[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

gsb

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Förra veckans spår i Leutasch, Österrike:
2020-02-07 11.24.15-1.jpg

Får sägas vara helt OK.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Långberget i Norra Värmland har gott om snö och fina förhållanden för Vasaloppsuppladdning.

fiskarn

Aktiv medlem

Samma väder som förra året :)

ani

Medlem
Vi verkar slippa vattenskidor iaf!

Lövis

Medlem
Äkäslompolo idag!
Till skillnad från resten av landet har man rekordmycket snö här.
20200226_150247.jpg

Lättvallat, men trögt före i kölden.
20200226_150300.jpg

BFS

Aktiv medlem
Lina Korsgren 57:a (!) totalt på Vasaloppet. Vad ska man säga?

BFS

Aktiv medlem
Otroligt imponerande! Och hon hade nog kunnat ta 3-4 placeringar till om hon inte firat segern på upploppet.
Och Britta som gått ut innan att hon siktade topp-70...
Jag finner fortfarande inte rätt ord. Topp 70 är helt [valfri svordom] sjukt bra! Och 57:a...

fiskarn

Aktiv medlem
Aa häftigt med Lina, riktigt imponerande! Synd inga svenska herrar kunde blanda sig i segerstriden, men men. Vasaloppet verkar inte passa lager 157 riktigt, eller så är de andra bara mer toppade. Klas Nilssons femteplats var väl en överraskning dock?
Åkte själv från 6e led. Kämpig och dåliga spår men bättre än förra året.

ani

Medlem
Körde själv från slutet av 10:an, också en upplevelse i sig. Spårfritt, dåligt glid (allmänt, hade inte sämre än de runt omkring), och fullt med folk i vägen sammanfattar det hela. Kom i mål på 9:40 trots bättre form än 2012 då jag körde in på 6:10 från led 6.

fiskarn

Aktiv medlem
Körde själv från slutet av 10:an, också en upplevelse i sig. Spårfritt, dåligt glid (allmänt, hade inte sämre än de runt omkring), och fullt med folk i vägen sammanfattar det hela. Kom i mål på 9:40 trots bättre form än 2012 då jag körde in på 6:10 från led 6.
9:40 från tian är ju bra. Hur upplevde du fästet?

ani

Medlem
Fästet var inga större problem, jag grundade med sprayklister och körde sedan in ett gäng lager lila Swix. Höll i 5 mil ungefär, gnuggade in lite mer i Oxberg som höll 2 mil till. Är ju mest bara stakning ändå sista milen så det fick gå in i mål utan nåt vidare fäste.

marr

Moderator
Forumvärd
Stina Nilsson blir skidskytt!

GoranS

Aktiv medlem
När jag först såg det trodde först på något avancerat aprilskämt som skulle avslutas om en dryg vecka, men, nä, det förefaller vara på riktigt. Både förvånande och inte kan jag tycka.

Hade varit intressant att höra om hon ser det som ett test som om det inte faller väl ut relativt snart (typ början på säsongen 2021-22) leder till att hon går tillbaka till längdskidor eller om hon känner sig färdig med längdskidor.

marr

Moderator
Forumvärd
När jag först såg det trodde först på något avancerat aprilskämt som skulle avslutas om en dryg vecka, men, nä, det förefaller vara på riktigt. Både förvånande och inte kan jag tycka.

Hade varit intressant att höra om hon ser det som ett test som om det inte faller väl ut relativt snart (typ början på säsongen 2021-22) leder till att hon går tillbaka till längdskidor eller om hon känner sig färdig med längdskidor.
Hoppas på seriös och långsiktig satsning med några guld som följd :)

ooms

Aktiv medlem
Det sura för längdskidåkningen är att de blir av med den självklara avslutaren på stafetter, kan nog bli svårt att utmana Norge igen nu. På sprintsidan har dock de andra svenskorna kommit så starkt nu, att det är tveksamt om hon ens skulle vara sverigeetta längre. I princip har han ju också vunnit det mesta hon rimligen kan nå i längdskidåkningen, det är väl individuellt VM-guld i sprint som saknas.

Men blir intressant att se vad hon kan åstadkomma i skidskyttet, jag tror hon kan gå långt!

marr

Moderator
Forumvärd
Det sura för längdskidåkningen är att de blir av med den självklara avslutaren på stafetter, kan nog bli svårt att utmana Norge igen nu. På sprintsidan har dock de andra svenskorna kommit så starkt nu, att det är tveksamt om hon ens skulle vara sverigeetta längre. I princip har han ju också vunnit det mesta hon rimligen kan nå i längdskidåkningen, det är väl individuellt VM-guld i sprint som saknas.

Men blir intressant att se vad hon kan åstadkomma i skidskyttet, jag tror hon kan gå långt!
Linn Svahn tar det.

Masjevel

Aktiv medlem
Det blir tufft för Stina att slå sig in i skidskyttelandslaget. Det många duktiga tjejer där också just nu. Men det blir spännande och se hur långt hon kan komma.

marr

Moderator
Forumvärd
Det blir tufft för Stina att slå sig in i skidskyttelandslaget. Det många duktiga tjejer där också just nu. Men det blir spännande och se hur långt hon kan komma.
Hon kan förhoppningsvis bidra till bättre åkning i laget. Skyttet kommer nog ta sin tid. Kommer säkert få tävla en del för publicitet osv även om skyttet inte är där direkt. Hoppas på bra boost :)

GoranS

Aktiv medlem
Herrmann, som tydligen meddelade att hon skulle satsa på skidskytte efter säsongen 2015/16, hade inga pallplatser första säsongen. Hon tog sen ett par segrar i början av säsongen 2017/18 men det var de enda pallplatserna den säsongen. 2018/19 hade hon två segrar och en andraplats.

Tittar man på Forsberg så började hon tydligen 1993 och tog första segern i januari 95.

ACO gjorde första VC-starten dec 2002 och tog första pallplatsen jan 2005 och första segern dec 2005.

Om man ska dra några slutsater av detta så kommer kommande säsong att bli en ren lärosäsong. Rimligen borde hon få husera på hgemmaplan och om det verkar lite lovande kanske få åka ut på IBU-cupen. Säsongen därefter kanske hon är redo för VC.

Jag vet inte hur det funkar men hon har ju egna sponsorer som gör att hon rimligen kan klara att driva en satsning med egna pengar vilket kanske skulle kunna göra det lättare att få komma ut och köra IBU-cup om det är så att Sverige inte maxat sin kvot (om det finns någon sådan där)!? Initialt skulle det dock kännas väldigt skumt om hon fick åka VC med tanke på att det ändå, som Masjevel är inne på, finns en hel del duktiga tjejer. Tror f.ö. att det för självförtroendet är bättre att bygga från grunden. Bättre att åka tävlingar i Sverige, verkligen fokusera på skyttet och ev. få något skapligt resultat än attåka ut på VC och komma näst sist med 7 bom på en sprint.

gsb

Aktiv medlem
Herrmann, som tydligen meddelade att hon skulle satsa på skidskytte efter säsongen 2015/16, hade inga pallplatser första säsongen. Hon tog sen ett par segrar i början av säsongen 2017/18 men det var de enda pallplatserna den säsongen. 2018/19 hade hon två segrar och en andraplats.

Tittar man på Forsberg så började hon tydligen 1993 och tog första segern i januari 95.

ACO gjorde första VC-starten dec 2002 och tog första pallplatsen jan 2005 och första segern dec 2005.

Om man ska dra några slutsater av detta så kommer kommande säsong att bli en ren lärosäsong. Rimligen borde hon få husera på hgemmaplan och om det verkar lite lovande kanske få åka ut på IBU-cupen. Säsongen därefter kanske hon är redo för VC.

Jag vet inte hur det funkar men hon har ju egna sponsorer som gör att hon rimligen kan klara att driva en satsning med egna pengar vilket kanske skulle kunna göra det lättare att få komma ut och köra IBU-cup om det är så att Sverige inte maxat sin kvot (om det finns någon sådan där)!? Initialt skulle det dock kännas väldigt skumt om hon fick åka VC med tanke på att det ändå, som Masjevel är inne på, finns en hel del duktiga tjejer. Tror f.ö. att det för självförtroendet är bättre att bygga från grunden. Bättre att åka tävlingar i Sverige, verkligen fokusera på skyttet och ev. få något skapligt resultat än attåka ut på VC och komma näst sist med 7 bom på en sprint.
Skulle tro att hon internationelt får starta i IBU-cupen för att känna på hetluften

Tror också att hon aldrig skulle gjort detta byte om hon inte gjort seriösa tester och sett att det finns möjlighet.

(Dessvärre finns det ju mindre lyckade byten, tex Anna-Karin Strömstedt som aldrig lyckades få till skyttet. Eller Hinken Forsberg på herrsidan).

GoranS

Aktiv medlem
Apropå Herrmann noterade jag att hon varit inne och kommenterat det på Nilssons instagram. Nyheten måste på något sätt smitit ner till kontinenten också, åtminstone i skidskyttekretsar.

ooms

Aktiv medlem
Harva runt i Sverige räcker nog inte, hon måste ut på åtminstone IBU-cupen för att få riktigt tävlingstempo i kroppen. Finns det förresten några inhemska seniortävlingar mer än SM, och möjligtvis nån typ av kvaltävlingar i början av säsongen (för att sortera vilka som ska på WC resp IBU)? Skidskytte i Sverige är ju en liten sport (betydligt mindre än längd), finns inte många föreningar, och jag kan tänka mig att har man inte slagit sig fram såpass att man är inne i juniorlandslag mot slutet av skidskyttegymnasiet är det nog dags att fundera på annat. Men jag kan ha fel.
När det gäller konkurrens i landslaget är det väl Hanna som är stabil i världseliten, de övriga kan om de har en bra dag komma topp 10, det är inte som i Norge (eller numer svenska längdsprint-laget) att vem som helst av dem kan vinna en WC-tävling. Så får hon bara någorlunda ordning på skyttet kan det gå fort att få chansen i WC, i spåret kör hon ifrån alla i svenska laget.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att det viktiga initialt är att få till skyttet och bygga självförtroende där. Att ligga och balansera på gränsen till det hon kan åkmässigt tror jag skulle inverka negativt på det. Hon vet att hon kan åka skidor och under en lärosäsong, vilket nästa med all sannolikhet blir, tror jag inte den sista formtoppningen med att köra i tävlingsfart är speciellt viktig. En god nivå på skidåkningen kan hon säkerligen underhålla träningsmässigt.

Det finns en del nationella tävlingar. Dessutom började ju den gångna säsongen med SM. Om nästa säsong böjar likadant är det väl bra att köra det och få en avstämning. Går det bra är det väl rimligt att köra IBU-cup. Går det kasst och hon bara ligger och snurrar i straffrundan vet jag inte om det är så meningsfullt att åka IBU-cup. Om svenska tävlingar inte räcker till kanske det finns norska?

Det som jag tycker vore dumt vore om hon kommer ut på VC för att det ger publicitet för skidskytteförbundet och det slutar med att hon lär in ett beteende där hon med bra skidåkning i viss mån kompenserar ett sämre skytte. Har genom historien funnits en hel del exempel på det och den typen av åkare är typiskt sådana som emellanåt gör resultat på sprint men i övrigt har svårt att göra sig gällande.

ooms

Aktiv medlem
Pichler tror det tar 2 år. Samtidigt säger han att han hoppas förbundet satsar ordentligt på henne nu.

GoranS

Aktiv medlem
Tycker Pichlers uttalanden låter vettiga och rimliga. Är han möjligen lite insatt i det där med skidskytte? :sneaky:

Det viktiga vad gäller stöttning från förbundet borde vara stöd vad det gäller skyttebiten + naturligtvis skidskötsel/vallning. Själva fys-biten (skidåkningen) och den ekonomiska delen tror jag inte hon behöver så mkt stöd egentligen. Och skidskytteförbundet är väl inte rika som troll heller om jag fattat det rätt.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tycker Pichlers uttalanden låter vettiga och rimliga. Är han möjligen lite insatt i det där med skidskytte? :sneaky:

Det viktiga vad gäller stöttning från förbundet borde vara stöd vad det gäller skyttebiten + naturligtvis skidskötsel/vallning. Själva fys-biten (skidåkningen) och den ekonomiska delen tror jag inte hon behöver så mkt stöd egentligen. Och skidskytteförbundet är väl inte rika som troll heller om jag fattat det rätt.
Om jag har fattat det korrekt så är sponsordealarna mer lukrativa i skidskytte än längdskidor, på grund av att skidskytte är sketastort i Tyskland. (Tyskland > Sverige + Norge + Finland + Ryssland när det kommer till dolla dolla bill y'all).

ooms

Aktiv medlem
Ja, internationellt sett är skidskytte avsevärt större än längdåkning. Syns inte bara i sponsorintäkter utan även i prispengar. Även backhoppning och t.o.m. nordisk kombination är större än längdåkningen. Tittar man på prispengar har också långloppscupen (Visma Ski Classic) mer prispengar än längdåkningens världscup.

GoranS

Aktiv medlem
I alla fall i längdåkning en snabbt avtagande kurva vad det gäller intäkter där några få stora (ffa norska) namn tjänar bra med pengar medan de som ligger längre ner typiskt har avsevärt mycket mindre inkomster. Sponsorsintäkter hänger förstås på annat än bara idrottsliga framgångar men det finns nog en skaplig korrelation.

Inte säker på exakt hur det ser ut i skidskytte men jag misstänker att om Stina ska dra in lika mkt prispengar som hon gjort på längdåkning måste hon upp på en rätt skaplig nivå även om totala prispengarna är högre i skidskytte. Så, första 1-2 säsongerna i skidskytte får hon nog räkna med att prispenningsbiten kommer att krympa. Och innan hon börjat göra resultat i skidskytte skulle jag gissa att hon kommer att ha svårt att teckna några nya feta reklamkontrakt. Däremot behöver det inte bli så att hennes nuvarande sponsorer/samarbetspartners "överger skutan" omedelbart så hon kommer nog att kunna klara en satsning utan alltför stort ekonomiskt stöd från skidskytteförbundet.

ooms

Aktiv medlem
I alla fall i längdåkning en snabbt avtagande kurva vad det gäller intäkter där några få stora (ffa norska) namn tjänar bra med pengar medan de som ligger längre ner typiskt har avsevärt mycket mindre inkomster. Sponsorsintäkter hänger förstås på annat än bara idrottsliga framgångar men det finns nog en skaplig korrelation.

Inte säker på exakt hur det ser ut i skidskytte men jag misstänker att om Stina ska dra in lika mkt prispengar som hon gjort på längdåkning måste hon upp på en rätt skaplig nivå även om totala prispengarna är högre i skidskytte. Så, första 1-2 säsongerna i skidskytte får hon nog räkna med att prispenningsbiten kommer att krympa. Och innan hon börjat göra resultat i skidskytte skulle jag gissa att hon kommer att ha svårt att teckna några nya feta reklamkontrakt. Däremot behöver det inte bli så att hennes nuvarande sponsorer/samarbetspartners "överger skutan" omedelbart så hon kommer nog att kunna klara en satsning utan alltför stort ekonomiskt stöd från skidskytteförbundet.
Jo, så är det nog. En indikation ges ju i artikeln där Hannas och Stinas prispengar förra säsongen (18/19) jämförs. De hade väl ganska likvärdiga säsonger; VM-guld, totalseger i disciplin i världscupen, ett antal världscupsegrar (troligen fler för Stina), pallplatser. Hanna drog in 1.8 miljoner, Stina 700k.
FIS har stora problem med längdåkningen, inför förra säsongen hoppade Viessmann (som sponsrar alla övriga discipliner) av som huvudsponsor, och nu har man väl bara Coop och Gruyere kvar. Man har sökt nya, men ingen är intresserad.

GoranS

Aktiv medlem
Men standardort på Happyride är ju Stockholm om inget
annat explicit anges.
Alltså, skidbilden är från Stockholm.
/Fedde
Nog för att det finns kreativa utökningar av Sthlm i stil med Ryanairs Stockholm/Skavsta, men med tanke på snömängden måste det vara ytterligare ett ganska stort antal mil från city jämfört med vad Skavsta ligger.

ooms

Aktiv medlem

Ytterligare intervju med Pichler. Precis som du säger han att förbundet bör avsätta en skyttetränare åt henne, och han tycker också att hon bör få chansen i världscupen redan nästa år så att det kan bli riktigt bra OS-säsongen 2021-22.

Farsan

Medlem
Haha, nja inte Sth direkt men en rätt så poppis skidort bland 0åttor (några) mil nordnordväst om stan.😁

Eddy

Medlem
Jag har sett Stina skjuta, även andra nybörjare. Det ser inte helt talanglöst ut. jag gissar på första pallplats i slutet av nästa säsong.

GoranS

Aktiv medlem
Tror det ska en hel del till för att det ska ske, men visst vore det kul.

Sen är det ju ett visst mån av slumpmoment i det hela. Jag gissar att Stina initialt sett har störst chans i sprint med tuff skidåkning ut från skyttet men lätt åkning in till vallen, bra sikt och helt vindstilla.

BFS

Aktiv medlem
Skyttet är inte okomplicerat. Hoppas hon får bra hjälp och inte sätter för stor press på sig själv. Skidåkningen kan hon.

ooms

Aktiv medlem
Herrmann började tydligen träna i april 2016, och tog sin första VC-seger i december 2017. Jag vet inte om hon tävlade nåt i VC första säsongen, men rimligtvis bör hon ha gjort det om hon vinner en av de första tävlingarna andra säsongen? Herrmann själv tror iaf att vi får se Nilsson i VC redan till vintern, och att hon kommer vara med och slåss om medaljer i OS 2022.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer