[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

Sunlake

Medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Jo, är väl bara att träna antar jag.
Det kan ta en säsong innan man känner sig bekväm och avslappnad. Sen hänger det mycket på hur vägbanan sluttar och så. Eller om man vinklar fotleden något för då svänger det iväg en del.

fiskarn

Aktiv medlem
Det kan ta en säsong innan man känner sig bekväm och avslappnad. Sen hänger det mycket på hur vägbanan sluttar och så. Eller om man vinklar fotleden något för då svänger det iväg en del.
Ja, jag har väl åkt ett gäng gånger men inte så mycket. Började förra våren lite lätt. Vägen jag har utanför är rätt fin men väldigt mycket ås på mitten så lutar en hel del och det gör det ju svårare. Är det väldigt lugnt och öppet har jag åkt mitt i vägen då är det lite lättare. Tror också ja vinklar fotleden, får nog jobba på det.

ooms

Aktiv medlem
Intressant. Nu har jag inte precis koll på deras resultat i vinter men gissar att Britta varit "bäst". Är det fasta priser för VC i skidor t.ex. alltså samma för en seger osv?
Svårt att jämföra, men Britta vann ju Visma Ski Classics och en flera av loppen (dock inte alla), sedan är väl konkurrensen inte stenhård där även om den blivit bättre de senaste två åren. Linn Svahn vann flera lopp och sprintcupen. Jonna hade nån seger, några pallplatser och tvåa i sprintcupen. Ebba flera pallplatser i distanslopp, vet inte var hon kom i totalcupen. Hanna Öberg kom väl trea i cupen, nån seger, och ett antal pallplatser. Så det är inte så att Hanna sticker ut resultatmässigt mot de andra, på samma sätt som hon gör pengamässigt.

Jag har för mig att det är fasta prispengar fr seger ner till 20e plats eller nåt. Sedan tillkommer ju minitourer, delcuper och totalcup. Men jämför man skidskyttet rakt av (placering för placering) mot längd så ligger skidskyttet betydligt högre pengamässigt, vilket också avspeglas i "tabellen" ovan.

fiskarn

Aktiv medlem
Svårt att jämföra, men Britta vann ju Visma Ski Classics och en flera av loppen (dock inte alla), sedan är väl konkurrensen inte stenhård där även om den blivit bättre de senaste två åren. Linn Svahn vann flera lopp och sprintcupen. Jonna hade nån seger, några pallplatser och tvåa i sprintcupen. Ebba flera pallplatser i distanslopp, vet inte var hon kom i totalcupen. Hanna Öberg kom väl trea i cupen, nån seger, och ett antal pallplatser. Så det är inte så att Hanna sticker ut resultatmässigt mot de andra, på samma sätt som hon gör pengamässigt.

Jag har för mig att det är fasta prispengar fr seger ner till 20e plats eller nåt. Sedan tillkommer ju minitourer, delcuper och totalcup. Men jämför man skidskyttet rakt av (placering för placering) mot längd så ligger skidskyttet betydligt högre pengamässigt, vilket också avspeglas i "tabellen" ovan.
Jo precis. Det är ju lite annan konkurrens osv så svårt att jämföra men med "bäst" menade jag vann sin cup störst typ. Kollade nu och Britta vann väl hyfsat stort så men inte megaöverlägset.

Men ja intressant. Undrar hur det ligger till med övriga inkomster. Har ju svårt att tro att inte de största norska längdstjärnorna ändå tjänar mer än norska skidskyttar sett till sponsorer osv. Undrar vem som drar in mest totalt. Dorothea Wierer är väl lite rockstjärna så som jag fattat det (har inte stenkoll på skidskytte så men)

gsb

Aktiv medlem
Så här såg prissummorna ut i skidskytte säsongen 2018/2019:

Till Brittas nackdel ska ju sägas att det var ju ett flertal inställda tävlingarpå sluttampen där hon gick miste om möjliga prispengar. Skidskyttet skippade ju bara sista helgen.

Sunlake

Medlem
Ja, jag har väl åkt ett gäng gånger men inte så mycket. Började förra våren lite lätt. Vägen jag har utanför är rätt fin men väldigt mycket ås på mitten så lutar en hel del och det gör det ju svårare. Är det väldigt lugnt och öppet har jag åkt mitt i vägen då är det lite lättare. Tror också ja vinklar fotleden, får nog jobba på det.
Ja sluttar vägen som du säger så får man parera hela tiden, men pareringen sätter sig i ryggmärgen till slut :)
Sen blir däcken mer förlåtande för sluttande vägbana ju mer man sliter in dom. En rundad däckyta är inte alls lika känslig som en en ny lite plattare.
Nöt på bara!

fiskarn

Aktiv medlem
Ja sluttar vägen som du säger så får man parera hela tiden, men pareringen sätter sig i ryggmärgen till slut :)
Sen blir däcken mer förlåtande för sluttande vägbana ju mer man sliter in dom. En rundad däckyta är inte alls lika känslig som en en ny lite plattare.
Nöt på bara!
Ja just det. På vanliga skidor älskar jag nedförsbackar, på rullisar hatar jag det :) Försöker köra en gång i veckan minst nu framöver så förhoppningsvis blir man bättre.

Farsan

Aktiv medlem
Synd att ett så fint spår ligger oanvänt.
Men det är ju inte direkt normalt just nu. Jag hade breda offpistlagg på så jag nötte inte heller på spåret.
663D7D25-03F6-4361-BFB3-FF444AF28DDA.png

Farsan

Aktiv medlem
Jag visste väl att jag hade rätt😁 Det var här hemma i Åre jag hade sett skylten. Dom kör 50% rean minst denna veckan ut.
F99A621B-E012-467E-A963-CEB0428F94EA.jpeg

Jacke89

Aktiv medlem
Lite siffror fr säsongen som gick ang prispengar. Det är lätt att inse att längdvärldscupen ligger efter. Linn Persson (halvdan skidskytt) tjänar i nivå med Linn Svahn (vann hela sprintcupen, flera segrar), Jonna Sundling (tvåa i sprintcupen) och Ebba (flera pallplatser). Hanna Öberg tjänade överlägset mest.
Visa bilaga 408310
Att det ligger efter är inte konstigt, om man kollar publikmässigt och intresse. Centraleuropa är längdskidåkning riktigt utdöende.

Kan varit en av anledningarna för Stina Nilsson.

Att långlopp drar in så mycket pengar är intressant däremot.

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar om penningbiten hade speciellt mkt att göra med Nilssons beslut mer än att hon kanske inte hade tagit beslutet, i alla fall nu, om det varit klart sämre ekonomiska förutsättningar i skidskytte.

ooms

Aktiv medlem
Prispengarna är bara en del, att det är mer i skidskytte är inget nytt, jag lade in den där mest för att vi diskuterade det förra veckan och nu kom lite "fakta" på bordet. Tittar man däremot på vad de får in totalt, inkl sponsorpengar, ser det annorlunda ut. SVT Text hade en notis om det också igår, och där var Charlotte Kalla helt överlägsen iom att hennes bolag drog in ca 11 miljoner. Stina var tvåa med 5.5 miljoner. Nån mer nämndes inte. Dock avsåg det säsongen 2018-2019, det är väl troligt att Hanna bör ha ökat en hel del där tills i år.

jonas-ni

Aktiv medlem
Jag undrar om penningbiten hade speciellt mkt att göra med Nilssons beslut mer än att hon kanske inte hade tagit beslutet, i alla fall nu, om det varit klart sämre ekonomiska förutsättningar i skidskytte.
Nu kan du vara på väg in i samma sorts farliga vatten där man brukar hamna om man tar upp skillnaden mellan 96 och 92 i vo2 max.

GoranS

Aktiv medlem
Prispengarna är bara en del, att det är mer i skidskytte är inget nytt, jag lade in den där mest för att vi diskuterade det förra veckan och nu kom lite "fakta" på bordet. Tittar man däremot på vad de får in totalt, inkl sponsorpengar, ser det annorlunda ut. SVT Text hade en notis om det också igår, och där var Charlotte Kalla helt överlägsen iom att hennes bolag drog in ca 11 miljoner. Stina var tvåa med 5.5 miljoner. Nån mer nämndes inte. Dock avsåg det säsongen 2018-2019, det är väl troligt att Hanna bör ha ökat en hel del där tills i år.
Kanske är jag onödigt skeptisk, men saker som hamnar utanför officiella prispengar brukar jag vara försiktig att dra stora växlar på. Är svårt att veta hur sponsorskontrakt är utformade och att helt rättvist värdera hur de slår ut per år.

Men visst, Hanna bör ju ha ökat genom att prispengarna ökade. Hon lär ju knappast ha sponsorskontrakt som ger henne mindre betalt om hon presterar bättre.

En indikation på att man bör vara försiktig tycker jag är om man tittar på listorna över bäst betalda idrottsmän/kvinnor. De kan skilja rätt ordentligt både vad det gäller rangordning och absoluta belopp även om det rör sig om försök att inte bara beakta prispengar.

jonas-ni

Aktiv medlem
Och eftersom skidskytte är uppe till diskussion.

Peth

Aktiv medlem
Säsongens sista längdträning med ungarna. Fantastiskt att ha kunnat åka skidor varje vecka sedan i januari vintern till trots.
69F1DF96-86A3-4AD3-B5CF-4D4409D87413.jpeg

ooms

Aktiv medlem
Direkt in i A-landslaget, med specialupplägg. Och skjuter 1200 skott i veckan...

Storklas

Medlem

Inspiration under inomhuspassen

BFS

Aktiv medlem
Astrid Urenholt Jacobsen sadlar om och blir läkare på heltid.

aki

Aktiv medlem
Överväger att tillfälligt ge mig på rullskidor isf löpning och cykel pga knäproblem. Är man beroende av riktigt jämn asfalt för rullskidor? Har otrafikerad asfaltsväg runt knuten, men den är ganska dåligt underhållen.

fiskarn

Aktiv medlem
Överväger att tillfälligt ge mig på rullskidor isf löpning och cykel pga knäproblem. Är man beroende av riktigt jämn asfalt för rullskidor? Har otrafikerad asfaltsväg runt knuten, men den är ganska dåligt underhållen.
Nej skulle jag inte säga. Asfalten är ju betydligt viktigare än när man cyklar men viktigare än att strukturen är perfekt är ju att det inte dyker upp hål, urfräsningar i asfalten eller liknande. Då kan det ju gå rätt illa. Jag ska inte säga att jag är rädd men har respekt för rullskidor :) Saker som skulle kännas lite i styret på cykeln kan ju ge rätt otäcka vurpor.

Men rullskidor är rätt ok, börja försiktigt bara :) kända vägar kan ju vara ett tips.

ani

Medlem
Riktigt grov asfalt är framförallt obekväm att åka rullisar på, annars är det inte så noga så länge man undviker hål, sten och kvist. Skate-rullisar har betydligt större hjul och lite mindre känsliga för underlaget. Går ju inte träna diagonal eller stakning-frånskjut men om man ändå bara står och stakar (eller skejtar) så går de lika bra som klassiska.

BFS

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera bra väg till rullskidor. Jag har dock sett rullskidåkare på smala, dåliga och trafikerade vägar (som jag drar mig från att cykla på, pga smalheten och trafiken) så det går ju. Men...

aki

Aktiv medlem
Ok, tackar för svaren. Har åkt mycket längdskidor men aldrig på barmark. Får se hur det blir. Ska ut och inspektera asfalten. :)

fiskarn

Aktiv medlem
Ok, tackar för svaren. Har åkt mycket längdskidor men aldrig på barmark. Får se hur det blir. Ska ut och inspektera asfalten. :)
Att nedförsbackar kan vara obehagliga i början (och senare :) ) behöver väl inte nämnas...

ani

Medlem
Att nedförsbackar kan vara obehagliga i början (och senare :) ) behöver väl inte nämnas...
Bara att börja träna, här tips från en mästare:

T-broms tar en stund att hitta balansen men funkar sedan riktigt bra.

Lövis

Medlem
Hade du tänkt klassiska eller skate?
Klassiska rullskidor har ju betydligt bredare hjul, och tål rätt ojämn asfalt.
Jag har själv ett par klassiska vauhti. Har en bit grus ner till asfaltvägen, inga probem att rulla dit.

Edit, läste högre upp att du redan svarat på min fråga..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer