskidor på golfbanorna runt Stockholm, eller vad tror ni... Jag kräver inte mer än 50/50 i relationen snö/gräs.
Svarar mig själv, funkade fint! Minst 95/5 i snö/gräs-relation.

Octagon

Aktiv medlem
Milspåret på Lugnet. Bättre än Skierg, i alla fall idag och för modern skidåkning. För Vasastakare rekommenderas spåren i Korsnäs (också Falun).
IMG_20191130_124239.jpg

2019-11-30

Paul D

Aktiv medlem
johan44 sa:
johan44 sa:
Svarar mig själv, funkade fint! Minst 95/5 i snö/gräs-relation.
092AFEF6-C361-4460-A771-E759A399EED2.png

Det här spåret samlade jag ihop till med hjälp av Skidsparplogen på skogsbilvägar norr om Avesta i veckan. (Djupdalsvägen)
Använde JACAs spårmaskin.
Vet att Upplands Väsby och Täby har samma plog. De fixar natursnöspår med bara 5-7cm snö.
Att Köpenhamn har två plogar och Bornholm en hör kanske inte hit😀 = OT.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tur att man bara cyklar. trampteknik och att veta vilken växel som ska användas är krångligt nog för de flesta.

Berk

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Tur att man bara cyklar. trampteknik och att veta vilken växel som ska användas är krångligt nog för de flesta.
Man förstår direkt när man måste växlar ner på skidor. Om man inte växlar ner så glider man inte längre. På en cykel kan man utan större problem trampa för tunga växlar, som man ser ofta ute på gatan.
Att inte växla upp har samma effekt på skidor och cyklar.

ooms

Aktiv medlem
Berk sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Man förstår direkt när man måste växlar ner på skidor. Om man inte växlar ner så glider man inte längre. På en cykel kan man utan större problem trampa för tunga växlar, som man ser ofta ute på gatan.
Det finns definitivt de som inte förstår (eller lärt sig) hur man åker skidor. Jag gjorde lumpen med en drös göteborgare som inte fattade att utnyttja glidet. De gick på skidorna.

Hasse#7

Aktiv medlem
ooms sa:
Berk sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det finns definitivt de som inte förstår (eller lärt sig) hur man åker skidor. Jag gjorde lumpen med en drös göteborgare som inte fattade att utnyttja glidet. De gick på skidorna.
Jag tillhör absolut till dem som inte får till det. En kamp utan glid där man hugger sig fram med stavarna och upplever dålig balans. Känns som personer, både kvinnor och män, i alla åldrar, glider förbi som vålnader. Tyst, lätt och effektivt. Ibland skyller jag på Ingemar Stenmark, vi fick sitta och kolla utförsåkning på tv i skolan samtidigt som längd var ett pinsamt straff på friluftsdagar. Jag önskar jag hade haft rimligt vettiga prylar och lärt mig det som ung. Nu kan man köpa vilka prylar man vill men inte använda dem rätt. Knepig grej att träna också om det inte läggs som en prio 1 med mål och träningsresor. Jag har skaterullskidor också, men är det svårt på snö blir det inte mer frestande på asfalt. Se inlägget som en reflektion. Jag har för närvarande inga planer på att göra något åt det.

Berk

Aktiv medlem
Kan lägga till en anekdot.
Jag hade ingen problem med växlar 1, 2, 4 och 5 (men jag åker hastighetsskridskor, så kanske hjälper det). Men växel 3 fick jag aldrig att funka, trodde att tekniken var för svårt. Men när jag hade en småbarn provade jag en gång och växel 3 funkade direkt utan problem. Har nu förstod att jag saknade kraft i armarna. Det är för att jag "bara" cyklar, åker skridskor och inte mycket skidor (och aldrig går till gymmet). Och för att småbarn ger bra styrketräning till armarna.

fiskarn

Aktiv medlem
GoranS sa:
fiskarn sa:
GoranS sa:
fiskarn sa:
GoranS sa:
Tänkte mer på hur tekniken påverkas av effekten. På en cykel är det ju bara att trycka i en tyngre växel om benen börjar gå så fort att det inte är möjligt att behålla vettig teknik (typ att man börjar "studsa" på sadeln). Och det gäller väl mer eller mindre vilken teknik man än har.

På riktiga längdskidor upplever jag stor skillnad om det gå riktigt lätt kontra om det är tungfört. Har man som jag riktigt taskig teknik känns det som att tekniken påverkas ordentligt beroende på hur hårt jag försöker köra och jag misstänker kraftigt att effektiviteten också varierar ordentligt.

Hur det är på skierg har jag ingen aning om.
Jo men det ligger nog mycket i det. På skiergen ställer man motståndet från 1-10 och 10 går inte våldsamt tungt. Skulle man dra riktigt höga effekter skulle man nog behöva mycket mer motstånd.

Ökade mitt 5000-meter snitt från 120 till 160 W så fanns ganska stor förbättringspotential. Nu blir det nog snö för mig också snart..

UH

Medlem
Bra med snö i Högbo, blev ett par i mil i förmiddags. From i morn blir spårslingan rejält förlängd dessutom

ooms

Aktiv medlem
UH sa:
Bra med snö i Högbo, blev ett par i mil i förmiddags. From i morn blir spårslingan rejält förlängd dessutom
Härligt! Blir nog säsongspremiär där på söndag, perfekt att de förlängt spåret till 4km då!

fiskarn

Aktiv medlem
Någon mer som ska köra Vasan. Hade man vetat vilka möjligheter man skulle få till snöträning i Västsverige hade man kanske hoppat men men. Fått ihop snart 30 mil iaf. Blir knappast några seedningslopp här nere..

ooms

Aktiv medlem
Någon mer som ska köra Vasan. Hade man vetat vilka möjligheter man skulle få till snöträning i Västsverige hade man kanske hoppat men men. Fått ihop snart 30 mil iaf. Blir knappast några seedningslopp här nere..
Tror jag hoppar i år, har bara fått ihop ca 20 mil hittills. Spårapporterna fr arenan låter ju inte heller så roliga, och även om de lyckas få till hela sträckningen lär det nog inte bli ett så bra underlag. Här finns webbkamerorna: https://www.vasaloppet.se/om-oss/vasaloppsarenan/webbkameror/

Jag ska åka mitt första vasalopp... 79km hittills på snö :(

Ska försöka åka upp till halvasan å seeda upp mej lite... inte alls sugen på att starta sist!

Senast ändrad:

ani

Medlem
Ska köra mitt andra VL, körde 2012 senast. Seedningsloppen töade ju inne så jag ställer mig snällt där bak och köar uppför backen. Hoppas spåren håller iaf lite så det går att köra förbi pöbeln på myrarna sen.

fiskarn

Aktiv medlem
Tror jag hoppar i år, har bara fått ihop ca 20 mil hittills. Spårapporterna fr arenan låter ju inte heller så roliga, och även om de lyckas få till hela sträckningen lär det nog inte bli ett så bra underlag. Här finns webbkamerorna: https://www.vasaloppet.se/om-oss/vasaloppsarenan/webbkameror/
Ja.. Men måste det vara så att det blir dåligt även om det blir mycket konstsnö t.ex. Borde väl nästan kunna hålla bättre?

Jag åkte förra året. Tyckte det var jobbigt :) Får se hur det blir i år.

ooms

Aktiv medlem
Ja.. Men måste det vara så att det blir dåligt även om det blir mycket konstsnö t.ex. Borde väl nästan kunna hålla bättre?

Jag åkte förra året. Tyckte det var jobbigt :) Får se hur det blir i år.
Det hänger nog mycket på vädret. Blir det kallgrader kan det bli helt ok, men om inte blir det nog både blött, mjukt och skitig snö (lera och grus inblandat). Det största problemet de har är att marken inte är tjälad = svårt att komma ut med maskiner utan att köra sönder och dra upp lera. Dessutom är vissa av myrarna bitvis öppna. Plusgrader under loppet och det blir snabbt blött.

fiskarn

Aktiv medlem
Det hänger nog mycket på vädret. Blir det kallgrader kan det bli helt ok, men om inte blir det nog både blött, mjukt och skitig snö (lera och grus inblandat). Det största problemet de har är att marken inte är tjälad = svårt att komma ut med maskiner utan att köra sönder och dra upp lera. Dessutom är vissa av myrarna bitvis öppna. Plusgrader under loppet och det blir snabbt blött.
Mmm.. Prognosen nu ser väl ja, iaf inte nattsvart ut. Men är ju ett tag kvar. Inga natursnö i Mora just nu..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer