[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

Peth

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Stina gör nog inte den här satsningen utan att OS 2022 ingår som ett mål. Spännande kan jag tycka.

ooms

Aktiv medlem
Stina gör nog inte den här satsningen utan att OS 2022 ingår som ett mål. Spännande kan jag tycka.
Ja, hon sade ju själv att hon tänkt köra ett OS till som längdåkare, men nu ändrat sig. Och då är det ju nu bytet måste ske, att vänta en säsong till (för att ev ta det saknade VM-guldet i individuell sprint) skulle ju innebära att OS-säsongen i princip skulle vara körd och bara bli en lärosäsong.

GoranS

Aktiv medlem
Enligt wikipedia var Herrmann 48:a i VC säsongen 2016/17 (40:e i sprintcupen och 52:a i jaktstartscupen; inga poäng på distans eller masstart). Försökte leta efter hennes resultat men antingen var det bara jag som inte kom överens med IBU:s sida eller så har de inte data mer än en säsong tillbaka (förutom pågående/senaste säsongen).

ooms

Aktiv medlem
Enligt wikipedia var Herrmann 48:a i VC säsongen 2016/17 (40:e i sprintcupen och 52:a i jaktstartscupen; inga poäng på distans eller masstart). Försökte leta efter hennes resultat men antingen var det bara jag som inte kom överens med IBU:s sida eller så har de inte data mer än en säsong tillbaka (förutom pågående/senaste säsongen).
Men då bör hon ha gjort ett par starter åtminstone.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, hon sade ju själv att hon tänkt köra ett OS till som längdåkare, men nu ändrat sig. Och då är det ju nu bytet måste ske, att vänta en säsong till (för att ev ta det saknade VM-guldet i individuell sprint) skulle ju innebära att OS-säsongen i princip skulle vara körd och bara bli en lärosäsong.
Ja, att byta inför en OS-säsong hade verkligen varit konstigt.

Sen får man se om det räcker med en lärsosäsong för att kunna vara aktuell för medaljer i OS. Herrmann tog inga medaljer sin andra säsong. Forsberg står det på wikipedia började med skidskytte 93 och tog en bronsmedalj 96. Bör varit tredje säsongen alltås. ACO verkar ha växlat över efter OS-säsongen 2002 och tog 2005 ett silver på VM, vilket bör ha varit hennes 3:e säsong.

Björn Ferry hade ju en betydligt mindre framgångsrik karriär. Han växlade över 2001/02 och tog första segern i VC 2008 och första individuella VM-medaljen 2014.

Vet inte vilka fler skidskyttar som bytt över från längdåkning under seniortiden och gjort det med sådan framgång att de plockat VM- eller OS-medaljer. Finns ju norrmän som dubblerat men de har väl i grunden varit skidskyttar.

ooms

Aktiv medlem
Å andra sidan är det väl bara Herrmann som var längdåkare i något sånär världselit. De flesta andra hade inga VM/OS-medaljer och var väl mer att klassa som medelmåttor (möjligtvis med undantag av Brink, men han hade flera dåliga säsonger bakom sig när han bytte).

Jag funderade också på norrmännen, Björndalen vet man var skidskytt i grunden, Lars Berger vet jag inte men skulle tro det.

GoranS

Aktiv medlem
Ja ett OS-guld är ju inte värt någonting :-)
Vad tusan!? Är helt övertygad om att jag skrev det. Höll å andra sidan på och fipplade fram och tillbaka med det jag skrev och stuvade samtidigt som jag försökte få ordning på lite byggstrul. Uppenbarligen klantade jag till det ordenligt. Han tog f.ö. inte någon individuell VM-medalj 2014 alls så jag fattar ingenting.

GoranS

Aktiv medlem
Å andra sidan är det väl bara Herrmann som var längdåkare i något sånär världselit. De flesta andra hade inga VM/OS-medaljer och var väl mer att klassa som medelmåttor (möjligtvis med undantag av Brink, men han hade flera dåliga säsonger bakom sig när han bytte).

Jag funderade också på norrmännen, Björndalen vet man var skidskytt i grunden, Lars Berger vet jag inte men skulle tro det.
Systern hans var ju i alla fall skidskytt så jag misstänker att även Lars hade det i grunden.

ooms

Aktiv medlem
Här kan man snacka långpass/distanspass :-)

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Här kan man snacka långpass/distanspass :-)
De kunde ju förstås inte låta en traditionell åkare som HCH vara värst med sin tur för några dagar sedan!

gsb

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
Tror WSMC menade att de ska satsa på att sätta rekord på flest mil på ett år. Undrar f.ö. om det ens finns ngt sådant rekord.
Yes, var precis vad jag for efter. Dock galet imponerande med 470 km på ett dygn.
Fanns det med en höjdprofil i artikeln?

ooms

Aktiv medlem
Och jag som fått ihop 28 mil. På hela säsongen...

GoranS

Aktiv medlem
Yes, var precis vad jag for efter. Dock galet imponerande med 470 km på ett dygn.
Fanns det med en höjdprofil i artikeln?
Minns inte om han körde på idrottsplats men vet att sådana använts vid tidigare dygnsrekord(försök).

ooms

Aktiv medlem
Med tanke på vintern, eller snarast avsaknaden av sådan, i Uppland är det väl inte så pjåkigt kan jag tycka.
Iofs, dock är ingen av de milen åkt i Uppland. Inte heller i Dalarna. En normal vinter brukar jag ha 40-50 mil, varav 9 mil åkta i Dalarna. Så lite vill jag gnälla iaf :-)

gsb

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Är det inte viktigare att öva ståskytte?
Har svårt att se att det skulle åsamka nägra liknande blåmärken..:)
I det som visades i Sportspegeln i söndags så körde hon både ock. Men det som det såg ut att hon verkligen behöver träna på är att ta på sig geväret :-)

clnr

Aktiv medlem
WSMC: Nä. Ståpricken är mer än dubbelt så stor som liggpricken. Den ska man sätta. Sen att man inte gör det, det är en annan femma... (talar av egen erfarenhet).

ooms

Aktiv medlem
SOK verkar ordna nån slags speciallösning för henne.

Tarkaz

Medlem
Söker vettig jacka som jag kan åka längd och cykla i tips? Inte svindyr.

fiskarn

Aktiv medlem
Söker vettig jacka som jag kan åka längd och cykla i tips? Inte svindyr.
De senaste två åren har jag åkt i en cykeltröja från Lidl. Kanske inte det du sökte men svindyr kan man inte kalla den. Tror det är en dammodell och passformen är väl inte korvskinn på mig direkt men funkar rätt bra till skidor tycker jag.

gsb

Aktiv medlem
Egna erfarenheter:
Vid cykling har man fartvind man vill skydda sig emot och svettas mindre på överkroppen. Vid skidåknng jobbar jag mer med hela kroppen och svettas mer. Detta gör att jag har olika varianter att klä mig på.

fiskarn

Aktiv medlem
Egna erfarenheter:
Vid cykling har man fartvind man vill skydda sig emot och svettas mindre på överkroppen. Vid skidåknng jobbar jag mer med hela kroppen och svettas mer. Detta gör att jag har olika varianter att klä mig på.
Ja håller med. Hyfsat stor skillnad vad som är lagom vid skidåkning och cykling i samma temperatur.

Farsan

Medlem
Till längdåkning vill man ha en jacka som ventilerar bra i ryggpartiet, annars blir det för varmt och svettigt. Kikade på en från Craft häromdan på Intersport. Köpte inte då jag har längdkläder redan. Men den var snygg så det kliade lite i köpfingret ändå. Dom har 50% på alla vintergrejor nu, tror den kostade ca: 400 kr nu på rean.

ooms

Aktiv medlem
Till längdåkning vill man ha en jacka som ventilerar bra i ryggpartiet, annars blir det för varmt och svettigt. Kikade på en från Craft häromdan på Intersport. Köpte inte då jag har längdkläder redan. Men den var snygg så det kliade lite i köpfingret ändå. Dom har 50% på alla vintergrejor nu, tror den kostade ca: 400 kr nu på rean.
Nej, Intersports 50%-rea slutade i måndags... Satt och kollade på ett par stavar på kvällen, men tänkte jag funderar över natten och beställer imorrn. På tisdag morgon var det normalpris igen😡
Men de har 25% på allt nu istället. Samma hos Stadium, de har också 25%.

Azog

Aktiv medlem
Ska användas till cykling vår och höst när det fortfarande är snö på backen och kring nollan.
Jag har en längdskidjacka från Craft som är vindtät på framsidan och flossad. Har använt den sjukt mycket på vintrarna både till längd, cykling och löpning.

Ingen aning om modellen tyvärr. :(

Edit: Ytterst eventuellt en Glide: https://www.craftsportswear.com/sv/...50bfda/clothes/jackets--vests/1906491-675999/

Borde gå att hitta betydligt billigare på reorna nu.

ooms

Aktiv medlem
Ja jösses, inte helt platt mao:)
Ja, norsk terräng är ingenting för svenska golfbanestakare. Där måste man kunna åka skidor på riktigt.

Och för den som inte vet så är Nordmarka alltså det enormt stora friluftsområdet norr om Oslo som man bl.a. når via ett par av T-banans ändstationer, skidspåren börjar bokstavligt talat vid perrongen. Det finns uppåt 260 mil skidspår i området.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Åkte rullskidor med några i fredags. Kändes sjukt ostabilt när jag åkte med andra, tyckte alla andra var bättre. Dessutom var jag långsam :) På snö känner jag mig rätt trygg men på asfalten känns det som jag måste parera hela tiden för att inte skidorna ska ge sig iväg åt olika håll. Kan man tänka på något speciellt? Är det bättre med breda hjul ?

ooms

Aktiv medlem
Åkte rullskidor med några i fredags. Kändes sjukt ostabilt när jag åkte med andra, tyckte alla andra var bättre. Dessutom var jag långsam :) På snö känner jag mig rätt trygg men på asfalten känns det som jag måste parera hela tiden för att inte skidorna ska ge sig iväg åt olika håll. Kan man tänka på något speciellt? Är det bättre med breda hjul ?
Det tar ett tag att vänja sig vid rullskidor. Dels är de ju av naturen lite vingligare än vanliga skidor, dels har du inget spår som ”styr”.

ooms

Aktiv medlem
Lite siffror fr säsongen som gick ang prispengar. Det är lätt att inse att längdvärldscupen ligger efter. Linn Persson (halvdan skidskytt) tjänar i nivå med Linn Svahn (vann hela sprintcupen, flera segrar), Jonna Sundling (tvåa i sprintcupen) och Ebba (flera pallplatser). Hanna Öberg tjänade överlägset mest.
6E1F2F28-DE0E-4FCF-9E30-727EB445A074.jpeg

fiskarn

Aktiv medlem
Lite siffror fr säsongen som gick ang prispengar. Det är lätt att inse att längdvärldscupen ligger efter. Linn Persson (halvdan skidskytt) tjänar i nivå med Linn Svahn (vann hela sprintcupen, flera segrar), Jonna Sundling (tvåa i sprintcupen) och Ebba (flera pallplatser). Hanna Öberg tjänade överlägset mest.
Visa bilaga 408310
Intressant. Nu har jag inte precis koll på deras resultat i vinter men gissar att Britta varit "bäst". Är det fasta priser för VC i skidor t.ex. alltså samma för en seger osv?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer